سینماسینما: زهرا مشتاق نویسنده و گزارشگر اجتماعی در روزنامه هممیهن نوشت:
برکناری مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گیلان که در آخرین روزهای هفته خبرساز شد، از زوایای مختلف قابل تأمل است. اما آنچه موجب خشم افکار عمومی میشود، دوگانگی رفتار مدیران ارشد و کسانی است که رفتار بیرونی آنها، با آنچه در حوزه خصوصی زندگیشان میگذرد، تفاوتهای فاحش دارد. مدیرکل معزول، از چهرههای نزدیک به سعید جلیلی در استان گیلان و از سال ۹۷ تاکنون، مدیر شاخه «حسینیه هنر» در رشت است؛ همان حسینیهای که در سال ۹۱، توسط وحید جلیلی، برادر سعید جلیلی و قائممقام کنونی صداوسیما، تحت پوشش «دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی» تاسیس شد.
او اواخر همین خرداد گذشته، از ایجاد قرارگاه فرهنگی عفاف و حجاب محلهمحور خبر داد و در جمع خبرنگاران گفت: «یکی از ناهنجاریهای شهری که دغدغهمندان را نگران کرده، بحث زیر سوال رفتن حجاب و عفاف در جامعه است. معتقدیم مسئله حجاب و تقویت زیست عفیفانه باید توسط مردم راهبری، مدیریت و پشتیبانی شده و ارتقا یابد.» رضا ثقتی تاکید کرده بود که مدیران کانونهای مساجد، مسئول تولید برنامههای فرهنگی درباره حجاب از جمله اجرای تئاتر خیابانی، نمایشگاه عکس، کارگاههای آموزشی، فعالیتهای گفتمانمحور و نیز رویکردهای چهره به چهره هستند.
حال یک پرسش، اگر مسئله مطرحشده برای این فرد مربوط به حوزه شخصی او تلقی شود، چرا او برای حریم افراد و انتخاب پوشش دیگران حرمت و احترامی قائل نیست؟ مدیری که خود را تا این اندازه انقلابی و دلواپس حجاب و عفاف نشان میدهد و معتقد به زیست عفیفانه است، خودش تا چه اندازه به شعارهایش معتقد است و به آن عمل میکند؟ آیا دعوت و تحکم به زنان، برای چگونه زیستن و داشتن چگونه پوشش و لباس، برای بیرون و دیگران است و ایشان به دلیل جایگاه مدیریتی، میتوانند رفتاری دیگر به مصداق این مصرع داشته باشند که «چون به خلوت میروند آن کار دیگر میکنند»؟ آیا داشتن رفتار دوگانه، همراه با ریا و تزویر تضمینی است برای بقای مدیرانی که میخواهند به هر قیمت موقعیتهای خود را حفظ کنند؟
البته این اتفاق و حواشی آن را میتوان از منظری دیگر نیز نگاه کرد و آن رقابتهای سیاسی برای به دست آوردن قدرت و تخریب افراد در جریانهای مقابل است که در جای دیگر میتوان به آن پرداخت.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- یادداشتی بر نمایش «رابین هود»؛ بشارت پیروزی
- نرگس آبیار خدای زدن به دل ماجراست
- «تابستانی که برف آمد» در سینما اندیشه بررسی میشود
- «تابستانی که برف آمد»؛ قصهای خانوادگی و عاشقانه با نشانههای هنری
- یادداشتی بر «صبحانه با زرافهها»/ باز تعریف دگرگونهی یک داستان اجتماعی محض
- «مفیستوفلس»؛ روایت ترسناک فاشیست تکثیرشده
- نمایش «هم این، هم آن»؛ در مسیر تعامل، همدلی و تفاهم متقابل
- «پیرپسر»؛ دیکتاتورهایی با مغزهای کوچک زنگزده
- دوازده روز جنگ
- «بیصدا حلزون»؛ تلخی میان تصمیم و تسلیم
- یادداشتی برای «ژولیت و شاه»؛ قصهای آمیخته از تخیل و واقعیت
- یادداشتی برای فیلم «رها»/ جامعه ناکارآمد و پدرهای بیخاصیت
- حتی نام ایران او را به گریه میانداخت/ داور زنده زنده دق کرد
- به بهانه برنامه «جعبه سیاه»؛ کفن و آگهی فوت لیاقت چه کسانی است؟
- چشیدن طعم نابرابری/ نگاهی به فیلم «عامهپسند»
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- حقایقی درباره فیلم سرب ساخته مسعود کیمیایی به بهانه نمایش آن از تلویزیون
آخرین ها
- «شمعی در باد»؛ جسورانهترین فیلم نیمه اول دهه هشتاد
- مهتاب ثروتی و مرجان اتفاقیان به «خاکستر خیال» پیوستند
- «جزیره آزاد»؛ خداوندگار خودخوانده جزیره آزاد
- جیمز کامرون: از سلطه هوش مصنوعی میگریزم/ «آوارتار۳» و شروع افتخارآمیز اکران
- بازیگر آمریکایی خودکشی کرد
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود





