سینماسینما، محمدرضا بیاتی*
در مستند زندگینامهی پله، بهترین فوتبالیست جهان تا پیش از ظهور مارادونا، داستان رشد و بالندگی یک اَبَرستاره را میبینیم. قهرمانی سیاهپوست که نه فقط برای برزیل که برای صدها میلیون، بلکه میلیاردها نفر از مردم به اسطورهای دستنیافتنی بدل میشود. او با هنرش چشمها را خیره و دلها را میبَرَد و گل میزند و گل میزند تا به عدد باورنکردنیِ هزار گل میرسد. در اوج محبوبیت است که نظامیان در برزیل کودتا میکنند و مردم گرفتار روزهای تلخ و سختی میشوند. پلهی قهرمان به کشور بازمیگردد. استقبال گرم از اسطوره یکباره به موجی از سرزنش و حتی نفرت تبدیل میشود؛ چون قهرمان آنها در برابر درخواست نظامیانِ کودتاچی مقاومت نمیکند و به دیدار آنها میرود. پله برای بسیاری یکباره از عرش به فرش سقوط میکند و بعدها در پاسخ به سرزنشها میگوید چه کاری از دست من برمیآمد من فقط یک فوتبالیست بودم! در ایران کودتایی در کار نیست اما در واکنش به ناکارآمدیها و معضلات اجتماعی و انتظارات مردم از اصغر فرهادی او هم دقیقاً همین جمله را بعد از جشنوارهی کن بکار برد و گفت؛ من فقط یک فیلمسازم! در بخش دیگری از مستند یکی منتقدانِ پله میگوید او میتوانست مثل محمدعلی کِلِی، بوکسور افسانهای، عمل کند که -تقریباً همزمان با پله- در آمریکا به جنگ ویتنام اعتراض کرده بود؛ اما در پاسخ به این انتقاد یکی از هواداران پله استدلال میکند که اعتراض محمدعلی در آمریکای دموکراتیک عواقب سنگینی برای او نداشت درحالی که پله نمیدانست در صورت تقابل و مخالفت با نظامیان بیرحم و نامهربان چه سرنوشتی در انتظار اوست. به بیان روشنتر، گاهی انتظارات، معقول و شدنی است و گاهی ناممکن یا فوق توان و طاقت افراد است. بنظرم برخلاف مواردی مانند پله در ماجرای وریا غفوری، انتقادات و انتظارات از رامبد جوان کاملاً بجا و موجه است؛ رامبد اسم وریا، کاپیتان سابقِ تیم استقلال، را در خندوانه سانسور میکند چون وریا مورد غضب برخی مدیران است. او در یک عذرخواهیِ تصویری میگوید خودِ او این کار را انجام داده و دلیلاش را پیشگیری از مشکلات احتمالی در پخش خندوانه اعلام میکند. همهی ما میتوانیم اشتباه کنیم و عذرخواهی، نشانهی شهامت و مسئولیتپذیری اخلاقی است. اما باور به خطاپوشی و مدارا با اهل مدارا به معنای تعطیل نقد بیغرضِ اتفاقات نیست. نگارنده -در چند یادداشت- نظرم را دربارهی جنبههای پیچیده و متعارضِ واقعیت گفتهام، با این وجود این تعارضها همیشه بیراهحل نیستند و گاهی یکی از کفههای تعارض، بروشنی سنگینتر است و تشخیص و انتخاب درست، دشوار نیست و نمیتوان هر اتفاق ناموجهی را توجیه کرد و در چرخهی بیپایانِ نسبیت اخلاقی افتاد. مورد وریا و رامبد یکی از این موقعیتهاست. رامبد در توجیه سانسور اسم وریا میگوید نگران بوده که برنامه با مانعِ پخش مواجه شود و امتیازات مسابقه بهم بریزد! هرچند مدیریت شبکهی نسیم رندانه پشت رامبد را خالی کرده و گفته مشکلی با هیچ نامی ندارد اما حتی در صورت پخش نشدنِ یک قسمت از یک برنامه آیا روشن نیست که -در این تعارض- اهمیت مسألهی وریا ابداً قابل مقایسه با عواقب مسابقهی قاطیبازی نیست؟! اگر برای اصلاح امور تا این حد هم حاضر به هزینهدادن نیستید تردیدی نکنید که دیر یا زود بخشی از یک روند نادرست خواهید شد. من خندوانه را دوست ندارم و با نگاه و سلیقهام سازگار نیست. فارغ از یک نقد بنیادی که از بیان آن صرفنظر میکنم بنظرم طنز و سرگرمی آن را بزرگسالانه نیست و نوعی کودکانهگی منفی در آن است که نیازمند تحلیل است؛ بخصوص که در پس پشتِ دیدگاه رامبد این احساس القاء میشود که میخواهد یک سبک از شادی و زندگی را به همه تعمیم بدهد. با اینحال باید جنبههای مثبت آن را هم دید؛ بجز کشف جنابخان که استعداد کمنظیری است شاید مهمترین کارکرد خندوانه ایجاد زمینه و فرصت برای شناسایی استعداد دختران است؛ تصور کنید در شرایطی که دیدگاهی میخواهد محدودیتهای زیادی را به جامعه القا کند دختری کمدین بیاید مردم را بخنداند! گمان میکنم این نکته را یکبار گفتهام اما باز تکرار میکنم یا نباید به هیچ کاری تن داد یا اگر قرار به انجام کار است، در شرایط موجود، از این تعارضها گریزی نیست. باید هشیار بود. تصمیم ماست که تعیین میکند ما چه کسی خواهیم شد.
*فیلمنامهنویس و فیلمساز
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- رامبد جوان با یک رئالیتیشو در شبکه نمایش خانگی/ انتشار دوبله «ترنسفورمرز»
- اکران «زودپز» رامبد جوان به تعویق افتاد
- فیلمهای رامبد جوان، بهرام افشاری و گزینه احتمالی اسکار در راه اکران
- همکاری مشترک رامبد جوان و عاطفه تهرانی
- ادعای عجیب مدیر شبکه۴؛ مدیری، علیخانی، جوان و صحت جرأت نمیکنند به تلویزیون بروند
- سرنوشت «کلاه قرمزی» در انتظار «جناب خان»؟
- پایان اکران فیلم پرفروش سال/ «چپ، راست» به سینماها میآید
- آینده مبهم «خندوانه» از نگاه رامبد جوان
- رامبد جوان تهیهکننده فیلم کوتاه «فقط مه واقعی است!» شد
- بازگشت «خندوانه» به تلویزیون از عید فطر
- گزارشی از واکنشها به ویدئوی اعتراضی مهرجویی/ اندوه عمومی سینماگران ایرانی
- فینالیستهای خندانندهشو۳ مشخص شدند
- بازگشت جنابخان از پنجشنبه به «خندوانه»
- معجونی، ژوله و جوان داوران خندانندهشو ۳ شدند
- کلیشههایی که با بازیهای رامبد جوان شکست
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- بازگشت جنابخان به تلویزیون همراه با محسن کیایی
- «در آغوش درخت» بهترین فیلم بلند سینمای جهان جشنواره هندی شد
- نکوداشت خسرو خسروشاهی در جشنواره فیلم رشد
- «شهر خاموش» و «شناور» در شبکه نمایش خانگی
- به پاس یک عمر دستاورد سینمایی؛ خرس طلایی افتخاری برلین به تیلدا سوئینتون اهدا میشود
- کنسرت نمایش ایرج، زهره، منوچهر / گزارش تصویری
- حقایقی درباره محمد نوری به بهانه سالروز تولد او/ مردی که از شکست هراس نداشت
- ذلت ماندن یا لذت رفتن و رستن!
- جدول فروش سینمای ایران در آخرین روز پاییز/ پنج فیلمی که از ابتدای امسال بیش از ۱۰۰ میلیارد فروختند
- نمایش «دِویل» تمدید شد/ آغاز اجرای نمایش «تشنگان» از ۴ دی
- شایعه فروش آثار تجسمی مربوط به فروغ فرخزاد و سهراب سپهری/ سریال و فیلم مستند سهراب و فروغ به زودی کلید میخورد
- نامزدی یک فیلم کوتاه ایرانی-آمریکایی در جوایز آکادنی فیلم سوئد
- نشست خبری بزرگداشت فروغ فرخزاد / گزارش تصویری
- درباره سه مستند سینماحقیقت/ از جسارت نمایش عریان اعتیاد تا عشق به سینما در اتاق آپارات
- به خاطر نقش برجسته در صنعت سینما؛ کریستوفر نولان و همسرش، شوالیه و بانوی فرمانده شدند
- چرا «لیلی» سریال «داییجان ناپلئون» زشت بود؟/ پاسخ ناصر تقوایی را بخوانید
- «تیآرتی» ترکیه آغاز به کار کرد؛ صداوسیما هنوز در فکر سانسور است
- سیمرغ مردمی به جشنواره فیلم فجر بازگشت
- بستههای ویژه شب یلدای همراه اول با هدیه دیجیتال معرفی شد
- آنونس رسمی عاشقانه «عزیز» رونمایی شد
- با نظرسنجی از ۱۷۷ منتقد فیلم؛ نشریه ایندی وایر برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما را معرفی کرد
- احمد رسولزاده و «بنهور» در بیست و هفتمین قسمت «صداهای ابریشمی»
- درباره «بی همه چیز»؛ درامی پیچیده با شخصیتهایی چندلایه
- نشست «شاهد عینی» / گزارش تصویری
- نگاهی به فیلم «هفتاد سی»/ در بستر واقعیت
- موقعیت فیلمهای ایران و سینماگران فراملی در فرانسه
- قهوه دمنکشیده/چرا سریال مهران مدیری نتوانست انتظارات را برآورده سازد؟
- سرقتهای سریالی ۳زن به سبک «تسویه حساب»
- با اعلام آکادمی داوری؛ نامزدهای اولیه اسکار معرفی شدند/ یک انیمیشن ایرانی در میان آثار
- انیمیشنی درباره لیونل مسی؛ پخش «مسی و غولها» از تلویزیون دیزنی