سینماسینما، حمیدرضا گرشاسبی
میگوید این گونه که شما می خواهید نظارت کنید، شدنی نیست. حتی قسم می خورد که شدنی نیست و از نسل دهه هشتادی می گوید که نگاهی دیگر به جامعه و زندگی دارند. و باز ادامه می دهد که د ر هیچ کجای دنیا این چنین نظارتی وجود ندارد که بخواهند پیش از نمایش فیلم ها، برای حیات و ممات فیلم ها تعیین تکلیف بکنند. فریدون جیرانی این سخنان را با فریاد می گوید و البته لحن دلسوزانه ای هم دارد. او این حرف ها را وقتی می زند که در جلسه ای شرکت کرده که قرار است برای سامان دادن به شبکه خانگی از نظرهای مشورتی اهالی سینما استفاده شود. حرص و جوشی که می خورد حاصل دغدغهمندی اش برای درست بودن و ساختن است. فریدون جیرانی در هفتاد و دو سالگی همچنان آدمی سازنده و مولد است. جریان های سینمایی و تولیدی را دنبال می کند و سعی می کند نقشی درست به خودش بدهد تا هدایتگرِ کسانی باشد که دخل و تصرف های شان از نظرگاه او درست نیست. جیرانی با آگاهی فراوان نسبت به تاریخ سینما و بسترهای جامعه شناختی و اجتماعی این رسانه و تاثیری که بر زندگی مردم می گذارد، همواره آدمِ درستِ مشورت است و می شود از او بسیار آموخت و توصیه هایش را به گوش گرفت. او بیشتر از یک فیلمنامه نویس/کارگردان است و می داند که سینما و تلویزیون و نمایش های خانگی، صرفا فیلمنامه و دوربین نیستند. نه، سینما و تلویزیون با داشتن فیلمنامه و دوربین ساخته نمی شوند و این فکرهای درست هستند که باعث می شوند این رسانه ها نقش حیاتی خود را بازی کنند. حتی اگر فکر کنیم این رسانه ها صرفا هستند که سرگرمی ساز باشند، اما همان و همین سرگرمی ها نیز نیازمند فکر و اندیشه ای تولیدی و جریان محور هستند. فریادها و توصیه های جیرانی را باید به فال نیک بگیریم و باید خوشحال باشیم در عصری زندگی می کنیم که آدم هایی همچون جیرانی زندگی شان را از دغدغهمندی تهی نکرده اند. که باز هم همه مسائل و مشکلات سینما را دنبال می کنند و عقب نمی نشینند و صرفا تماشاگرِ اضمحلال و متلاشی شدن این سرگرمیِ جذاب نیستند. جیرانی به خوبی درک کرده که نگاه و سلیقه آنها که سینما و تلویزیون را دنبال می کنند، بر خلاف قرائت و نگاه رسمی است. که اگر همین نگاه ها روی صنعت سینما پیاده شود، روز به روز شاهد رخوت و سستی در شالوده این صنعت خواهیم بود چرا که آن نگاه خودش را بالاتر از سلائق جمعی جامعه می داند و گویا چندان هم برایش فرقی نمی کند که چنین رسانه هایی مخاطب نداشته باشند. من آن خطابه ی جیرانی در پایان آن جلسه را چه قدر نیازِ پیشبرد سینمای مان می دانم.
این روزها که فریدن جیرانی را در برنامه ای دیگر از سلسله برنامه های گفتگو محورش با نام سینما ۲۵ دنبال می کنم، باز هم می توان از خلال حرف هایش، پرسش هایش و پاسخ هایش و همچنین مداخله اش در حرف های مهمانان به آموختن های بسیاری رسید. احترامِ به او احترام به دانایی و آگاهی است و این موضوع را در حرف های تک به تک مهمانان جیرانی می توان پیدا کرد که با احترام بسیار پای صحبت جیرانی می نشینند چرا که می دانند جیرانیِ ۷۲ ساله سرشار از دانایی و تجربه است.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- تاکید بر اهمیت کپی رایت فیلمهای خارجی؛ طغیان تهیهکنندگان علیه پخش آگهی در پلتفرمهای نمایش خانگی
- یادداشت فریدون جیرانی درباره وضعیت سینمای اجتماعی؛ باور تغییر باورها
- فریدون جیرانی رئیس کانون کارگردانان شد
- درباره «بازنده» / لبه تاریکی
- تهیهکننده سینما مطرح کرد: کوچ سینماگران حرفهای به پلتفرمها و فیلمهایی که تعطیل میشوند
- اطلاعیه شورای ورزش سازمان صداوسیما در پی حواشی اخیر
- در نشست «بررسی سینمای اجتماعی» مطرح شد؛ سینمای اجتماعی زاییده تحولات اجتماعی و سیاسی جامعه است
- در پاسخ به توهین مدیر پلتفرم نماوا تعلل نکنید؛ نامه سرگشاده یک انجمن سینمایی به شورای صیانت خانه سینما
- «بودن یا نبودن» و تبدیل خشونت به امید/ عیاری نمونهای از عیار شرافت در سینمای ایران است
- در نشست نقد و بررسی «آبادانیها» مطرح شد؛ نقش عیاری در زبان سینمایی و تحول آن بسیار موثر است/ «آبادانیها» عدالت اجتماعی را وارد سینما کرد
- نسخه مرمت شده «آبادانیها» در موزه سینما
- نظارت سازمان سینمایی به نمایش آثار سینمایی خارجی در پلتفرمها
- پخش سریال «حشاشین» در ایران ممنوع شد
- شمشیرها برق میزنند/ نگاهی به فیلم «شوگان»
- صحبتهای یک مجری درباره ممنوعیت کار در تلویزیون و دعوت دوباره
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- نامزدهای جوایز بفتا اعلام شد
- خالق و کارگردان سریال: فصل سوم «بازی مرکب» پایان دنیای آن نخواهد بود
- صدور پروانه ساخت غیرسینمایی برای ۴ اثر/ اعضای جدید شورای پروانهی فیلمسازی غیرسینمایی معرفی شدند
- معرفی مکانهای میزبان ۳ بخش از جشنواره تئاتر فجر
- آیین قرعهکشی نمایش فیلمهای جشنواره ۴۳ام / گزارش تصویری
- درباره دو فیلم حاضر در جشنواره فجر/ استعدادهای تازه در سینما
- برنامه نمایش آثار جشنواره فیلم فجر ۴۳ در سینمای رسانه مشخص شد
- فیلم جدید اصغر فرهادی در نیویورک ساخته میشود
- چرا «علت مرگ: نامعلوم» از اکران بازداشته شده بود؟/ پرسشهای بیپاسخ
- اعطای تندیس زرین جایزه ملی مدیریت مالی ایران به همراه اول
- ارائه بستههای ویژه همراه اول بهمناسبت روز پدر
- مرگ ۲ چهره برنده اسکار/ فیلیس دالتون و کلود جرمن درگذشتند
- معرفی آثار مستند راهیافته به چهل و سومین جشنواره فیلم فجر
- بدرقه فریدون شهبازیان به خانه ابدی؛ علیزاده:هنرمندان ما ارج و قرب ندارند/ کاش از رنجی که کشید، حرف میزد
- معرفی برگزیدگان نخستین دوره جشنواره تئاتر «خوشه پروین»/ منیژه محامدی تجلیل شد
- فهرست تهیهکنندگان هم عقب افتاد/ تعویق در اعلام نامزدهای اسکار ۲۰۲۵ به دلیل آتشسوزی لسآنجلس
- یک جایزه برای نماینده برزیل در اسکار/ سی و ششمین جشنواره پالم اسپرینگز برندگان خود را شناخت
- نمایش و بررسی «چگونه قبل از مرگ مادربزرگ، میلیونر شویم!» در سینما اندیشه
- «عطر لیموهای سیسیل»؛ از یاد بُردنِ عطر لیموهای سیسیل!
- وزیر ارشاد در نشست رسانهای مطرح کرد؛ اگر اثری را متوقف کنید، حقالناس است/ تعداد ممنوع از کارها بسیار کم است
- از «ناییجان» تا «هامون»؛ کاراکترهای ماندگار جشنواره فیلم فجر
- آیا حذف «پیرپسر» و «رکسانا» اشتباه دبیر جشنواره فیلم فجر بود؟
- چهل و سومین جشنواره بین المللی تئاتر فجر؛ معرفی آثار نهایی صحنهای بخش ویژه و دو بخش دیگر
- انتشار اولین تصاویر و لوگوموشن «لولی»
- راهیابی «کسری آنلاین» به بخش سینمای جهان در جشنواره داکا
- «میکی۱۷» اکران میشود/ رونمایی فیلم کارگردان برنده نخل طلا در جشنواره برلین
- درباره آخرین ساخته پدرو آلمودوار/ رنگ در سایهسار مرگ
- در پی آتشسوزیهای گسترده در لسآنجلس؛ کدام سلبریتیهای هالیوودی خانهشان خاکستر شد؟
- یونیورسال پیکچرز اعلام کرد؛ «شرک» و «مینیونها» ۲۰۲۶ اکران میشوند
- همزمان با اعلام حضور درجشنواره فیلم فجر؛ نخستین تصویر «اشک هور» منتشر شد