سینماسینما، محسن جعفری راد
دوئت (ساخته نوید دانش)/ گام محکم
دوئت ساختار متناسبی با محتوای مد نظرش دارد، بخصوص حرکات طولانی دوربین در خانه قدیمی که آن را به هزارتو تبدیل می کند. مثل گذشته دو زوج داستان که به هزارتو شبیه است و بعد از گذشت چند سال، از ذهنشان پاک نمی شود. موتور متحرکه داستان، کمی دیر روشن می شود اما کم کم همدلی مخاطب را برمی انگیزد. نوید دانش از فرم بصری تا هدایت بازیگران، نمره خوبی می گیرد و می توان به آینده اش امیدوار بود. از عنوان فیلم که کاملا با ایده مرکزی فیلم تناسب دارد تا تکرار آگاهانه برخی نماها با جا به جایی شخصیت ها. دوئت فیلم بدون ادعایی است که ارزش تماشا کردن را دارد. شاید مهمترین ضعف فیلم این است که وقتی شخصیت علی مصفا می خواهد از گذشته همسرش سردربیاورد، فیلم زیادی کش پیدا می کند و ریتمی کند و ایستا به خود می گیرد. در کل به عنوان فیلمی نماینده سینمای مستقل، باید از تولید و اکران آن حمایت کرد.
( امتیاز ۷ از ۱۰)
رضا(ساخته علیرضا معتمدی )/ پرسه در مه
علیرضا معتمدی سالها روزنامه نگار و منتقد سینما بوده، بخصوص در همکاری طولانی با ماهنامه فیلم و فیلم رضا اولین فیلم بلند اوست که اولین اکرانش در جشنواره جهانی فجر بود. رضا، داستان مرد معمار و نویسنده ای است که زنش را طلاق می دهد اما میان ادامه زندگی با زنش و ارتباط با دختران و زنان دیگری که در مسیر زندگی روزمره اش قرار می گیرد، با تردید و متزلزل رفتار می کند.
دو برگ برنده فیلم، یکی بازی خود کارگردان در نقش قهرمان داستان است که کاملا باور پذیر و ملموس، شخصیت پردازی شده و دومی شیوه روایت فیلم که کاملا با زندگی ساکن، خنثی و ملال آور رضا، همخوانی دارد. در واقع معتمدی با ساخت رضا گام اول را در فیلمسازی محکم برمی دارد. ضمن اینکه فیلم از لحاظ توجه به لوکیشن به عنوان یک شخصیت هم موفق عمل کرده است. این امتیاز مثبت در شرایطی که در اغلب فیلم ها، لوکیشن فقط کارکرد فیزیکی تصنعی دارد، بیشتر برجسته می شود. از طرفی دیگر روایت موازی فیلم با داستانی که رضا از نیاکان خود در اصفهان تعریف می کند، رنگ و بوی تازه ای به آن بخشیده است.
شاید تنها ضعف فیلم عدم وجود خرده روایت های لازم و شاخ و برگ کافی برای تنه اصلی داستان است اما در کل نمره قبولی می گیرد.
امتیاز ( ۶ از ۱۰)
حمال طلا (ساخته تورج اصلانی)/ باتلاق تقدیر!
حمال طلا، به شغلهایی قرار است بپردازد که کمتر در سینمای ایران به آنها توجه شده است. با یک ایده مرکزی جذاب و کمتر کار شده. ماجرای اصلی، زمانی شروع می شود که دو نفر تصمیم می گیرند در یک شرکت کوچک طلاسازی که قرار است چاه آب و فاضلابش به مزایده گذاشته شود! شرکت کنند چرا که فکر می کنند یک الماس گران قیمت قدیمی در آن مدفون است.
تورج اصلانی از آن جایی که در فیلمبرداری هم جزو تجربه گراترین فیلمبرداران است و مثلا یکی از بهترین کارهایش چند کیلو خرما برای مراسم تدفین است، در حمال طلا نیز روند تجربه گرایی اش را مثل فیلم اولش یعنی جینگو، حفظ کرده است. در اینجا به زندگی افرادی می پردازد که چیزی برای ازدست دادن ندارند، آن قدر که حاضرند در چاه فاضلاب غرق شوند تا شاید بتوانند طبقه خود را عوض کنند.
در همه اجزای ساختاری فیلم از فیلمبرداری و تدوین تا بازیگران موفق عمل شده اما مشکل اصلی فیلم این است که تنه داستانی فیلم، لاغر است و در حد بی سرانجام ماندن نقشه پیدا کردن الماس باقی می ماند، در واقع بعد از کلی مکافات، هیچ الماسی پیدا نمی شود. ایده ای که می توانست با بسط و گسترش بهتر و با یک پایان بندی منسجم تر، به فیلم پخته تری بدل شود اما در شرایط فعلی هم، فیلم کنایه آمیز و جذابی به نظر می رسد، بخصوص که الماس مورد نظر، در سال ۱۳۳۲ گم شده است که تاویل های خودش را دارد!
در واقع شغل های پرداخت نشده، مکان های پرداخت نشده و روابط پرداخت نشده در فیلم حمال طلا، تماشای آن را اشتیاق برانگیز می کند.
(امتیاز ۸ از ۱۰)
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- معرفی راه یافتگان به بخش رقابتی دومین دورهی جشنواره مهر دوبی
- خبرهای اختصاصی سینماسینما از جشنواره کن؛ مجیدی و فرهادی نمیرسند/ در انتظارِ روستایی، پناهی، مکری، کاهانی و اصلانی
- عشق از راه میرسد/ نگاهی به فیلم «چرا گریه نمیکنی؟»
- درباره انتقاد شدید کارگردان چرا گریه نمیکنی از فیلمیران پخش کننده فیلمش
- گفتوگو با علیرضا معتمدی کارگردان «چرا گریه نمیکنی؟»/ تروما را به تجربه خلاقه و رهاییبخش تبدیل کردم
- ثبت قرارداد اکران «چرا گریه نمیکنی» و «سلفی با رستم»
- رونمایی از اولین تصاویر و تیزر «وابل» همزمان با نخستین اکران
- کارگردان به ملت رفت اما به نشست خبری نه!/ تهیهکننده «چرا گریه نمیکنی؟»: مگر بازیگران این فیلم من را به سینما آوردند؟
- «چرا گریه نمیکنی؟» علیرضا معتمدی در جشنواره فجر نمی تواند حضور داشته باشد
- حضور سینمای هنروتجربه ایران در سه جشنواره جهانی
- فیلم «چرا گریه نمیکنی؟» به جشنواره فرانسوی بلفورت راه یافت
- همکاری تورج اصلانی با کارگردان گرجی/ فیلمبرداری «پسر کوچک و جنگل» به پایان رسید
- فیلمبرداری «چرا گریه نمیکنی؟» به پایان رسید
- تورج اصلانى جایزه بهترین فیلمبرداری جشنواره بالیوود ۲۰۲۱ را گرفت
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- «رابین هود»؛ افسانهی شیرین مرد شریف قانون شکن!
آخرین ها
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت
- «زوتوپیا ۲» رکورددار فروش جهانی سینما شد
- صدای بخش خصوصی را بشنوید؛ هوای آلوده با تعطیلی تئاتر تمیز میشود؟
- «رها» بهترین فیلم اول جشنواره گوا شد
- سنگرم اندازه همان کافه ام بود
- نگاهی به تازهترین قسمت برنامه «اکنون»؛ سیر و سلوک بازیگری





