سینماسینما، پاریس- محمد حقیقت؛
هرساله در این فصل کمیته انتخاب کشورها شروع به معرفی فیلمهای برتر خود به آکادمی اسکار میکنند تا در رقابت بهترین فیلم بینالمللی سال (غیر انگلیسی زبان) شانس خود را بیازمایند.
در این رابطه تا به امروز چندین کشور هم فیلمهای خود را مشخص کرده و ارسال کردهاند.
پیش از این ایران موفق شده با دو فیلم از اصغر فرهادی دو جایزه اسکار بدست آورد. در حال حاضر بهنظر میآید مسئولان دولتی سینما در بنیاد فارابی فعلا ایده خاصی در این باره ندارند یا روی هیچ فیلمی که تا حدی بتواند شانسی داشته باشد، توافقی بهعمل نیامده است.
اما در عوض از سوی کشور آلمان، «دانه انجیر معابد» ساخته محمد رسولاف که تماما در ایران، با سوژه ایرانی، به زبان فارسی، با هنرپیشههای ایرانی و با تکنیسینهای ایرانی ساخته شده، برگزیده و به اسکار معرفی شده است.
اما سابقه اینکه فیلمی از فیلمسازی ایرانی، توسط کشور دیگری برگزیده شود چیست؟
این مورد به فیلم «دونده» اثر درخشان امیر نادری برمیگردد که وقتی این فیلم در آمریکا تحت قرارداد با پخش کننده آن، کمپانی اینترنشنال هوم سینما به مدیریت رافق پویا بود، در سال ۱۹۸۶ آمریکا آن را به آکادمی اسکار معرفی کرد، ولی مورد قبول واقع نشد زیرا در آن زمان قانون اسکار بدین گونه بود که حتما باید کشور مبدا که تهیه کننده فیلم است به طور رسمی چنین درخواستی را ارسال میکرد، که این کار عملی نبود و نشد و متاسفانه امیر نادری این شانس را از دست داد.
در این زمینه فیلمهای دیگری هم بودند؛ مثل «پرسپولیس» ساخته مشترک مرجان ستراپی و ونسان پارانوود که در فرانسه با سوژه کاملا ایرانی و صداپیشگی کاترین دونوو و دخترش شیارا، بهشکل انیمیشن ساخته شد، در سال ۲۰۰۷ از سوی فرانسه به آکادمی اسکار معرفی شد و از طرف کمپانی مهم سونی پیکچر کلاسیک در آمریکا پخش شده بو، اما ناکام ماند همچنین «عنکبوت مقدس» با سوژه ایرانی و هنرپیشههای ایرانی به کارگردانی علی عباسی با سرمایه گذاری اروپاییها ساخته شد و بعد از موفقیت در بخش مسابقه جشنواره کن ۲۰۲۲ از سوی دانمارک به آکادمی اسکار معرفی شد و توانست به مرحله ۱۵ کاندیدای اولیه راه یابد.
فیلم «زیر سایه» ساخته بابک انوری، با سوژه ایرانی و بازیگران ایرانی در انگلیس ساخته و به اسکار معرفی شد. اما به مرحله کاندیدا شدن نرسید.
یکی دیگر از این فیلمها، «شیدا» (یا پائیز شیدا) اولین فیلم نورا نیاسری است. با موضوعی ایرانی و بازیگران ایرانی از جمله زر امیر ابراهیمی. این فیلم با تبلیغات وسیع از سوی استرالیا، به عنوان نماینده این کشور برای آکادمی فرستاده شد، که موفقیتی بدست نیاورد.
جدا از اینها، چون اصغر فرهادی دوبار جایزه اسکار بدست آورده بود، تهیه کننده و پخش کننده فیلم «همه میدانند» که در اسپانیا با بازیگران مشهور این کشور ساخته شد، بسیار روی آن برای بدست آوردن اسکار برای سینمای اسپانیا حساب باز کرده بود ولی در نهایت کمیته انتخاب اسکار آن کشور، این فیلم را انتخاب نکرده و ترجیح داد یک فیلم از یک کارگردان اسپانیایی برگزیده و به آکادمی اسکار معرفی کند.

امسال که فیلم محمد رسول اف، از سینمای آلمان راهی اسکار می شود، باید دید چقدر شانس خواهد داشت.
این فیلم در آمریکا توسط کمپانی نیون که در زمینه فیلمهای هنری از اهمیتی نسبی برخوردار است، بزودی در آن کشور پخش خواهد شد. باید یادآوری کرد که «دانه انجیر معابد» به دلیل اهمیت سوژه و گیرایی آن، و همچنین مردمی بودن، میتواند شانس بالایی برای رسیدن به شورت لیست ۱۵ فیلم اولیه داشته باشد، ولی موفقیتش بستگی به زمان نمایش فیلم در آمریکا و شرایط سیاسی ایران در صحنه بینالمللی در نزدیکی برگزاری مراسم اسکار هم خواهد داشت.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- در آمریکا تب اسکار بالا میرود
- «تاجی» به اسکار رفت/ «آمیگدال» آماده نمایش شد
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- اولین اخبار غیر رسمی درباره فیلم اصغر فرهادی
- اظهار نظر تند جیمز کامرون؛ فیلمهای نتفلیکس نباید به جوایز اسکار راه یابند
- سه فیلمساز ایرانی در آکادمی داوری؛ فیلمهای بینالمللی واجد شرایط اسکار معرفی شدند
- «فروشنده» در آینه مکتب نقد عمیقگرا / فیلمی که مخاطبانی فراگیر دارد
- یادداشت امیر نادری درباره «سامی»/ روح جنوب در فیلم موج میزند
- موفقیت «یک تصادف ساده» در گیشه سینماهای فرانسه و آمریکا
- «ارتفاع پست»؛ پرواز اضطراب و امید بر فراز خاکِ ایران
- درباره انتخاب نماینده ایران برای معرفی به آکادمی اسکار/ تا خورشیدی بالای سرت، چه وقت دوام بیاورد
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
آخرین ها
- «جزیره آزاد»؛ خداوندگار خودخوانده جزیره آزاد
- جیمز کامرون: از سلطه هوش مصنوعی میگریزم/ «آوارتار۳» و شروع افتخارآمیز اکران
- بازیگر آمریکایی خودکشی کرد
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد





