سینماسینما، زهرا مشتاق
اعضای شورای پروانه نمایش به پیشنهاد شخص محمد خزاعی رئیس سازمان سینمائی و توسط محمد مهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی معرفی شدند. توجه به این فهرست هفت نفره کافی است که بدانیم سینما از این پس قرار است چه مسیری را طی کند و مهم تر آنکه چه مسیر نفس گیری بر سر راه سینماگران ایرانی ایجاد خواهد شد.
سینماگران ایرانی سال هاست که در پس انواع محدودیت ها و ممیزی های اغلب شخصی و سلیقه ای و بعضا ایدئولوژیک و جناحی، باز هم تاب آورده و فیلم های قابل دفاعی در گونه های مختلف ساخته و ارائه کرده اند و چراغ این سینما را نه تنها در ایران که در جهان نیز روشن نگه داشته اند. اما این ترکیب به طور جدی یک شمشیر از رو بسته است. حتی اگر چهره آشنا و منعطف پژمان لشگری پور در آن باشد. پیشینه افراد معرفی شده که گرایش های سیاسی و عقیدتی آنها بر کسی پوشیده نیست، این سینمای نازنین و خسته را بیش از گذشته به قربانگاه نزدیک تر می سازد. اگر در دوره اصلاحات هم، فیلمسازان شناخته شده حوزه اجتماعی کمتر موفق به ساخت فیلم های اجتماعی مورد نظر خود شده اند، اکنون باید منتظر اخته شدن بیش از پیش این سینما باشیم. یعنی حتی اگر فیلمنامه ای از هفت خوان، شما بخوانید هفتاد خوان رستم گذشته باشد و به مرحله ساخت و نمایش رسیده باشد، در نهایت با سد ۹ نفره عظیمی رو به رو خواهند شد که چه بسا انواع ممیزی ها را از انبان خود درآورده و با علاقه تقدیم سینماگران کنند. لطفا نگویید هنوز که اتفاقی نیفتاده. فیلمی سانسور یا توقیف نشده. صبور باشید و اندکی در سخنرانی ها و اظهارنظرهای آنان در باب مسائل فرهنگی و سینما دقت کنید. برای مثال بیژن نوباوه که یکی از چهره های تندرو در کمیسیون فرهنگی مجلس است در یکی از گفت و گوهای خود به طور مشخص گفته است نگاه به مقوله فرهنگ از سوی دولت و مجلس بسیار ضعیف است. همین شخص درجای دیگری از مسئولان سینمایی وقت برای نداشتن استراتژی و نقشه راه انتقاد کرده و بیان داشته از سینمایی که از تربیت جامعه فاصله بگیرد، باید ترسید.
از دیگر اعضای این شورا ریاست سازمان تبلیغات اسلامی است که مدتی قبل تعدادی از تهیه کنندگان در نامه ای سرگشاده بابت عدم پرداخت وجوه وصول شده در سینماهای تحت پوشش حوزه هنری او و سازمان متبوعش را تهدید به شکایت کردند که البته موسسه بهمن سبز متعلق به حوزه هنری جوابیهای بر ادعاهای تهیهکنندگان صادر کرد مبنی بر اینکه این موسسه بدهی های خود را پرداخت کرده است.
نکته قابل تامل نگاه خاص این ترکیب به امری به نام سینما است. حتی دو فردی که به طور مستقیم منتسب به سینما محسوب می شوند، نوع فیلم هایشان همسو با جریان کلی سینمای ایران نیست.
اما مهم ترین پرسش شاید این باشد که وقتی برای تصویب یک فیلمنامه جهت ساخت تا مرحله تایید و ساخته شدن، انواع سد و دست انداز در مسیر سازندگان فیلم قرار داده می شود؛ چرا و با کدام دلیل یا دلایل شمشیر به دست، بر پیکر نیمه جانی که خودش را به آخرین مرحله صعود و نمایش رسانده است، باز ان قلت و چون و چرا می آورید؟ اساسا وجود شورایی با عنوان پروانه نمایش چه محلی از منطق دارد و اگر باید حتما وجود داشته باشد، چرا از چهره های شناخته شده و آشناتر سینما که حداقل میانه رو تر بوده باشند، دعوت و انتصابی صورت نگرفته است. خدا کند برای این سینما خواب های بد ندیده باشید و آن را به تریبونی برای عرضه نظرات سیاسی و عقیدتی تبدیل نکنید.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- توضیح خزاعی درباره اشتباه خواندن دعای تحویل سال: فسیلهای سیاسی مرا تخریب کردند!
- خاطرههای «خزاعی» از دورههای مختلف فجر/ «من آن محمد خزاعی نیستم!»
- ترکیب جدید هیات امنای بنیاد سینمایی فارابی مشخص شد
- وزیر ارشاد: شبکه نمایش خانگی جزو سینماست/ نمیتوانیم نسبت به خشونت و تزلزل ارزشهای خانوادگی در نمایش خانگی بیتفاوت باشیم
- ششمین جایزه پژوهش سال سینمای ایران برگزیدگانش را شناخت/ خزاعی: تاسیس اندیشکده سینما ضرورت است
- واکنش خزاعی به هتک حرمت قرآن؛ خودداری از پذیرش محصولات کشور سوئد در جشنوارههای ایران
- با حکم محمد خزاعی؛ مجید زینالعابدین مدیرعامل جدید بنیاد سینمایی فارابی شد
- توضیح وزیر ارشاد درباره حمله اخیر به کنسرت گرشا رضایی
- دبیر جشنواره ۴۲ حکم گرفت؛ امینی دبیر ماند
- با حکم رئیس سازمان سینمایی؛ شورای سیاستگذاری جشنواره فیلمهای کودکان و نوجوانان معرفی شد
- وزیر ارشاد: ممنوعیت فعالیت خوانندگان «خبرسازی» است
- موافقت با آئیننامه اکران فیلمهای خارجی و تسهیم فروش فیلمها از مبدا
- خزاعی و اعلام سیاستهای تازه؛ کشفحجاب کردگانی که حاضرند باحجاب بازی کنند، عملا میگویند؛ اشتباه کردهایم
- جشنواره فیلم فجر یا دورهمی؟
- واکنش رئیس سازمان سینمایی به انصرافها از جشنواره فیلم فجر
نظر شما
پربازدیدترین ها
- تحلیل رسانههای فرانسوی از حضور فیلم رسولاف در بخش مسابقه کن/ یک انتخاب سیاسی
- سینماسینما/ گفتوگو با کن لوچ درباره «بلوط پیر» و دیگر چیزها/ امید، فعالیتی سیاسی است
- فیلم ترنس مالیک به جشنواره کن نرسید/ لیلا حاتمی با مریم مجدلیه به ونیز میرود؟
- محاکمه در خیابان/ نگاهی به تازهترین قسمت سریال «افعی تهران»
- ۳ جایزه جشنواره مسکو به «آه سرد» رسید
آخرین ها
- جایزه جشنواره هندی برای «انتقام تیرهروزان»
- بستههای مکالمه پرتخفیف همراه اول بهمناسبت روز ملی خلیجفارس
- به تو هم سخت میگذرد؟/ نگاهی به فیلم «منطقه تحت نظر»
- معرفی پروژه جدید کارگردان «باربی»؛ گرتا گرویگ «نارنیا» را میسازد
- معرفی داوران جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی
- اختتامیه دومین دوره جشنواره «عروسکخونه»/ پیشکسوتان و فعالان عرصه کودک به سمت احیای نمایشهای عروسکی میروند
- عسگرپور: از جانب مدیران کم تسلطِ سطحینگر، مورد حمله قرار میگیریم که شما از فروش فیلمها خوشحال نیستید/ از کجا به کجا رسیدیم!
- پخش سریال «حشاشین» در ایران ممنوع شد
- همراه اول حامی برگزاری ششمین رویداد ایران اکسپو
- حضور معاون وزیر حملونقل و زیرساخت ترکیه در غرفه همراه اول
- محاکمه در خیابان/ نگاهی به تازهترین قسمت سریال «افعی تهران»
- جایزه بزرگ جشنواره کازابلانکای مراکش به «برندهها» رسید
- ۲ انیمیشن ایرانی به جشنواره معتبر انسی راه یافتند
- «رُخ» بهترین مستند جشنواره فیلم مسکو شد
- «آوای ابرها» به جشنواره کاریبتونز کلمبیا راه یافت
- ۳ جایزه جشنواره مسکو به «آه سرد» رسید
- خانواده قاتل از «بیبدن» شکایت میکنند؟
- فوت کارگردان فرانسوی برنده نخل طلا و سزار/ لوران کانته درگذشت
- نسخهی آزادیِ لانتیموس/ نگاهی به فیلم «بیچارگان»
- نکوداشت اکبر زنجانپور در نوزدهمین «شب کارگردان»
- حضور همراه اول در بزرگترین نمایشگاه فناوری ترکیه
- معرفی همراه اول بهعنوان کارفرمای برتر سلامتمحور
- «در سایه سرو» از جشنواره ایتالیایی جایزه گرفت
- فیلم ایرانی نامزد قدیمیترین جایزه سینمایی اروپا شد
- کیوسکهای دیجیتال نخستین اپراتور سلامت کشور رونمایی و نصب شد
- تحلیل رسانههای فرانسوی از حضور فیلم رسولاف در بخش مسابقه کن/ یک انتخاب سیاسی
- فیلمهای «رکوردزن» و زنگ خطر برای آینده این سینمای محترم!
- «هواخوری» روی صحنه میرود
- تمدید مهلت شرکت در جشنواره «خیمه شب بازی»
- سینماسینما/ گفتوگو با کن لوچ درباره «بلوط پیر» و دیگر چیزها/ امید، فعالیتی سیاسی است