سینماسینما، جمال رهنمایی*
فیلم تازه ای که در سال ۲۰۲۳ توسط ریدلی اسکات درباره ناپلئون بناپارت ساخته شده، زندگی این سیاستمدار نظامی فرانسوی برجسته را از دیدگاهی متفاوت جلوی دوربین برده است.
اتفاقات سیاسی و تاریخی دوران زندگی و جنگ های معروف ناپلئون، پس زمینه یک رویداد مهم و فراگیر عاطفی در زندگی او هستند که حتی شاید بتوان گفت تاریخی که ناپلئون برای خودش، فرانسه و اروپا رقم می زند، تا حد زیادی با یک رویداد مهم عاطفی برای خودش گره خورده است.
فیلم با نمایش شورش های کور پس از انقلاب فرانسه و اعدام های خیابانی و هرج و مرج سیاسی آن دوران شروع می شود. کارگردان برای روایت این روزها به ارائه چند صحنه مهم و سخنان افراد تاثیر گذار بسنده کرده و به سرعت به سراغ ناپلئون می رود که در یک مهمانی به یک بانوی فرانسوی زل زده است؛ ژوزفین !
از این لحظه به بعد داستان فیلم به یک جریان اصلی و یک جریان فرعی تقسیم می شود. جریان اصلی دلباختگی و وابستگی شدید ناپلئون به ژوزفین است و جریان فرعی یا به تعبیری زمینه داستان فتوحات، شکست ها و جنگ های ناپلئون است که او این جریانات را در نامه هایی عاشقانه برای ژوزفین تعریف کرده و پیروزی های خود را به او تقدیم می کند. او حالا مهمترین الهام بخش و برانگیزاننده ناپلئون برای زندگی، جنگ و پیروزی است.
خیلی زود ژوزفین که زنی توانمند و آگاه از توانمندی های خود است می تواند سرزمین عاطفی ناپلئون را به تمامی تصرف کند و حاکم بی چون و چرای وادی احساسات و لیبیدوی زندگی او شود. تا جائیکه به صراحت به او می گوید: تو بدون من هیچی نیستی و از ناپلئون می خواهد که این جمله او را تکرار کند و او با چهره ای مسخ شده و مطیع و فرمانبردار تکرار می کند که «من بدون تو هیچی نیستم». حالا فرمانده کبیر اروپایی فرمانبردار بی چون و چرای ژوزفین و زنانگی اوست.
دامنه این تسخیر شدگی به جایی می رسد که در کشاکش میدان نبرد در آفریقا هنگامی که ناپلئون متوجه بی وفایی همسر خود می شود، ارتش فرانسه را در سرزمین بیگانه رها می کند و با شتاب خودش را به سرزمینی می رساند که ژوزفین را در آن در اختیار مرد دیگری گذاشته است.
حتی هنگامی که با تدبیر ملکه مادر نازایی ژوزفین و ناتوانی او از کمک به تداوم حکومت امپراتور ثابت می شود و آن دو از یکدیگر جدا می شوند، این جدایی تنها روی کاغذ محقق می شود و همچنان تمام سرمایه عاطفی ناپلئون متعلق به ملکه سابق است.
روابط عاطفی و جسمی میان زن و مرد قویترین انگیزه های زندگی را برای آنان فراهم می آورد که بصورتی غریزی و ناخودآگاه بر بخش های مهم زندگی آنان تاثیر می گذارند و با همین استدلال می توان گفت که وابستگی عاطفی ناپلئون به ژوزفین مهمترین انگیزه او برای خدمت به مام میهن و کشورگشایی و گسترش سرزمین فرانسه است. متن نامه های ناپلئون به ژوزفین که از روی نسخه های تاریخی اقتباس شده، بخوبی این شیفتگی و خدمتگزاری ناپلئون به حاکم عاطفی خود را نشان می دهند.
این رفتار عاطفی که نوعی انحراف از عقلانیت و بندگی در پیشتگاه غریزه است از بزرگمردی که ارتش های جهان در برابر نقشه های جنگی او سرتسلیم فرود آورده اند، سرمیزند فرماندهی که می تواند نخبگان نظامی معاصر خویش را در میدان های نبرد فریب داده و بر آنها پیروز شود خودش فریب خورده و اسیر غرایز ابتدایی است. نکته جالب ماجرا این است که بعد از جدایی ناپلئون و ژوزفین، سلسله فتوحات و پیروزی های ناپلون نیز قطع میشوند و او در میدان نبرد نیز به فردی ناتوان تبدیل می شود که دیگر توان پیروزی در جنگ های بزرگ را ندارد و با شکست خوردن در روسیه و به جای گذاردن صدها هزار کشته ناکام به فرانسه ای بر می گردد که آماده است تا سرنوشت خودش را از سرنوشت ناپلئون جدا کند. او خلع مقام شده و به جزیرهای دورافتاده تبعید میشود. او از هر دو سرزمین مادری و عاطفی خود اخراج شده است.
شاید کمی زیاده روی به نظر برسد که بخواهیم جنگ ها را به دسته ای که برسر دفاع از زندگی و بقا شکل می گیرند و جنگهایی که برای دستیابی به غرایز ابتدایی ما نظیر حفظ برتری و مسلط شدن بر دیگران هستند، تقسیم کنیم. اما میتوان آن را به عنوان یکی از گزینه های ممکن در نظر داشت.
در پایان فیلم دیالوگی نقل می شود که آخرین کلمات ناپلئون پیش از مرگ بوده است: فرانسه، ارتش و ژوزفین. همان موضوعاتی که علایق اصلی او بوده اند و این دم آخر هنوز حسرت های او هستند.
چرا که رفتار بیمارگون و انحرافی امپراتور درباره ژوزفین (زنان)، ارتش (قدرت)و فرانسه (مادر) همان رفتاری است که هر سه گروه را از ناپلئون بیزار میکند و سبب طرد ناپلئون از سوی آنها میشود و این ناکامی و حسرت را برای او ابدی می سازند.
*روانشناس تحلیلی
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «درون و بیرون۲»؛ مدیریت شکوهمند یک اضطراب
- «کیک محبوب من»؛ کیکی که نصیب ما نشد
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «گلادیاتور ۲»؛ بازگشتی باشکوه به کُلُسیوم و سنت حماسههای سینمایی
- در اولین روزهای اکران بینالمللی؛ «گلادیاتور۲»، ۸۷ میلیون دلار فروخت
- درباره «ما با هم تمامش میکنیم»/ خشونت خانگی؛ قاتل خاموش نسلها
- نقش خانوادهها در گسترش تبهکاری/ نگاهی به سریال «اوزارک»
- ریدلی اسکات وسترنش را نمیسازد/ برف نیست
- نظر راسل کرو درباره ساخت قسمت دوم «گلادیاتور»؛ ناراحتم!
- بدون پول و قدرت مرد نیستی/ «مهتاب»؛ اندوه مردانه و ممنوعیت ابراز احساسات
- هفته پایانی فیلسوف/ نگاهی به فیلم «آخرین جلسه فروید»
- جنگ ضد مردمی است/ نگاهی به فیلم «۲۰ روز در ماریوپل»
- نسخهی آزادیِ لانتیموس/ نگاهی به فیلم «بیچارگان»
- «شیرین»، مثل عشق زنانه
- وقتی غم، نفس زندگی را بند میآورد/ نگاهی به فیلم «ملانکولیا»
- «روزهای عالی»؛ یک بیانیه تند علیه مدرنیته و کاپیتالیسم
پربازدیدترین ها
- ردپای یک کارگردان مؤلف / نگاهی به فیلمهای کوتاه سعید روستایی
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- موقعیت فیلمهای ایران و سینماگران فراملی در فرانسه
- با نظرسنجی از ۱۷۷ منتقد فیلم؛ نشریه ایندی وایر برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما را معرفی کرد
آخرین ها
- دو خبر از جشنواره بینالمللی تئاتر فجر؛ زمان بازبینی حضوری و انتخاب نهایی آثار بخش دیگرگونههای نمایشی/ آغاز ثبتنام اصحاب رسانه و منتقدان
- برگزاری نمایشگاه پشت دریای وهم
- حضور همراه اول با مجموعهای از سرویسهای فناورانه در نمایشگاه تلکام ۲۰۲۴
- بازگشت جنابخان به تلویزیون همراه با محسن کیایی
- «در آغوش درخت» بهترین فیلم بلند سینمای جهان جشنواره هندی شد
- نکوداشت خسرو خسروشاهی در جشنواره فیلم رشد
- «شهر خاموش» و «شناور» در شبکه نمایش خانگی
- به پاس یک عمر دستاورد سینمایی؛ خرس طلایی افتخاری برلین به تیلدا سوئینتون اهدا میشود
- کنسرت نمایش ایرج، زهره، منوچهر / گزارش تصویری
- حقایقی درباره محمد نوری به بهانه سالروز تولد او/ مردی که از شکست هراس نداشت
- ذلت ماندن یا لذت رفتن و رستن!
- جدول فروش سینمای ایران در آخرین روز پاییز/ پنج فیلمی که از ابتدای امسال بیش از ۱۰۰ میلیارد فروختند
- نمایش «دِویل» تمدید شد/ آغاز اجرای نمایش «تشنگان» از ۴ دی
- شایعه فروش آثار تجسمی مربوط به فروغ فرخزاد و سهراب سپهری/ سریال و فیلم مستند سهراب و فروغ به زودی کلید میخورد
- نامزدی یک فیلم کوتاه ایرانی-آمریکایی در جوایز آکادنی فیلم سوئد
- نشست خبری بزرگداشت فروغ فرخزاد / گزارش تصویری
- درباره سه مستند سینماحقیقت/ از جسارت نمایش عریان اعتیاد تا عشق به سینما در اتاق آپارات
- به خاطر نقش برجسته در صنعت سینما؛ کریستوفر نولان و همسرش، شوالیه و بانوی فرمانده شدند
- چرا «لیلی» سریال «داییجان ناپلئون» زشت بود؟/ پاسخ ناصر تقوایی را بخوانید
- «تیآرتی» ترکیه آغاز به کار کرد؛ صداوسیما هنوز در فکر سانسور است
- سیمرغ مردمی به جشنواره فیلم فجر بازگشت
- بستههای ویژه شب یلدای همراه اول با هدیه دیجیتال معرفی شد
- آنونس رسمی عاشقانه «عزیز» رونمایی شد
- با نظرسنجی از ۱۷۷ منتقد فیلم؛ نشریه ایندی وایر برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما را معرفی کرد
- احمد رسولزاده و «بنهور» در بیست و هفتمین قسمت «صداهای ابریشمی»
- درباره «بی همه چیز»؛ درامی پیچیده با شخصیتهایی چندلایه
- نشست «شاهد عینی» / گزارش تصویری
- نگاهی به فیلم «هفتاد سی»/ در بستر واقعیت
- موقعیت فیلمهای ایران و سینماگران فراملی در فرانسه
- قهوه دمنکشیده/چرا سریال مهران مدیری نتوانست انتظارات را برآورده سازد؟