سینماسینما، پاریس- محمد حقیقت؛
هرساله در این فصل کمیته انتخاب کشورها شروع به معرفی فیلمهای برتر خود به آکادمی اسکار میکنند تا در رقابت بهترین فیلم بینالمللی سال (غیر انگلیسی زبان) شانس خود را بیازمایند.
در این رابطه تا به امروز چندین کشور هم فیلمهای خود را مشخص کرده و ارسال کردهاند.
پیش از این ایران موفق شده با دو فیلم از اصغر فرهادی دو جایزه اسکار بدست آورد. در حال حاضر بهنظر میآید مسئولان دولتی سینما در بنیاد فارابی فعلا ایده خاصی در این باره ندارند یا روی هیچ فیلمی که تا حدی بتواند شانسی داشته باشد، توافقی بهعمل نیامده است.
اما در عوض از سوی کشور آلمان، «دانه انجیر معابد» ساخته محمد رسولاف که تماما در ایران، با سوژه ایرانی، به زبان فارسی، با هنرپیشههای ایرانی و با تکنیسینهای ایرانی ساخته شده، برگزیده و به اسکار معرفی شده است.
اما سابقه اینکه فیلمی از فیلمسازی ایرانی، توسط کشور دیگری برگزیده شود چیست؟
این مورد به فیلم «دونده» اثر درخشان امیر نادری برمیگردد که وقتی این فیلم در آمریکا تحت قرارداد با پخش کننده آن، کمپانی اینترنشنال هوم سینما به مدیریت رافق پویا بود، در سال ۱۹۸۶ آمریکا آن را به آکادمی اسکار معرفی کرد، ولی مورد قبول واقع نشد زیرا در آن زمان قانون اسکار بدین گونه بود که حتما باید کشور مبدا که تهیه کننده فیلم است به طور رسمی چنین درخواستی را ارسال میکرد، که این کار عملی نبود و نشد و متاسفانه امیر نادری این شانس را از دست داد.
در این زمینه فیلمهای دیگری هم بودند؛ مثل «پرسپولیس» ساخته مشترک مرجان ستراپی و ونسان پارانوود که در فرانسه با سوژه کاملا ایرانی و صداپیشگی کاترین دونوو و دخترش شیارا، بهشکل انیمیشن ساخته شد، در سال ۲۰۰۷ از سوی فرانسه به آکادمی اسکار معرفی شد و از طرف کمپانی مهم سونی پیکچر کلاسیک در آمریکا پخش شده بو، اما ناکام ماند همچنین «عنکبوت مقدس» با سوژه ایرانی و هنرپیشههای ایرانی به کارگردانی علی عباسی با سرمایه گذاری اروپاییها ساخته شد و بعد از موفقیت در بخش مسابقه جشنواره کن ۲۰۲۲ از سوی دانمارک به آکادمی اسکار معرفی شد و توانست به مرحله ۱۵ کاندیدای اولیه راه یابد.
فیلم «زیر سایه» ساخته بابک انوری، با سوژه ایرانی و بازیگران ایرانی در انگلیس ساخته و به اسکار معرفی شد. اما به مرحله کاندیدا شدن نرسید.
یکی دیگر از این فیلمها، «شیدا» (یا پائیز شیدا) اولین فیلم نورا نیاسری است. با موضوعی ایرانی و بازیگران ایرانی از جمله زر امیر ابراهیمی. این فیلم با تبلیغات وسیع از سوی استرالیا، به عنوان نماینده این کشور برای آکادمی فرستاده شد، که موفقیتی بدست نیاورد.
جدا از اینها، چون اصغر فرهادی دوبار جایزه اسکار بدست آورده بود، تهیه کننده و پخش کننده فیلم «همه میدانند» که در اسپانیا با بازیگران مشهور این کشور ساخته شد، بسیار روی آن برای بدست آوردن اسکار برای سینمای اسپانیا حساب باز کرده بود ولی در نهایت کمیته انتخاب اسکار آن کشور، این فیلم را انتخاب نکرده و ترجیح داد یک فیلم از یک کارگردان اسپانیایی برگزیده و به آکادمی اسکار معرفی کند.
امسال که فیلم محمد رسول اف، از سینمای آلمان راهی اسکار می شود، باید دید چقدر شانس خواهد داشت.
این فیلم در آمریکا توسط کمپانی نیون که در زمینه فیلمهای هنری از اهمیتی نسبی برخوردار است، بزودی در آن کشور پخش خواهد شد. باید یادآوری کرد که «دانه انجیر معابد» به دلیل اهمیت سوژه و گیرایی آن، و همچنین مردمی بودن، میتواند شانس بالایی برای رسیدن به شورت لیست ۱۵ فیلم اولیه داشته باشد، ولی موفقیتش بستگی به زمان نمایش فیلم در آمریکا و شرایط سیاسی ایران در صحنه بینالمللی در نزدیکی برگزاری مراسم اسکار هم خواهد داشت.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- برندگان اسکار دانشجویی اعلام شدند
- برای رقابت در شاخه بهترین فیلم بینالمللی؛ ایسلند، کنیا، نپال و فنلاند نمایندگانشان به اسکار را معرفی کردند
- به نمایندگی از یونان؛ «زن قاتل» وارد رقابت اسکار شد
- شانس بالای «امیلیا پرز» / چهار فیلم در فهرست نهایی گزینش نماینده فرانسه در اسکار
- شانس در خانه کدام فیلم را میزند؟/ فرانسویها کار گزینش نماینده اسکار را آغاز کردند
- برای رقابت در بخش بهترین فیلم بینالمللی؛ ۷ کشور دیگر فیلمهای اسکاریشان را معرفی کردند
- پیش از رونمایی فیلم در جشنواره ونیز؛ ژاپن فیلم کوراساوا را به رقابت اسکار معرفی کرد
- فیلم کانادایی با سوژه ایرانی، راهی اسکار ۲۰۲۵ شد
- سینماگران ایرانی در اسکار ۲۰۲۵ چقدر شانس دارند؟
- برای رقابت در بخش بهترین فیلم بینالمللی؛ قرقیزستان و اروگوئه نمایندگانشان در اسکار ۲۰۲۵ معرفی کردند
- فیلم محمد رسولاف در راه اسکار؛ «دانه انجیر معابد» نماینده آلمان در اسکار شد
- برای رقابت در اسکار ۲۰۲۵؛ «روباه پیر» نماینده تایوان در اسکار شد
- لتونی انیمیشن برنده انسی را به اسکار معرفی کرد
- سه کارگردان ایرانی در جشنواره تورنتو/ «هفت روز»؛ فیلم تازه ویشکا آسایش
- «در سایه سرو» برای سومین بار به آکادمی اسکار معرفی شد
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- مدیر جشنواره برلین راهی جشنواره ایتالیایی شد
- بررسی مشکلات فیلمنامهنویسی درگفتوگوی کیوان کثیریان با شادمهر راستین و مهران کاشانی/ سانسور مشکل اساسی سینمای ایران
- نگاهی به «صورت زخمی»(۱۹۸۳) به مناسبت ۸۴ سالگی برایان دی پالما/ دنیا از آنِ توست!
- برندگان اسکار دانشجویی اعلام شدند
- «آخرین حرکتِ» شهاب حسینی، بهترین فیلم شمال آمریکا شد
- «ویلای موروثی» از فردا در پلتفرمهای پخش آنلاین/ روایتی از زندگی یک باغبان
- انتشار نسخه ویژه نابینایان «ئی.تی.» با صدای محمدرضا غفاری
- اختتامیه هفته پاسداشت فرهنگی روز ملی سینما / گزارش تصویری
- ۶ فیلمنامه پروانه ساخت سینمایی گرفتند
- کیارستمی در آثار خود بیشتر به دنبال راه حل بود/ فرم برای کیارستمی همیشه اهمیت داشت
- اختتامیه پاسداشت فرهنگی روز ملی سینما؛ یادبود کیومرث پوراحمد و داریوش مهرجویی برگزار شد
- بدرقه پیکر صدرالدین حجازی به خانه ابدی
- برای رقابت در شاخه بهترین فیلم بینالمللی؛ ایسلند، کنیا، نپال و فنلاند نمایندگانشان به اسکار را معرفی کردند
- رونمایی از دو کتاب فیلمهای محبوب زندگی من و مخمصه۲ / گزارش تصویری
- افتتاحیه سریال بازنده / گزارش تصویری
- پس از ۳ سال؛ «برف آخرِ» امین حیایی به سینماها میآید
- حضور همراه اول در سومین نمایشگاه رصتا
- اکران فیلم کلینت ایستوود و احتمال وداع با دنیای فیلمسازی
- فراخوان سیزدهمین جشن مستقل سینمای مستند منتشر شد
- تحولات سیاسی و جریان موسوم به موج نو در سینمای ملی/ بهمناسبت روز ملی سینما
- «جهان غیرموازی» در لندن و بوداپست اکران شد
- «گُم، میان منزویترین زاویه» از امروز روی صحنه میرود
- سینمای مستقل و آینده سینمای ایران بررسی شد؛ سینمای مستقل آزادی، سلطه ناپذیری، عشق و ارزش زن را بازتاب میدهد
- برندگان جوایز امی ۲۰۲۴ اعلام شد/ رکوردشکنی سریال «شوگان» با کسب ۱۸ جایزه در امی
- کتاب «داریوش خنجی» رونمایی شد؛ فرهنگ در برنامه هفتم توسعه بسیار ضعیف است/ سینمای ایران گوهر نایاب هستند
- دیپلم افتخار جشنواره اسپانیایی برای «پتتیک»
- نشست بررسی آسیبهای سینمای ایران / گزارش تصویری
- نشست بررسی سیمای مستقل ایران / گزارش تصویری
- معرفی بستههای ویژه همراه اول بهمناسب هفته وحدت
- کهنترین شرح جامع مثنوی معنوی مولانا منتشر شد