سینماسینما، زهرا مشتاق
نمایش «مدهآ در قندهار»، به کارگردانی اصغر خلیلی، تولید مشترک ایران و افغانستان، روی صحنهی سالن استاد انتظامی خانه هنرمندان.
در ساحت هنر، برهههایی هست که آثار خلق شده برآیند و چیدمانی است از آنچه در بستر یک جامعه از محلی تا بینالمللی میگذرد. آثاری که میتواند هر حوزهای را در برگیرد. از تجسمی تا شعر و داستان و ساخت فیلم و نوشتن نمایشنامه. تئاتر «مدهآ در قندهار» نیز تبلور آن چیزی است که اکنون، بیش از هر وقت دیگر، گریبانگیر جامعه افغانستان شده است. یک جامعه کاملا سنتی که بخصوص با قدرتگیری طالبان، به سرعت به سوی بدویت، عقبگردی شتابنده داشته و در این گردباد زنان تبدیل به بزرگترین قربانیان شدهاند. زنانی که حق رفتن به مدرسه را از دست دادهاند. بدون مرد اجازه بیرون آمدن از خانه و سفر ندارند و در حد دستگاهی برای بچهسازی و ایجاد رضایت در مردان، حقیر شده و تنزل یافتهاند. زنانی که میشود آنها را به جرم و خیانت ناکرده، بدون هیچ دادگاهی به آسانی سنگسار کرد و به هیچ کس و هیچ کجا پاسخگو نبود. جامعهای که مردان قلدر زیاد دارد. اجتماعی که تصمیم گیرندگانش، رتبه نخست نادانی و تحجر و واپسگرایی را در تمام دنیا از آن خود کردهاند. و فراموش شدهترین انسانها در این سرزمین زنانی هستند که در پرخطرترین کشور دنیا جان و روانشان به دست لشگری از هیولاها سپرده شده است که گویا سوار بر ترسناکترین اندیشههای تاریک دنیا رو به مرگ و نیستیاند. مدهآ در قندهار تمام اینهاست. قصه زنانی که رنج و ترس از دست دادن حداقلها، گاه آنها را حتی در برابر هم قرار میدهد. از آنها جاسوس و قاتل میسازد. اما آیا مدهآ یا دایه واقعا قاتل هستند؟ مدهآ چگونه توانست مردی را بکشد که روزگاری برای رسیدن به او از همه چیز خود گذشته بود. اما مرد به او خیانت میکند. چون مرد او را موجودی حقیر میشمارد و درست در همان لحظه که به همسر و فرزندان خود بیوفایی میکند، دل در گرو زنی دیگر دارد. نه از سر مهر و عشق. که این بار زن برایش جادهای است برای رسیدن به قدرتی افزونتر، جایگاهی برتر. زنانی که موقعیتشان نه به گونهای مستقل، که بنا بر آنچه مردان پیریزی میکنند، محقق میشود. این است که تبدیل به جاده صافکن و پلکان مردان میشوند. مردان قلدر، زمخت و خشنی که جز اطاعت محض هیچ چیز دیگری نمیخواهند. و جزای نه گفتن هر زن میتواند به آسانی مرگ و نیستی و اعدام دردناکی چون سنگسار باشد. بی هیچ ادلهای. بی هیچ جرم مرتکب شدهای. و مدهآی افغانستانی چنین است که بر مرد خود میشورد. گویا او نماینده تمام زنانی است که بر گرده و جان آنان ستم رفته و حتی زنانی که به ناچار و ناخواسته با پذیرش ستم، راه بر ستمگر هموار کردهاند. بعد در یک لحظه مدهآ و دایه یکی میشوند. ارواحی خشمگین، الههگانی که به انتقام برخاستهاند از زمین و زمان و مردان خیانتپیشهی زورگو و خشن، که جز حقارت و ترس و اطاعت هیچ چیز دیگر بر زنان هموار نکردهاند. و انتقام نشانه خشم است و نفرتی عمیق که از انباشت و بسیاری ستم میآید و مدهآ این رنج بافته شده در قامت روحش را ذره ذره میشکافد تا رها شود از این پیله تنگ و ترسناک ظلم.
مدهآ در قندهار به دلیل رویکرد اجتماعی و بیتفاوت نبودن به آنچه در همسایگی کشور ما و در افغانستان میگذرد، میتواند اثری قابل احترام باشد. گویا کنشگری اجتماعی این بار در صحنه نمایش و به زبان هنر جاری و معترض شده است.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «نان و گل سرخ»؛ مستندی درباره زنان شجاع افغان در برابر محدودیتهای طالبان
- گفتوگو با علی پاکزاد درباره نمایشگاهش/ «در برابر فراموشی»؛ موضوع مشترک کابل، کییف و تهران
- تلنگری به جامعه ایرانی/ نگاهی به کتاب «چای سبز در پل سرخ»
- برگزاری یک نمایشگاه در حمایت از فعالان، روزنامه نگاران، معلمان و قشر نخبه افغانستان؛ به همراه سخنرانی رضا دقتی
- صحبتهای یکی از فیلمسازان جوان افغانستان، درباره خروج از این کشور
- آنجلینا جولی از نحوه خروج آمریکا از افغانستان ابراز شرمساری کرد
- آنجلینا جولی با انتشار یک پست حمایتی از مردم افغانستان به اینستاگرام پیوست
- بیانیه انجمن صنفی کارگردانان سینمای مستند در حمایت از مردم افغانستان
- جلسه نقد و بررسی مستند «خاتمه» برگزار شد/ فیلمی درباره فرار و تقدیر
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- ماجرایِ ظریفِ وزارت خارجهی سوئیس
- فیلم-کنسرت «هری پاتر»و «ارباب حلقهها» به آخرین اجرای پاییزی رسیدند
- پوستر «باد زرد – ونگوگ» رونمایی شد
- مولف بودن در آینه مکتب نقد عمیقگرا
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت





