سینماسینما، محمدرضا مقدسیان
نسبت هنر نمایش با زندگی چیست؟ چه نسبتی میان واقعیت و نمایش وجود دارد؟ میزان دخالت خودآگاه یا ناخودآگاه هنرمند و مخاطب در خلق یک اثر یا شیوه مواجهه با یک اثر چگونه تعریف می شود؟ اصولا امرواقعی یا امرخیالی چیست؟ اصالت از آن واقعیت محض است یا اینکه فارغ از مرزبندی میان واقعیت و تخیل، این محتوا و اثر بخشی اثر هنری است که به کار خلاقانه اصالت می بخشد؟ آگاهی مخاطب از چند و چون شکل گیری یک اثر نمایشی تا چه میزان می تواند در شیوه ارتباط میام مخاطب و اثر تعیین کننده باشد؟ آیا عیان شدن شیوه خلق یک نمایش و تبدیل شدن آن به خود نمایش تاثیری در شیوه مواجهه مخاطب با اثر دارد؟ این تاثیر و تاثر چگونه سر و شکل می گیرد؟ شیوه بداهه پردازی و به عبارتی دیگر و با اندکی تفاوت اتود زدن برای رسیدن به یک موقعیت نمایشی چه سهمی در شکل گیری یک اثرنمایشی دارد؟ آیا بداهه پردازی و توان بالا در این حوزه نشان از ارتباط فعال تر و انطباق بیشتر ذهن و روح و بخش خلاقه روان یک بازیگر دارد؟ بالا بودن سطح هوشیاری و حضور در لحظه بازیگر چگونه می تواند به کمک او آید تا موقعیت بداهه و آنی را به شکلی دراماتیک اجرا کند؟ و …
این سوالات و البته بسیاری دیگر سوال مهم و اساسی اطراف شیوه اجرای نمایش «بداهه» در ذهن مخاطب فعال تئاتر ایجاد می شود. شیوه خلق و اجرای نمایش «بداهه» برپایه اصل اجرای با کمترین دخل و تصرف در بکرترین و ناخودآگاه ترین ایده هایی است که برای خلق یک موقعیت نمایشی به ذهن بازیگر می رسد. به بیان بهتر در این نمایش تلاش شده تا با حذف عامل زمان و تامل برای رسیدن به یک فرم اجرایی، فاصله میان طرح ایده تک خطی ماجرا و تبدیل کردن آن به یک موقعیت نمایشی در یک بازه زمانی کوتاه و مشخص را به حداقل کاهش دهد تا بازیگر اولین و خالص ترین ایده ای که به ذهنش می رسد را با چاشنی توان خلاقه به اجرا در آورد. جدای از اینکه این سبک اجرا به واقع شکل گیرد یا اینکه بر مبنای تمرینات از پیش انجام شده واقع نمایانه اجرا شود، باید پذیرفت که این ایده اجرایی دست کم سطحی از صمیمت میان اجراگر و مخاطب ایجاد می کند که کمترین دستاورد آن درگیری حسی و ذهنی غلیظ تر مخاطب با نمایش در حال اجرا را رقم می زند. در واقع با این تمهید مخاطب نمایش همزمان با بازیگر از ایده داستانی با خبر می شود. این همزمانی باعث همدلی میان مخاطب و بازیگر هم می شود. نتیجه اینکه در کنار فعال شدن ذهن مخاطب برای خلق همان موقعیت نمایشی در ذهنش، جنسی از هیجان و نگرانی که نتیجه تلاش بازیگر چه خواهد شد و مورد رضایت واقع می شود یا خیر، در روان مخاطب رقم می خورد. به بیان بهتر این تمهید باعث می شود مخاطب، نمایش و تمام اجزای آن را خودی تر حس کند و حتی احساس تملک بیشتری نسبت به سرنوشت اثر و بازیگران پیدا کند. در واقع تلاش برای اجرای بداهه یا بداهه نمایی در نمایش «بداهه» منجر به این شده است که کل سالن نمایش و نه فقط جغرافیای صحنه کلیتی به نام نمایش بداهه را شکل دهد. دراین میان مخاطب هم در ساختاری نزدیک به تئاتر درمانی دچار تحول و مواجهه با خود می گردد.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
آخرین ها
- بیانیه یکصد سینماگر درباره حکم تازه جعفر پناهی
- «سایت اند ساوند» ۵۰ فیلم برتر ۲۰۲۵ را انتخاب کرد؛ فیلم اندرسون در صدر/ «یک تصادف ساده» ششم شد
- یک چرخش استراتژیک بزرگ؛ نتفلیکس برای خرید برادران وارنر، وارد مذاکرات انحصاری شد
- دربارهی نمایش «زنی که فقط سیگار میکشد»؛ ای کاش که جای آرمیدن بودی
- «تاجی» به اسکار رفت/ «آمیگدال» آماده نمایش شد
- نخستین نشست هیئت مدیره انجمن منتقدان برگزار و رئیس انجمن انتخاب شد
- ماجرایِ ظریفِ وزارت خارجهی سوئیس
- فیلم-کنسرت «هری پاتر»و «ارباب حلقهها» به آخرین اجرای پاییزی رسیدند
- پوستر «باد زرد – ونگوگ» رونمایی شد
- مولف بودن در آینه مکتب نقد عمیقگرا
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد





