سینماسینما، حسین سلطان محمدی
سی و هشتمین سال پیاپی است که جشنواره فیلم فجر را به نظاره نشسته ایم. جشنواره ای که در آثار گوناگونش، بازتابی از ابعاد متفاوت جامعه پس از انقلاب بوده و هست. سی و هشت سال است که تب و تابی بیش از پیش، در میان تماشاگران سینما را شاهدیم که به انتظار دیدن نخستین نمایش های فیلمها در این جشنواره هستند. سی و هشت سال است که شاهد همگامی نسل پیش از انقلاب سینما با نسل پس از انقلاب هستیم. سی و هشت سال است که اقشار گوناگون مردم، در این جشنواره، با آغوش باز به استقبال هنرمندان رفته اند. اکنون هم در دور تازه این جشن سینمایی و در گستره کشور ایران، به انتظار روز آغازین آن نشسته ایم.
جشنواره فجر از ادوار متفاوتی با نگرش های بسیار منفی تا بسیار مثبت، عبور کرده است. از طعنه شنیدن برای اینکه اصلا هویت بین المللی اش، کاذب است تا سکوت بعدی که دیدند اگر فیلمی در فجر به نمایش درآید، شانس نمایش اول در برلین یا امثالهم را از دست می دهد و این غیرمستقیم یعنی در خارج از مرزها، آن را بین المللی می دانند، با وجود همه طعنه های استادان و شاگردان متفاوت قلم به دست در این سینما، که اصلا لب باز نکردند که باورشان را اصلاح کنند.
جشنواره فجر در ادوار متفاوت، شاهد سینماگران پیش از انقلاب تا سینماگران بعد انقلابی در آثارش بوده است. همه آنها، در گذر از فیلترهای همسان و ناهمسان، ماندند تا این جشن جمعی و جامع و شامل سینمای پس از انقلاب، کامل شود و کسی از این ترکیب به عنوان نقطه منفی یاد نکرده است و آن را سیاستی مستمر از سوی سیاستگذاران جشنواره در هر رده ظاهری و باطنی می دانند.
جشنواره فجر در ادوار متفاوت، فرمتی متفاوت از جشنواره های ملی در کشورهای دیگر را به نمایش گذاشت و از سالن هایی با تعداد کم به اینجا رسید که علاوه بر مرکز با سالن هایی جدید و مدرن، در استانهای گوناگون هم بخش قابل توجهی از آن را به نظاره بنشینند و استانها و مسئولان استانی برای کشاندن بخشی از جشنواره و هنرمندانش در رقابتی سخت با یکدیگر بکوشند. که این را هر هنرمندی قدر می داند.
جشنواره فجر در ادوار مختلف این تجربه را به نظاره نشست که سال سینمایی ایران از آن تحویل بشود و اگرچه همانند تعطیلات برای آلودگی هوا و تعطیلات نامنتظر و ثبت نشده در تقویم، بعضی آثار به دور از حضور در جشنواره به اکران عمومی رسیدند، همچنان آغاز سال جدید برای همه سینماگران به شمار آید.
جشنواره فجر در ادوار مختلف خود این را به نظاره نشست که واکنش سینماگران و نویسندگان و اصحاب رسانه و تماشاگران عمومی، ملاکی برای قضاوت اداری و تعیین نوبت اکران برای عموم جامعه در طول سال سینمایی بشود و علاوه بر ساختار اداری برای تعریف مناسبات اکران، ساختار اکران در بخش خصوصی نیز به رابطه ای روشن برای بستن قرارداد اکران برسد.
جشنواره فجر در ادوار مختلف، حتی تریبون دولتی اش، به بازتاب دیدگاه های متفاوت از دیدگاه اداری روز، تبدیل شد و این تریبون با حداکثر ظرافت قاعده مند، همچنان برای بازتاب شفاهی دادن به دیدگاه سینماگران باز مانده است و سینماگران، علاوه بر تصاویرشان، تحلیلی لحظه ای از این تریبون هم بیان داشته اند.
و جشنواره فجر در ادوار مختلف، این را هم اثبات کرده که با وجود تنوع دیدگاه های موجود در اجتماع، این جمع سالانه را به جمع ایرانی، شامل سیستم اداری و حاکمیتی و مردم و سینماگران، تبدیل کرده است، که این نیز به معنای آن نیست که چشمها بر روی غمها و شادی های جامعه بسته است، بلکه بیانگر آن است که در هر رخداد اجتماعی، آحاد اجتماع به هم نزدیکتر شده و برای بعد رخداد، تبادل اندیشه می کنند. حتی اگر اندک هایی به نسبت این جمع کشوری، خود را کنار کشیده و با نگاهی دیگر به اجتماع و نمادهایش – که جشنواره فیلم فجر یک نماد فرهنگی هنری مدرن آن است – نگاه کنند.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- گفتوگو با علیرضا رئیسیان درباره مهمترین رویداد سینمایی کشور؛ جشنوارهای که انحصاری بود
- چه بودیم و چه شد!
- چرا سیمرغ فیلمنامه حذف شد؟/ نامه سرگشاده کانون فیلمنامهنویسان به رئیس سازمان سینمایی
- توضیح خزاعی درباره اشتباه خواندن دعای تحویل سال: فسیلهای سیاسی مرا تخریب کردند!
- فیلم سروش صحت بدون حتی یک نامزدی/ کاندیداتوری جشنواره فیلم فجر در قبضه ارگانیها
- بالاخره در روز هشتم جشنواره اتفاق افتاد؛ معرفی داوران چهل و دومین جشنواره فیلم فجر
- احتمال حضور «بیبدن» در سودای سیمرغ جشنواره فجر
- اتفاق عجیب در جشنواره فیلم فجر؛ شکست رکورد سانس فوقالعاده با چه فیلمهایی؟
- افخمی: «بی بدن» را به جای «صبح اعدام» وارد مسابقه کنید
- اعتراض خانواده مقتول به «بی بدن»
- انتقادات نویسنده فیلم «بیبدن» از برخورد جشنواره فجر با این اثر
- نمایش فیلم با پرده سبز در جشنواره فیلم فجر!
- علیرضا رضاداد: ادغام بخش ملی و بینالمللی فیلم فجر نیازمند بازنگری است
- معرفی نامزدهای بخش تبلیغات چهل و دومین جشنواره فیلم فجر
- در نشست خبری مطرح شد: چهار بزرگداشت در افتتاحیه فیلم فجر/ تکلیف سیمرغ مردمی چه میشود؟
نظر شما
پربازدیدترین ها
- تحلیل رسانههای فرانسوی از حضور فیلم رسولاف در بخش مسابقه کن/ یک انتخاب سیاسی
- محمد رسولاف با «دانه انجیر مقدس» به کن باز میگردد
- سینماسینما/ گفتوگو با کن لوچ درباره «بلوط پیر» و دیگر چیزها/ امید، فعالیتی سیاسی است
- فیلم ترنس مالیک به جشنواره کن نرسید/ لیلا حاتمی با مریم مجدلیه به ونیز میرود؟
- ۳ جایزه جشنواره مسکو به «آه سرد» رسید
آخرین ها
- عسگرپور: از جانب مدیران کم تسلطِ سطحینگر، مورد حمله قرار میگیریم که شما از فروش فیلمها خوشحال نیستید/ از کجا به کجا رسیدیم!
- پخش سریال «حشاشین» در ایران ممنوع شد
- همراه اول حامی برگزاری ششمین رویداد ایران اکسپو
- حضور معاون وزیر حملونقل و زیرساخت ترکیه در غرفه همراه اول
- محاکمه در خیابان/ نگاهی به تازهترین قسمت سریال «افعی تهران»
- جایزه بزرگ جشنواره کازابلانکای مراکش به «برندهها» رسید
- ۲ انیمیشن ایرانی به جشنواره معتبر انسی راه یافتند
- «رُخ» بهترین مستند جشنواره فیلم مسکو شد
- «آوای ابرها» به جشنواره کاریبتونز کلمبیا راه یافت
- ۳ جایزه جشنواره مسکو به «آه سرد» رسید
- خانواده قاتل از «بیبدن» شکایت میکنند؟
- فوت کارگردان فرانسوی برنده نخل طلا و سزار/ لوران کانته درگذشت
- نسخهی آزادیِ لانتیموس/ نگاهی به فیلم «بیچارگان»
- نکوداشت اکبر زنجانپور در نوزدهمین «شب کارگردان»
- حضور همراه اول در بزرگترین نمایشگاه فناوری ترکیه
- معرفی همراه اول بهعنوان کارفرمای برتر سلامتمحور
- «در سایه سرو» از جشنواره ایتالیایی جایزه گرفت
- فیلم ایرانی نامزد قدیمیترین جایزه سینمایی اروپا شد
- کیوسکهای دیجیتال نخستین اپراتور سلامت کشور رونمایی و نصب شد
- تحلیل رسانههای فرانسوی از حضور فیلم رسولاف در بخش مسابقه کن/ یک انتخاب سیاسی
- فیلمهای «رکوردزن» و زنگ خطر برای آینده این سینمای محترم!
- «هواخوری» روی صحنه میرود
- تمدید مهلت شرکت در جشنواره «خیمه شب بازی»
- سینماسینما/ گفتوگو با کن لوچ درباره «بلوط پیر» و دیگر چیزها/ امید، فعالیتی سیاسی است
- نسخه ویژه نابینایان «همسر» با صدای مسعود فروتن منتشر میشود
- نمایش «شیرین» کیارستمی در جادوی سینما بنیاد حریری
- آغاز ثبتنام دهمین دوره کارآموزی همراه اول
- تتلو در دادگاه: عذرخواهی میکنم
- مستانه مهاجر داور جشنواره الجزایر شد
- فیلم ترنس مالیک به جشنواره کن نرسید/ لیلا حاتمی با مریم مجدلیه به ونیز میرود؟