سینماسینما، یاسمن خلیلیفرد
«غریب» جدیدترین ساختهی محمدحسین لطیفی، به لحاظ اجرا و کارگردانی فیلم کاملیست که میکوشد با بهرهگیری مطلوب و کامل از جلوههای ویژه و جلوههای تصویری خود را به الگوهای هالیوودی این دسته از آثار نزدیک کند و تا حد زیادی هم موفق میشود. فیلم سرپا و انرژیک است، از ریتم نمیافتد، میکوشد اکشناش را بینقص و حرفهای جلو ببرد و محمدحسین لطیفی نیز در شناخت و رعایت و اجرای قواعد سینما سنگ تمام میگذارد اما نمیتوان به صرف بهرهگیری از بودجههای کلان، اجرای شسته رفته و تلاش برای دستیابی به استانداردهای هالیوودی فیلمی تمام و کمال ساخت وقتی که فیلمنامه لنگ میزند و به نظر میرسد فیلم تمام پتانسیل خود را در اختیار اجرا، فرم و کارگردانی میگذارد و از پرداختن به ظرایف داستانی بازمیماند.
فیلم قرار است به برههای حساس از زندگی شهید محمد بروجردی بپردازد؛ چهرهای که شاید برخی از جوانان همنسل من او را آنچنان که شایسته است نشناسند. این اتفاق خوبیست که سینما به سراغ قهرمانان ملی دوران جنگ برود و اقدامات، خدمات و وقایع زندگی آنها را به تصویر کشد اما وقتی فیلم در به کارگیری از سیستم قهرمانپروری دچار اغراق شود و یا از الگوهایی ساده و دمدستی به منظور دستیابی به هدفش بهره گیرد، هدف اصلی و کلی درام نیز زیر سوال میرود و مخاطبِ هوشمند این روزهای سینما نمیتواند با آن ارتباط برقرار کند. درواقع شخصیتپردازیها در سطح باقی میمانند که این نه تنها کمکی به ادای دین به شهید بروجردی نمیکند بلکه حتا دیگر شخصیتهای داستان نیز آنقدر که باید به مخاطب معرفی و شناسانده نمیشوند و در حد تیپهای ساده و گذرا باقی میمانند. واضح است که فیلمنامه بناست بر احساس شفقت، دلرحمی و انساندوستی محمد بروجردی تأکید ورزد اما تلاش ملودراماتیک فیلمساز منجر میشود که این بُعد از شخصیت قهرمان، بر دیگر ابعاد شخصیتی وی سیطره یافته و آنها را در سایهی خود فرو ببرد. اکشن فیلم خوب از آب درآمده اما فرصت پرداختن به دیگر جزئیات را از درام میگیرد. به نظر میرسد فیلمساز مقهور اکشن فیلمش شده و عملاً کنش و واکنشی میان آدمهای داستانش اتفاق نمیافتد به همین جهت گرچه قطبهای مثبت و منفی فیلم از همان ابتدا مشخص میشوند اما گرمای قصه به نحوی قربانی همین پررنگی اکشن و صحنههای زد و خورد فیلم میشود.
«غریب» با آنکه پایانی محتوم دارد اما چنین پایانی با توجه به سکانس آغازین فیلم تاحدودی قابل حدس است و این مسئله عنصر غافلگیری را در درام کمرنگ میکند؛ ضمن آنکه پایانبندی میتوانست بهتر، منسجمتر و باورپذیرتر باشد.
حضور برخی از کاراکترها در فیلم با انفعال همراه است. رحیم نوروزی، مرحوم حسام محمودی و برخی دیگر از شخصیتهای اصلی فیلم حضور بلاتکلیفی دارند و کمکی به پیشبرد درام نمیکنند و بعضاً ممکن است نام کاراکترهایشان در ذهن مخاطب نماند.
«غریب» فیلم کارگردانی و بازیگریست، بابک حمیدیان سابقهی ایفای نقشهای مشابهی را داشته و یاد گرفته و خوب بلد است این تیپ شخصیتها را دربیاورد. بازی او دو وجه بیرونی و درونی را به خوبی بازتاب میدهد و ضمناً او در بخشهای پرتحرک و اکشن فیلم نیز بازی خوشایندی دارد. فیلم یک مهران احمدی متفاوت دارد با بازی چشمگیر و نقشی که فرصت خودنمایی به او داده است. حضور کوتاه پردیس پورعابدینی خوب و کمنقص است اما نه در حد و اندازهی بردن سیمرغ بلورین بهترین بازیگر زن و اساساً نقش او هم نقش اول نیست.
با این حال فیلم به رغم ریتم مناسب نتوانسته خرده روایتهایش را در ساختار کلی فیلم به درستی جا دهد، به کاراکترهایش نزدیک نمیشود و الگوی قهرمانپروری در آن از ظرفیت کلی درام بیرون میزند.
به همین جهت «غریب» علیرغم کارگردانی خوب، اجرای حرفهای و دشواریهای تولیدش که هرگز قابل چشم پوشی و انکار نیستند در حد ایدهای بکر متوقف مانده است، ایدهای که جای پرداختن بسیار به جزئیات درگیرکنندهتری را داشت. فیلمی که میتوانست از بستر کلیشهها خارج شود و به داستانی خیرهکننده برسد؛ تماشای فیلمی با پروداکشن عظیم که بیشک زحمت زیادی برای تولیدش کشیده شده بار دیگر به یادمان میآورد که اجرای خوب کمکی به متن و فیلمنامهی متوسط نمیکند.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- گیشه سینمای ایران در سال ۱۴۰۲؛ ۱۰ فیلمی که کمتر از انتظار فروختند
- هنرنمایی پس از مرگ!
- پوستر فیلم سینمایی «پروا» رونمایی شد
- «فسیل» بیش از ۱۳۶ میلیارد فروخت/ اختلاف میلیاردی در جدول فروش فیلمها
- چهل سال غریب/ نگاهی به فیلم «غریب»
- «غریب» به اکران آنلاین رسید
- او یک فرشته بود/ در یادبود حسام محمودی
- آن چشمها شبیه مرگ نبود/ برای حسام محمودی و سفر ناگهانیاش
- حسام محمودی درگذشت
- ۱۰۵ میلیارد تومان؛ سهم گیشه سینماها در فروردین ۱۴۰۲
- سمفا اعلام کرد؛ چند نفر در تعطیلات نوروزی به سینما رفتند؟
- فیلمهای نوروزی در روزهای اول اکران چقدر بلیت فروختند؟
- همه آنچه میخواهید از اکران نوروز۱۴۰۲ بدانید/گیشههای چشم به راه!
- صدور پروانه ساخت سینمایی برای دو فیلمنامه
- فرصت از دست رفته/ نگاهی به فیلم «مغز استخوان»
پربازدیدترین ها
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- حضورهای بین المللی فیلم کوتاه تامینا
- گلدن گلوب اعلام کرد؛ وایولا دیویس جایزه سیسیل بی دمیل ۲۰۲۵ را میگیرد
- درباره «قهوه پدری»؛ قهوه بیمزه پدری
- «کارون – اهواز» در راه مصر
- اختتامیه جشنواره «دیدار» ۱۷ دی برگزار خواهد شد
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «مجمع کاردینالها»؛ موفقیت غیرمنتظره در گیشه و جذب مخاطبان مسنتر
- مدیر شبکه نسیم توضیح داد؛ مهران مدیری، جنابخان، فرزاد حسنی و چند برنامه دیگر
- تاکید بر سمزدایی از سینما و جشنواره فجر/ علیرضا شجاع نوری: ادغام جشنوارهی ملی و جهانی فجر سیاسیکاری بود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ جادوی «شرور»؛ داستانی از دوستی، تفاوتها و مبارزه با تبعیض
- برای پخش در سال ۲۰۲۵؛ پسر شاهرخ خان برای نتفلیکس سریال میسازد
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «گلادیاتور ۲»؛ بازگشتی باشکوه به کُلُسیوم و سنت حماسههای سینمایی
- اعلام نامزدهای چهلمین دوره جوایز انجمن بینالمللی مستند/ محصول مشترک ایران و انگلیس در شاخه بهترین مستند کوتاه
- اصغر افضلی و انیمیشن «رابینهود» در تازهترین قسمت «صداهای ابریشمی»
- جایزه جشنواره آمریکایی به پگاه آهنگرانی رسید
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ از فرصت ثبت نام فیلمها تا داوری عوامل بخش نگاه نو
- نمایش بچه / گزارش تصویری
- اهمیت «باغ کیانوش» در سینمای کمدی زدهی این روزها
- برای بازی در فیلم «ماریا»؛ نخل صحرای پالم اسپرینگز به آنجلینا جولی اهدا میشود
- اکران فیلم علی زرنگار از اواخر آذر؛ «علت مرگ: نامعلوم» رفع توقیف شد
- مانور آمادگی همراه اول برای رویارویی با بحران؛ تمرینی برای پایداری ارتباطات
- بررسی هزینه و درآمد تولیدات ۳ سال اخیر؛ حساب کتاب فارابی جور است؟
- در اولین روزهای اکران بینالمللی؛ «گلادیاتور۲»، ۸۷ میلیون دلار فروخت
- اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم فجر معرفی شدند
- نامزدی ۲ جایزه آمریکایی برای «دوربین فرانسوی»
- «شهر خاموش» بهترین فیلم جشنواره نوستالژیا شد
- فروغ قجابگلی بهترین بازیگر جشنواره ریچموند شد
- «تگزاس ۳»؛ کمدی از نفس افتاده یا موفقیت تکراری؟
- روایتی از سه نمایشنامه از محمد مساوات روی صحنه میرود
- «کارون – اهواز» در مراکش