علی اناری
با اعلام اسامی فیلمهای حاضر در بخش مسابقه (سودای سیمرغ)، نگاه نو (فیلمهای اول) و هنر و تجربه سیوچهارمین جشنواره فیلم فجر، تکلیف آثار آماده نمایش در ویترین ۱۱ روزه سینمای ایران (۱۲ تا ۲۲ بهمن) تا حدود زیادی روشن شد و حالا فقط مانده عوام و خواصی که زیر و بالای این سینما را دنبال میکنند، چند روز باقی مانده تا به صدا درآمدن سوت آغاز جشنواره سیوچهارم را دندان بر جگر بگذارند تا جشن زمستانی هر سالهشان در سالنهای تاریک سینما آغاز شود.
از شب اعلام اسامی فیلمهای بخش مسابقه تا معرفی آثار راه یافته به بخش نگاه نو و فیلمهای واجد شرایط حضور در بخش هنر و تجربه، شاهد واکنشهای قابل پیشبینی برخی از سینماگرانی بودیم که آثارشان راه به هیچ کدام از بخشهای رقابتی جشنواره امسال نبرده بود. فارغ از ایرادهای تکراری مدعیان به تصمیمات اعضای هیات انتخاب مبنی بر نادیده گرفتن ارزشهای موجود در آثار رد شده و البته دفاعیات باز هم تکراری انتخابگران مبنی بر دخالت سلیقه اعضا (که ناظر بر با ارزش یا بیارزش بودن آثار نیست) و محدودیتهای جشنواره، نکتهای که این میان میتوان بر آن انگشت گذاشت کنجکاوی بیجواب جشنوارهروها و سینمادوستان ایرانی در خصوص برخی از آثار بازمانده از ماراتن فجر است که حداقل تا لحظه اکران عمومی آنها در سال یا سالهای آتی (حالا کِی باشد و چه باشد) بیجواب میماند.
فیلمهایی چون «سایههای موازی» ساخته اصغر نعیمی که به گفته برخی دوستان منتقد، نقشآفرینی متفاوتی از ابوالفضل پورعرب – این اولین ستاره سینمای پس از انقلاب – را پس از سالها سکوت و بیماری در این فیلم شاهد بودهاند. «در سکوت» ژرژ هاشمزاده، اولین فیلم بلند برنامهریز و دستیار کارگردان پرکار سینمای ایران، «امتحان نهایی» عادل یراقی با فیلمنامهای از عباس کیارستمی و حتی «دراکولا»ی رضا عطاران که از حالا حس کنجکاوی طرفدارانش را قلقلک میدهد. «خانواده فرشچی» نادر تکمیل همایون، «پارادایس» علی عطشانی، «هلن» علی اکبر ثقفی، «قشنگ و فرنگ» وحید موسائیان، «هیهات» کار مشترک هادی مقدم دوست، هادی ناییجی، دانش اقباشاوی و روحالله حجازی، «گذر موقت» افشین هاشمی و… نیز البته از پتانسیل قرارگیری در مدار این دایره کنجکاویبرانگیز – هر یک به فراخور حال خود البته – برخوردارند.
وجود بخشی با عنوان خارج از مسابقه یا جنبی در سالهای ماضی فرصتی بود تا آثار خارج از سلایق و محذورات اعضای محترم هیات انتخاب و بازبینی جشنواره فیلم فجر نیز فرصت عرض اندام در این جشن سالیانه سینمای ایران را داشته باشند. بخشی که به نظر میرسد دست اندرکاران جشنواره سیوچهارم هنوز برای برپایی و عملیاتی کردن آن به نتیجه نرسیدهاند. هرچند شاید برخی از نامهای مطرح شده نسبت به نمایش فیلمهایشان در بخش خارج از مسابقه جشنواره فیلم فجر تمایلی نداشته باشند، اما دیگرانی که نفس نمایش اثرشان در جشنواره را فارغ از هر زندهباد و مردهباد مغتنم میشمارند و البته امثال مایی که دیدن برخی از این آثار را مقدم بر انتخابهای هیات محترم انتخاب میدانیم، بیصبرانه منتظر تصمیم مدیران جشنواره برای اضافه کردن بخش جنبی، یا خارج از مسابقه یا هر اسمی دیگری که میخواهد داشته باشد، به جشن سیوچهارم سینمای ایران هستیم.
منبع: روزنامه شهروند
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- داوران ایرانی معرفی شدند؛ افتتاح جشنواره جهانی فیلم فجر با فیلمی از عباس کیارستمی
- «اجل معلق»؛ میان زمین و آسمان
- فوت بازیگر فیلم عباس کیارستمی/ احمد احمدپور درگذشت
- نگاهی به «پیرپسر» و تطابق آن با جهان سینمای کیارستمی/ اول به پیرامون، بعد به دوردستها
- «خانه دوست کجاست؟» یک فیلم صلح طلب است
- پرونده جنجالی عباس کیارستمی در «طعم عباس»
- رضا عطاران با «اجل معلق» به شبکه نمایش خانگی میآید
- «خانه دوست کجاست» در تازهترین قسمت سینماماجرا
- آقای عطاران اگر قرار نبود به سوالی جواب دهید پس چرا در نشست خبری شرکت کردید؟
- اکران آنلاین «قیف» از سهشنبه
- نمایش «طعم گیلاس» در قزاقستان
- در بخش ۱۰ فیلم برتر؛ «کلوزآپ» عباس کیارستمی در جشنواره ایدفا اکران میشود
- کیارستمی در آثار خود بیشتر به دنبال راه حل بود/ فرم برای کیارستمی همیشه اهمیت داشت
- چهار فیلم جدید با ترکیب تازهای از بازیگران روی پرده سینماها
- انتشار عکس گریم متفاوت رضا عطاران/ «قیف» اکران میشود
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت





