سینماسینما، آریو همتی
فیلم «شمعی در باد» پوران درخشنده، جسورانهترین فیلم نیمهٔ اول دههٔ هشتاد در کشمکش الگوهای متعینِ پیشینی با موقعیتهای جدید برای اثبات خویش در عصر پساساختارگرا / پسامدرن است. این فیلم به لحاظ اجرا قویترین اثر پوران درخشنده است و در واقع، بنا بر مقولهبندیِ ساختاریک ـ یعنی سینمای پیشاساختار، ساختارمند، پساساختارگرا و فراساختارگرا ـ در نوع سینمای ساختارگرا و در ذیل ساختار آوانگارد تعریف میشود.
بنا بر سوژههای بیستگانهٔ فرایستی، این فیلم را میتوان در نوع تنسوژهگرایی و ذیل اندیشهٔ مرلو-پونتی قرار داد.
با ظهور و بروز مباحث اجتماعی چون اعتیاد و ایدز، این سؤال در لایههای زیرین متن ـ اینجا فیلم ـ مطرح میشود که «انسان تا چه اندازه بر بدن خود حق مالکیت دارد؟» پوران درخشنده به علت پژوهشهای بسیار و ارائهٔ دغدغههای حقیقی جامعه، و نه مانورهای سطحی، شعاری و کمعمق، یکی از مهمترین کارگردانانِ مؤلف ماست که توانسته است در ژانر محتواییِ فیلم اجتماعی تقریباً بیرقیب باشد.
برداشته شدن فاصلههای ذهن و بدن و حرکت به سمت درهمتنیدگیِ آنها در کاراکتر فرزین ـ زمانی که عشق سبب بالندگی او میشود، یا زمانی که مرگ معشوقهاش او را از مسیر زیست طبیعی دور میکند ـ بسیار باورپذیر و واقعی به نظر میرسد.
به لحاظ تأثیر موقعیت و جهان بیرونی بر کاراکتر ـ یعنی جهانِ درونـبیرونیِ دیگری ـ و اثرگذاری آن بر جهانهای درونی و بیرونیِ خودِ کاراکتر، و البته بر ابعاد التقاطیِ جهان درونـبیرونی او، فیلم ما را در یک سیالیتِ مدام میان ثبات و بیثباتی، میان ساختار و امکانهای شکستنِ ساختار میچرخاند و نهایتاً الگوهای متعینِ پیشینی، مانند خانواده، با تمام چالشها بر این فضا تسلط خویش را تثبیت میکنند. خانواده به سبب بار عاطفی آشکار یا پنهان خود، آخرین امید رهاییبخشِ انسان از تمام مشکلات و معضلاتی است که ممکن است برای انسان، به مثابهٔ بعد فردیِ اجتماع، پیش بیاید.
زوجهای تفاوتسازِ کاراکتر فرزین ـ یعنی رابطهٔ او با پدر و مادرش ـ و نیز زوج تفاوتسازِ فرزین با ناشر و… به بار دراماتیک متن کمک کرده است. حضور گذرای عشق، به مثابهٔ صافیِ وجودی، در کاراکتر آیدا و تأثیر انسانسازانهٔ موقّتِ او، تا زمان مرگ آیدا، میتواند امری مهم در ایجاد فراز و فرودهای داستان و شکلگیری نقطهٔ مرکزی آن باشد. آیدا تمرین زیستِ متعالی است؛ در فاصلهٔ میان عصیان نخستین فرزین و پیشاعصیانِ ثانویهٔ ویرانگر او، و در واقع کمک میکند تا برخی از پتانسیلهای نهفته در کاراکتر فرزین عریان شود.
بازیِ شهاب حسینی در نقش بابک، دوست فرزین، که بعدها معلوم میشود به ایدز مبتلاست، بسیار درخشان است و بازی بهرام رادان در ظهور و بروز پتانسیلهای کاراکتر فرزین نیز قابل قبول و مؤثر از کار درآمده است. اما عسل بدیعی، آن جانِ بیدار، با حضور اندک خود، به نظر میرسد روح و جان اثر را از آنِ خویش کرده است. در واقع، «شمعی در باد» اوج درخشش عسل بدیعی با یک بازی درونگرا و درونریز است.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- «سوت پایان»؛ فیلمی با بار زنانگی و عاطفی قوی
- مولف بودن در آینه مکتب نقد عمیقگرا
- «دو زن» در آینه مکتب نقد عمیقگرا/ تصویری ماندگار از زنان
- «فروشنده» در آینه مکتب نقد عمیقگرا / فیلمی که مخاطبانی فراگیر دارد
- «لیلا» در آینه مکتب نقد عمیقگرا
- «پیرپسر» در آینه مکتب نقد عمیقگرا
- پروانه ساخت سینمایی برای چهار فیلمنامه صادر شد
- مجوز ساخت سینمایی برای ۸ فیلمنامه صادر شد
- واکنشهای سینماگران ایرانی به درگذشت «مادر سینمای آسیا»
- معرفی داوران دو بخش مستند و نماهنگ جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی
- بالاخره در روز هشتم جشنواره اتفاق افتاد؛ معرفی داوران چهل و دومین جشنواره فیلم فجر
- پوران درخشنده : امیدوارم مسئولان پروانه ساخت «هیس پسرها گریه نمیکنند» را هر چه زودتر بدهند
- انگار پوران درخشنده هم باید فیلم فسیل بسازد تا به او مجوز بدهند
- داوران بخش ملی و بینالملل جشنواره۳۵ فیلم کودک معرفی شدند
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
آخرین ها
- «شمعی در باد»؛ جسورانهترین فیلم نیمه اول دهه هشتاد
- مهتاب ثروتی و مرجان اتفاقیان به «خاکستر خیال» پیوستند
- «جزیره آزاد»؛ خداوندگار خودخوانده جزیره آزاد
- جیمز کامرون: از سلطه هوش مصنوعی میگریزم/ «آوارتار۳» و شروع افتخارآمیز اکران
- بازیگر آمریکایی خودکشی کرد
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود





