سینماسینما، محسن جعفریراد
۱- محمد کارت یکی از بهترین فیلم های جشنواره را ساخته است. فیلمی که ممکن است در نگاه اول شباهت هایی به کارهایی مثل ابد و یک روز، مغزهای کوچک زنگ زده،لاتاری و … داشته باشد اما در برخی موارد از همه آنها موفق تر است چرا که فرم بصری هویتمند، ریتم دلهره آور که حاصل تقطیع درست نماهاست، بازی ملموس بازیگران و باند صوتی غنی آن نشان می دهد که کارگردان و نویسندگانش زخم و درد و جای خالی آرامش و قانون را به خوبی درک کرده و می توانند به خوبی به مخاطب منتقل کنند. در واقع کارت با فاصله نسبت به سوژه مرکزی اش قرار نگرفته، بلکه به معنای دقیق کلمه،سعی کرده فاصله اش را از حال و هوای جغرافیایی که روایت فیلم در آن می گذرد، حذف کند.
۲- شنای پروانه در فیلمنامه چند حفره دارد ، اما به سبب ابعادی که به لوکیشن در حد و اندازه یک کاراکتر می بخشد و شخصیت های فیلمنامه که سعی شده قوام یافته باشند و اجرای خوش ریتم سکانس ها و از همه باورپذیر تر ، کار بازیگران ، نشان می دهد که کارت در اولین فیلم بلندش در اجرا و ساختار نمره خیلی خوبی می گیرد.
۳-دیدن چندباره جواد عزتی در جشنواره امسال در نقش هایی که شبیه هم هستند، توی ذوق می زند اما در شنای پروانه، چون شناسنامه شخصیت، به درستی ترسیم شده، بازی او همدلی برانگیز است. غیر از او سایر بازی ها نیز از انسجام لازم بهره برده اند. به خصوص امیر آقایی و پانته آ بهرام که با چهره پردازی جسورانه توانسته اند،لباس نقش را به خوبی تن کنند. فیلمی که روایت ساده ای دارد اما اجرایی به شدت دشوار که عوامل سازنده از پس این دشواری، برآمده اند و جواد عزتی به عنوان کسی که قرار است قهرمان این اجرای دشوار باشد،توانسته زحمت های دیگران را به ثمر برساند. مردی که فریاد ها و گریه ها و نجواهایش را باور می کنیم و این باور پذیری،برگ برنده فیلم در تمام ابعاد آن است.
۴- فیلم آینه جامعه خودش است. فیلمساز جامعه مد نظر داستانش را به خوبی می شناسد و به مخاطب می شناساند. نه جعلی است و نه تقلبی. مشتی است نمونه خروار از حاشیه شهر و طبقه ضعیف جامعه کنونی که نه به قانونش اعتمادی است و نه به قانون گذار و مجریانش. فرهنگ خرده لات ها و گنده لات ها. فرهنگ «بکش تا کشته نشوی». قهرمان داستان یک تنه می خواهد قیصر زمانه خودش باشد. برخی ممکن است با «قیصر بودن» در یک جامعه مدنی مشکل داشته باشند اما «از کوزه همان برون ترآود که دراوست. » در یک سیکل معیوب، جامعه از مردمانش قیصر های کوچک و بزرگ ساخته و فیلمساز به هر طرف که نگاه می کند، آینه ها ، غبارگرفته و زنگ آلود به نظر می رسند. حجت (جواد عزتی) می خواهد به سیاق خودش، حجت زمانه اش باشد. زمانه ای که از معتاد تا مشروب فروش آن، از گناهکار تا لات آن،قسم خوردن را خوب از بر شده اند! و حجت ها در این میان، حجم زیاد قسم ها را نمی دانند چطور باور و تحمل کنند و همه چیز را می شکنند اما در نهایت، در خود خرد می شوند و قربانی شرایط پیرامون.
۵- شنای پروانه هم به فهرست فیلم های اولی می پیوندد که در جشنواره امسال از فیلم های چندم کارگردان ها، بهتر هستند. چه در داستانگویی و چه در اجرا. مثل هر فیلم اولی ضعف هایی دارد اما در جشنواره امسال با فیلم هایی که اغلب تا نصف زمان خودشان هم نمی توان تحملشان کرد، جزو معدود کارهای اثرگذار است و جزو معدود بودن، غنیمتی است.

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «شنای پروانه»؛ تصویری روشن از لایههای تاریک اجتماع
- فیلمنامه «شنای پروانه» از اسپانیا جایزه گرفت
- موفقیت سینمای ایران در جشنواره بینالمللی فیلم ولز/ «کشتارگاه» و «شنای پروانه» جایزه گرفتند
- گفتوگو با محمد کارت، کارگردان «شنای پروانه»/ جبر تو را نمیسازد تو هستی که شرایط را میسازی
- عبور از باتلاق/ نگاهی به فیلم «شنای پروانه»
- «شنای پروانه» به صورت آنلاین اکران میشود
- شیرجه بلند
- عذاب وجدان تماشاگرانی که نسخه غیر قانونی شنای پروانه را دیده اند و پیشنهاد محمد کارت
- سرنوشت شوم پروانهها با ضربه بر یک دکمه
- محمد کارت: با اکران دوباره «شنای پروانه» در سینماها مخالفم/ بهترین گزینه اکران آنلاین است/ فیلم را قانونی ببینید
- تازهترین مصوبات شورای صنفی نمایش/ «شنای پروانه» میآید
- کدام فیلمها برای معرفی به اسکار مناسب هستند؟
- دلیل اکران یک هفتهای «درخت گردو» چیست؟
- گزارش آمار فروش سینمای ایران در گیشهها
- آخرین تصمیمات شورای صنفی نمایش/ کمک مالی به فیلمهایی که در دوران کرونا اکران میشوند
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- فوت برنده جایزه نوبل ادبیات؛ ماریو بارگاس یوسا درگذشت
- واکنش نماوا به اظهارات حسن فتحی؛ کلیه تعهدات سریال «ازازیل» انجام شده/به دنبال ایجاد وفاق بین تهیهکننده و کارگردان هستیم
- مرگ بازیگر شرور سینما؛ نیکی کَت درگذشت
- دومین نمایشگاه «چند تکه آینه» با آثار تجسمی سینماگران این بار در شیراز
- با حکم رئیس سازمان سینمایی؛ حامد جعفری مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی شد
- نمایش و نقدِ «چاقوکشی» در سینما اندیشه
- آغاز داوری پانزدهمین جشن بزرگ منتقدان و نویسندگان سینمایی ایران
- تاریخ نمایش فیلم جعفر پناهی در فرانسه مشخص شد
- برای آرش کوردسالی/ «نفت» از آن سوی «دیوار»
- ای مرگ بیا که زندگی کشت مرا؛ سریال «ازازیل» و آغازی بر یک پایان
- با انتشار یک متن گلایهآمیز؛ حسن فتحی از «ازازیل» خداحافظی کرد
- فوت سازنده فیلم «اولین خون»؛ تد کاچِف درگذشت
- اولین عکس «استخوانسوز» رونمایی شد/ ادامه فیلمبرداری در تهران
- جشنواره ویزیون دو ریل در ایستگاه پایانی؛ جشنواره سوئیسی، ۲ جایزه به سینمای ایران داد
- پردازش سخن
- در پی اعلام خبرهایی از ساخت سریال تازه مدیری؛ ژوله و قاسمخانی همکاریشان را با تلویزیون تکذیب کردند
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ اسکار بدلکاران به رسمیت شناخته شد
- تغییر موضع کارگردان «آواتار» نسبت به هوش مصنوعی
- خبرهایی از جشنواره کن/ نمایش یک فیلم اول در افتتاحیه و حضور فیلم اسپایک لی در جشنواره
- فیلمهای کن ۲۰۲۵ اعلام شد/ فیلم جدید جعفر پناهی در بخش مسابقه اصلی جشنواره کن
- درباره سریال معاویه؛ وقتی عربستان تاریخ خودش را هم تحریف می کند
- «داستانها و فیلمهای ابراهیم گلستان» منتشر شد
- پارک چان ووک فیلمش را به کن نفرستاد
- بازگشت تام کروز به جشنواره فیلم کن
- شیر طلای افتخاری ونیز به ورنر هرتزوگ تعلق میگیرد
- مخالفت صریح کانون کارگردانان با حکمِ محکومیت سازندگان «کیک محبوب من»
- استودیوی ایامسی میسازد؛ «خوشههای خشم» سریال میشود
- مدیرعامل بنیاد ملی پویانمایی معرفی شد
- میزبانی جشنواره انسی از ۴ انیمیشن ایرانی
- «۱۰۰۱» نوستالژی میشود/ گفتگوی محسن کیایی با دوبلورهای «فوتبالیستها»