سینماسینما، شهرام اشرف ابیانه
نام سریال بازی تاج و تخت و دنیای غریبش وستروس و زنان قدرتمند سریال همچون سانسا، آریا ، سرسی همچون ورد و جادو یا پدیده ای آمده از موسیقی یا فرهنگ پاپ، بر هر ساکن زمین که رنگ و بویی از تمدن به خود دیده بر زبان جاری است. می خواهید آینه ای از آنچه بر زمین و ساکنانش از زمان شکل گیری تمدن در این کره خاکی رفته را ببینید؟ سریال بازی تاج و تخت همه این ها را یکجا در خود دارد.
از قرون تاریک وسطی و کشیش هایی که همه چیز را ید قدرت خود داشتند تا بربرهایی گویی آمده از دل تاریخ پیش از شکل گیری تمدن که گرد ملکه شان گرد آمده اند و نامش را مادر اژدها گذاشته اند، همه قرار است به این سریال چیزی دهد فراتر از یک لذت و سرگرمی ساده. بازی تاج و تخت عملا به آینه ای از خودمان تبدیل شده. آینه ای که در آن شکوه می بینیم و افتخار یا که کینه و انتقام، ترس و عطش قدرت و شاید که و رمز و راز عرفانی قدرت های جادویی، مردگانی آماده حمله به دنیای زندگان و شهسوارانی تا پای جان آماده جنگ.
بازی تاج و تخت برآمده از مجموعه داستان های جورج مارتین آمریکایی با نام ترانه یخ و آتش چنین دنیایی است. مضمونی آن چنان جهان شمول که هر کسی را درگیر می کند. داستانی آن چنان زنده که با شخصیت هایش از ۲۰۱۱، زمان پخش اولین قسمت سریال، زندگی کرده ایم.
هر دوره ای افسانه ای خاص خود را دارد. زمانه واگنر، آهنگساز قرن نوزدهمی آلمانی، افسانه حلقه نیلونگن ها و حماسه زیگفرید بهانه مناسبی بود برای خلق شکوه و افتخاری که انسان برتر در مدینه ای فاضله قرار بود در آن الگوی دیگر انسان های مشابه شود. در عصر کنونی از آن اتوپیای دروغین خبری نیست. افسانه امروز ما، داستان سرزمینی به نام هفت اقلیم است که هفت خاندان بر سر به چنگ آوردن تاج پادشاهی آن می جنگند.
قدرت اما همه هدف این افسانه نیست. آنچه در این میانه خلق می شود است که به این جهان رنگ و بویی از انسانیت و تازگی می دهد. بی شمار شخصیت های جذاب فرعی و به همان اندازه پیرنگ های داستانی جذاب گرد هم آمده اند تا حال و هوای چیزی را جان دهند که زمانه ما سخت گرفتار آنست. فرهنگ ها و مردمانی در آستانه محو کامل، توسط چیزی ناشناخته که موجودی غیر این جانی با نام شاه شب هدایتش میکند. دوتراکی های قدرتمند، مردانی جنگجو، آمده از دل باستانی تاریخ، با شعله هایی روشن شمشیرهایشان در نبردی سرنوشت ساز با سپاه مردگان در چشم برهم زدنی محو می شوند و روشنی شمشیرهای آخته شان به خاموشی می گراید.
بازی تاج و تخت تصویرگر این کابوس است. اگر از این فانتزی سیاسی جذاب ونفس گیر خوش مان می آید بخاطر شباهت حوادثش با دنیای ما است. انگار جهان دومی باشد همزاد خطه ما. پیچیده در خیال و قصه های پریانی. جایی در سرزمین خیالی وستروس. جایی که اژدهایان هم رعب انگیزند هم بزرگترین حامی این سرزمین. با کشته شدن هر کدام از این هیولاهای باستانی سه گانه، ماهیت زیستی این دنیا گویی بیش از بیش آسیب پذیر می شود.
بازی تاج و تخت زیبایی قصه های شوالیه گری عصر آرتور را دارد. کلیت داستان اصلا گویی از یکی از همین داستان های قرون وسطایی شوالیه گری بیرون آمده. چیزی است در تقدیس این حال و هوای باستانی گویی از دست رفته. افسانه هایی که دیگر نمی بینیم و داستان های قهرمانی که دیگر نمی شنویم. بازی تاج و تخت به یک مرثیه سرایی می ماند برای دنیای که دیگر نیست. گونه ای خیالپردازی برای آنکه در دل و قلب مان زنده نگهش داریم.
داستانهای جورج مارتین به چیزی درباره امید می ماند که وقتی جان بگیرد جهانی هزار افسانه برپا می کند. کار نیمه تمام تالکین بزرگ را جورج مارتین چنان گسترش داده که مرزهایش اکنون نادیدنی است. غنایش چشمگیر و ماندنی. در داستان های مارتین این بار افسانه ها آمده اند تا بمانند. هر چند این داستان زوال شان باشد. داستان افسانه ای که مدتهاست دیگر سروده نمی شود و در ترانه ای خوانده نمی شود. افسانه ای خیلی شبیه آنچه در جهان واقعی امروزه مان تجربه می کنیم. تماشای بازی تاج و تخت و خواندن داستانش، اگر به زبان انگلیسی مسلط باشید، یکی از لذت بخش ترین کارهای ما به عنوان موجودی زنده انسانی است. پشت سرگذاشتن چنین لذتی بی شک ما را آدم متفاوتی می کند با آنچه پیش از آن بوده ایم. این ذات و ماهیت هر قصه خوب است.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- پایان رسمی سریال «خاندان اژدها» پس از فصل ۴
- فیلمبرداری چند فیلم و سریال در بریتانیا به دلیل کرونا متوقف شد
- معرفی سریالی که بیش از همه در سال ۲۰۲۰ دانلود غیر قانونی شد
- نویسنده «بازی تاج و تخت» خبر داد/ احتمال انتشار «بادهای زمستان»
- اقدام خیاطهای سریال بازی تاج و تخت برای کمک به مقابله با کرونا
- منتقدان بهترین سریالهای تلویزیونی ده سال گذشته را انتخاب کردند
- جاماندههای بزرگ نامزدهای گلدن گلوب کدام چهره ها و آثار هستند؟
- پیش درآمد سریال «بازی تاج و تخت» به زودی ساخته میشود
- بازیگر «بازی تاج و تخت» به «ارباب حلقهها» پیوست
- جوایز اسکار تلویزیونی آمریکا اهدا شد/ «چرنوبیل» و «بازی تاج و تخت» بهترین سریال های جایزه امی
- “بازی تاج و تخت” رکورد زد/ نامزدی در ۳۲ شاخه جوایز امی
- تازهترین تصویر از کیت هرینگتون در مرکز توانبخشی
- دفاع جانانه بازیگر نقش آریا استارک از پایانبندی «بازی تاج و تخت»
- چرا جولیا رابرتز «بازی تاج و تخت» را ندید؟
- «بازی تاج و تخت» در آخرین قسمت هم گاف داد + عکس
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- «مثل یک بهمن»؛ روایت خنیاگری که صدای یک قوم اصیل شد
آخرین ها
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان
- سینما ایران در آتش سوخت
- ۲۶ هزار پاترهد دست دوستی دادند/ پیش به سوی فیلم-کنسرت «بازی تاج و تخت
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- «سگ سیاه»؛ بازمانده در شهر مردگان





