سینماسینما، سید رضا صائمی
«قسم» یک فیلم جاده ای تمام عیار است که البته این به معنای بی نقض بودن آن نیست. مساله جاده ای بودن آن است که تولید دشواری هم داشته است. سهم بیشتر زمان و رخدادهای فیلم در یک اتوبوس با چهل مسافر اتفاق می افتد که کارگردانی و مدیریت این جمعیت در آن فضای بسته و سیار قطعا کار دشواری است. به نظر می رسد تجربه تنابنده در سریال پایتخت و سفری که با کامیون ارسطو داشتند به او در هدایت این قصه کمک کرده است.
فیلم فارغ از سویه بیرونی اش که یک فیلم جاده ای است ازحیث مضمون و درون مایه یک قصه حقوقی- اخلاقی را دستمایه روایت خود قرار داده و در نهایت مفهوم قضاوت را در کانون مفهومی قصه اش قرار می دهد و برجسته می کند. فیلم درباره قتل زنی به نام رضوان است که خانواده و اقوام آن به دنبال ثابت کردن قاتل بودن شوهر وی به دادگاه است. آنها به عنوان شاهد قرار است به دادگاه رفته و قسم بخورند که خسرو همسرش قاتل رضوان است. شواهد امر هم ظاهر به گونه ای است که به این سوظن دامن می زند. تنابنده تلاش کرده تا قصه اش و گره های آن را در طول فیلم و از طریق دیالوگ ها و کنش ها و تنش های که بین اقوام در طول مسیر رخ می دهد باز کند و به شکل قطره چکانی و تدریجی، اطلاعات لازم را به مخاطب انتقال دهد. اگرچه به نظر می رسد فیلم کمی فضای شلوغی دارد و حرف زدن های مدام اقوام در اتوبوس نیازمند کنترل بیشتر بود تا در آن در هم تنیدگی آدم ها و دیالوگ ها، شاخ و برگ های اضافی قصه حذف می شد و ریتم فیلم شتاب بیشتری به خود می گرفت.
در صورت ظاهری شاهد یک ریتم تند هستیم که با توجه به عنصر حرکت و سفر در فیلم برجسته می شود اما شلوغی فضای اتبوس و توی حرف هم آمدن آدمها و برخی حرف های اضافه، ریتم درونی قصه را کند می کند و یک جاهایی انگار قصه در حال کش آمدن است. با این حال موقعیت های پرتنشی که در طول سفر اتفاق می افتد آن را از یکدستی نجات می دهد. فیلم یک سکانس فوق العاده از حیث اجرایی دارد و آن صحنه انحراف اتوبوس از جاده و افتادن آن در یک گودال آب است. فارغ از التهابات این صحنه، مفهوم و پیام اصلی فیلم هم در این سکانس بازنمایی می شود. جایی که متوجه می شویم شوهر مهنار افشار(سعید آقاخانی) توسط برادرش که راننده اتوبوس است در صندوق زیر ماشین پنهان شده و حالا زیر آب در حال غرق شدن است. پیش از این رمزگشایی اصلی از قصه قتل اتفاق می افتد و متوجه می شویم که قاتل اصلی اوست نه خسرو. غرق شدن او در اتوبوس هم به نوعی دست طبیعت است که انتقامش را می گیرد و قصاصش می کند.
«قسم» نسبت به «گینس» چند گام به جلو برای محسن تنابنده محسوب می شود. او با ساخت فیلم «قسم»، فاصله عجیب و غریبی از فیلم اولش «گینس» گرفته و کسی که همواره با آثار کمدی و طنز شناخته می شود این بار یک فیلم تلخ را در برابر مخاطبان قرار می دهد که شاید بتوان آن را نوعی تلاش کارگردان برای آشنایی زدایی با خودش قلمداد کرد.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- اکران فیلمی با بازی محسن تنابنده از هفته آینده
- بازگشت مهران مدیری با یک سریال و شروعِ پیشتولید «پایتخت»
- ماجرای قهر و آشتیها در صداوسیما/ زندگی شیرین میشود؟
- «پایتخت» جدید، فرصت نو برای سیما
- مرد هزار چهره / درباره محسن تنابنده
- فروش دو میلیاردی «سه کام حبس» در چهار روز
- پریناز ایزدیار و محسن تنابنده به شبکه نمایش خانگی میآیند
- وقتی دیر میشود/ نگاهی به سریال «رهایم کن»
- چهارمین جایزه بین المللی محسن تنابنده برای فیلم جنگ جهانی سوم از جشنواره فانتاسپوآ برزیل
- رهایش نکنیم/ نگاهی به سریال «رهایم کن»
- محسن تنابنده نامزد جوایز فیلم آسیا شد
- تبریک خانه سینما برای یک روز ملی و چند جایزه سینمایی
- رییس سازمان سینمایی به خانمها تبریک نگفت/ پیام تبریک خزاعی در پی موفقیت سینماگران در ونیز و مسکو
- هومن سیدی و محسن تنابنده جوایز افقهای جشنواره ونیز را گرفتند/ جایزه ویژه هیات داوران برای جعفر پناهی
- گفتوگو با هومن سیدی درباره «جنگ جهانی سوم»/ هشدار یا شاید واکنش به افزایش نابرابری
نظر شما
پربازدیدترین ها
- ردپای یک کارگردان مؤلف / نگاهی به فیلمهای کوتاه سعید روستایی
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- موقعیت فیلمهای ایران و سینماگران فراملی در فرانسه
- با نظرسنجی از ۱۷۷ منتقد فیلم؛ نشریه ایندی وایر برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما را معرفی کرد
آخرین ها
- نکوداشت زنده یاد اکبر عالمی و بزرگداشت مهدی رحیمیان در آیین معرفی برندگان هفتمین جایزه پژوهش سال سینما
- با پیشتازی «۴۷» و «مخفیانه»؛ نامزدهای جوایز اسکار سینمای اسپانیا معرفی شد
- همزمان با سالگرد اولین نمایش عمومی «قیصر»؛ بزرگداشت مسعود کیمیایی برگزار میشود
- دو خبر از جشنواره بینالمللی تئاتر فجر؛ زمان بازبینی حضوری و انتخاب نهایی آثار بخش دیگرگونههای نمایشی/ آغاز ثبتنام اصحاب رسانه و منتقدان
- برگزاری نمایشگاه پشت دریای وهم
- حضور همراه اول با مجموعهای از سرویسهای فناورانه در نمایشگاه تلکام ۲۰۲۴
- بازگشت جنابخان به تلویزیون همراه با محسن کیایی
- «در آغوش درخت» بهترین فیلم بلند سینمای جهان جشنواره هندی شد
- نکوداشت خسرو خسروشاهی در جشنواره فیلم رشد
- «شهر خاموش» و «شناور» در شبکه نمایش خانگی
- به پاس یک عمر دستاورد سینمایی؛ خرس طلایی افتخاری برلین به تیلدا سوئینتون اهدا میشود
- کنسرت نمایش ایرج، زهره، منوچهر / گزارش تصویری
- حقایقی درباره محمد نوری به بهانه سالروز تولد او/ مردی که از شکست هراس نداشت
- ذلت ماندن یا لذت رفتن و رستن!
- جدول فروش سینمای ایران در آخرین روز پاییز/ پنج فیلمی که از ابتدای امسال بیش از ۱۰۰ میلیارد فروختند
- نمایش «دِویل» تمدید شد/ آغاز اجرای نمایش «تشنگان» از ۴ دی
- شایعه فروش آثار تجسمی مربوط به فروغ فرخزاد و سهراب سپهری/ سریال و فیلم مستند سهراب و فروغ به زودی کلید میخورد
- نامزدی یک فیلم کوتاه ایرانی-آمریکایی در جوایز آکادنی فیلم سوئد
- نشست خبری بزرگداشت فروغ فرخزاد / گزارش تصویری
- درباره سه مستند سینماحقیقت/ از جسارت نمایش عریان اعتیاد تا عشق به سینما در اتاق آپارات
- به خاطر نقش برجسته در صنعت سینما؛ کریستوفر نولان و همسرش، شوالیه و بانوی فرمانده شدند
- چرا «لیلی» سریال «داییجان ناپلئون» زشت بود؟/ پاسخ ناصر تقوایی را بخوانید
- «تیآرتی» ترکیه آغاز به کار کرد؛ صداوسیما هنوز در فکر سانسور است
- سیمرغ مردمی به جشنواره فیلم فجر بازگشت
- بستههای ویژه شب یلدای همراه اول با هدیه دیجیتال معرفی شد
- آنونس رسمی عاشقانه «عزیز» رونمایی شد
- با نظرسنجی از ۱۷۷ منتقد فیلم؛ نشریه ایندی وایر برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما را معرفی کرد
- احمد رسولزاده و «بنهور» در بیست و هفتمین قسمت «صداهای ابریشمی»
- درباره «بی همه چیز»؛ درامی پیچیده با شخصیتهایی چندلایه
- نشست «شاهد عینی» / گزارش تصویری