سینماسینما، سام بهشتی
سال ها است که در سینمای ایران از تنوع ژانر حرف می زنیم و همیشه از این نکته رنج می بریم که فیلم های ما از قواعد ژانر پیروی نمی کنند. یک مشکل عمده دیگر این است که کارگردانان سینمای ایران به دنبال تنوع ژانر هستند و بعضا برخی از تجربه ها از دست می رود و در حد ایده باقی می ماند. یک خلا بزرگ در تولیدات سینمای ایران؛ نبودن یک فیلم با مضمون «دزد و پلیس» و محتوایی با عنوان فیلم «سرقتی و دزدی» در سینما بود. حجت قاسم زاده اصل که پیش از این فیلم های مهمی در مدیوم تلویزیون ساخته است، این بار در نخستین فیلم بلند سینمایی اش، توانایی اش را به رخ می کشد و در یک قصه جاندار و پرکشش؛ یک خلافکار مقتدر اما باهوش را با شخصیت پردازی درست و جذابش، تصویر می کند و مخاطب را دو ساعت و ربع همراه خود می کند. «روز ششم» فیلم خوش ریتم و خلاقانه ای است که سه شخصیت اصلی دارد. مصطفی زمانی ایفاگر شخصیت خلافکارِ باهوش و خلاق ماجرا است که جهان بینی متفاوتی دارد، کاراکتری که باور پذیر است، عاقلانه عمل میکند، با اندیشه پیش می رود و همین شخصیت سازی؛ بازیگر را به نقطه ای می رساند تا زمانی بهترین بازی خودش را در این فیلم ارائه کند. در ضلع دیگر ماجرا یک امیر جعفری خاص وجود دارد که مکملِ قوی و با نفوذی در جان گرفتن قصه محسوب می شود و در مقابل این دو شخصیت مهران احمدی تکمیل کننده قطعات این پازل است. جهان مردانه حاکم بر فضای قصه؛ یک زن هم دارد که انتخاب درستی بوده است، بهاره افشاری حضورش جدی تلقی میشود و در مقابل مرد متفاوت قصه، تاثیرگذاری مثبتی دارد.
شخصیت پردازی، فیلمنوشت و دیالوگهایی که در طول روایت قصه از سمت کاراکترها بیان می شود و ریتم سرپای فیلم، مهمترین نقاط قوت فیلم حجت قاسم زاده اصل محسوب می شود و حیرت انگیزترین بخش ماجرا اینجا است که چرا این فیلم در لیست نهایی هیات انتخاب و داوری فجر حضور نداشت و بازهم بیانگر این نکته است که تا یک جایی «سلیقه» وجود دارد و می توان گفت بدسلیقگی وجود داشته است. از جایی به بعد بحث دانش، آگاهی و درک به میان می آید.
در یکی از لحظه های فیلم؛ احمد در مونولوگ/ نریشنهایی که ترجیع بند فیلم بودند، عنوان می کند: «کار سخت یک مرد اینه؛ بدونه جای درستی وایستاده یا نه»
حالا کار سختِ حجت قاسم زاده این بوده که بداند جای درستی ایستاده و فیلم متفاوت و جسورانهای ساخته است.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- پیام حسن پورشیرازی به مصطفی زمانی؛ از تو آیین و رسم جوانمردی آموختم
- برگزیدگان جشنواره فیلم فجر معرفی شدند؛ سعید خانی: «قاتل و وحشی» را اکران کنید/ مصطفی زمانی سیمرغش را با حسن پورشیرازی تقسیم کرد
- «آنها مرا دوست داشتند» از ۱۸ مهر اکران میشود
- «حجت قاسمزاده اصل» رییس انجمن صنفی فیلمنامهنویسان سینما شد
- حضور مصطفی زمانی در یک سریال عربزبان
- «برهوت» آماده نمایش شد/ رونمایی از نخستین تصویر فیلم
- امین حیایی و امیر جعفری با یک کمدی به سینماها میآیند
- رکوردزنی در شبکه نمایش خانگی
- «رقصنده» با حیایى و جعفرى غافلگیرى جدید گیشه
- «مرداب» به شبکه نمایش خانگی میآید/ سریالی معمایی از برزو نیکنژاد
- «مرداب» سریال جدید شبکه نمایش خانگی
- «قهوه ترک» از سوم خرداد به فیلمنت میآید/ معرفی بازیگران سریال
- ادای دین «هوک» به سیستان و بلوچستان/ اولین تصویر از فیلم حسین ریگی منتشر شد
- ساترا به شفیعی و قاسمزادهاصل مجوز ساخت سریال داد
- در نشست نقد و بررسی فیلم «روز ششم» مطرح شد: شروع واقعی فیلم بعد از پایان در ذهن مخاطب شکل میگیرد
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- بیانیه یکصد سینماگر درباره حکم تازه جعفر پناهی
- «سایت اند ساوند» ۵۰ فیلم برتر ۲۰۲۵ را انتخاب کرد؛ فیلم اندرسون در صدر/ «یک تصادف ساده» ششم شد
- یک چرخش استراتژیک بزرگ؛ نتفلیکس برای خرید برادران وارنر، وارد مذاکرات انحصاری شد
- دربارهی نمایش «زنی که فقط سیگار میکشد»؛ ای کاش که جای آرمیدن بودی
- «تاجی» به اسکار رفت/ «آمیگدال» آماده نمایش شد
- نخستین نشست هیئت مدیره انجمن منتقدان برگزار و رئیس انجمن انتخاب شد
- ماجرایِ ظریفِ وزارت خارجهی سوئیس
- فیلم-کنسرت «هری پاتر»و «ارباب حلقهها» به آخرین اجرای پاییزی رسیدند
- پوستر «باد زرد – ونگوگ» رونمایی شد
- مولف بودن در آینه مکتب نقد عمیقگرا
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد





