سینماسینما، حمید عبدالحسینی
شگفتانگیز/ تیتی
این فیلمی ست به غایت سنجیده، درست و کامل درباره یک زن که دست کم در یک دهه اخیر در سینمای ایران بی همتاست. تیتی مجموعه شگفت انگیزی از بهترین ها در خود جای داده است، نقطه عطف اما فیلمنامه است که در موردی نادر به ویژه در سینمای ایران ترکیب متوازنی از اجزای درست از انتخاب ایده و سوژه تا بسط و گسترش آن و ریختن در بستر یک روایت دلنشین و جذاب را به خوبی پیش می برد و گرفتار غلو، درشت نمایی و منحرف شدن از خط و چهارچوبی که خود بنا می نهد نمی شود با اینکه در زیر لایه ها حاوی مفاهیمی فراتر از آن چیزی ست که می بینیم. پناهنده در این کامل ترین و به اندازه ترین فیلمش تا اینجا و بهترین فیلم جشنواره ۳۹ ( به زعم نگارنده) رنگ و بویی از شاعرانگی و احساسات را به فیلم می بخشد که تماشاگر را با نوعی اعجاز و سحرانگیزی در خودش حل می کند و رسیدن به چنین سطحی از تقارن از بازی های یکدست بازیگران گرفته تا فیلمبرداری و قابهای درخشان و تدوین و … حتما اتفاقی نیست بلکه کاملا فکر شده و دقیق مورد سنجش و اجرا قرارگرفته است.
تی تی یکی از بهترین فیلم های عاشقانه سینمای ایران را به شایستگی نمایندگی می کند که بهتر است برای توصیفش آن را درقالب یک کل منجسم درنظر بیاوریم هرچند که قطعا بدون تمرکز بر جزئیات پدیدآوردن چنین کل شگفت انگیزی نشدنی ست؛ کلی که هیچ یک از اجزایش را نمی توان از ساختارش تفکیک و منها کرد.
ماندن/ یدو
یدو فیلمی ست که از منظری کم تر پرداخت شده به جنگ می پردازد تا روایت گر تاثیرات آن بر زندگی و مناسبات آدم ها شود. فیلم جعفری قصه ای پرتب و تاب را از یک خانواده جنگ زده در بحرانی ترین روزهای شهرشان به تصویر می کشد و از طریق خلق یک نوجوان پویا و عمل گرا به جزئیات قابل توجهی در سینمای دفاع مقدس دست می یابد .
یدو فیلمنامه ای اقتباسی دارد و به همین مناسبت از کشش مناسبی در قصه پردازی و جذابیتهای روایت برخوردار است و ازسویی دیگر جعفری با افزودن ابعاد زیبایی شناسانه و ریتم و لحنی متناسب با کارکردهای قصه موفق شده تا فیلمی در ابعاد سینمایی را سر و شکل دهد.
ستاره پسیانی حضوری غافل گیر کننده در یدو دارد و بده بستان های موثر و به ثمر نشسته ای با بازیگر نوجوان فیلم دارد که در کلیت، روح و اتمسفر حاکم بر زندگی آنها را در چنین موقعیت سخت و بغرنجی انعکاس می دهد.
یدو در طول فیلم و درمواجهه با تمامی فقدان ها، بزرگ می شود و در پایان دیگر برای خود به مردی بدل گشته است، مردی که حالا قامتی استوارتر از گذشته یافته است.
*نویسنده و کارگردان
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- جدیدترین ساخته آیدا پناهنده با بازی پارسا پیروزفر در شبکه نمایش خانگی
- جهل مرکب بیپایان/ نگاهی به فیلم «زالاوا»
- نگاهی به «تیتی» ساخته آیدا پناهنده/ زنی سرخوش و شکننده
- زامپانو وارد میشود/ نگاهی به فیلم «تیتی»
- تقارن و توازن/ نگاهی به فیلم «تیتی»
- منشور طلایی کوروش به آیدا پناهنده اهدا شد/ اعلام اسامی برندگان هشتمین جشنواره فیلمهای ایرانی در زوریخ
- اکران «تیتی» به تعویق افتاد
- «تیتی» بهترین فیلم از نگاه تماشاگران فرانسوی شد
- الناز شاکردوست و هوتن شکیبا در «پرنده آبی» بازی میکنند
- «زالاوا» در جشنواره منتقدین فیلم شیکاگو و آنومالی نیویورک
- معرفی آثار شرکتکننده در جشنواره فیلمهای ایرانی استرالیا
- «تیتی» در فستیوال «مینیاپولیس» آمریکا
- «تیتی» ساخته آیدا پناهنده آغازگر دهمین دوره جشنواره فیلمهای ایرانی استرالیا
- فهرست تفصیلی سهم صاحبان آثار و سینماها در جشنواره فجر۳۹ منتشر شد
- در دفاع از فضای مجازی
نظر شما
پربازدیدترین ها
- رونمایی از پوستر «زال و رودابه» در آستانه جشنواره فیلم فجر
- یادداشتی برای فیلم «رها»/ جامعه ناکارآمد و پدرهای بیخاصیت
- حاشیههای جشنواره فیلم فجر/ از دست دادن رضا بابک با مرضیه برومند تا سوءاستفاده از صدا و تصویر شکیبایی
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
آخرین ها
- من را خسرو پدر زیبا صدایم کنید…
- «زیبا صدایم کن»؛ یک رابطه پدر و دختری لطیف و انسانی
- سه فیلم از یک نگاه/ ملودرام اشکانگیز، آدمهای حاشیهای جامعه و آتشی که فصل مشترک است
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ نامزدهای بخش مستند اعلام شد
- زمان نمایش «رکسانا»، «پیر پسر» و «قاتل و وحشی» مشخص شد
- یادداشتی بر «آبستن»؛ تعلیق نصفه نیمهای که ناکارآمد میشود
- در پی جنجالها در شبکه اجتماعی ایکس؛ بازیگر شخصیت «امیلیا پرز» از اسکار حذف شد
- چرا فیلم «اسفند» به بدی فیلم «اشکِ هور» نیست؟
- ششمین روز جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- بخش زیادی از انتقاداتی که در برنامه هفت مطرح می شود به خود افخمی بر می گردد
- برخی نهادهای حاکمیتی و ارزشی ، از برند سازی برای مسعود فراستی چه هدفی را دنبال می کنند ؟
- چهارگانه صدرعاملی کامل شد/ عاشقانه آرام میان دو غریبه آشنا
- «توقیف»؛ روایتی صریح از ممیزی در آثار هنری
- پنجمین روز جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- افتتاح دومین دوره بورسیه نخبگان علمی توسط همراه اول
- «یوزفکا» روی صحنه عمارت نوفل لوشاتو میرود
- رونمایی از پوستر «ژن زامبی» همزمان با معرفی بازیگران و عوامل
- برنده اسکار در داوری نخل طلا؛ ژولیت بینوش رئیس هیات داوران جشنواره کن ۲۰۲۵ شد
- درباره «شمال از جنوب غربی» و «چشم بادومی»/ غلبه نگاه سادهانگاره و طرح مساله با راهحلی نشدنی
- ادب مرد به ز دولت اوست
- «آبستن» و آیندهای درخشان برای کارگردانان فیلم
- یادداشتی بر دو فیلم «رها» و «آبستن»/ زخمهای ماندگار و ماندگاری زخمها
- «بچه مردم»؛ فیلمی که به دیگران جوالدوز میزند، اما از زدن سوزن به خودی باز میماند
- حرفهای تازه رییس اسبق سازمان سینمایی؛ ایوبی: پشتم را خالی کردند/ دولت باید پایش را عقب بکشد
- چهارمین روز جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- حاشیههای سومین روز جشنواره فیلم فجر؛ از مشکل حل نشدنی صدای برج میلاد تا حضور نوزادان در سینمای رسانه
- آموختههایی از پشت صحنه «صد سال تنهایی»/ آیا مارکز از نتیجه اقتباس راضی میشد؟
- پروانه نمایش برای فجر صادر شد؛ «قاتل و وحشی» در جشنواره اکران میشود
- یادداشتی بر «بچه مردم» و «اسفند»/ از روایت دلنشین و شیرین تلخیها تا فیلمنامه چشم اسفندیار
- سومین روز جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری