سینماسینما، فریبا اشوئی
«ناتوردشت» بیش از آنکه صرفاً روایتی از گمشدن یک کودک باشد، آینهای است در برابر جامعهای که در هیاهوی حادثه، چهرههای پنهان و عریان خود را آشکار میکند. محمدرضا خردمندان این بار بهجای پرواز در خیال، در خاک سفت واقعیت گام گذاشته و از دل رویدادی حقیقی، درامی ساخته که هم سوز دارد، هم جذابیت، هم پرسشی عمیق درباره نسبت انسان با جمع، با وجدان، و با فرهنگ آبرو.
احمد پیران – با بازی نفسگیر هادی حجازیفر – در نقطه مرکزی این آینه میایستد. او نه قهرمان است و نه ضدقهرمان؛ او انسانی است بر دو راهیِ مسئولیت و شرم، میراثدار گذشتهای که بر شانههایش سنگینی میکند و در برابر چشمان مردمی که هر لحظه در پی داوریاند، آرام آرام فرو میریزد. شخصیت او بهسان قناتی است تاریک و پرپیچوخم: از بیرون خاموش، اما در عمق، پر از صدای آبهای پنهان.
در سوی دیگر، آیهان – با بازی میرسعید مولویان – همچون سایهای معلق حضور دارد؛ گاه همراه، گاه تهدیدگر، گاه آینهای برای آشکارتر شدن تردیدهای پیران. او از جنس همان پرسشهایی است که هیچ پاسخ قطعی ندارند: آیا شر از بیرون میآید یا در درون ما لانه کرده است؟
اما فراتر از شخصیتها، این مردماند که به متن فیلم جان میدهند. حضور جمعیِ اهالی روستا، نیروهای داوطلب، نگاههای پر از پرسش و قضاوت، همه و همه «ناتوردشت» را از یک روایت فردی به تجربهای اجتماعی بدل میسازد. اینجا، همانگونه که رویکرد نظری فردیناند تونیس و کتاب معروف او جماعت و جامعه میگوید، Gemeinschaft (همبستگی سنتی) با Gesellschaft (جمع پرهیاهوی مدرن) گره میخورد؛ جایی که آبرو، هم عامل همبستگی است و هم باری طاقتسوز بر دوش فرد.
فیلم در بستر فرهنگ ایرانی، برش ظریفی از مفهوم آبرو را نشان میدهد: چگونه هراس از قضاوت جمع میتواند بر اخلاق فردی سایه بیافکند، و چگونه همین فشار جمعی، گاه مردم را به همبستگی و حرکت مشترک میرساند. در دل این تقابل، شخصیتها میکوشند راهی برای نجات بیابند؛ چه نجات کودکی گمشده، چه نجات خویش از چنگال وجدان و داوری عمومی.
تصویرها و صداها هم در خدمت همین تنشاند. قابهای گسترده از دشت و قنات، با موسیقی که میان سکوت طبیعت و تپش اضطراب انسانی در نوسان است، به ما یادآوری میکنند که این داستان فقط در یک روستا نمیگذرد؛ بلکه بر پهنه روان و فرهنگ جمعی ما نقش میبندد.
«ناتوردشت» فیلمی است که از حادثهای واقعی آغاز میکند، اما به تأملی فرهنگی ختم میشود: تأملی درباره اینکه در دل بحران، ما چگونه خود را بازمیشناسیم؛ آیا همسایهای دلسوز میشویم یا قاضیای بیرحم؟ آیا حقیقت را میجوییم یا تنها در پی حفظ ظاهر خویشیم؟
این اثر، با همه کندیها و پیشبینیپذیریهای گاهبهگاه، یک دستاورد روشن دارد: نشان میدهد سینما هنوز میتواند ما را به جای امنی نبرد، بلکه به جایی ببرد که ناچار شویم در آینه آن به خود خیره شویم.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- «بامداد خمار»؛ عشق، طبقه و زبان تصویر
- نگاهی به فیلم «ناتور دشت»؛ یسنا گم شده!
- «ناتوردشت»؛ روایت انسان در لحظههای بحرانی
- «ناتور دشت»؛ فریاد خاموش
- تقوایی، کاشف سکوتها و رازهای ناگفته
- یک انیمیشن در صدر فروش فیلمها/ اکران دو فیلم جدید آغاز شد
- «ناتور دشت»؛ یک فیلم با داستانی سرشار از تعلیق
- از همبستگی دیجیتال تا پرده سینما/ قدرت شبکههای اجتماعی در نجات و الهام
- «ناتوردشت» بررسی شد؛ پدیده کاتارسیس امروز در سینما کمیاب است
- بازگشت سینمای اجتماعی ایران؛ روایتهای واقعی دوباره روی پرده
- یک روز مانده به آغاز اکران؛ آنونس رسمی «ناتوردشت» رونمایی شد
- فروش گیشه سینماها در مرداد ماه به ۹۳۰ میلیارد رسید
- هشتمین جلسه شورای صنفی نمایش برگزار شد؛ اکران دو فیلم جدید از ۵ شهریور
- «صددام»؛ بدلی که مختصر برقی میزند، اما طلا نیست
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- «دیدار بلوط»؛ بازگشتی به شکوه یک خاطره
- اشغال بهرام بیضایی وزمانه پس از جنگ ۱۲ روزه/به بهانه ۵ دی سالروز تولد بهرام بیضایی
- «سامی»؛ روایتی انسانی از جنگ بیپایان
- سینمای مستقل ایران را به رسمیت بشناسید
- گیشه سینما در دست کمدیها/ دو فیلم جدید اکران شدند
- اعلام بودجه فرهنگ و هنر در سال ۱۴۰۵
- مصوبهای برای حذف وزارت فرهنگ؛ مصوبه «سیاستهای صوت و تصویر فراگیر»؛ تعارض با جمهوریت
- «بابا پیکاسو»؛ در چنبره عواطف، حرمان و جداافتادگی
- «شمعی در باد»؛ جسورانهترین فیلم نیمه اول دهه هشتاد
- مهتاب ثروتی و مرجان اتفاقیان به «خاکستر خیال» پیوستند
- «جزیره آزاد»؛ خداوندگار خودخوانده جزیره آزاد
- جیمز کامرون: از سلطه هوش مصنوعی میگریزم/ «آوارتار۳» و شروع افتخارآمیز اکران
- بازیگر آمریکایی خودکشی کرد
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود





