سمیه قاضیزاده
آهنگسازهای هیچ کدام از سه فیلم روز اول را نمیشناسم و این برای موسیقی فیلم ایران خبر خوبی میتواند باشد. طبعا این آهنگسازان و گروهها لحنها و اصوات جدیدی را به سینمای ایران هدیه خواهند کرد و موسیقی فیلم از دایره چند آهنگساز محدود خارج میشود.
“لاک قرمز” فیلم اولی است که میبینم با آهنگسازی گروه موسیقی “مه”. یک گروه موسیقی جدید که حتی برای کسب اطلاعات هم نمیتوان هیچ چیزی از آنها در گوگل پیدا کرد. “لاک قرمز” با آن دوز بالای درد و اندوهی که دارد میتوان محمل مناسبی برای استفاده از موسیقی باشد و شاید آهنگسازی برای چنین فیلمی اصلا کار سختی به نظر نیاید. از طرفی به دلیل اینکه میزان غم در این فیلم بیشتر از حد معمول-یا شاید توان تماشاگر- است، کار آهنگساز میتواند دشوار باشد چرا که هرچقدر هم ملودی اشکانگیز بنویسد باز همچنان جا برای اشک ریختن بیشتر وجود دارد! و این کار را سخت میکند. شاید به همین دلیل است که گروه مه در این دام نیفتاده و اصلا سراغ ملودیهای اشکانگیز نرفته. اولین برخورد تماشاگر با موسیقی بعد از مرگ پدر خانواده ارسلان (بهنام تشکر) درکارگاه کوچک عروسکسازی است. زمانی که دخترش به عروسکهای چوبی خیره شده و نوای موسیقی ایرانی در کارگاه شنیده میشود. موسیقی که رمانتیک نیست اما حسبرانگیز است. قطعات با همین مدل تا پایان فیلم ادامه پیدا میکنند. گاهی هاشورهای گذرا و گاهی کمی طولانیتر. تار، سهتار، کمانچه و گیتار سازهای اصلی اند هرچند به دلیل قدرت ذاتی تار، صدای این ساز بیشتر شنیده میشود.
“زاپاس”
یکی از سرحالترین و جالبترین موسیقیهایی که طی سالهای اخیر شنیدهام موسیقی زاپاس است. “احسان بیرقدار” که خودش سابقه کار در زمینه آهنگسازی و خوانندگی موسیقی پاپ را دارد موسیقی “زاپاس” را ساخته. فیلم که خودش حال و هوای فانتزی و کمیک دارد، موسیقی از همین جنس میطلبد. آهنگساز با استفاده از گروه کر یک موسیقی فان و سرزنده نوشته که به فهم مخاطب از سکانسهای فیلم بیشتر کمک میکند. همچنین موسیقی هم به سادگی فیلم و آدمهایش پیش میرود و قصد ندارد که بار اضافی روی دوش تماشاگر بگذارد. در فیلمی که تعداد شخصیتها زیاد است، استفاده از اصوات انسانی در فضاهای خالی میتواند به خوبی بازگوکنندهء حال و هوای آدمها باشد. شاید بتوان فضای موسیقی “زاپاس” را با موسیقی فیلمهایی چون “ماجراهای شگفتانگیز آملی پولن” یا “هوگو” مقایسه کرد. بیرقدار با استفاده از برخی از سازهای موسیقی ارف مثل بلز و زنگ توانسته در خلق فضای کودکانه هم موفق عمل کند. چرا که در نهایت راوی قصه “نعمت” پسربچه کوچک فیلم است. از طرفی این فضای کودکانه آنقدر زیاد نیست که موسیقی از رمق شنیداری بیفتد و کلیت فضا را کودکانه کند بلکه به ضرورت و آرامی در برخی جاها از آن استفاده شده است.
در پایان هم قطعه والسی با همان حال و هوای شاداب شنیده میشود که پایان خوش قصه را روایت میکند. آهنگساز که خودش پیانوی کار را هم نواخته است در کنار گروه کر خلوت اما جاندار، ویولن، ویلنسل، کلارینت و گیتار بسیار موفق عمل کرده و میتواند با انتشار البوم موسیقی این فیلم به صورت مستقل هم لحظات خوبی را برای شنوندگان آن رقم بزند.
“وارونگی”
آنهایی که فیلمهای بهنام بهزادی را دنبال میکنند، میدانند که بهزادی در استفاده از موسیقی بسیار دقیق عمل میکند. او که در اولین فیلمش سراغ “حسین علیزده” رفت، در فیلمهای بعدی بنا را بر استفاده کمتر از موسیقی گذاشت. در “وارونگی” او سراغ “سحر سخایی” رفته تا از قطعات او استفاده کند. سخایی که نوازنده تار است برای آخرین فیلم بهزادی سراغ دو قیچک و یک پیانو رفته. او با استفاده از قیچک آلتو و قیچک باس فضای دیالوگهای فیلم را درآورده و با استفاده از پیانو به آن شاعرانگی بخشیده است. استفاده از ساز قیچک که سازی است نسبتا مهجور با صدایی خشدار، به نوعی روایتگر خشمهای فروخوردهء “نیلوفر” (سحر دولتشاهی) است. همینطور فضای مردانه فیلم و تصمیمهای مردانه که زندگی او را تحت تاثیر قرار میدهند از دیگر زوایای استفاده از این سازهاست. موسیقی در”وارونگی” با خست استفاده شده و میتوانست فضاهای بیشتری را در اختیار بگیرد اما باید دید که آیا نظر کارگردان بر این موضوع بوده یا احساس نیاز آهنگساز همین مقدار بوده است.
“وارونگی” با موسیقی تمام میشود. پایانی زیبا برای فیلم. نیلوفر از سهیل میخواهد که اگر آهنگ شادتری دارد در ماشین بگذارد و سهیل دوباره همان آهنگ را پلی میکند و موسیقی در صدای خندههای سهیل و نیلوفر محو میشود.
Nasim.ghazizadeh@gmail.com
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- حادثه ناشی از کورس شبانه دو اتومیبل در خیابانهای تهران برای سریال بهنام بهزادی
- سعید آقاخانی و مهدی حسینینیا مقابل دوربین بهنام بهزادی میروند
- در گفتوگوی کیوان کثیریان با بهنام بهزادی و مجید بزرگر مطرح شد/ پروانه ساخت دیگر موضوعیت ندارد
- گلایه بهنام بهزادی از انتشار نسخه «غیرقانونی» فیلم «تنها دو بار زندگی میکنیم»
- صدور پروانه نمایش خانگی برای ۲ فیلم
- روزهای پایانی فیلمبرداری فیلمی با بازی امیر جعفری
- «وارونگی» به خانهها آمد
- وارونگی در هشتاد سینمای فرانسه اکران میشود
- اکران وارونگی در سینماهای انگلستان
- عکسی از بهنام بهزادی، سحر دولتشاهی و ستاره پسیانی پس از رأی دادن
- نگاهی به «وارونگی»، ساخته بهنام بهزادی/ گهی زین به پشت و گهی پشت به زین
- نگاهی به فیلم وارونگی ساخته بهنام بهزادی/ گمشده در ذهنهای آلوده
- گفتوگو با بهنام بهزادی، کارگردان «وارونگی»/ می خواستم چیزی به چشم نیاید
- نگاهی به فیلم وارونگی ساخته بهنام بهزادی/ وارونگی پندارها و کردارها!
- واکنش بهنام بهزادی به حواشی جشنواره/ مشروعیت و اعتراض
نظرات شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی






توصیه می کنیم موسیقی فیلم مستند زمناکو را هم گوش کنید یک اثر بدیع از استاد مجید پوستی نازنین .جمعه برج میلاد ساعت ۱۵:۰۰٫
عجب اوضاعی… بندگان خدا له شدن که…