سینماسینما، منیژه بهارلو
دیدن فیلمها به عنوان آثاری فرهنگی امری مفید است چون از درون آنها می توان برداشت هایی از جامعه را استنباط کرد، حتی اگر محتوا یا فرم اثر، در نظرگاه ما، واجد بالاترین کیفیت نباشد. اکنون نگاهی به زنان در چند فیلم در ابتدا یا انتهای اکران شان می اندازیم تا ببینیم چه تصویری از زن امروز ما نشان می دهند.
«قصر شیرین» و «قسم» زنان سنتی را نشان می دهند که چه سرپرست مرد بالاسرشان باشد یا نباشد، خودشان پیش برنده خانواده و زندگی هستند. زن در فیلم نخست، به دور از همسر، به کار پرداخته و فرزندان را مدیریت می کند و این مدیریت به نحوی به رخ کشیده می شود که هر یک از فرزندان، بخش کوچکی از تلاش مادر را همراهی می کنند، چه دختر کوچک که می گوید روابط عمومی کار است و چه پسر، که کارت دریافت و پرداخت مادر در اختیار اوست. در فیلم دوم، زن علاوه بر پیگیری موضوع مرگ خواهر، نشان می دهد که با وجود حضور همسر، قدرت مدیریت خانواده و در مفهوم بزرگتر، فامیل و بستگان را دارد و آنان را دور یک موضوع، گرد آورده و تا انتهای روایت، همراه خود می کند و در انتها هم برای حفظ خانواده جمعی، واقعیت افشاشده را پذیرفته و بر ادامه زندگی متمرکز می شود. این دو زن، خانواده دارند در مفهوم عام سنتی، و تلاش شان برای پیشبرد زندگی فراتر از ظواهر زندگی مدرن است. محیط حرکت هر دو، بافت سنتی شهر و روستاست. هر دو از همسر آسیب دیده اند اما با پذیرش واقعیت، برای بهبود شرایط ادامه زندگی تلاش می کنند و کوشیده اند خانواده را سرپا نگه دارند. قدرت مادیات در هر دو دربرابر معنای خانواده و تلاش جمعی، بسیار ضعیف است.
«ایده اصلی» و اکنون «مردی بدون سایه»، دو زن شیک امروزی را نشان داده اند، با گستردگی چشم نواز در مادیات زندگی همچون مدیریت شرکتی بین المللی و فاقد خانواده سنتی یا به دور از خانواده سنتی و نیز، فراگیرنده زبانی بین المللی و امکان بکارگیری در یک شرکت بین المللی که خیلی هم زود به سفر خارج می رود و باقی ظواهر. محیط کار اولی در جزیره ای در خلیج فارس با تصاویری شیک و محیط دومی در سواحل اسپانیا. هیچ کدام توان همراهی خانوادگی ندارند، اولی که از همسر جدا شده ولی همچنان با او مثل یک شریک کاری و دوست رفتار می کند و دومی هم که فقط در صدد جلو رفتن در کارش به نیت مشارکت در امور مادی زندگی است و ناخواسته خود را در اقداماتی انفرادی گرفتار کرده و جمع خانواده را دچار تنش می کند. به عبارتی، نمی توانند در مفهوم خانواده ریشه بدوانند و آن را اصل بگیرند. از اولی هیچ عضو خانوادگی مؤثر در داستان نداریم و از دومی هم فقط مادری وجود دارد که بیشتر مدافع وضعیت حرکت انفرادی است تا مساعد جمع کردن وضعیت متلاشی کننده خانواده. در هر دو مشخص است که رسیدن به مکنت مادی، این اختیار و اندیشه را جاری کرده که می توان به خود متکی بود و از همسر جدا شد یا اینکه بدون تلاش برای رفع شبهه، همسر را رها کرد. ما نمی دانیم که ثروت و امکانات چشم نواز زندگی بر چه مبنایی تأمین شده است؟ آیا صرف کارمند بودن همسر در دومی و مستند اداری ساختن، قدرت تأمین آن زندگی و حتی تأمین فراغتی که بتوان زبانی خاص چون اسپانیولی را آموخت، دارد؟ در اولی هم که زن، بسیار متمکن است اما چگونه این ثروت جمع شده است؟
اکنون این چهار تصویر دربرابر تماشاگر در اکران عمومی قرار گرفته است. برداشت ساده و عام چه خواهد بود؟ دو برداشت سنتی و جمعی مقبول می افتد یا دو برداشت مدرن و فردی؟ آیا خانواده داشتن مانع تحول مادی است و برای رسیدن به زیست سرخوشانه، باید از خانواده گذشت؟ کدام برای جامعه ایرانی موسوم به جامعه درحال گذر از سنت به مدرنیته یا آشفته در میان این قطب سنت و مدرنیته، اولویت دارد؟ درک معنایی کدام زن معقول تر می نماید؟ و پرسش ها و گزاره های دیگر.

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- نگاهی به کارنامه سینمایی رضا میرکریمی به بهانه اکران فیلم نگهبان شب
- بررسی تصویر زن در سینما در یک مناظره؛ زن ایرانی قربانی نگاه سیاستزده در سینما/ نگاه ملی فریب است؟
- سه نامزدی برای «قصر شیرین» در جشنواره مذهب امروز ایتالیا
- «قصر شیرین» و دو نامزدی در جوایز فیلم آسیایی
- «جهان با من برقص»، «سرکوب»، «سونامی» و «قصر شیرین» در جشنواره بینالمللی فیلم ولز
- برترین بازیگران زن سال ۹۸ (۳)/ الهام کردا، مهناز افشار
- تلویزیون قصر شیرین را سانسور کرد، میرکریمی از مخاطبان عذرخواهی کرد
- ادامه سانسورهای صداوسیما/ اینبار نوبت به «قصر شیرین» رسید + ویدئو
- پیشنهادهایی لذتبخش
- رعایت عشق و انسان/ نگاهی به فیلم «قصر شیرین»
- «قصر شیرین» برنده جوایز بهترین فیلم و بهترین کارگردانی از جشنواره داکا
- گفتوگو با رضا میرکریمی/ سینمای ایران در آستانه صنعتی شدن رها شد
- «قصر شیرین» میرکریمی در جشنواره تفلیس
- از «قسم» تا «مطرب»/ برندگان پنجمین جشنواره فیلم های ایرانی تورنتو معرفی شدند
- سه نماینده از ایران در جشنواره فیلم مراکش
نظر شما
پربازدیدترین ها
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- نگاهی به انیمیشن کوتاه «در سایه سرو»/ پیرمرد و دریا
- دربارهی فاجعه گزارش جواد خیابانی در دربی پایتخت
- دشواریهای سینمای مستقل از دید کارگردان «آنورا»
- توقیف را چه کسی در دامان فرهنگ ما گذاشت؟/ بیانیه اعتراضی کانون کارگردانان سینما در پی پخش نشدن قسمت جدید «تاسیان»
آخرین ها
- آخرین وضعیت انتشار سریال «تاسیان»
- نمایش «پیوتر اوهه»؛ سیلی نهایی بر صورت مخاطب
- کانون پرورش فکری جزییاتی از تولید انیمیشن برنده اسکار اعلام کرد
- کارگردان «ماریا» اثر جدیدش را جلوی دوربین میبرد
- ثبت یک رکورد جدید؛ Ne Zha۲ اولین انیمیشن دو میلیارد دلاری تاریخ شد
- درآمد ۲۲ هزار میلیاردی اپراتورهای اینترنتی از محل پلتفرمها
- ساخت فیلم، با دست خالی و ذهنی پر از تصویر/ یادداشت امید نجوان به بهانهی آغاز اکران آنلاین «ساموئل خاچیکیان؛ یک گفتوگو»
- نتفلیکس «صد سال تنهایی» را وفادارانه و شیوا اقتباس کرده است
- رونمایی از نشان، هویت بصری و برنامههای جدید «شبکه کتاب»
- بازگشت پیمان خازنی با «مرگ شیرین»
- نمایش فیلم کوتاه «voice» در جشنواره فیلم تصویر
- پیامهایی برای موفقیت انیمیشن ایرانی در اسکار
- آتش زنده کامکارها در شب زمستانی تهران
- معرفی برگزیدگان سیزدهمین جشن مستقل سینمای مستند ایران/ شبی برای تجلیل از سعید پورصمیمی و مهدی جعفری
- کنسرت ارکسترال کامکارها / گزارش تصویری
- فرش قرمز اسکار نود و هفتم / گزارش تصویری
- به بهانه گزارش دربی توسط جواد خیابانی/ بودن یا نبودن، مسئله این است
- مراسم نود و هفتمین دوره جوایز سینمایی اسکار / گزارش تصویری
- لحظه اعلام نام انیمیشن ایرانی در اسکار ۲۰۲۵
- نگاهی به فیلم «ذرهای آرامش»/ جهان در انتظار خشکسالی
- برندگان اسکار ۲۰۲۵ اعلام شد/ انیمیشن ایرانی جایزه اسکار گرفت
- حقایقی درباره فیلم درباره الی
- نامزدهای اسکار و تصاویرشان/ در آستانه جایزه اسکار نود و هفتم
- نمایش «مرسی آقای لانگلوا» در شب فرهنگی ایران و فرانسه
- مفاخر کاریکاتوری
- فوت کارتونیست و طراح ایرانی؛ داود احمدی مونس (آروین) درگذشت
- بستههای ویژه همراه اول بهمناسبت ماه مبارک رمضان
- دربارهی فاجعه گزارش جواد خیابانی در دربی پایتخت
- دومین کتاب گلاره عباسی رونمایی شد/ رمانی که نامش را مصطفی مستور انتخاب کرد
- معرفی برگزیدگان اسکار سینمای فرانسه/ پیشتازی «امیلیا پرز» در جوایز سزار ۲۰۲۵