مینا اکبری_حتما باید تصویرش در شب تبوتاب اسکار روی پرده کداک تیاتر در لابهلای چهره متوفیان بینالمللی سینما به تهران مخابره میشد تا دوباره عدهای یادشان بیفتد، آنکه در ترک مزرعه لواسان خوابیده، فقط اولین کارگردان جهانی سینمای ایران نیست، بلکه پرونده مفتوحی است که دیگر برخی حتی حال خواندنش را هم ندارند.
انگار توافق صنفی- اداری سینمای ایران با نهادهای مسئول توانست درگذشت عباس کیارستمی را از یک قربانی آشکار خطای پزشکی به عکسهایی برای بعضی پوسترها و نامی برای برخی حسرتها تبدیل کند و تصور کنند میتوانند با قدرت بیپایان مرور زمان، خاک سرد فراموشی روی همهچیز بپاشند و ادامه پرونده و دادخواهی را بهنوعی لجبازی و دوری از مرام کارگردان فقید موصوف کنند و این کار را آنقدر زیرپوستی انجام دهند که کسی نپرسد چرا در کمتر از یک سال بهجای عباس، عکس علی حاتمی را در پوستر جشنواره قاب گرفتهاند و هیچکس یک کلمه دهانش باز نشود تا دوتابعیتیهای دهه ۹۰ و توابان دهه ۶۰ را کنار بزند و در میان خیل همصنفان و همکاران و سیمرغبهدستان و حسرتبهدلان صحنه جشن سینمای ایران، سینه صاف کند و بگوید:
خانمها، آقایان، حضار محترم
کسی که برای میزبانی هر میهمان عالیرتبهای از سینمای جهان، خبرش میکردیم و کسی که نماد همه چیزهای خوب سینمای ایران در جهان بود، چند ماه پیش بر اثر ناکارآمدی نظام پزشکی درگذشت و حالا چند ماه است که خانواده و دوستان آن همکار فقید دنبال پاسخی قانعکننده برای علت درگذشت کسی هستند که نامش باد موافق بود برای اهتزاز پرچم ایران و اکنون ما باید حق همکاری و همصنفی را نهفقط در تشییع و تدفین و ترحیم و چهلم و سالگرد که روی همین صحنهها و در همین لحظهها ادا کنیم و بگوییم: سینمای ایران در حق عباس کیارستمی وقتی جفا کرد که فقط نقش سوگوار ساکت را برعهده گرفت، نه نقش پرچالش پرسشگر هوشیار را.
خانمها، آقایان، حضار محترم
این طلب عباس کیارستمی روی دوش سینمای ایران خواهد ماند. مرگ عباس کیارستمی فیلمی بود با پایان باز که در ذهن همه مردم ایران به نمایش درآمد. در دورانی که بازار پایانهای باز رونق دارد، همین که این زخم رویش باز و این سؤال بیپاسخ بماند بهتر است. این فیلم و این پرسش همیشه ادامه خواهد داشت و با نمایش هر فیلمی از کیارستمی؛ از «نان و کوچه» تا «مثل یک عاشق»، طعم تلخ پرسیدن و جوابخواستن را زنده خواهد کرد. هنر همین است؛ تربیت آدمهایی که به حرف کلی و کم و مبهم قانع نباشند. سال گذشته در روزهای آخر زمستان عباس کیارستمی به بیمارستان جم رفت و دیگر سالم برنگشت. پرونده کیارستمی انگار برای مسئولانی که از پاسخگویی فقط عکسگرفتن در کنار بیماران و متوفیان مطرح را یاد گرفتهاند، خواننده و پرسندهای ندارد. اینجا رسم است تنها خواندنی برای درگذشتگان فاتحه باشد و بس.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- داوران ایرانی معرفی شدند؛ افتتاح جشنواره جهانی فیلم فجر با فیلمی از عباس کیارستمی
- فوت بازیگر فیلم عباس کیارستمی/ احمد احمدپور درگذشت
- یادداشت مینا اکبری/ حق انتخاب و قضاوتهای سطحی
- نگاهی به «پیرپسر» و تطابق آن با جهان سینمای کیارستمی/ اول به پیرامون، بعد به دوردستها
- «خانه دوست کجاست؟» یک فیلم صلح طلب است
- پرونده جنجالی عباس کیارستمی در «طعم عباس»
- «خانه دوست کجاست» در تازهترین قسمت سینماماجرا
- نمایش «طعم گیلاس» در قزاقستان
- در بخش ۱۰ فیلم برتر؛ «کلوزآپ» عباس کیارستمی در جشنواره ایدفا اکران میشود
- کیارستمی در آثار خود بیشتر به دنبال راه حل بود/ فرم برای کیارستمی همیشه اهمیت داشت
- معرفی نامزدهای دریافت گیلاس طلای جشنواره فیلم عباس کیارستمی
- افسون «کلوزآپ»/ یادداشت محمد حقیقت به مناسبت زادروز عباس کیارستمی
- در مراسم نکوداشت «عباس کیارستمی» مطرح شد: کیارستمی آبرودار واژه کار بود/ فیلمسازی کیارستمی در مسیر عکاسی او است
- رونمایی از پوستر اولین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه عباس کیارستمی
- باشگاه سینمایی «جاده ابریشم» برگزار میکند؛ بزرگداشت عباس کیارستمی در پاریس
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- بیانیه یکصد سینماگر درباره حکم تازه جعفر پناهی
- «سایت اند ساوند» ۵۰ فیلم برتر ۲۰۲۵ را انتخاب کرد؛ فیلم اندرسون در صدر/ «یک تصادف ساده» ششم شد
- یک چرخش استراتژیک بزرگ؛ نتفلیکس برای خرید برادران وارنر، وارد مذاکرات انحصاری شد
- دربارهی نمایش «زنی که فقط سیگار میکشد»؛ ای کاش که جای آرمیدن بودی
- «تاجی» به اسکار رفت/ «آمیگدال» آماده نمایش شد
- نخستین نشست هیئت مدیره انجمن منتقدان برگزار و رئیس انجمن انتخاب شد
- ماجرایِ ظریفِ وزارت خارجهی سوئیس
- فیلم-کنسرت «هری پاتر»و «ارباب حلقهها» به آخرین اجرای پاییزی رسیدند
- پوستر «باد زرد – ونگوگ» رونمایی شد
- مولف بودن در آینه مکتب نقد عمیقگرا
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد





