سینماسینما، فریبا اشوئی
«ناتوردشت» بیش از آنکه صرفاً روایتی از گمشدن یک کودک باشد، آینهای است در برابر جامعهای که در هیاهوی حادثه، چهرههای پنهان و عریان خود را آشکار میکند. محمدرضا خردمندان این بار بهجای پرواز در خیال، در خاک سفت واقعیت گام گذاشته و از دل رویدادی حقیقی، درامی ساخته که هم سوز دارد، هم جذابیت، هم پرسشی عمیق درباره نسبت انسان با جمع، با وجدان، و با فرهنگ آبرو.
احمد پیران – با بازی نفسگیر هادی حجازیفر – در نقطه مرکزی این آینه میایستد. او نه قهرمان است و نه ضدقهرمان؛ او انسانی است بر دو راهیِ مسئولیت و شرم، میراثدار گذشتهای که بر شانههایش سنگینی میکند و در برابر چشمان مردمی که هر لحظه در پی داوریاند، آرام آرام فرو میریزد. شخصیت او بهسان قناتی است تاریک و پرپیچوخم: از بیرون خاموش، اما در عمق، پر از صدای آبهای پنهان.
در سوی دیگر، آیهان – با بازی میرسعید مولویان – همچون سایهای معلق حضور دارد؛ گاه همراه، گاه تهدیدگر، گاه آینهای برای آشکارتر شدن تردیدهای پیران. او از جنس همان پرسشهایی است که هیچ پاسخ قطعی ندارند: آیا شر از بیرون میآید یا در درون ما لانه کرده است؟
اما فراتر از شخصیتها، این مردماند که به متن فیلم جان میدهند. حضور جمعیِ اهالی روستا، نیروهای داوطلب، نگاههای پر از پرسش و قضاوت، همه و همه «ناتوردشت» را از یک روایت فردی به تجربهای اجتماعی بدل میسازد. اینجا، همانگونه که رویکرد نظری فردیناند تونیس و کتاب معروف او جماعت و جامعه میگوید، Gemeinschaft (همبستگی سنتی) با Gesellschaft (جمع پرهیاهوی مدرن) گره میخورد؛ جایی که آبرو، هم عامل همبستگی است و هم باری طاقتسوز بر دوش فرد.
فیلم در بستر فرهنگ ایرانی، برش ظریفی از مفهوم آبرو را نشان میدهد: چگونه هراس از قضاوت جمع میتواند بر اخلاق فردی سایه بیافکند، و چگونه همین فشار جمعی، گاه مردم را به همبستگی و حرکت مشترک میرساند. در دل این تقابل، شخصیتها میکوشند راهی برای نجات بیابند؛ چه نجات کودکی گمشده، چه نجات خویش از چنگال وجدان و داوری عمومی.
تصویرها و صداها هم در خدمت همین تنشاند. قابهای گسترده از دشت و قنات، با موسیقی که میان سکوت طبیعت و تپش اضطراب انسانی در نوسان است، به ما یادآوری میکنند که این داستان فقط در یک روستا نمیگذرد؛ بلکه بر پهنه روان و فرهنگ جمعی ما نقش میبندد.
«ناتوردشت» فیلمی است که از حادثهای واقعی آغاز میکند، اما به تأملی فرهنگی ختم میشود: تأملی درباره اینکه در دل بحران، ما چگونه خود را بازمیشناسیم؛ آیا همسایهای دلسوز میشویم یا قاضیای بیرحم؟ آیا حقیقت را میجوییم یا تنها در پی حفظ ظاهر خویشیم؟
این اثر، با همه کندیها و پیشبینیپذیریهای گاهبهگاه، یک دستاورد روشن دارد: نشان میدهد سینما هنوز میتواند ما را به جای امنی نبرد، بلکه به جایی ببرد که ناچار شویم در آینه آن به خود خیره شویم.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- «بامداد خمار»؛ عشق، طبقه و زبان تصویر
- نگاهی به فیلم «ناتور دشت»؛ یسنا گم شده!
- «ناتوردشت»؛ روایت انسان در لحظههای بحرانی
- «ناتور دشت»؛ فریاد خاموش
- تقوایی، کاشف سکوتها و رازهای ناگفته
- یک انیمیشن در صدر فروش فیلمها/ اکران دو فیلم جدید آغاز شد
- «ناتور دشت»؛ یک فیلم با داستانی سرشار از تعلیق
- از همبستگی دیجیتال تا پرده سینما/ قدرت شبکههای اجتماعی در نجات و الهام
- «ناتوردشت» بررسی شد؛ پدیده کاتارسیس امروز در سینما کمیاب است
- بازگشت سینمای اجتماعی ایران؛ روایتهای واقعی دوباره روی پرده
- یک روز مانده به آغاز اکران؛ آنونس رسمی «ناتوردشت» رونمایی شد
- فروش گیشه سینماها در مرداد ماه به ۹۳۰ میلیارد رسید
- هشتمین جلسه شورای صنفی نمایش برگزار شد؛ اکران دو فیلم جدید از ۵ شهریور
- «صددام»؛ بدلی که مختصر برقی میزند، اما طلا نیست
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- ماجرایِ ظریفِ وزارت خارجهی سوئیس
- فیلم-کنسرت «هری پاتر»و «ارباب حلقهها» به آخرین اجرای پاییزی رسیدند
- پوستر «باد زرد – ونگوگ» رونمایی شد
- مولف بودن در آینه مکتب نقد عمیقگرا
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت





