اخبار متناقضی که هر روز و هر ساعت از اکران سینماها بیرون میآید اصلا نشانه خوبی برای سینما نیست.
در سال سخت ۹۹، که وضعیتِ هیچ چیز مثل گذشته نیست و احتمالا دیگر نخواهد بود، حوزه فرهنگ و هنر هم شرایط تازهای را تجربه میکند. این وضعیتِ تازه، قطعا نیازمند مدیریت تازه است.
تصورِ اینکه دیگر نشود در سالنهای پر از تماشاگر به تماشای تئاتر یا کنسرت نشست دشوار است ولی خب، متاسفانه واقعی است. اینکه دیگر اکران فیلمها در سینماها به سیاق سابق موفق نخواهد بود، واقعیتی است که نادیده گرفتن آن سادهانگاری است.
کرونا همه چیز را تحتالشعاع قرار داده و باید پذیرفت که دوران پیش از شیوع کرونا، دیگر برنخواهد گشت. دیگر تولید فیلم همانند سابق نخواهد بود، اکران فیلم به شکل سابق جواب نخواهد داد و جشنوارهها هم نمیتوانند با مدل قبل برگزار شوند. حداقل تا مدتها اینچنین است. پس لاجرم مدیریت سینما نیز با شکل و شمایل پیشین دیگر کار نخواهد کرد.
بیتردید سینما باید زنده بماند ولی پافشاری بر مدل همیشگی اکران، ضد خود عمل خواهد کرد و سالنهای خالی ثمری جز نابودی فیلمهای روی اکران نخواهد داشت. ترس و احتیاط مردم برای رفتن به سالنهای سینما به همراه ترس و احتیاط صاحبان فیلم برای اکران در سالنها واقعیتی است انکار ناشدنی. مقاومت صاحبان سالنها برای ماندن بر روال پیشین قابل درک هست ولی این تغییر، اجتناب ناپذیر است.
اینکه فیلمهای روی اکران هر روز ساز تازهای میزنند و خودشان تصمیم میگیرند اکران شوند و دو روز دیگر خودشان تصمیم میگیرند اکرانشان را متوقف کنند، علاوه بر اینکه نشانه بیثباتی قوانین اکران و نبود ضمانت اجرایی برای تصمیمات شورای صنفی اکران است، نشانه آن است که مدیریت سینما هنوز نتوانسته شرایط جدید را درک کند و از شوک این تغییرات رها شود.
به هرحال هنوز هم مشخص نیست فیلمهای فعلی با چه ساز و کاری و با چه کمکها و ضمانتها و تسهیلات و احتمالا توافقات مالی با دولت حاضر به اکران در این شرایط شدهاند. این از آن دست مسایلیاست که کاملا نیاز به شفاف سازی دارد.
مدیریت سینما به جای رها کردن اوضاع، سپردن آن به اختیار سرمایهسالاری سنتی و نظاره وضع موجود، باید خودش را هرچه زودتر جمع و جور کند. باید با بررسی واقعگرایانه اوضاع، به راهکارهای تازه، مفید و عملیاتی فکر کند و در میانه این بحرانِ ناگزیر، تصمیمات استراتژیک بگیرد. خوشبختانه مدیر سینما، دکترای مدیریت استراتژیک دارد و باید دید در این مقطع حساس و مهم، این عنوان چقدر به داد سینمای ایران خواهد رسید.
منبع: روزنامه اعتماد

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- اکران آنلاین «زودپز» در شبکه نمایش خانگی
- اکران آنلاین «بچه زرنگ» از ۵ فروردین
- «آغوش باز» آنلاین اکران میشود
- «خائن کشی» آنلاین میشود
- اکران آنلاین «قیف» از سهشنبه
- «شهر خاموش» و «شناور» در شبکه نمایش خانگی
- از ۱۶ آبان؛ «خورشید آن ماه» ساخته ستاره اسکندری آنلاین اکران میشود
- آغاز پیش فروش فیلم سروشصحت/ «سال گربه» آنلاین اکران میشود
- اولین روز مسترکلاس «شکوه سینما» برگزار شد
- «تمساح خونی» و «آبی روشن» آنلاین اکران میشوند
- همزمان در سراسر دنیا؛ مستند «ژیلا» آنلاین اکران میشود
- «بیبدن» به اکران آنلاین رسید
- «جوجه تیغی» آنلاین اکران میشود
- در برنامه خط فرضی مطرح شد؛ باید راوی این دوران باشیم تا گرفتار جعل نشود
- ۴۰ هزار نفر مخاطب اکران آنلاین نوروزی مستندها/ «دبستان پارسی» اول شد
نظر شما
پربازدیدترین ها
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- نگاهی به «عروج» به بهانه زادروز لاریسا شپیتکو/ لحظه روبرو شدن با «خود»
- «بیگانه» کامو مقابل دوربین کارگردان فرانسوی میرود
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- حقایقی درباره فیلم یک تکه نان به بهانه پخش آن از شبکه نمایش
آخرین ها
- پرفروشهای سینما در هفته اول نوروز/ هیچ کدام از فیلمهای نوروزی، یک میلیون تماشاگر نداشتند
- آکادمی اسکار عذرخواهی کرد
- «میراث» در جشنواره هاتداکس رقابت میکند
- تازهترین ساخته هادی محقق به چین میرود/ اولین حضور جهانی «دِرنو» در جشنواره پکن
- یک جایزه برای آیدا پناهنده؛ جشنواره فرانسوی به «در انتهای شب» جایزه داد
- یک واکنش دیرهنگام؛ بیانیه آکادمی داوری در پی خشونت علیه برنده اسکار
- پس از ۴ دهه برگزاری در یوتا؛ جشنواره ساندنس به کلرادو میرود
- فرشته سقوط کرده/ نگاهی به فیلمنامه «هیات منصفه شماره ۲» با بررسی عناصر مشترک درامهای دادگاهی
- «داستان سلیمان»؛ یک داستان واقعی از هزاران پناهجوی جهان
- «یک نبرد پس از دیگریِ» دیکاپریو کوتاهتر شد!
- یک عشق بی رحم،مجازات اعدام را در بریتانیا لغو کرد
- اکران آنلاین «زودپز» در شبکه نمایش خانگی
- نتفلیکس با «صد سال تنهایی» به یک رمان کلاسیک «غیرقابلاقتباس» جان میبخشد
- «ذهن زیبا»؛ اتفاقی زیبا در تلویزیون
- اسرائیل، کارگردان برنده اسکار را بازداشت کرد
- یک جایزه برای مجری اسکار؛ کونان اوبراین، جایزه مارک تواین را گرفت
- برای دستاوردهای یک دهه فعالیت حرفهای؛ بالاترین تجلیل سینمایی بریتانیا از تام کروز
- داوری فیلمساز ایرانی در جشنواره مورد تایید اسکار
- نگاهی به «اکنون»/ هنرِ شنیدن
- «بیگانه» کامو مقابل دوربین کارگردان فرانسوی میرود
- «روایت ناتمام سیما» قاچاق شد/ علیرضا صمدی: خواهش میکنم نسخه غیرقانونی را نبینید
- نقدچیست؟ منتقدکیست؟
- نوروز موسیقایی با فیدیبو؛ برنامه فستیوال موسیقی «گوشه» اعلام شد
- دارن آرونوفسکی میسازد؛ اقتباس سینمایی از رمان «کوجو»
- «بیصدا حلزون»؛ تلخی میان تصمیم و تسلیم
- «سلب مسئولیت»؛ کابوسی پنهانشده پشت نور
- خبرهای اختصاصی سینماسینما از جشنواره کن؛ مجیدی و فرهادی نمیرسند/ در انتظارِ روستایی، پناهی، مکری، کاهانی و اصلانی
- اختصاصی سینماسینما- کنفرانس خبری؛ ۱۰ آوریل/ احتمال حضور جارموش، لینکلیتر، اندرسن، مالیک و برادران داردن در جشنواره کن
- تبعات کرونا و اختلافات حقوقی با برادران وارنر؛ اعلام ورشکستگی شرکت تولیدکننده فیلمهای «ماتریکس» و «جوکر»
- به هر سازی رقصیدیم غیر از ساز دل خویش/ این بهاریه نیست، نامهای است برای امیروی امیر نادری