سینماسینما، محسن جعفری راد
کمتر پیش می آید در مراسمی سینمایی شرکت کنم. نه اینکه آدم مهمی باشم که نیستم. چون مراسمی که معمولا دعوت می کنند یا اکران خصوصی فیلمهاست که چند بازیگر می آیند و موجی از تین ایجرها هم سلفی می گیرند و گاه بدون آنکه فیلم را ببیند می روند!،یا جشنواره های دیگر هم که اغلب باید سرپا بمانیم با اینکه دعوتنامه داریم! یا تشییع جنازه هایی که نمیخواهم در صف مرده پرستان دیده شوم! اما در چند سال اخیر، سایت سینماسینما که از ابتدای برپاییاش نویسنده ثابتش بودهام و هم اکنون در آن، ستون ثابت هفتگی دارم، جشنی به راه انداخته به ریاست کیانوش عیاری و دبیری کیوان کثیریان که جزو معدود مراسم هایی است که از آن لذت بردهام.
سال قبل، زیاد دست و دلم نمی رفت که حاضر باشم اما وقتی رفتم و دیدم با چه نظم و ترتیبی برگزار شد و چه احترامی برای مدعوین قائل بودند و از امیر نادری تا ابراهیم گلستان هم با جشن ارتباط تصویری برقرار کردند به خود افتخار کردم که در این سایت می نویسم.
اما امسال قضیه فرق می کرد. سال دوم بود و خب طبعا مثل فیلم دوم یک کارکردان، سنگ محک جدی برای کیفیت و کمیت جشن و آکادمی به شمار می رفت. اما به معنی دقیق کلمه از سال قبل بهتر، پیشرو تر و منظمتر بود و این، در مراسم سینمایی، کمتر به چشم میخورد. دقیقا چی؟ اینکه تمام کاندیداهای یک رشته، دور یک میز بنشینند به خصوص بازیگران زن! اینکه مراسم به موقع آغاز شود، اینکه هرکسی روی سن رود ابراز خوشحالی کند از حضور در جشن، اینکه جایزه ها دقیقا تخصصی اهدا شوند و هیچ ربطی به جناح و حزبی نداشته باشند؛ از جایزه آشغالهای دوست داشتنی گرفته تا جایره نوید محمدزاده، اینکه نسلهای مختلف هنرمندان حضور پیدا کنند. از علی عباسی و رضا کیانیان و سعید پور صمیمی و محمد متوسلانی و سیروس الوند و فاطمه معتمد آریا و مهتاب نصیرپور و مسعود رایگان و احترام برومند و رضا میرکریمی و مازیار میری گرفته تا بازیگران نسل جدید مثل سارا بهرامی و سحر دولتشاهی و نوید محمدزاده و باران کوثری و هومن سیدی و …. تا منتقدان صاحب قلمی مثل هوشنگ گلمکانی، مهرزاد دانش و امیر پوریا و … یا کارگردانان مستقلی مثل کیانوش عیاری، مجید برزگر، جعفر پناهی و…
یکی دیگر از امتیارات جشن اهدای جوایز به کسانی بود که درجشنواره های قبلی مهجور واقع شده بودند. از جمله زهرا داودنژاد برای بازی در فیلم شماره ۱۷ سهیلا، یا فیلم آشغالهای دوستداشتنی که جایزه بهترین فیلمنامه را گرفت یا فیلم مغزهای کوچک زنگ زده که دقیقا برعکس جشنواره فجر که ابتدا قرار بود جوایز اصلی را بگیرد و دقیقه نود نگرفت! در این جشن گرفت و بهترین فیلم و کارکردانی و بازیگری و .. را دریافت کرد.
مهمتر از همه اینها اینکه کمتر حاشیه و انتقادی بعد از مراسم شاهد بودیم. حاشیه که اصلا نداشت. انتقاد هم طبعا همیشه کسانی یافت میشوند که حکم فله ای و بدون مصداق و فکت و مثال می زنند و کیسه سنگهایشان! برای ضربه زدن به قطار در حال حرکت همیشه همراهشان است! و این کمیت ناچیز حاشیه و انتقاد، جشن آکادمی سینماسینما را جزو معدود جشن های معتبر می کند.
البته طبعا ضعف هایی هم دارد که امتیازات مثبتش، آنها را کمرنگ می کند. از حضور بی نظم عکاسان که واقعا نمی گذاشتند خیلی ها سن جشن را ببینند و برخی از آنها هرج و مرج ایجاد می کردند که چند سینماگر از جمله سیروس الوند به این قضیه واکنش جدی نشان داد که البته در اواخر جشن حل شد یا شکل اجرای جواد یحیوی که آن هیجان و طراوت لازم را نداشت و چند ایراد کوچک دیگر که امیدواریم در سال بعد حل شود. پس از همین حال منتظر دوره بعد و جشن باشکوه تر هستیم
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- اکران آنلاین مستند «رنج زیر پوست» در گروه سینمایی هنر و تجربه
- رامبد جوان تهیهکننده فیلم کوتاه «فقط مه واقعی است!» شد
- آرای چهره سال جایزه سینماسینما به تفکیک رایدهندگان – ۲/ از سام بهشتی تا احمدرضا دانش
- گزارش کامل مراسم جایزه آکادمی سینماسینما
- اعلام جرئیات مراسم پایانی دومین جایزه آکادمی سینماسینما/ یحیوی مجری است، پخش زنده از آپارات
- آدرسهایی که میتوانید از طریق آنها شاهد پوشش آنلاین مراسم جایزه آکادمی سینماسینما باشید
- تیزر جایزه آکادمی سینماسینما رونمایی شد
- نامزدهای دومین دوره جایزه آکادمی «سینماسینما» معرفی شدند
- مشارکت ۲۰۴ نفر از اهالی رسانه در انتخاب مؤثرترین چهره سینمایی سال ۹۷
- مراسم دومین جایزه آکادمی سینماسینما برگزار میشود
- «تیغ و ابریشم»/ میدان جوانان (سابق)؛ یک مستند جسورانه
- نگاهی به چهار مستند روز سوم جشنواره/ از «میدان جوانان سابق» تا «پرتره خانم فرخزاد»
- نگاهی به چهار مستند روز دوم جشنواره سینماحقیقت
- نگاهی به شش قسمت نخست سریال «ممنوعه»/ کپی، غیر برابر با اصل!
- روایت مستند یک روزنامهنگار از مرگ مشکوک مادرش
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
آخرین ها
- از استعفای اعتراضی جعفر پناهی تا تقابل با هیاتمدیره؛ پشت پرده اختلافات صنفی سینماگران
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان





