سینماسینما، فریبا اشوئی؛
گاهی بعضی سریالها طوری از دل زندگی میجوشند که نمیشود بهشان فقط به چشم یک سرگرمی نگاه کرد. «وحشی» ساختهی هومن سیدی، یکی از همانهاست.
نه فقط به خاطر داستان تلخش، بلکه چون سراغ بخشی از جامعه رفته که معمولاً کسی نمیخواهد زیاد دربارهشان حرف بزند: آدمهایی که جایی در حاشیهها زندگی میکنند، کار میکنند، له میشوند و کسی صدایشان را نمیشنود.
در دل این داستان، داود اشرف را داریم؛ مردی از طبقه کارگر، قربانی شرایطی که از همان اول انگار تصمیم گرفته بودند جایی در متن زندگی نداشته باشد.
او از آن تیپ شخصیتهایی نیست که از اول با برچسب «خطرناک» معرفی شود، ولی وقتی داستان جلو میرود، میفهمی که چطور زندگی و جامعه قدمبهقدم او را به سمت خشونت، طرد و انزوا سوق دادهاند.
سریال از چند جهت قابل تأمل است. یکی از آنها، تصویر صادقانهایست که از زندگی کارگری و حاشیهنشینی ارائه میدهد.
قابهای گرفته، رنگهای سرد و سکوتهایی که گاهی بیشتر از دیالوگها حرف میزنند، انگار زندگی خیلی از آدمهای واقعی را نشان میدهد.
مدرسه شیکاگو و نظریهپردازانی مثل لوئیک واکان سالهاست از چنین فضاهایی گفتهاند؛ از آدمهایی که مهاجرت میکنند، بیریشه میمانند، طرد میشوند.
از طرفی، نگاه روانکاوانه به داود هم ما را با ابعاد تازهای از او روبرو میکند.
او نه قربانی صرف است و نه فقط یک خشن بیمنطق. در واقع، کسیست که نمیتواند خودش را در آینهی جامعه بازشناسد، چون جامعه از اول جای او را خالی گذاشته.
سکوتش، خشمش، نگاههایش… همهی اینها فریادهایی هستند بیزبان.
جواد عزتی هم در این میان، کار بزرگی کرده. بازیاش در نقش داود نه اغراقآمیز است، نه نمایشی.
درست مثل یک آدم واقعی، که از درد میسوزد اما خودش را جمع میکند، نه بلند گریه میکند، نه دنبال ترحم میگردد.
وقتی او بازی میکند، تو دیگر جواد عزتی را نمیبینی، فقط داود را میبینی.
و در پایان، «وحشی» فقط یک داستان نیست. یک هشدار است.
هشداری دربارهی آدمهایی که کمکم از یاد میروند، دربارهی خشونتی که ناگزیر میشود زبان اعتراض، دربارهی انسانهایی که بهجای فرصت، سهمشان طردشدن بوده.
این سریال، آینهایست برای دیدن چیزهایی که مدتهاست از دیدنشان فرار کردهایم.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «بامداد خمار»؛ عشق، طبقه و زبان تصویر
- اکران آنلاین «پیرپسر» متوقف شد
- اکران آنلاین فیلم «پیر پسر» آغاز شد
- تقوایی، کاشف سکوتها و رازهای ناگفته
- «کارناوال» در یک چهارم نهایی
- سریال «وحشی»؛ الهامی واقعی از یک اسطورهی شوم
- «ناتوردشت»؛ قصهای از وجدان، آبرو و جمعیت
- «وحشی»؛ اولین حضور سریالهای ایرانی در تورنتو
- برای اولینبار در ایران؛ نسخه ترمیم شده «باشو غریبه کوچک» در شبکه نمایش خانگی منتشر شد
- «آه سرد» آنلاین اکران میشود
- نسخه اصلی «خانه پدری» آنلاین اکران شد
- «صددام»؛ بدلی که مختصر برقی میزند، اما طلا نیست
- بازیگران سریال «از یاد رفته» معرفی شدند
- «سودابه» آنلاین اکران میشود
- تابستانِ ولرم پلتفرمها
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت





