سینماسینما، علی زرنگار
آقای سعید مستغاثی، عضو سابق شورای پروانهی نمایشِ دولت سیزدهم مصاحبهی شما با جناب کثیریان، خود گواهِ روشنیست بر آنچه بر سینما و فرهنگ این سرزمین در دورانی که شما بر تختِ قدرت تکیه زده بودید رفته است. دورانی تاریک که نتیجهی آن را میتوان در سرخوردگی فیلمسازان و کوچِ اهل قلم و هدر رفتن سرمایههای انسانی که تولید اندیشه میکردند به وضوح مشاهده کرد.
دورانی که آغازش با خط و نشان کشیدن وزیر ادارهی ارشاد آغاز شد و با خیل و سیل فیلمهای به هدر رفته و خانهنشینی هنرمندان طرازِ اولِ این سرزمین به پایان رسید. نمیخواهم وارد مباحثه با شما در رابطه با «علت مرگ: نامعلوم» شوم، بیهوده است. راه به جایی نمیبرد، اگر میبُرد همان سه سال پیش خود را مُکلَف به توضیح و توجیهی میدانستید.
اصولا برایم خیلی منصفانه نیست که با آدم بیمیز و منصبِ امروز، که زمانی صاحبِ قدرت بوده مواجهه یا مناظرهای داشته باشم. من نامهام را خطاب به شما در زمانی که قلمِ سرخِ قدرت در یک دستتان بود و تیغ ساطوریِ سانسورتان در دستِ دیگر، نوشتهام و منتشر کردهام. اکنون برایم نبرد بیافتخاریست، آنهم با شمایی که در یک گفتگوی ساده و منصفانه از پسِ خودتان و آبرویتان برنیامدهاید.
واقعیتش را هم که بخواهید اصلاً جدل میان من و شما حالا دیگر اهمیتی ندارد، به قول نیما “آنکه غربال دارد از عقب کاروان میآید” اما مبتنی بر نقد و نظری که در رابطه با فیلمسازان برجستهای همچون فیلمسازِ فقید داریوش مهرجویی آنهم در فیلم ستایش شدهی هامون گفتید و یا در رابطه با فیلمنامهی استاد رخشان بنیاعتماد خواستم نکتهای را به یادتان بیاورم که شاید از خاطر بردهاید و فکر میکنم که به کارتان بیاید:
جناب آقای سعید مستغاثی تخصص شما چیز دیگریست. در حدود تخصصتان سخن بگویید. شما شرایط لازم را برای نظر دادن در رابطه با بزرگانی که سینمای این سرزمین دِین بزرگی به آنها دارد را نه داشتهاید و نه خواهید داشت. نه آن زمان که مسئول بودید و نه حالا که معزولید. افتخار این سینما هرآنچه که هست محصول عرقریزان روح این عزیزان بوده و هست، نه شمایانی که همواره نقشِ یک دیوار را بر سر راه فرهنگ این سرزمین ایفا کردهاید.
اینگونه نظر دادن و یکه تازی در میدانی که اسب رهوار میخواهد نه استر لنگان، پا را از گلیم خود فراتر گذاشتن است. شما یک سانسورچی در دستگاه ارشاد این سرزمین بودهاید. این شغلیست که آن را انتخاب کردهاید. پای شغلی که برگزیدهاید بایستید. اگر میخواستید حرفتان در رابطه با سینما صائب باشد راه دیگری را باید در زندگی برمیگزیدید. راهی که رو به مقصدی دیگر دارد. رو به اندیشه و آگاهی.
راهی که شما برگزیدید ایستادن مقابل صاحبان اندیشه با تیغ سانسور و ممیزیست. راهی که به گواه تاریخ رو به ناکجاست. خود را به تأمل در آینه مُدِقانه بنگرید، صادقانه بنگرید، یا هر گونهای که واقعیتِ آنچه به راستی هستید را به شما بازنماید. اینگونه شاید در جبرانِ آنچه از تیغتان برمیآمدو فرونگذاشتید احساس شرمساری و پشیمانی که نه، دست کم اندکی سکوت کنید.

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- در جشنواره فیلمهای ایرانی نیویورک؛ «علت مرگ: نامعلوم» بهترین فیلم از نگاه تماشاگران شد
- سعید مستغاثی دوباره به امیر اثباتی جواب داد؛ حکایت دفتر کارگاه چرخ طیاره و دستیارش
- پاسخ دوبارهی امیر اثباتی به جواب سعید مستغاثی؛ گفتوگو ادامه دارد
- پاسخ سعید مستغاثی به یادداشت علی زرنگار؛ حکایت پوری فِش فِشو و نگهبانی از دایی جان ناپلئون
- «علت مرگ: نامعلوم»؛ این هفت نفر و دنیایشان
- پاسخ متقابل سعید مستغاثی به امیر اثباتی؛ اما به تخممرغهایش نیاز دارم!
- واکنش امیر اثباتی به حرفهای سعید مستغاثی/ سینمای ایران گرفتار و قربانیِ همین شوراهاست
- واکنش کارگردان فیلم عزیز به اظهارات سعید مستغاثی در برنامه خط فرضی
- چرا «علت مرگ: نامعلوم» از اکران بازداشته شده بود؟/ پرسشهای بیپاسخ
- انتقاد از سانسهای محدود فیلمهای غیرکمدی؛ کدام فیلمهای کمدی و جدی در هفته گذشته پرفروش بودند؟
- «علت مرگ: نامعلوم»؛ اثری با ارزش و کمیاب در سینمای امروز ایران
- گزارش گیشه سینماها؛ بیش از ۵۳ میلیارد سهم فروش فیلمها در هفته گذشته
- «علت مرگ: نامعلوم» پرسش اخلاقی جدیای دارد
- بازخوانی سرنوشت «علت مرگ: نامعلوم» / فیلمی که چون پروانه نمایش نداشت، از جشنواره فجر حذف شد
- آنها که «علت مرگ: نامعلوم» را توقیف کردند باید پاسخگو باشند!
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- فوت «اشرف سادات» فیلمهای داودنژاد/ بهترین بازیگر زن جشنواره فیلم دوبی درگذشت
- فوت بازیگر «هری پاتر» و «دکتر هو»/ سایمون فیشر-بکر درگذشت
- همراه اول و وزارت نفت برای هوشمندسازی صنعت نفت و گاز تفاهمنامه امضا کردند
- همراه اول و دانشگاه علموفرهنگ تفاهمنامه همکاری امضا کردند
- مجوز ساخت سینمایی برای ۸ فیلمنامه صادر شد
- سومین دوره جایزه همراه اول برای رسالههای برتر مهندسی برق و فناوری ارتباطات برگزار میشود
- یادداشت کیوان کثیریان/ نامهای به ساترا؛ جهانِ تصویر، تحت کنترل شماست
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ درسهایی که نویسندگان از جدال ترامپ و زلنسکی میآموزند
- زمان همه چیز را درست میکند؟/ «۱۰۰۱» جای خود را باز کرد
- جایزه بهترین مستند جشنواره زوم لهستان به مستند ایرانی رسید
- هادی حجازیفر تهیه کننده «صفر پنج» شد/ معرفی بازیگران «بازی استریندبرگ»
- «ساعت ۶ صبح» و «خرچنگ» آنلاین اکران میشوند
- فوت نویسنده سیاسی اهل آفریقای جنوبی؛ آثول فوگارد درگذشت
- نگاهی به فیلم «کندو»/ جهانی بدون ترحم
- اکران نوروزی ۱۴۰۴؛ ترکیب ژانری متنوع و رقابت برای جلب نظر مخاطبان
- گزارش از برلیناله ۲۰۲۵؛ بازتاب چهرهی زنان در سینمای معاصر/ برلیناله، آینهای برای زنان در سینما
- پس از چند سال تعطیلی؛ سینما پارس به فروش گذاشته شد
- آتش و خاکستر؛ توضیحات جیمز کامرون درباره جزئیات «آواتار ۳»
- دریافت اسکار شوقبرانگیز بود/ تصور مردم نسبت به انیمیشن ایران تغییر کرد
- نمایش فیلمهایی به مناسبت ۸ مارس در فرانسه
- وحید آگاه، وکیل دادگستری: اخذ مجوز تولید و پخش از ساترا مبنای قانونی ندارد
- معمای پیچیده یک سریال؛ قسمت چهارم «تاسیان» بدون مجوز، منتشر شده است
- احمد سلگی «یخ بستگی» را در تماشاخانه ایرانشهر روی صحنه میبرد
- پس از ۱۵۰ سال؛ نخستین بزرگداشت جناب دماوندی برگزار میشود
- گزارشی از فروش فیلمهای روی پرده؛ یک فیلم کمدی پیشتاز گیشه سینماها/ برنده سیمرغ مردمی ۱۴۰۳ در رده هفتم
- «رها»؛ بازگشت شکوهمند سینمای مستقل اجتماعی
- پس از کسب جایزه بهترین بازیگر زن در اسکار ۲۰۲۵/ پیام مایکی مدیسون ستاره «آنورا»، به دمی مور: «عاشقشم»
- داستان کوتاه/ غلط انداز
- آیا «تاسیان» رفع توقیف شد؟
- نقد «ژن زامبی»، زندگیِ از دسترفته