سینماسینما، عزیزالله حاجی مشهدی
مریم بحرالعلومی – فیلمساز جوان سازندهی فیلم «پاسیو»- در ادامهی تجربه اندوزیهایش، این بار نیز با محوریت موضوع دشواریهای اجتماعی زندگی زنان در جامعهی امروز ایران به ساخت فیلم سینمایی «شهربانو» روی آورده است. نویسنده فیلمنامه آشکارا میکوشد تا به مناسبات اجتماعی به شدت دگرگون شده و نابهنجار جامعهی امروز ما، با تمرکز بر مصایب زندگی زنی مثل شهربانو، نگاهی انتقادآمیز داشته باشد. این دگرگونیها و تغییرات شگفتآور را از درون خانهی شهربانو تا دیگر کانونهای اجتماعی، به روشنی میتوانیم شاهد باشیم. فیلم «شهربانو» که فیلمبرداری آن از اوایل آذر ماه ۱۳۹۸ آغاز شده بود، به دلیل همهگیری ویروس کرونا و دشواریهای ناشی از آن، با وقفهی ناگزیری در جریان ساخت و تولید، روبهرو شد و در جریان جشنوارهی جهانی فیم فجر، فرصتی مناسب فراهم آمد تا این فیلم به نمایش در آید.
به یاد دارم که در بررسی فیلم «پاسیو» به عنوان نخستین کار حرفهای مریم بحرالعلومی، اشارهای گذرا داشتم که: «اگرچه فیلم پاسیو در سی و ششمین جشنواره جهانی فیلم فجر، از بخش جلوهگاه شرق، سیمرغ بهترین کارگردانی را برای سازندهاش به ارمغان آورده است، با این همه، بیگمان، این کارگردان جوان بهتر از هرکسی میداند که برای برداشتن یک گام بلندتر و رفتن به پیش، مخاطبان فیلم بعدی او، انتظارهای به مراتب بالاتری از وی خواهند داشت.» به همین روی، در بررسی اجمالی «شهربانو» نیز نمیتوان بیاعتنا به چنین انتظاری، به ضعفها و قوتهای آن اشاره کرد.
در فیلمنامهی «شهربانو» با قصهی چندان پیچیدهای روبهرو نیستیم. شهربانو ( فرشته صدرعرفایی) زنی میانسال است که برای جرمی ناخواسته (جابهجایی موادمخدّر) به زندان افتاده است و پس از ۱۱ سال دور ماندن از خانواده، از زندان مرخصی میگیرد تا در مراسم عروسی تنها پسرش (با بازی سامان صفاری)، شرکت کند. شهربانو در رویارویی با فرزندانش، خیلی زود در مییابد که شرایط زندگی فرزندانش دور از انتظار وی، بسیار سخت و دشوار است. در نبود او –به عنوان مادر– در کنار فرزندانش، حتی پیوندهای عاطفی و روابط خانوادگی میان فرزندانش نیز بسیار آسیب دیده و خدشهدار شده است. در شرایطی که حتی پسر شهربانو به عنوان کسی که قرار است عروسیاش را جشن بگیرد، از معرفی شهربانو به عنوان مادرش، به خانوادهی عروس، اکراه دارد، یا وقتی که یکی از دخترانش از معرفی او به دختر کوچک خودش، به عنوان مادربزرگ دخترک، خودداری میکند، شهربانو در وضعیت روحی غیرمنتظرهای قرار میگیرد. به گونهای که حتی برای شرکت در مراسم عروسی پسرش نیز، دچار تردید و دودلی میشود. طراحی همین فضای عاطفی آمیخته به ترس و تردید و ناباوری در فیلم، میتوانست ظرفیت مناسبی برای ایجاد تعلیقهای تاثیرگذار ایجاد کند که نتیجهی آن واکاوی نگاهی روانشناختی به مناسبات اجتماعی -از درون خانه تا فضای اجتماعی امروز ما- باشد. پُر واضح است که بخش عمدهای از این فضاسازیها پیش از آن که به تصویر درآید، باید در متن فیلمنامه طراحی شود. برای نمونه، دیده نشدن پدر خانواده –که در جریان گرفتار شدن شهربانو و زندانی شدنش، انگار خود را کنار کشیده است – و یا دختری که از او نیز در فیلم سخن به میان میآید، اما در عمل، هیچ کدام در فیلم حضور ندارند و غایب هستند، در ساختار نهایی تدوین شدهی چنین اثری، خالی از اشکال نیست. صد البته، نشان ندادن این آدمها به خودی خود ایرادی ندارد، به ویژه که میدانیم با پرداخت درست و سنجیده و بدون حضور عینی یک شخصیت در یک فیلم، نیز گاهی میتوان برای آنها حضوری تاثیرگذار را به تصویر کشید. افزون بر اینها، در فیلم «شهربانو»، با داستانکها و قصههای فرعی دیگری هم سروکار داریم که به دلیل محوری بودن داستان شهربانو، در عمل، فرصتی برای به سرانجام رساندن آنها باقی نمیمانَد.
حضور فرشته صدرعرفایی، بازیگر با سابقهی سینمای ایران در فیلم «شهربانو»، یکی از امتیازهای مثبت چنین اثری است. بازیگری که بازی درخشانش در فیلم «کافه ترانزیت» ساختهی زندهیاد کامبوزیا پرتوی را باید به راستی نقطهی عطفی برجسته در دوران بازیگریاش به حساب آورد. با این همه، به نظر میرسد که در فیلم «شهربانو»، به دلیل نوع طراحی این شخصیت محوری، به میزانی که در کاری مثل «کافه ترانزیت» همراهی و همدلی مخاطب را بر میانگیزد، باعث همذاتپنداری ما نمیشود. شاید به این دلیل که از نگاه مخاطب، شهربانو، تلاش چشمگیری برای تغییر شرایط نابهنجار و نامتعارفی که با آن روبهرو میشود، از خود نشان نمیدهد.
اندیشمند بزرگی میگوید: «فیلسوفان تنها به تعبیر جهان بسنده میکنند، در حالی که هدف دگرگونی آن است.» تماشاگر فیلم «شهربانو» نیز انتظار دارد که حتی حضور کوتاه مدت شهربانو در میان خانواده اش، بعد از سالها دوری، باید بتواند او را با انبوه دشواریهای ریز و درشت فرزندانش نزدیک کند و فراتر از یک شاهد مُنفعل، یا تنها بسنده کردن به نگاهی دردمندانه به زندگی آنها، حضور وی باید سرانجام به تغییر رفتار و دگرگونی مناسبات درون خانوادگی آنان منجر شود. کاری که در عمل، به دلیل نزدیک نشدن شهربانو به فرزندانش و بیخبر ماندن از درد و داغهایشان، موجب تغییر و دگرگونی دلخواه در وضعیت موجود خانوادهاش نمیشود. مسئلهای که شاید با نگاهی واقعبینانه و نه آرمانگرایانه به زندگی آدمهایی از جنس شهربانو و خانوادهاش، در روزگار ما چندان هم ناآشنا به نظر نرسد!
فیلم «شهربانو» با پیراستنهایی به ویژه در منطق داستانپردازانهی اثر و روابط باورپذیر شخصیتها، میتوانست از آنچه هست، گرمتر و گیراتر شود. چرا که سازندهی چنین فیلمی به خوبی نشان داده است که با الفبای کارش آشناست و به جای افتادن در دام ساخت فیلمهایی خنثی و بیخاصیت از نوع کمدیهای نازل، بر مصایب زنان و مادران دردمند و بیپناه روزگار ما تمرکز کرده است و رویکرد ارزندهاش در تولید درامهای اجتماعی با محوریت خانواده، به راستی جای قدردانی دارد.

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- دومین کتاب گلاره عباسی رونمایی شد/ رمانی که نامش را مصطفی مستور انتخاب کرد
- با صدای رخشان بنیاعتماد، لیلی گلستان، جهانگیر و باران کوثری؛ نسخه صوتی داستان «تیستو سبزانگشتی» منتشر میشود
- در آستانه زادروز زندهیاد کیومرث پوراحمد؛ نسخه ویژه نابینایان «خواهران غریب» با صدای لاله اسکندری منتشر میشود
- سوینا منتشر میکند؛ نسخه ویژه نابینایان «مورد عجیب بنجامین باتن» با صدای مهدی پاکدل
- تقدیر جشنواره ایتالیایی از فیلم سینمایی «تابستانی که برف آمد»
- «آغوش باز» نیمه شهریور اکران میشود؛ محسن کیایی و حامد کمیلی در سینما
- رقابت «تابستانی که برف آمد» در جشنواره مشترک اسپانیا و انگلیس
- «بیبدن» به اکران آنلاین رسید
- صدداستان ۳؛ انتشار ۳ داستان کوتاه با صدای طوفان مهردادیان
- مستند «هما» از فرانسه جایزه کارگردانی گرفت
- جایزه ویژه یک جشنواره آمریکایی به مستند «هما» رسید
- نمایش مستند «هما» در جایزه مسابقه جهانی فیلم
- خانواده قاتل از «بیبدن» شکایت میکنند؟
- مریم بحرالعلومی داور ایمجین ایندیای اسپانیا شد
- دوربین فرانسوی در جشنواره مستند کانادا
نظر شما
پربازدیدترین ها
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- نگاهی به «عروج» به بهانه زادروز لاریسا شپیتکو/ لحظه روبرو شدن با «خود»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- یک جایزه برای آیدا پناهنده؛ جشنواره فرانسوی به «در انتهای شب» جایزه داد
- نگاهی به سریال «جانسخت»؛ منتظر غافلگیری بمانیم یا نه؟
آخرین ها
- رکوردشکنی «پایتخت ۷» در تلوبیون؛ ۳۳۰ میلیون دقیقه تماشا و ۶۶۰ هزار کاربر همزمان
- فوت بازیگر آمریکایی؛ ریچارد چمبرلین درگذشت
- بزرگداشت رخشان بنیاعتماد برگزار شد
- نگاهی به فیلم عزیز؛ فیلمی قابل احترام
- عیدی ویژه همراه اول بهمناسبت عید فطر
- پرفروشهای سینما در هفته اول نوروز/ هیچ کدام از فیلمهای نوروزی، یک میلیون تماشاگر نداشتند
- آکادمی اسکار عذرخواهی کرد
- «میراث» در جشنواره هاتداکس رقابت میکند
- تازهترین ساخته هادی محقق به چین میرود/ اولین حضور جهانی «دِرنو» در جشنواره پکن
- یک جایزه برای آیدا پناهنده؛ جشنواره فرانسوی به «در انتهای شب» جایزه داد
- یک واکنش دیرهنگام؛ بیانیه آکادمی داوری در پی خشونت علیه برنده اسکار
- پس از ۴ دهه برگزاری در یوتا؛ جشنواره ساندنس به کلرادو میرود
- فرشته سقوط کرده/ نگاهی به فیلمنامه «هیات منصفه شماره ۲» با بررسی عناصر مشترک درامهای دادگاهی
- «داستان سلیمان»؛ یک داستان واقعی از هزاران پناهجوی جهان
- «یک نبرد پس از دیگریِ» دیکاپریو کوتاهتر شد!
- یک عشق بی رحم،مجازات اعدام را در بریتانیا لغو کرد
- اکران آنلاین «زودپز» در شبکه نمایش خانگی
- نتفلیکس با «صد سال تنهایی» به یک رمان کلاسیک «غیرقابلاقتباس» جان میبخشد
- «ذهن زیبا»؛ اتفاقی زیبا در تلویزیون
- اسرائیل، کارگردان برنده اسکار را بازداشت کرد
- یک جایزه برای مجری اسکار؛ کونان اوبراین، جایزه مارک تواین را گرفت
- برای دستاوردهای یک دهه فعالیت حرفهای؛ بالاترین تجلیل سینمایی بریتانیا از تام کروز
- داوری فیلمساز ایرانی در جشنواره مورد تایید اسکار
- نگاهی به «اکنون»/ هنرِ شنیدن
- «بیگانه» کامو مقابل دوربین کارگردان فرانسوی میرود
- «روایت ناتمام سیما» قاچاق شد/ علیرضا صمدی: خواهش میکنم نسخه غیرقانونی را نبینید
- نقدچیست؟ منتقدکیست؟
- نوروز موسیقایی با فیدیبو؛ برنامه فستیوال موسیقی «گوشه» اعلام شد
- دارن آرونوفسکی میسازد؛ اقتباس سینمایی از رمان «کوجو»
- «بیصدا حلزون»؛ تلخی میان تصمیم و تسلیم