سینماسینما، پگاه هوشنگی
فیلم «مغز استخوان» ساخته حمیدرضا قربانی موضوع جالب توجهی دارد اما پرداخت و بسط این موضوع تازه و جالب بسیار گنگ و سرگردان است.
شاید تنها زمانی مخاطب میتواند خط داستانی فیلم را دنبال کند که روایت کشمکش درونی بهار (پریناز ایزدیار) قهرمان داستان و دوگانگی و پریشانی برای انجام یک تصمیم سخت او را که در موقعیتی دشوار و غیر قابل تحمل قرار داده است را لمس کند. تصمیمی بین نجات فرزند و یا حفظ زندگی فعلیاش با علم به اینکه حتی شاید بر هم زدن این زندگی هیچ کمکی هم به نجات فرزندش نکند. فیلمساز از این موقعیت هم خوب استفاده نکرده است و در همان ابتدا (به سرعت) بهار تصمیم قطعی خود را میگیرد و زمان کافی برای همذات پنداری با شخصیت فیلم را به مخاطب نمیدهد. هر چند مسئلهی مرگ و زندگی در میان است و شتاب در تصمیم گیری منطقی به نظر میرسد ولی این تصمیم با شکلگیری شخصیت فیلم همخوانی ندارد.
اما بر خلاف شخصیت بهار، امیر (نوید پورفرج) در نقش خود خوب نشسته است. سکانس بازی او با پدر قاتل (شهریار) بسیار گیرا و خوش ریتم است. بازی پورفرج در نقش یک پسر پائین شهری و زندان رفته که میخواهد حق برادر خود را بگیرد قابل دفاع است هرچند که سکانسهای مربوط به شکنجه و گروگانگیری با وجود فضاسازی و میزانسن مناسب تنها به وجه خشن و ظاهری آن بسنده میکند و به لحاظ کارگردانی هم حرفی برای زدن ندارد و تنها میخواهد با اتفاقات عجیب مخاطب را هر جور شده تا پایان به همراه بکشد. در آخر با زنی میمانیم که خودش نمیتواند تصمیم بگیرد و حتی انجام این تصمیم از عهدهای او خارج است. فیلم «مغز استخوان» از مشکلات فیلمنامه بیشتر از فرم و ساختار ضربه میخورد زیرا هسته مرکزی دراماتیک ندارد و این ضعف اثر را تبدیل به فیلمی خستهکننده و بیهدف میکند.

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- معرفی بازیگران فیلم جدید حمید نعمتالله
- «بیبدن» به اکران آنلاین رسید
- انتشار نسخه ویژه نابینایان «شبکه» با صدای نوید پورفرج
- هیئت داوران جشنواره «فیلم و عکس با انرژی» معرفی شدند
- ریسکناپذیری/ نگاهی به فیلم «بیبدن»
- فروش دو میلیاردی «سه کام حبس» در چهار روز
- پریناز ایزدیار و محسن تنابنده به شبکه نمایش خانگی میآیند
- جهل مرکب بیپایان/ نگاهی به فیلم «زالاوا»
- شهاب حسینی با «مقیمان ناکجا» به هنر و تجربه میآید
- چهل سال غریب/ نگاهی به فیلم «غریب»
- متن قربانی اجرا/ نگاهی به فیلم «غریب»
- یک اجرای جنونآمیز/ یادداشت کارگردان «ملاقات خصوصی» درباره بازی پریناز ایزدیار
- حرف و حدیثهای اکران یک فیلم پرحاشیه در روزهای خاص سینما
- «ملاقات خصوصی» به سینماها میآید
- فرصت از دست رفته/ نگاهی به فیلم «مغز استخوان»
نظر شما
پربازدیدترین ها
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- نگاهی به «عروج» به بهانه زادروز لاریسا شپیتکو/ لحظه روبرو شدن با «خود»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- حقایقی درباره فیلم یک تکه نان به بهانه پخش آن از شبکه نمایش
- سکانس طلایی/ تصنیف نارایاما
آخرین ها
- نگاهی به فیلم عزیز؛ فیلمی قابل احترام
- عیدی ویژه همراه اول بهمناسبت عید فطر
- پرفروشهای سینما در هفته اول نوروز/ هیچ کدام از فیلمهای نوروزی، یک میلیون تماشاگر نداشتند
- آکادمی اسکار عذرخواهی کرد
- «میراث» در جشنواره هاتداکس رقابت میکند
- تازهترین ساخته هادی محقق به چین میرود/ اولین حضور جهانی «دِرنو» در جشنواره پکن
- یک جایزه برای آیدا پناهنده؛ جشنواره فرانسوی به «در انتهای شب» جایزه داد
- یک واکنش دیرهنگام؛ بیانیه آکادمی داوری در پی خشونت علیه برنده اسکار
- پس از ۴ دهه برگزاری در یوتا؛ جشنواره ساندنس به کلرادو میرود
- فرشته سقوط کرده/ نگاهی به فیلمنامه «هیات منصفه شماره ۲» با بررسی عناصر مشترک درامهای دادگاهی
- «داستان سلیمان»؛ یک داستان واقعی از هزاران پناهجوی جهان
- «یک نبرد پس از دیگریِ» دیکاپریو کوتاهتر شد!
- یک عشق بی رحم،مجازات اعدام را در بریتانیا لغو کرد
- اکران آنلاین «زودپز» در شبکه نمایش خانگی
- نتفلیکس با «صد سال تنهایی» به یک رمان کلاسیک «غیرقابلاقتباس» جان میبخشد
- «ذهن زیبا»؛ اتفاقی زیبا در تلویزیون
- اسرائیل، کارگردان برنده اسکار را بازداشت کرد
- یک جایزه برای مجری اسکار؛ کونان اوبراین، جایزه مارک تواین را گرفت
- برای دستاوردهای یک دهه فعالیت حرفهای؛ بالاترین تجلیل سینمایی بریتانیا از تام کروز
- داوری فیلمساز ایرانی در جشنواره مورد تایید اسکار
- نگاهی به «اکنون»/ هنرِ شنیدن
- «بیگانه» کامو مقابل دوربین کارگردان فرانسوی میرود
- «روایت ناتمام سیما» قاچاق شد/ علیرضا صمدی: خواهش میکنم نسخه غیرقانونی را نبینید
- نقدچیست؟ منتقدکیست؟
- نوروز موسیقایی با فیدیبو؛ برنامه فستیوال موسیقی «گوشه» اعلام شد
- دارن آرونوفسکی میسازد؛ اقتباس سینمایی از رمان «کوجو»
- «بیصدا حلزون»؛ تلخی میان تصمیم و تسلیم
- «سلب مسئولیت»؛ کابوسی پنهانشده پشت نور
- خبرهای اختصاصی سینماسینما از جشنواره کن؛ مجیدی و فرهادی نمیرسند/ در انتظارِ روستایی، پناهی، مکری، کاهانی و اصلانی
- اختصاصی سینماسینما- کنفرانس خبری؛ ۱۰ آوریل/ احتمال حضور جارموش، لینکلیتر، اندرسن، مالیک و برادران داردن در جشنواره کن