سینماسینما، حسین آریانی:
یکی از بخش های جذاب و قابل توجه دوره های اخیر جشنواره جهانی فیلم فجر بخش نمایش فیلم های مرمت شده تحت عنوان«بازسازی کلاسیکها» است. این بخش به فیلمهای کلاسیک و شناخته شده تاریخ سینما میپردازد که افتخارات جهانی نیز کسب کردهاند و پس از سالها بازسازی شدهاند. در دوره سی و ششم جشنواره جهانی فیلم فجر ۷ فیلم مرمت شده از کشورهای مختلف به نمایش درآمد. شاخص ترین فیلم در میان آنها بی گمان «دروازه جهنم»GATE OF HELL))(تینوسوکه کینوگاسا، ۱۹۵۳) بود.
«دروازه جهنم»(تینوسوکه کینوگاسا، ۱۹۵۳) که بر اساس یک داستان واقعی مربوط به قرن دوازدهم میلادی ساخته شده است، یکی از نخستین فیلم های رنگی سینمای ژاپن و نخستین فیلم رنگی ژاپنی است که در خارج از این کشور به نمایش درآمد؛ نمایش موفقیت آمیزی که به دریافت جایزه بزرگ جشنواره کن و اسکار بهترین فیلم خارجی زبان انجامید.
«دروازه جهنم» فیلمی در ژانر «جیدای جکی» است. «جیدای جکی» در سینمای ژاپن به فیلم های تاریخی اطلاق می شود که به سالهای پیش از ۱۸۶۸ (یعنی دوران پیش از آغاز اصلاحات و لغو فئودالیسم در ژاپن) میپردازند.
کینوگاسا که فیلمسازی از نسل فیلمسازان بزرگ سینمای ژاپن مانند کوروساوا، میزوگوچی و ازو است، به خوبی توانسته این دوران هرج و مرجِ سالهای پیش از اصلاحات را در «دروازه جهنم» به تصویر بکشد.
در فیلم سامورایی ها به دو گروه طرفدار امپراتور و شورشی ها تقسیم شده اند. که این باز منطبق بر مستندات تاریخی است. چرا که در نظام فئودالی ژاپن پیش از سال ۱۸۶۸ ، سامورایی ها ناگزیر بودند یا پسر بعد از پدر، برده وار در خدمت ارباب خود باشند، یا جزو گروهی برگزیده باشند و به خدمت امپراتور دربیایند. «دروازه جهنم» در واقع تقابل این دو دسته از سامورایی ها را به تصویر می کشد.
«دروازه جهنم» که بر اساس همان مضمون ابدی و ازلی عشق و وفاداری ساخته شده است، پس از گذر سالها، به لحاظ روایت پردازی(و نه از نظر شخصیت پردازی)، نکته خاص و قابل اعتنایی ندارد. البته این شکل از روایت حتما برای تماشاگر دهه ۵۰ میلادی جذابیت های فراوانی داشته، ولی برای تماشاگر معاصر، این روایت بیش از حد کُند، سر راست، فاقد پیچیدگی و پیش بینی پذیر است.
فیلمبرداری درخشان کوهی سیگویاما اما، بعد از گذر سال ها، هنوز قابل توجه و دیدنی است. سیگویاما که اولین بار در سال ۱۹۲۶ در فیلم تجربی صامت و مشهور «برگی از جنون» همکاری اش را با کینوگاسا آغاز نمود، برای فیلمبرداری «دروازه جهنم» از فیلم «ایستمن کالر» استفاده کرد. نوعی از فیلم رنگی که در آن سال ها به فیلمسازها این امکان را می داد که علاوه بر بهره بردن از رنگ هایی با کیفیت و وضوح بالاتر، از هزینه گزاف، فیلمبرداری تکنی کالر هم رهایی پیدا کنند.
سیگویاما با تاثیر پذیرفتن از مولفه های نقاشی سنتی ژاپن و سبکِ کاربرد رنگ در آن، «دروازه جهنم» را به شکلی پُرظرافت و چشمگیر، فیلمبرداری کرد. در آغاز فیلم در فصل حمله شورشیان به قصر، رنگ های قرمز و نارنجی بر تصویر غالب هستند و بر التهاب این صحنه های پُر تنش افزوده اند. صحنه ای که موریتو به قصد کشتن رقیب به خانه معشوق می رود تا فاجعه را رقم بزند، رنگ آبی حاکم بر تصویر، گویی فضای پیرامون مرد سامورایی را به حال انجماد درآورده است.
در مورد میزان اهمیت و نقش تاثیرگذار فیلمبرداری رنگی «دروازه جهنم» در سیر تکاملی تاریخ سینما همین بس که وقتی «دروازه جهنم» برای اولین بار به نمایش در آمد. استفاده پُر ظرافت و تاثیر گذار از رنگ ها در تصاویر چنان کارشناسان کمپانی ایستمن کالر را شگفت زده کرد که بلافاصله نسخه ای از فیلم را برای آرشیو تحقیقاتی خود سفارش دادند.
علاوه بر فیلمبرداری چشم نواز «دروازه جهنم» سیر تحول شخصیت موریتو در فیلم هم، قابل تامل و دیدنی است. اینکه چگونه عشقی جنون آمیز، قهرمانی را به تدریج از اوج به حضیض می کشاند و در عین شگفتی بدل به آنتاگونیست درام می کند.
موریتو در ابتدای فیلم یک سامورایی شرافتمند، و قهرمانی است که وفاداری اش به امپراتور را در جنگ با شورشیان به خوبی به اثبات رسانده و حضور برادر شورشی او، و وسوسه ها و تهدیدهایش نتوانسته حتی برای لحظه ای، عزم راسخ او را خدشه دار کند؛ اما عشق دیوانه وار موریتو به یک زن او را به تدریج به جایگاهی از رذالت و تباهی می رساند که او می خواهد شوهرِ زن را نه مانند یک سامورایی شرافتمند در نبردی رو در رو، بلکه ناجوانمردانه در بستر و ناغافل به قتل برساند؛ و زن او را به زور تصاحب کند.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- تاکید بر سمزدایی از سینما و جشنواره فجر/ علیرضا شجاع نوری: ادغام جشنوارهی ملی و جهانی فجر سیاسیکاری بود
- حمایت انجمن تهیه کنندگان مستقل از تفکیک جشنواره جهانی و ملی فجر
- علیرضا رضاداد: ادغام بخش ملی و بینالمللی فیلم فجر نیازمند بازنگری است
- سید رضا میرکریمی: حکمرانان سنسورهای حقیقتیاب هنرمند را جدی بگیرند
- فاطمه جواهرساز: نباید خودمان را از صحنههای بینالمللی بازار فیلم حذف کنیم
- ساختن سخت است، ویران کردن آسان/ چهلمین جشنواره فیلم فجر و چند نکته مهم
- کوچه قهر و آشتی/ جشنواره فیلم فجر و جامعه مدنی
- مصاحبه اختصاصی سینماسینما با جواد نوروزبیگی (بخش چهارم و پایانی)/ انتقاد نوروزبیگی از ادغام جشنوارههای جهانی و ملی فجر
- عبدالحسن برزیده: سخنانم درباره جشنواره جهانی فیلم فجر برعکس منتشر شد
- شوخیهای برخی با جشنواره جهانی فیلم فجر
- انزوای ایران و جشنوارهی جهانی فیلم فجر
- وقتی عربستان اهمیت سینما را بهتر از ما میداند
- کمال تبریزی: تلفیق دو جشنواره جهانی و ملی فجر، اشتباهی بزرگ و جبرانناپذیر است
- مهدی حسینیوند: نگذاریم دستاورد چند ساله جشنواره جهانی فجر از دست برود
- اظهارات امیر اسفندیاری درباره ادغام ۲ جشنواره جهانی و ملی فجر
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- آنونس رسمی عاشقانه «عزیز» رونمایی شد
- با نظرسنجی از ۱۷۷ منتقد فیلم؛ نشریه ایندی وایر برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما را معرفی کرد
- احمد رسولزاده و «بنهور» در بیست و هفتمین قسمت «صداهای ابریشمی»
- درباره «بی همه چیز»؛ درامی پیچیده با شخصیتهایی چندلایه
- نگاهی به فیلم «هفتاد سی»/ در بستر واقعیت
- موقعیت فیلمهای ایران و سینماگران فراملی در فرانسه
- قهوه دمنکشیده/چرا سریال مهران مدیری نتوانست انتظارات را برآورده سازد؟
- سرقتهای سریالی ۳زن به سبک «تسویه حساب»
- با اعلام آکادمی داوری؛ نامزدهای اولیه اسکار معرفی شدند/ یک انیمیشن ایرانی در میان آثار
- انیمیشنی درباره لیونل مسی؛ پخش «مسی و غولها» از تلویزیون دیزنی
- کدام شبکههای تلویزیونی ادغام یا منحل میشوند؟
- جشنوارۀ ملی تئاتر اقتباس افتتاح شد/ امید به حضور در خانوادۀ جهانی تئاتر با شناسنامه خاص خود
- فوت بازیگر سرشناس اسپانیایی؛ ماریسا پاردس درگذشت
- معرفی هیأت انتخاب بخش سینمای ایران در جشنواره چهل و سوم فیلم فجر
- معرفی داوران بخش مسابقه تبلیغات سینمای ایران در فجر۴۳
- «کیک محبوب من»، رابطهای رویایی اما تراژیک
- لغو نمایش فیلم “آخرین تانگو در پاریس”
- اسطوره موسیقی هند و یکی از برجستهترین نوازندگان طبلا در جهان درگذشت
- بررسی «ازازیل» و «انجمن اشباح» در شورای صدور مجوز ساترا
- «عزیز» از چهارشنبه اکران میشود/ رونمایی از پوستر فیلم
- مرور آثار سینمایی، تئاتری و مستند «اینگمار برگمان» در سینماتک خانه هنرمندان ایران
- از ۵ دی ماه؛ «علت مرگ: نامعلوم» روی پرده سینما میرود
- بازگشت ژان کلود ون دام با کمدی اکشن/ «باغبان»، ژانویه، انحصاری در فرانسه اکران میشود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ نیکول کیدمن: در سال ۲۰۰۸ بازیگری را رها کردم/ فکر میکردم کارم تقریباً تمام شده است
- انتقاد روزنامه جام جم از تمسخر نام مریم و مسیحیت در فیلم صبحانه با زرافه ها
- بر اساس اعلام سامانه نمایش آنلاین نتفلیکس؛ کمک ۵۲ میلیون دلاری «صد سال تنهایی» به کلمبیا
- معرفی برگزیدگان جشنواره سینماحقیقت هجدهم/ وزیر ارشاد: ما مسئولان خودنظامپنداری را کنار بگذاریم
- نگاهی به جذابیت های ماندگار «ریوبراوو» وسترن با طعم شکلات
- به هر داستانی نباید اطمینان کرد
- وزیر ارشاد : بعضی مسئولان خودنظام پنداری را کنار بگذارند