سینماسینما، حسین سلطان محمدی
مجید مجیدی در سال ۱۳۷۹، فیلم «باران» را می سازد و در آن، خانواده ای افغانی حاضر در ایران را در تلاشی همگانی برای امرار معاش نشان می دهد و حتی دختر خانواده با وانمود کردن اینکه پسر است، در این تلاش در کارگاه ساختمانی حاضر است و در میانه روایت، پسری ایرانی با پی بردن به هویت واقعی او، دل در گرو عشق او می گذارد اما سیر حوادث، این خانواده را رهسپار افغانستان کرده و این عشق، در همین جا ختم می شود. سالها بعد، برادران محمودی فیلم «چند متر مکعب عشق» را می سازند. همان داستان مجیدی است با چند تحول جامعه شناختی. خانواده افغانی نیازمند تلاش همگانی، تبدیل به خانواده دونفره شده (یک پدر و یک دختر) و پدر کار می کند و دختر شنگول و سرخوش با موبایل سرگرم است و دل در گرو عشق پسری ایرانی می گذارد. در این فیلم، تحول زیستی افغانی های مقیم ایران، رو به بهبود نشان داده می شود. یکی کار می کند و یکی سرگرم است. همان علاقه پسر و دختری که در فیلم باران، با حجب و حیا همراه است، در اینجا کمی پرده حیایاش دریده می شود و در حالی که پسر در حال آماده شدن برای خواستگاری کردن است، او را با دختر سر به هوا، به درک واصل می کنند! بعدها مشخص می شود برادران محمودی که از پدر ایرانی و مادر افغانی هستند، سختی هایی در دو کشور ایران و افغانستان، حاصل از این پیوند داشته اند. و اکنون برای نشان دادن تلخی و پیامدهای این نوع ازدواج دوملیتی، قهرمانان خود را به فرجامی تلخ می کشانند.
حالا رسیده ایم به «مردن در آب مطهر» که با صلیب به تیتراژ می رسد. در این فیلم، باز هم برخورد با افغانی ها در ایران به رخ کشیده می شود، اما در انتها، مرگ افغانی به دست ایرانی را شاهدیم. این بار جامعه افغان، با وجود شعارهایی در زبان کاراکترهای روایت که افغانستان جنگ و مرگ و … است، به این تحول زیستی رسیده اند که افق زندگیشان را فراتر از جغرافیای کشور همسایه، به قاره همسایه ببرند و راحت پول درآورند هزینه کنند ولی ایرانی ها در اندازه مردمانی خشن، متجاوز، دزد و … و قاچاقچی انسان نشان داده می شوند. این بار ناله زده می شود که در ایران کسی به آنها هویت نمی دهد و افغانی ها برای ایرانیان، طعمه بی ناموسی و طمع اقتصادی و … هستند، بگذریم که خود افغانی ها هم در حال سرکیسه کردن ایرانیها با مثال شیشه عطر هستند. هنوز پیامدهای ازدواج پدر ایرانی و مادر افغانی در داستان نمودار است و این بار با غیظ بیشتر، همه ایرانی ها یکسان و متهم شمرده می شوند!
آیا این بار ناله متظاهرانه این دو برادر فیلمساز، نسبت به این سرگذشت خانوادگی، پایان این نوع داستانسرایی خواهد بود؟ آیا دست از سر ایرانی که به آنها امکان فیلمسازی و حتی رساندن آثار آنها به اسکار (اگرچه با نام افغانستان) را داد، بر می دارند؟ و آیا ما در فیلم بعدی آنان، فقط تحول جامعه شناختی افغانیان را شاهد خواهیم بود؟
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- فیلمهای زنان فیلمساز ایرانی در موزه پرگامون برلین
- «مردن در آب مطهر» به صورت آنلاین اکران میشود
- معرفی برگزیدگان جشنواره بوسان/ سه فیلم ایرانی برنده جایزه شدند
- همزمان با اولین نمایش بینالمللی در جشنواره بوسان؛ تیزر «مردن در آب مطهر» منتشر شد + تیزر
- آغاز به کار جشنواره بوسان/ معرفی فیلمهای ایرانی حاضر در این جشنواره
- فعلا فیلم جدیدی روی پرده نمیآید
- مصوبات جدید شورای صنفی نمایش/ بلیت سینماها تمامبها میشود
- این هفته ۲ فیلم جدید روی پرده میروند
- مجوز نمایش دو فیلم صادر شد
- قانون هست، اما نیست/ نگاهی به جایگاه قانون در فیلمهای جشنواره سیوهشتم فجر
- اسلوب غلط از درک واقعیت عاجز است/ درباره داوری فیلم
- نمایه/ جشنواره و حاشیه و دامها!
- نگاهی به بهترین های جشنواره/ پیروزی جوانها بر پیشکسوتها!
- من از «از دست دادن» میآیم وطنم/ نگاهی به فیلم «روز صفر»
- یورش سنگین برنامه هفت علیه جشنواره فیلم فجر + ویدئو
نظر شما
پربازدیدترین ها
- با حضور ۵۰۰ هزار تماشاگر در پنج هفته اتفاق افتاد/ استقبال غیرمنتظره فرانسویها از «دانه انجیر معابد»
- چند کلمه دربارهی فساد و فحشا و ابتذال و «کیک محبوب من»
- «آنها مرا دوست داشتند»؛ گوشهنشینانِ فراموش شده!
- نگاهی به فیلم «کیک محبوب من»/ عشق را در پستوی خانه نهان باید کرد
- اعضای شورای پروانه فیلمسازی سینمایی معرفی شدند
آخرین ها
- «دانه انجیر معابد» در میان نامزدهای جایزه بهترین فیلم اروپا
- نشست خبری اپرای عروسکی مولوی / گزارش تصویری
- جشنواره فرانسوی به «کشیم عاشق» جایزه داد
- رایان رینولدز و هیو جکمن در یک فیلم غیرمارولی همراه میشوند
- درباره نمایش و اجرای متفاوت «قلاده ای برای یک سگ مرده»
- موسیقی نمایش آوای پارسی / گزارش تصویری
- اکران مردمی فیلم شبگرد / گزارش تصویری
- «آنها مرا دوست داشتند»؛ گوشهنشینانِ فراموش شده!
- بدون حضور جانی دپ؛ دو فیلم جدید از «دزدان دریایی کاراییب» سال آینده تولید میشود
- چند کلمه دربارهی فساد و فحشا و ابتذال و «کیک محبوب من»
- معرفی داوران و آثار راهیافته بخش «هنرهای نمایشی» جشنواره چندرسانهای میراثفرهنگی/ اعلام برنامه بخش بینالملل
- نمایش «آخرین کوسه نهنگ» در جشنواره اسپانیایی
- جایزه طلای جشنواره ژاپنی به «زمین بازی» رسید
- برگزاری نخستین بوتکمپ مدیریت محصول آکادمی همراه اول
- درباره «بازنده» / لبه تاریکی
- نقدی به مدل فیلمسازی در ایران/ سینما بدون ساختار مشخص و قوانین دقیق
- «قهوه پدری» مهران مدیری از در شبکه نمایش خانگی
- «تَرَک عمیق» دو جایزه جشنواره بارسلون را گرفت
- گزارشی از گیشه سینماها؛ «زودپز» صدرنشین فروش فیلمهای هفته گذشته
- ۲ فیلم جدید در راه اکران سینماها
- پیوستن رضا بابک و شیرین اسماعیلی به «با خشم به گذشته نگاه کن»
- با یک کمپین کوچک برای فیلم ایستوود؛ کمپانی برادران وارنر «هیئت منصفه شماره۲» را وارد اسکار میکند
- پیمان معادی بازیگر فیلم جنایی هالیوودی شد
- «نادره رضایی» معاون هنری وزیر ارشاد شد
- اعضای شورای پروانه فیلمسازی سینمایی معرفی شدند
- از ۱۶ آبان؛ «خورشید آن ماه» ساخته ستاره اسکندری آنلاین اکران میشود
- حضور همراه اول در نمایشگاه کیشاینوکس با هدف گسترش فرصتهای جدید سرمایهگذاری
- ادعای سازندگان پربازدیدترین سریال تاریخ نتفلیکس؛ چالشهای فصل دوم «بازی مرکب» جذابتر است
- تهیهکننده سینما مطرح کرد: کوچ سینماگران حرفهای به پلتفرمها و فیلمهایی که تعطیل میشوند
- «فصل فرار اسبها» آماده نمایش شد