سینماسینما، زهرا مشتاق
خیلی اتفاقی از یک شبکه تلویزیونی در حال تماشای یک فیلم کلاسیک هستم. بانوی زیبای من My fair lady با بازی آدری هیپورن، محصول سال ۱۹۶۴ به کارگردانی جرج کیوکر. هنوز وسط های فیلم است. ولی باید بروم به دیدن نمایش «بانوی محبوب من» به کارگردانی گلاب آدینه. خیلی صادقانه بگویم، نمی دانستم قرار است همان فیلم را روی صحنه ببینم و خب برایم خوشحال کننده بود.
نمایشی شلوغ، جذاب و یکدست. که آخرش تو را با یک حال خوب بیرون می فرستد. حدود سه ساعت می نشینی و می توانی به هیچ چیز جز صحنه پیش رویت فکر نکنی.
خودش در ابتدای نمایش می گوید این گریزی است از دوره کرونا، دوره مرگ های پیاپی و حالت خفگی که گلوی همه ما را گرفته است. من درست در همین جاها بود که فکر کردم قرار است نمایشی درباره کادر درمان ببینم. اشتباه می کردم. راه گریز گلاب آدینه برای بازیابی روان، پناه بردن به شعر و رقص و موسیقی و آواز است و همین است که متن قدیمی جرج برنارد شاو که کارفردریک لو نیز بر اساس آن یک نمایشنامه موزیکال نوشته، دستمایه قرار می گیرد. مفری برای رسیدن به جهان شادی، پس «با امید و با ایمان و یک جو شانس» پیش به سوی موفقیت. این شعار تکرار شونده نمایش است.
نورا هاشمی یک دختر جیغ جیغو را که از گلویش صدای کلاغ بیرون می آید، خوب بازی می کند. کلماتش قابل فهم نیست. ژولی پولی است و موهای آشفته اش را موقع حرف زدن، هی فوت می کند که کنار رود تا البته قدری هم خنک شود. یک گل فروش دوره گرد بی آینده.
بانوی محبوب من، پر از صحنه های متنوع است. همه چیز به سرعت عوض می شود. آدم ها می آیند و می روند و بعضی یکی دو نقش دیگر هم بازی می کنند. همه چیز در حضور تماشاگر اتفاق می افتد. مثلا صحنه تاریک نمی شود تا چیدمان بخش بعدی توسط گروه صحنه انجام شود. خود بازیگرها هستند که لحظاتی نقش خود را کنار می گذارند و همگی دست به دست هم می دهند و تماشاگر را با چیدن لوازم جدید، برای دیدن ادامه نمایش آماده می کنند. در جایی از نمایش، بازیگران به اشتباه شروع به تغییر صحنه می کنند. صدای کارگردان از اتاق فرمان شنیده می شود که ا بچه ها، مگر تغییر صحنه داریم؟ یعنی در حقیقت کارگردان بسیار آگاهانه یک فاصله گذاری ایجاد می کند. که یادمان بیاید در حال تماشای یک تئاتر هستیم و این گروهی بازیگر و طراح صحنه و لباس و گریم و حرکات موزون و چه و چه هستند که دارند کار را پیش می برند.
ویژگی دیگر، قرار دادن گروه موسیقی به روی صحنه است که آنها هم همزمان با لحظات تاثر یا امیدبخشی که رخ می دهد، ویلن و ویلنسل و فلوت و پیانوی خود را می نوازند و به جلو رفتن حسی کار کمک می کنند. بخش های زیادی، کار موزیکال صرف می شود و با حرکات موزون درهم می آمیزد. مهرداد آبجار، با تمام محدودیت هایی که حتما برای طراحی رقص در چنین کاری داشته، توانسته تلفیق زیبایی از رقص و آواز و موسیقی را ایجاد کند و بازیگران با اجرای درست آن به زیبایی و تاثیرگذاری نمایش افزوده اند.
طراحی صحنه بسیار کاربردی است. المان هایی که در دل نمایش جا شده اند و در تغییر صحنه ها، وقتی مثلا لوستر بالا می رود یا آباژور و صندلی ها جا به جا می شود، متوجه حضور یا رفتن آنها می شویم. یعنی اشیا زیاد یا کم نیستند. حضورشان گل درشت و اذیت کننده نیست. هر چیزی به موقع و در جای خود می نشیند و یا عوض می شود. اکسسوار یا همان وسایل صحنه، کافی و به اندازه و البته بسیار کاربردی هستند و از صحنه گردان خیلی به موقع استفاده می شود. نکته دیگر طراحی لباس است که با فضای کلی و تم تکرار شونده نمایش که همان، با ایمان، با امید، یک جو هم شانس است؛ ارتباطی تنگاتنگ دارد. به خصوص حفظ تنالیته رنگی میان خاکستری و سفید و رنگ های براق. تاکیدی است بر این که زندگی سیاهی و سفیدی را با هم دارد و هیچ شادی یا اندوهی ابدی نیست. به عبارت دیگر معنایش این است که هر شی یا موجود زنده ای باید کارکرد مشخص و قابل فهمی داشته باشد و به پیشبرد نمایش و داستان کمک کند. در بانوی محبوب من، این کارکرد در شخصیت ها و المان ها به درستی حفظ شده و کار را جلو می برد. زمان طولانی نمایش احساس نمی شود و به نظر اذیت کننده نمی رسد. و همه این ها معنایش یک کارگردانی درست برای گروهی مفصل است که با احتساب عوامل پشت و روی صحنه بالغ بر پنجاه نفر می شود و گلاب آدینه توانسته نمایشنامه ای موفق و دوست داشتنی به روی صحنه ببرد. کار او مشکل تر از دیگران بوده. چون یک فیلم سینمائی موفقی از این کار وجود داشته و خیلی ها آن فیلم را دیده اند. به خصوص آنکه بانوی محبوب من نیز با اقتباس از همین ورژن سینمائی به روی صحنه رفته؛ پس دقت و تلاش مضاعف تری برای موفقیت طلب می کرده و البته که گلاب آدینه فولاد آبدیده ای است که در هر کجا که بوده، چه پشت صحنه و چه به روی صحنه و یا مقابل دوربین، به معنی واقعی کلمه درخشیده است؛ چون او گلاب آدینه است.

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- معرفی داوران دومین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه عباس کیارستمی
- «گالیله» اواخر فروردین روی صحنه میرود/ معرفی بازیگران
- بازیگران نمایش گلاب آدینه معرفی شدند
- یادداشتی از جلیل فرجاد؛ همزمان با اجرای «خورشید کاروان» انوشیروان ارجمند آسمانی شد
- بانوی محبوب من عامه پسند نیست /انگ به نمایش ها نچسبانیم
- بازگشت «بانوی محبوب من» به تالار اصلی/ «احتمالات» دو اجرایی شد
- گفتوگوی اختصاصی سینماسینما با جلیل فرجاد بازیگر نمایش «بانوی محبوب من»
- گفتوگوی اختصاصی سینماسینما با نورا هاشمی و رضا عمرانی بازیگران نمایش «بانوی محبوب من»
- گفتگوی تصویری اختصاصی سینماسینما با گلاب آدینه کارگردان نمایش «بانوی محبوب من»
- اجرای «بانوی محبوب من» گلاب آدینه با حضور فاطمه معتمدآریا آغاز شد
- مرجان اشرفیزاده در گفتوگو با سینماسینما/ قصه فیلم «آبجی» از یک نگرانی و ترس در من شروع شد
- گلاب آدینه «بانوی محبوب من» را روی صحنه میبرد
- گیتیقاسمی: شاید تک سکانس کار کرده باشم ولی با دل و جان روی آنها تمرکز کردهام
- برترینهای سینمای ایران در صد سال اخیر به انتخاب نویسندگان سینماسینما/ بخش هفتم
- تصاویر گریم ابراهیم یزدی و آخرین سفیر آمریکا در ایران در سریالی به کارگردانی جواد شمقدری
نظر شما
پربازدیدترین ها
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- یک جایزه برای آیدا پناهنده؛ جشنواره فرانسوی به «در انتهای شب» جایزه داد
- نگاهی به سریال «جانسخت»؛ منتظر غافلگیری بمانیم یا نه؟
- «در سرزمین برادران» در فرانسه اکران میشود
آخرین ها
- خبرهایی از «جزیره آزاد» و «ذرات آشوب»
- «موسی کلیمالله»؛ دومین فیلم پرفروش اکران نوروزی
- «در سرزمین برادران» در فرانسه اکران میشود
- رکوردشکنی «پایتخت ۷» در تلوبیون؛ ۳۳۰ میلیون دقیقه تماشا و ۶۶۰ هزار کاربر همزمان
- فوت بازیگر آمریکایی؛ ریچارد چمبرلین درگذشت
- بزرگداشت رخشان بنیاعتماد برگزار شد
- نگاهی به فیلم عزیز؛ فیلمی قابل احترام
- عیدی ویژه همراه اول بهمناسبت عید فطر
- پرفروشهای سینما در هفته اول نوروز/ هیچ کدام از فیلمهای نوروزی، یک میلیون تماشاگر نداشتند
- آکادمی اسکار عذرخواهی کرد
- «میراث» در جشنواره هاتداکس رقابت میکند
- تازهترین ساخته هادی محقق به چین میرود/ اولین حضور جهانی «دِرنو» در جشنواره پکن
- یک جایزه برای آیدا پناهنده؛ جشنواره فرانسوی به «در انتهای شب» جایزه داد
- یک واکنش دیرهنگام؛ بیانیه آکادمی داوری در پی خشونت علیه برنده اسکار
- پس از ۴ دهه برگزاری در یوتا؛ جشنواره ساندنس به کلرادو میرود
- فرشته سقوط کرده/ نگاهی به فیلمنامه «هیات منصفه شماره ۲» با بررسی عناصر مشترک درامهای دادگاهی
- «داستان سلیمان»؛ یک داستان واقعی از هزاران پناهجوی جهان
- «یک نبرد پس از دیگریِ» دیکاپریو کوتاهتر شد!
- یک عشق بی رحم،مجازات اعدام را در بریتانیا لغو کرد
- اکران آنلاین «زودپز» در شبکه نمایش خانگی
- نتفلیکس با «صد سال تنهایی» به یک رمان کلاسیک «غیرقابلاقتباس» جان میبخشد
- «ذهن زیبا»؛ اتفاقی زیبا در تلویزیون
- اسرائیل، کارگردان برنده اسکار را بازداشت کرد
- یک جایزه برای مجری اسکار؛ کونان اوبراین، جایزه مارک تواین را گرفت
- برای دستاوردهای یک دهه فعالیت حرفهای؛ بالاترین تجلیل سینمایی بریتانیا از تام کروز
- داوری فیلمساز ایرانی در جشنواره مورد تایید اسکار
- نگاهی به «اکنون»/ هنرِ شنیدن
- «بیگانه» کامو مقابل دوربین کارگردان فرانسوی میرود
- «روایت ناتمام سیما» قاچاق شد/ علیرضا صمدی: خواهش میکنم نسخه غیرقانونی را نبینید
- نقدچیست؟ منتقدکیست؟