وحید وکیلیفر / کارگردان
سینماسینما: هنری، مستقل، تجربی، آلترناتیو، رادیکال، روشنفکری، خاص، بیخاصیت، جشنوارهای، سیاهنما و هر آنچه می خواهید بنامیدش. سینما در ذاتش هنری است کوچک و سطحی تر از سایر هنرها. قرار هم بر این بود سینما در حد همان اختراع سرگرم کننده در کافه ها باقی بماند. اما دیوانگان همیشه قواعد را بر هم می زنند.
از همان ابتدا عده ای که سررشته ای هم در سایر هنرها داشتند، بر آن شدند که در پی کشف وجوه پنهان دیگر این پدیده نوین برآیند. و اینچنین به وجود همزادی بااصالت تر از اصلش دست یافتند و این اختراع شگفتانگیز را به هنر سینما ارتقا دادند. هر چند که اصل و فرع پدیده سینماتوگراف سبب قلمفرسایی و جدلهای فراوان بوده و هست.
بسیاری بر آن شدند که در کنار کازینوها و بارهایی که برای خالی کردن جیب تودهها به راه انداخته بودند، سالنهای سینما را هم با زرق و برق های خودساخته برپا کنند و اینچنین هم شد. و با همان پول های به دست آمده، کمپانی ها و استودیوهای بزرگی افتتاح شدند. اما اقلیت دیگری در پی کشف و اختراع دستور زبان بیانی و ساختارهای روایی سینما بودند. کوششهای همین افراد بود که سبب پیدایش سبک ها و مکتب های سینمایی شد. و اتفاقا استودیوهایی که تنها هدفشان پرکردن جیب هایشان بود، از قواعد، اصول و مشخصه های این همزاد بی آزار خیر رسان، تغذیه میکردند.
در نتیجه سینما روزبه روز زنده تر و شاداب تر می شد و به جایگاهی رسید که سایر گونه های هنری را به حاشیه برد. برای سالیان سال رقابتی پنهان و آشکار در بین این دو طیف در زمینه محتوا و شکل های بیانی سینمایی در جریان بود. تا اینکه از اواخر دهه ۶۰ میلادی استودیوها به خواص وجودی سینمای مستقل پی بردند و بر اساس صلح نامه ای نانوشته این دو همزاد به همزیستی مشترکی دست یافتند.
تمام آنچه به اختصار بیان شد، قابل تعمیم است به سینمای ایران. چه آن زمان که جدال بین کلاه مخملی ها و موج نو بود، چه در دهه ۶۰ و دعوای آشکار سینمای ایدئولوگ و فیلم های به اصطلاح جشنواره ای و چه اکنون در رویارویی سینمای بدنه و سینمای هنر و تجربه. همه ریشه در یک تفکر اشتباه دارد و آن این است که سینمای جریان اصلی وجود سینمای تجربی را در تضاد با منافع خویش می پندارد. به همین دلیل همچون سینماگران پیش از دهه ۶۰ میلادی، و با اشتباهی استراتژیک، تمام هم و غم خود را به کار بسته تا مانع جان گرفتن و تنومند شدن نهال سینمای تجربی شود. شاهد این ادعا همین بیرون گذاشتن فیلمهای هنر و تجربه از جشن سینمای ایران است، بی هیچ توجیه و دلیل قانع کننده ای.
اکثر تهیه کنندگان، هنر و تجربه را معضل می پندارند. و در این جدال بیهوده به خانه سینما به مثابه آخرین سنگری می نگرند که باید از آن حفاظت کنند. اما آنچه را که در نظر نمی گیرند، تاریخ است و سیر دورانی آن. پس چه بخواهیم و چه نخواهیم، به زودی صلحی برقرار خواهد شد که منفعتش به طرفین خواهد رسید. پس چه بهتر که بیش از این، زمان و سرمایهها را به هدر ندهیم.
ماهنامه هنر و تجربه
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «سنگراه»؛ فانتزی رویایی اپراگونه
- مطالبهگری، میراث تقوایی برای هنرمندان
- سینمابدیل پنجشنبه افتتاح میشود/ پوستر «اتاق مهمان» در آستانه اکران رونمایی شد
- «کن – پامنار» در سینماهای هنروتجربه روی پرده میرود/ رونمایی از پوستر
- رونمایی از پوستر فیلم سینمایی «دوار» در آستانه اکران
- پوستر مستند «مشق امشب» رونمایی شد/ لیست شهرهایی که فیلم را اکران میکنند
- اکران «ایمو» از ۱۴ دی در هنر و تجربه / رونمایی از پوستر
- نمایش فیلمی با موضوع سایکودرام در گروه هنر و تجربه
- «بیآبان» از اول آذر اکران میشود
- «درخت خاموش» از سن دیگو آمریکا جایزه گرفت
- در نشست نقد و بررسی فیلم سینمایی «درخت خاموش» مطرح شد: هنر زاییده رنج است/ سریالهای ترکیهای اصلاً شبیه واقعیت جامعه ترکیه نیست
- در مراسم افتتاحیه فیلم «درخت خاموش» مطرح شد؛ اگر سینما یک جا بماند موجب مرگ و انحطاط است/ تحقق یک رویا در گروه سینمایی هنر و تجربه
- «درخت خاموش» در گروه هنر و تجربه اکران میشود/ رونمایی از پوستر فیلم
- با حکم حمیدیمقدم؛ سرپرست گروه سینمایی هنر و تجربه منصوب شد
- اکران بسته فیلم کوتاه «چهارراه» در سینماهای هنروتجربه
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- حقایقی درباره فیلم سرب ساخته مسعود کیمیایی به بهانه نمایش آن از تلویزیون
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
آخرین ها
- مصوبهای برای حذف وزارت فرهنگ؛ مصوبه «سیاستهای صوت و تصویر فراگیر»؛ تعارض با جمهوریت
- «بابا پیکاسو»؛ در چنبره عواطف، حرمان و جداافتادگی
- «شمعی در باد»؛ جسورانهترین فیلم نیمه اول دهه هشتاد
- مهتاب ثروتی و مرجان اتفاقیان به «خاکستر خیال» پیوستند
- «جزیره آزاد»؛ خداوندگار خودخوانده جزیره آزاد
- جیمز کامرون: از سلطه هوش مصنوعی میگریزم/ «آوارتار۳» و شروع افتخارآمیز اکران
- بازیگر آمریکایی خودکشی کرد
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶





