سینماسینما، فرزانه متین
سریال هجوم که جدیدترین سریال شبکه اینترنتی اپل تی وی پلاس است، از جمله سریالهایی بود که در سال گذشته نقدهای منفی و مثبتی را از خود به جای گذاشت. این سریال اقتباسی از از رمانی به نام هجوم (۱۹۹۷) اثر رابین کوک است.
داستان سریال در ژانر علمی تخیلی است و همان داستان همیشگی ورود موجودات فضایی به زمین و نابودی سیاره زمین و انسانهاست که به عکس العملهای مردم در نقاط مختف زمین میپردازد. سریال در چند شهر نیویورک، اوکلاهاما، لندن، کابل و توکیو به نمایش در آمده و به بازخورد افراد ساکن در این شهرها میپردازد. هر کدام از این افراد و اتفاقاتی که برایشان پیش میآید به صورت موازی نشان داده میشود. رییس جمهور آمریکا درباره حملات سخنرانی میکند و از ارتش کمک میطلبد اما از عمق فاجعه نمیکاهد. تا اپیزود ۴،۵ مخاطب هنوز خبری قطعی از هجوم موجودات فضایی که در سریال به آن موجودات بیگانه میگویند، ندارد فقط میداند که اتفاقات نامعقول و غیر طبیعی در حال رخ دادن است که خارج از اراده بشر صورت گرفته است. به تدریج از اپیزودهای بعدی سر و کله موجودات بیگانه پیدا میشود. اطلاعات در فیلم به طرز عجیبی قطره چکانی به مخاطب ارائه میشود تا جایی که برخی بعد از تماشای دو سه اپیزود اول، دست از ادامه دیدن آن برداشتهاند چرا که فیلم بیشتر از آنکه هیجانی و دلهره آور باشد به شخصیت پردازی اهمیت بیشتری داده است و همذات پنداری را در مخاطبان بیدار نگه داشته است.
در این سریال ما با ۵ شخصیت روبه رو هستیم، کلانتر اوکلاهاما که نخستین شخصی بود که به غیر واقعی بودن اتفاقات رخ داده شده، پی برد و در همان اپیزود اول توسط بیگانگان کشته شد، آنیشا با بازی ضعیف گلشیفته فراهانی که در همان شب هجوم، زندگی زناشوییاش از هم میپاشد، فرمانده ارتش آمریکایی در افغانستان که با حمله موجودات بیگانه، همرزمانش را از دست میدهد و در نهایت کاسپر، نوجوان لندنی که دچار بیماری صرع است و با اتوبوسی که که باسایر نوجوانان راهی پیک نیک بودند با هجوم روبه رو و به دره پرت میشوند. از سوی دیگر با میتسوکی،یکی از کارمندان جاسا در توکیو روبه رو هستیم که عزیزترین فرد زندگیاش در طی یک ماموریت فضایی با هجوم بیگانگان از دست داده است و در صدد کشف حقیقیت است.
موجودات فضایی یک محرک است و این شخصیتهای قوی سریال هستند که با دست و پنجه نرم کردن با مشکلات خود در صدد مقاومت و فرار از از موجودات فضایی هستند. با این که بیگانگان به دلایل نامعلوم و چرا حمله کردهاند که از نقاط ضعف فیلم است، هنوز هم انسانهایی هستند تنها به فکر نجات خودشان نیستند و با دیگران همدردی میکنند، کمک میکنند. سریال به ما میخواهد بگوید بدون فداکاری شخصیتهای اصلی فیلم که نمایندهای از افراد زمین هستند مانند سپر بلاشدن شوهر آنیشا، شوکهای الکتریکی کاسپر، مهربانی و فداکاری سرباز ارتش و تشکیلات فضایی ساجا قادر به از میان بردن موجودات بیگانه نبودند و این روابط انسانی است که زمین را نجات میدهد نه ارتش؛ نه پهبادها؛ نه جنگندهها و نه بمب اتم. سریال هجوم از این منظر یک شاهکار محسوب میشود اما متاسفانه نقاط ضعف فیلم بسیار زیاد است از این رو امتیاز این سریال پایین است.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- حقایقی درباره فیلم سرب ساخته مسعود کیمیایی به بهانه نمایش آن از تلویزیون
آخرین ها
- «شمعی در باد»؛ جسورانهترین فیلم نیمه اول دهه هشتاد
- مهتاب ثروتی و مرجان اتفاقیان به «خاکستر خیال» پیوستند
- «جزیره آزاد»؛ خداوندگار خودخوانده جزیره آزاد
- جیمز کامرون: از سلطه هوش مصنوعی میگریزم/ «آوارتار۳» و شروع افتخارآمیز اکران
- بازیگر آمریکایی خودکشی کرد
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود





