سینماسینما، نغمه خدابخش
«کیک محبوب من» روایت تنهایی انسان است قصه آدمهایی است که کوله بارشان سرریز است از تجربهی زیستن و سرد و گرم چشیده روزگارند. ازدواج، زندگی زناشویی، بچهدار شدن، مرگ همسر یا جدایی از او، غم فراغ فرزند و در نهایت تنهایی و تنهایی و تنهایی..
«کیک محبوب من» حکایتی است از بحران دوران سالخوردگی برای هر کسی در هر جای این کره خاکی، که البته قصه ی فیلم در جامعه ایران اتفاق میافتد با همه محدودیتها و محرومیتها و اشاره به محدودیتها نقطه عطف فیلم است. محدودیتی که چه برای جوان قصه در سکانسی کوتاه و چه برای شخصیت سالخورده در جای جای فیلم نتیجه ای جز پنهان کردن عشق به همراه ندارد و مدام این جمله در ذهن تداعی میشود که «عشق را در پستوی خانه نهان باید کرد» تا جایی که شخصیت اصلی عشق را در باغچه خانه اش پنهان میکند! و چه حکایت غریبی است که از زیباترین و باشکوهترین حس انسانی نتوان با دیگری سخن گفت.
«کیک محبوب من» عاشقانه ایست که هر لحظه اش مخاطب را درگیر کرده و حس لحظه ها همذات پنداری بیننده اش را باعث میشود.
«کیک محبوب من» به شیرینی کیک است وقتی از عشق میگوید و شور زندگی را به تصویر میکشد و به تلخی مرگ میماند جایی که دست نخورده باقی میماند.
کاراکتر اصلی خسته از تنهایی با چند جمله ساده از دوست دیرین خود ترغیب به داشتن همدم و همراه شده و سرگشته و حیران، عشق را جستجو میکند. وقتی او را پیدا میکند در انتظار پیشنهاد مرد نمیماند جسور میشود و به سادگی همچون میهمان ناخوانده او را به خانه اش دعوت میکند عشق وارد میشود و بخش تاریک زندگی اش را روشن میکند همچون چراغ حیاط خانه! او بر خلاف اصول جامعه و محیط خود تابوشکنی میکند اما ناچار به پنهانکاری است گویی ترس از سرزنش شدن دارد از جایی به بعد ملاحظات برایش رنگ میبازد که این بی پروایی نه از مستی شراب که از مستی عشقی است که بعد از سالها در درونش احساس کرده به همین خاطر میخواند و میخندد و میرقصد و با مضمون ترانه ای که در فضای خانه پخش شده همراه میشود «…چون تو مهمون منی درو وا نمیکنم…» گویی دیگر سرک کشیدن های خانم همسایه هم اهمیت خود را از دست داده و تنها حضور عشق و زندگی در دم معنا میگیرد او به سادگی از قید و بندها رها شده و با ساز زندگی همراه و غرق در سرخوشی و رنگ و نور و در نهایت عشق میشود شخصیت مقابل که به خانه عشق دعوت شده در لحظاتی هر چند کوتاه طعم شیرین دوست داشته شدن و دوست داشتن را میچشد حسی که با تکرار روزمرگی طی سالها از یاد برده و این مبادله، لحظاتی می آفریند دلچسب و دلنشین.
«کیک محبوب من» اثریست شاعرانه که با وجود سادگی و صداقتی که در شخصیتها و کلام فیلم جاریست عمیق است و سرشار از ناگفته ها.
«کیک محبوب من» چشم بروی عاشقانه های مرسوم میبندد و با اشاراتی کوتاه به چالشهای اجتماعی از آنها عبور کرده و روابط انسانی را به تصویر میکشد و به زیستن در لحظه تاکید میکند. آنجا که زن قصه زنانگی اش را تمام عیار به نمایش میگذارد و هنر خود را در میهمان نوازی و دلدادگی عیان میکند و مرد قصه با کلام تحسین آمیزش به زن اعتماد به نفس میدهد تا چشمان بی فروغش بعد از سالها رنج تنهایی بدرخشد.
«کیک محبوب من» را باید دید تا درک کرد اهمیت نیازهای انسانی را، لذت دوست داشتن و دوست داشته شدن را، باید دید تا شنید ناگفته ها و گفتنی ها را، باید دید تا لمس کرد سادگی عشق را، باید دید تا حس کرد درد تلخ تنهایی را. «کیک محبوب من» را باید به تماشا نشست تا ایمان آورد که عشق و تبلور زیبای آن محدودیت ندارد و مختص سن و زمان و مکان خاصی نیست. «کیک محبوب من» را باید با جان و دل دید تا باور کرد با یک فنجان چای هم میتوان مست شد اگر اویی که باید باشد، باشد. (حسین پناهی)
روایت «کیک محبوب من» میتواند قصهی هر آدمی در دوران سالخوردگی باشد شاید روزی برای ما نیز اتفاق بیفتد!
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- پانزدهمین جشن بزرگ منتقدان و نویسندگان سینما؛ تجلیل از صدرعرفایی، پورشیرازی و طوسی/ «علت مرگ نامعلوم» بهترین فیلم شد
- نگرانی انجمن تهیهکنندگان مستقل از حکم قضایی فیلم «کیک محبوب من»
- مخالفت صریح کانون کارگردانان با حکمِ محکومیت سازندگان «کیک محبوب من»
- با حکم دادگاه انقلاب تهران؛ سازندگان «کیک محبوب من» به حبس محکوم شدند
- فروش خوب «کیک محبوب من» در اکران فرانسه
- اولین دوره جایزه آرونا واسودف و یک نامزدی دیگر برای «کیک محبوب من»
- «کیک محبوب من»، رابطهای رویایی اما تراژیک
- «کیک محبوب من»؛ کیکی که نصیب ما نشد
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- چند کلمه دربارهی فساد و فحشا و ابتذال و «کیک محبوب من»
- ۱۰ فیلم از سینماگران ایرانی در جشنواره آسیایی بارسلون
- «کیک محبوب من»؛ روایت سهل و ممتنع تنهایی
- با ۳ جایزه برای سینماگران ایرانی؛ برندگان جشنواره شیکاگو معرفی شدند
- ساخته مقدم و صناعیها در راه ۳ جشنواره؛ «کیک محبوب من» دو جایزه بینالمللی گرفت
- گفت و گو با لیلی فرهادپور/ من در سینما یک مشاهدهگر هستم
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
آخرین ها
- «شمعی در باد»؛ جسورانهترین فیلم نیمه اول دهه هشتاد
- مهتاب ثروتی و مرجان اتفاقیان به «خاکستر خیال» پیوستند
- «جزیره آزاد»؛ خداوندگار خودخوانده جزیره آزاد
- جیمز کامرون: از سلطه هوش مصنوعی میگریزم/ «آوارتار۳» و شروع افتخارآمیز اکران
- بازیگر آمریکایی خودکشی کرد
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود





