وحید وکیلیفر / کارگردان
سینماسینما: هنری، مستقل، تجربی، آلترناتیو، رادیکال، روشنفکری، خاص، بیخاصیت، جشنوارهای، سیاهنما و هر آنچه می خواهید بنامیدش. سینما در ذاتش هنری است کوچک و سطحی تر از سایر هنرها. قرار هم بر این بود سینما در حد همان اختراع سرگرم کننده در کافه ها باقی بماند. اما دیوانگان همیشه قواعد را بر هم می زنند.
از همان ابتدا عده ای که سررشته ای هم در سایر هنرها داشتند، بر آن شدند که در پی کشف وجوه پنهان دیگر این پدیده نوین برآیند. و اینچنین به وجود همزادی بااصالت تر از اصلش دست یافتند و این اختراع شگفتانگیز را به هنر سینما ارتقا دادند. هر چند که اصل و فرع پدیده سینماتوگراف سبب قلمفرسایی و جدلهای فراوان بوده و هست.
بسیاری بر آن شدند که در کنار کازینوها و بارهایی که برای خالی کردن جیب تودهها به راه انداخته بودند، سالنهای سینما را هم با زرق و برق های خودساخته برپا کنند و اینچنین هم شد. و با همان پول های به دست آمده، کمپانی ها و استودیوهای بزرگی افتتاح شدند. اما اقلیت دیگری در پی کشف و اختراع دستور زبان بیانی و ساختارهای روایی سینما بودند. کوششهای همین افراد بود که سبب پیدایش سبک ها و مکتب های سینمایی شد. و اتفاقا استودیوهایی که تنها هدفشان پرکردن جیب هایشان بود، از قواعد، اصول و مشخصه های این همزاد بی آزار خیر رسان، تغذیه میکردند.
در نتیجه سینما روزبه روز زنده تر و شاداب تر می شد و به جایگاهی رسید که سایر گونه های هنری را به حاشیه برد. برای سالیان سال رقابتی پنهان و آشکار در بین این دو طیف در زمینه محتوا و شکل های بیانی سینمایی در جریان بود. تا اینکه از اواخر دهه ۶۰ میلادی استودیوها به خواص وجودی سینمای مستقل پی بردند و بر اساس صلح نامه ای نانوشته این دو همزاد به همزیستی مشترکی دست یافتند.
تمام آنچه به اختصار بیان شد، قابل تعمیم است به سینمای ایران. چه آن زمان که جدال بین کلاه مخملی ها و موج نو بود، چه در دهه ۶۰ و دعوای آشکار سینمای ایدئولوگ و فیلم های به اصطلاح جشنواره ای و چه اکنون در رویارویی سینمای بدنه و سینمای هنر و تجربه. همه ریشه در یک تفکر اشتباه دارد و آن این است که سینمای جریان اصلی وجود سینمای تجربی را در تضاد با منافع خویش می پندارد. به همین دلیل همچون سینماگران پیش از دهه ۶۰ میلادی، و با اشتباهی استراتژیک، تمام هم و غم خود را به کار بسته تا مانع جان گرفتن و تنومند شدن نهال سینمای تجربی شود. شاهد این ادعا همین بیرون گذاشتن فیلمهای هنر و تجربه از جشن سینمای ایران است، بی هیچ توجیه و دلیل قانع کننده ای.
اکثر تهیه کنندگان، هنر و تجربه را معضل می پندارند. و در این جدال بیهوده به خانه سینما به مثابه آخرین سنگری می نگرند که باید از آن حفاظت کنند. اما آنچه را که در نظر نمی گیرند، تاریخ است و سیر دورانی آن. پس چه بخواهیم و چه نخواهیم، به زودی صلحی برقرار خواهد شد که منفعتش به طرفین خواهد رسید. پس چه بهتر که بیش از این، زمان و سرمایهها را به هدر ندهیم.
ماهنامه هنر و تجربه
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «سنگراه»؛ فانتزی رویایی اپراگونه
- مطالبهگری، میراث تقوایی برای هنرمندان
- سینمابدیل پنجشنبه افتتاح میشود/ پوستر «اتاق مهمان» در آستانه اکران رونمایی شد
- «کن – پامنار» در سینماهای هنروتجربه روی پرده میرود/ رونمایی از پوستر
- رونمایی از پوستر فیلم سینمایی «دوار» در آستانه اکران
- پوستر مستند «مشق امشب» رونمایی شد/ لیست شهرهایی که فیلم را اکران میکنند
- اکران «ایمو» از ۱۴ دی در هنر و تجربه / رونمایی از پوستر
- نمایش فیلمی با موضوع سایکودرام در گروه هنر و تجربه
- «بیآبان» از اول آذر اکران میشود
- «درخت خاموش» از سن دیگو آمریکا جایزه گرفت
- در نشست نقد و بررسی فیلم سینمایی «درخت خاموش» مطرح شد: هنر زاییده رنج است/ سریالهای ترکیهای اصلاً شبیه واقعیت جامعه ترکیه نیست
- در مراسم افتتاحیه فیلم «درخت خاموش» مطرح شد؛ اگر سینما یک جا بماند موجب مرگ و انحطاط است/ تحقق یک رویا در گروه سینمایی هنر و تجربه
- «درخت خاموش» در گروه هنر و تجربه اکران میشود/ رونمایی از پوستر فیلم
- با حکم حمیدیمقدم؛ سرپرست گروه سینمایی هنر و تجربه منصوب شد
- اکران بسته فیلم کوتاه «چهارراه» در سینماهای هنروتجربه
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- «رابین هود»؛ افسانهی شیرین مرد شریف قانون شکن!
آخرین ها
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت
- «زوتوپیا ۲» رکورددار فروش جهانی سینما شد
- صدای بخش خصوصی را بشنوید؛ هوای آلوده با تعطیلی تئاتر تمیز میشود؟
- «رها» بهترین فیلم اول جشنواره گوا شد
- سنگرم اندازه همان کافه ام بود





