سینماسینما، تینا جلالی
صحبت درباره کیارستمی هم سخت است و هم آسان. سخت همچون عظمت نگاهی که داشت و آسان به سادگی و صمیمیت جاری در فیلم هایش. پس بنا را بر سهل و ممتنع بودن می گذاریم و سخن را اینگونه آغاز می کنیم که سینمای ایران تاکنون زمینه ساز رشد و پرورش فیمسازان مهم و معتبر زیادی بوده که اتفاقا توانایی بالایی در خلق آثار ممتاز داشته و دارند اما بی راه نیست بگوییم بخش قابل توجهی از ارزش ماهوی سینمای ایران در جهان به نام عباس کیارستمی گره خورده است که البته درسالهای گذشته این اعتبار با اصغر فرهادی هم تقسیم شده است.
اینکه بخش مهمی از ماهیت سینمای ایران در جهان مدیون عباس کیارستمی است منظور جوایز بین المللی بیشماری که این کارگردان کسب کرده و حتی تقدیرهایی که در محافل رسمی از او شده نیست و دال بر اهمیت کیارستمی نیست چرا که این مراحل تاکنون توسط خیل عظیمی از سینماگران ایرانی طی شده اما آنچه کیارستمی را از دیگر همکاران خود متمایز می کند در چند نکته خلاصه می شود.
نخست ساخت فیلم هایی با جهان بینی خاص کیارستمی است که قابل فهم هستند و قدرت ارتباط با اکثر مردمان دنیا را دارند و همین ویژگی برجسته فیلم باعث دیده شدن و به تبع آن تجلیل و تحسین های پی در پی برای این فیلمساز بوده و به مرور برای کیارستمی بستری فراهم کرده تا تعامل و ارتباط او با سینمای جهان بیشتر شود. از نگاهی دیگر می توان گفت این تشویق ها به جای اینکه برای کیارستمی پرسود باشد برای ایران مفید بوده به طوریکه با هر بار موفقیت او در جهان، نام ایران دهان به دهان و دست به دست میان اهالی و دوستداران سینمای جهان و حتی مردم معمول کشورهای مختلف می چرخیده.
خاطره محمدرضا هنرمند از عباس کیارستمی در کوچه پس کوچه های شهر آتن خود دلیلی بر این مدعاست آنجا که از مواجهه خود با پیرمردی ساده دل و ریز جثه در محلهای دورافتاده و فقیرنشین در شهر آتن صحبت می کند که وقتی متوجه می شود هنرمند از مردمان ایران است با لهجه غلیظ آتنی می گوید: «ایران ؟ آآباس کیارستمی؟» و هنرمند هم که شوکه شده بود بعد از مکث کوتاهی گفته یسیس عباس کیارستمی! من اهل کیارستمی هستم! ونکته دوم و مهم در اهمیت عباس کیارستمی اینکه او مجموعه ای از چند هنر بود. از کارگردان فیلم های سینمایی گرفته تا فیلمنامهنویس، تدوینگر، عکاس، تهیهکننده، گرافیست و کارگردان هنری بینالمللی، همچنین نویسنده و نقاش ایرانی از او انسانی جامع الاطراف ساخت. امروز تاثیر دلنوشته و عکس های کیارستمی کمتر از فیلم های او نیست به این معنی که مهارت و فن اصلی او صرفا در فیلمسازی نبود و در اکثر رشته هایی که ورود پیدا می کرد نبوغ داشت.
همچنین میل به تجربه گرایی را خصیصه مهم و دیگر کیارستمی می توانیم بدانیم. درواقع این فیلمساز شهیر با خلق هر اثرش حرفهای بزرگی در دل آن اثر می زد که زاویه نگاه منحصر به فردی بر آن غالب بود. انگار در هر فیلم خود تلاش می کرد به ذاتی دیگر از تعریف سینما دست یابد. به یک جوهر و کیمیای غیراکتسابی اما ملموس. آنطور که منتقدان می گویند آن تفاوتی که او در روایت انتخاب می کرد مانع از آن نمی شد که بیانش سخت و حتی غیرقابل باور باشد. با چنین نگاهی بعید به نظر می رسد سینمای ایران دوباره نظیر چنین فیلمسازی را آن هم در ابعاد جهانی ببینید.
دوستی می گفت از آنجایی که عباس کیارستمی اول تیر به دنیا آمده و چهاردهم تیر هم زندگیش به پایان رسیده بد نیست این فاصله زمانی را دهه کیارستمی بنامیم و از زوایه نگاه این فیلمساز سینما را مورد بررسی قرار دهیم و آثار او را برای فیلمسازان جوان تحلیل کنیم. حرف درستی هم بود.

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- نمایش «طعم گیلاس» در قزاقستان
- در بخش ۱۰ فیلم برتر؛ «کلوزآپ» عباس کیارستمی در جشنواره ایدفا اکران میشود
- کیارستمی در آثار خود بیشتر به دنبال راه حل بود/ فرم برای کیارستمی همیشه اهمیت داشت
- معرفی نامزدهای دریافت گیلاس طلای جشنواره فیلم عباس کیارستمی
- افسون «کلوزآپ»/ یادداشت محمد حقیقت به مناسبت زادروز عباس کیارستمی
- در مراسم نکوداشت «عباس کیارستمی» مطرح شد: کیارستمی آبرودار واژه کار بود/ فیلمسازی کیارستمی در مسیر عکاسی او است
- رونمایی از پوستر اولین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه عباس کیارستمی
- باشگاه سینمایی «جاده ابریشم» برگزار میکند؛ بزرگداشت عباس کیارستمی در پاریس
- معرفی هیات داوران اولین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه عباس کیارستمی
- عیاری یک شگفتی در سینمای ایران است/ کیارستمی و عیاری پیش از هنر سینما، خود را کشف کردند
- هوتن شکیبا: دوست داشتم به جای همایون ارشادی در «طعم گیلاس» باشم
- تمجید هانکه از سینمای بیهمتای کیارستمی
- نمایش «شیرین» کیارستمی در جادوی سینما بنیاد حریری
- «شیرین»، مثل عشق زنانه
- «طعم گیلاس» در سینماتک موزه هنرهای معاصر تهران
نظر شما
پربازدیدترین ها
- انتقاد صریح کمال تبریزی و علیرضا رییسیان از بهرام رادان
- مرگ ناگهانی و غم انگیز بازیگر خردسال فیلم یه حبه قند
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- از دنیای عجیب، اما نه چندان عجیب سینما/ کارگردانانی که نمیتوانند اجاره خانهشان را بدهند
- صحبتهای رئیس هیئت داوران جشنواره برلین/ همه فیلمها سیاسیاند
آخرین ها
- مصائب زن بودن/ درباره «تاسیان» و قضاوتهای زودهنگام
- معرفی منتخبان مرحله اول داوری جشن مستند/ اختتامیه ۱۲ اسفند برگزار میشود
- یادبودی برای شاهپور عظیمی در «حکیم نقد ایران»
- جایزه بزرگ اسکار کسبوکارهای خاورمیانه به همراه اول رسید
- دو تصویر از تاریخ دوبله ایران
- جشن ۱۹ سالگی کانون ادبی زمستان برگزار شد؛ اهدای مدال سال به شهره سلطانی و مهدی یغمایی/ ایرج مهدیان تجلیل شد
- «مسیح پسر مریم» مینی سریال شد
- معرفی نخستین برندگان جشنواره برلین؛ جایزه بزرگ بخش مسابقه نسل به فیلم ایرلندی رسید
- در برنامه «خط فرضی» مطرح شد؛ خستگی از ما به نسل بعد از ما منتقل شده/ در زیر زمین، شهر دیگری وجود دارد
- نگاهی به سریال تاسیان؛روزی روزگاری ایران
- معرفی پلتفرمهای هوشمند سلامت همراه اول بهعنوان اپلیکیشنهای برگزیده
- انتقاد سازندگی از گفتوگوی کمال تبریزی با ایسنا/ داوران بر اساس مصلحت رای دادند نه کیفیت
- وداع با صدای ماندگار دوبله؛ بدرقه منوچهر والیزاده به خانه ابدی/ دوبلوری بدون جایگزین
- لوئیس بونیوئل فیلمساز در تبعید و صدو بیست و پنج سالگی
- فوت یک هنرمند پیشکسوت؛ عبدالرضا فریدزاده درگذشت
- شاهپور هنوز هست
- فیلمی در نوبت عید فطر به اکران اضافه نمیشود/ اسعدیان: پیشنهاد شورای صنفی نمایش برای بلیت، بیشتر از ۱۰۰ هزار تومان بود
- از دنیای عجیب، اما نه چندان عجیب سینما/ کارگردانانی که نمیتوانند اجاره خانهشان را بدهند
- با دستور وزیر ارتباطات، پروژههای ارتباطی همراه اول در روستاهای استان قزوین افتتاح شد
- جشنواره علیه جشنواره
- جایزه تجلی اراده ملی جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- گامی دیگر در جهت حذف سینما از سبد خانوادهها/ افزایش قیمت بلیت؛ ضربه مهلک به سینمای ایران
- مدیرعامل بهمن سبز: چه کسی بلیت ۲۲۰ هزار تومانی پیر پسر را میخرد؟!
- انتقاد صریح کمال تبریزی و علیرضا رییسیان از بهرام رادان
- اعطای تندیس «سازمان سبز برتر» به همراه اول
- پنجمین دوره «طرح پژوهانه همراه» با حمایت از دانشجویان نخبه کلید خورد
- نگاهی به سریال «جانسخت»؛ منتظر غافلگیری بمانیم یا نه؟
- کنسرت نمایش «ژن زامبی» از فردا میآید/بلیت ۵ روز اول به پایان رسید
- «نبض» روی میز تدوین
- نسخه ویژه نابینایان «مادیان» با صدای رعنا آزادیور منتشر میشود