سینماسینما، محمد تقیزاده
محسن تنابنده در دومین فیلم سینمایی خود، کمدی را رها کرده و به سراغ یک درام اجتماعی ملتهب رفته است، درامی پرکشش و پرتعلیق که چند صحنه اکشن بسیار خوب و فراتر از سینمای ایران دارد و مخاطب را به شدت تحت تاثیر قرار می دهد.
قسم از لحظه ابتدایی تا پایان تلخش، مخاطب را یکسره پای فیلمنگه می دارد و با خرده پیرنگ ها و کشمکش های متعدد و فراوانش لحظه ای برای غفلت از فیلم باقی نمی گذارد. چنین ریتم خوب و اجرای درخشانی با وجود توانایی اجرایی فیلمساز و مونتور فیلم از فیلمنامه پرجزییات و مبسوط «قسم» آمده است که حداقل در بار نخست تماشای فیلم می توان به جرات گفت: مو لای درزش نمی رود!
داستان فیلم قصه یک گروه سی و اندی نفره است که قرار است برای تکمیل و رای نهایی دادگاه نزد قاضی بروند و قسم بخورند. دیالوگ های فیلم قسم به طرز دقیق و ظریف و به اصطلاح پینگ پنگی بین کاراکترهای متعدد فیلم رد و بدل می شود و نوعی قدرت نمایی فیلمنامه نویس را در ارائه اطلاعات مهم فیلم در قالبی قطره چکانی و مستمر نمایان می سازد، تبحر در دیالوگ نویسی از جمله مزیت های محسن تنابنده است که در فیلم قسم تبلوری آشکار و درخشان پیدا کرده است.
بازی سعید آقاخانی در نقش «خسرو» که تاثیرگذارترین نقش فیلم نیز هست از جمله مزیت های ممتاز فیلم است. آقاخانی در کنار چند بازیگر کمدی دیگر سینمای ایران نشان داده اند که فقط در گونه کمدی قادر به فعالیت نیستند و در سایر گونه های جدی و درام های پرکشش و سنگین نیز می توانند به بهترین شکل نقش ایفا کنند، سعید آقاخانی یکی از بهترین بازیگران سال های اخیر سینمای ایران است که نقش های دهه نودی که بازی کرده از به یادماندنی ترین و هنرمندانه ترین کارنامه وی و حتی سینمای ایران به شمار می رود.
نخستین نمایش فیلم «قسم» در جشنواره ملی فجر و روزهای واپسین بود، شاید همین باعث نادیده گرفتن فیلم خوب و ارزشمند «قسم» از فهرست منتقدان و نویسندگان سینمایی شده است که شبیه و مانند هیچ فیلم دیگری نیست و در طول تایم نود دقیقه ای خود که بیشتر آن نیز در جاده می گذرد یکسره تماشاگر را با اتفاقات متعدد و ماجراهای مختلف رو به رو می سازد و عمده آنها در خدمت تم اصلی و طرح اولیه فیلمنامه «قسم» است.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- حادثه ناشی از کورس شبانه دو اتومیبل در خیابانهای تهران برای سریال بهنام بهزادی
- یک «پایتخت» غیرمعمولی/ فصل هفتم «پایتخت» جزو فصلهای موفق نبود
- رکوردشکنی «پایتخت ۷» در تلوبیون؛ ۳۳۰ میلیون دقیقه تماشا و ۶۶۰ هزار کاربر همزمان
- سعید آقاخانی و مهدی حسینینیا مقابل دوربین بهنام بهزادی میروند
- عکسی قدیمی که شبنم مقدمی منتشر کرد/ تنابنده، اصلانی و مقدمی؛ ۲۱ سال پیش
- انتشار اولین تصویر سعید آقاخانی و آناهیتا افشار در «خاتی»
- اکران فیلمی با بازی محسن تنابنده از هفته آینده
- بازگشت مهران مدیری با یک سریال و شروعِ پیشتولید «پایتخت»
- یک رکورد دیگر برای «تمساح خونی»؛ ۱۱.۵میلیارد فروش در ۷ روز
- «تمساح خونی» در سینماها/ رونمایی از پوستر فیلم جواد عزتی
- ماجرای قهر و آشتیها در صداوسیما/ زندگی شیرین میشود؟
- «پایتخت» جدید، فرصت نو برای سیما
- مرد هزار چهره / درباره محسن تنابنده
- فروش دو میلیاردی «سه کام حبس» در چهار روز
- پریناز ایزدیار و محسن تنابنده به شبکه نمایش خانگی میآیند
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- «مثل یک بهمن»؛ روایت خنیاگری که صدای یک قوم اصیل شد
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
آخرین ها
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان
- سینما ایران در آتش سوخت
- ۲۶ هزار پاترهد دست دوستی دادند/ پیش به سوی فیلم-کنسرت «بازی تاج و تخت
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- «سگ سیاه»؛ بازمانده در شهر مردگان
- پیوند نوستالژی و نقد اجتماعی در «سینما شهر قصه»
- سیویکمین دوره جوایز سینمایی لومیر فرانسه؛ نامزدی ۲ سینماگر ایرانی/ «بیگانه» نامزد ۶ جایزه شد
- فوت بازیگر شناختهشده نقشهای منفی در سینمای آمریکا





