۱. از روزی که حیدریان رئیس سابق سازمان سینمایی کمیتهای مجهول الهویه به نام کمیته انضباطی اکران، ساخت و حکم عجیب و غریبی هم برای دبیرش-با آن سابقه مشعشع- زد، مشخص بود فاتحه همین اکران پر از ایراد فعلی را هم باید خواند. یک کمیته نامشخص، بدون شرح وظایف شفاف، بدون توانایی، بدون تصمیمسازی و بدون ضمانت اجرایی. همان دوست عزیز دبیر هم تا دید حیدریان رفتنی شده در باب ناتوانی مدیریتی ایشان داد سخن داد تا براحتی آب خوردن، نمکدان او را بشکند.
حالا در این اوضاع هرکی به هرکی اکران فیلمهایی نظیر “آستیگمات” و “گرگ بازی” دارند قربانی میشوند. اصلا سینمای بدردبخور فرهنگی ایران که میشد بهاش اهمیت داد و سینمای ایران را به آن جریان منتسب کرد، دارد قربانی میشود. اکران های کوتاه مدت با سینماهای کم سهم این دسته فیلمهاست. تازه اگر شانس یارشان باشد و اکران بگیرند، وگرنه مثل انبوه فیلمهایی که اساسا شانسی برای اکران عمومی پیدا نمیکنند باید بروند سماق بمکند و مدتها پشت صف خالتورها بمانند. پس این کمیته انضباطی دارد چه میکند در این بلبشوی بیسابقه؟
وقتی گفتم سازمان سینمایی کارمند خالتورسازهاست دوستان مدیر و همراهانشان برآشفتند. سینماهای پرشمار، طول اکران زیاد، صدور مجوزها در کوتاهترین زمان و با کمترین قید و شرط و انواع اغماضها برای خالتوریها فراهم است و انواع سختگیریها و محدودیتها و محرومیتها برای سینمای فرهنگی ایران مهیاست. حالا میبینیم که نتیجه سیاست مفسده برانگیز “سرمایه سالاری” دست سازِ جناب حیدریان، رسما دارد به نابودی سینما میانجامد. تصمیمات مربوط به سرنوشت فیلمها و اصولا تصمیمات کلان سینما دارد جایی غیر از سازمان سینمایی گرفته میشود.
۲. با اینهمه سوء مدیریت آشکار، که ماجرای اکران، بخش کوچکی از آن است، زمزمههای ماندن مدیر سابق در گوشههای موثر سیستم مدیریتی سینما به گوش میرسد. دارند ساختمان خالی میکنند، کمیته تشکیل میدهند که عنان این سینمای فرتوت را تا نابودی کاملش در اختیار داشته باشند. واقعا این وسط یک سوال اساسی وجود دارد؛ دوستان چه منافعی در سینما دارند که دل کندن از آن اینهمه برایشان دشوار است؟ چه منافع هنگفتی برای آنان در سینما هست که حاضر نیستند به هیچ قیمتی دست از سر سینما بردارند؟ چرا قانون را به سخره میگیرند و دور میزنند؟ چگونه است که معاونان رئیس جمهور، انبوه معاونان و مدیران کل در سایر وزارتخانهها و یا حتی شهردار تازه انتخاب شده تهران، دست برمیدارند و میروند ولی مدیر سابق سینما وا نمیدهد و ول کن معامله نیست؟ واقعا جریان چیست؟ یکی شفاف سازی کند بد نیست. امیدوارم سرپرست جدید سازمان سینمایی که به طرفداری از شفاف سازی شهره است پیشقدم شود تا جزئیات ماجرا را بدانیم. البته که از برخی مناسبات و منافع، بیخبر نیستیم ولی اعلام رسمی آن، معنای دیگری دارد. واقعا وقتی آقای وزیر ارشاد از نوسازی و تحول در سینما حرف میزند، دقیقا دارد از چه حرف میزند؟ منظورش دور ریختن افکار مدیریتی پوسیده و فسیل شده نیست؟ پس چیست؟
۳. نکته کلیدی در قانون منع بهکارگیری بازنشستگان، به کارگیری بازنشستگان در مراکزی است که از بودجه دولتی و عمومی استفاده میکنند. با این حساب حکم تازهای که برای آقای حیدریان در فرهنگستان هنر توسط سرپرست فرهنگستان صادر شده چه موضوعیتی دارد؟ اگر مغایر قانون نیست، چرا صدایش را درنمیآورند؟
روزنامه اعتماد ۸ آذر ۹۷
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- بنیاد ایرانشناسی برگزار میکند؛ نشست تخصصی روایت وطن در سینمای ایران
- جایزهای فراتر از پناهی و فیلمش
- طبقه فرودست، اخلاق و مسالهی انتخاب
- یک یادداشت در هفت پرده
- آنها که «علت مرگ: نامعلوم» را توقیف کردند باید پاسخگو باشند!
- چند کلمه دربارهی فساد و فحشا و ابتذال و «کیک محبوب من»
- به بهانه تغییر رییس سازمان سینمایی/ باید مدیران را پاسخگو کنیم
- جشنواره اسپانیایی به «دوربین فرانسوی» جایزه طلایی داد
- «شامیر» به سیبری میرود
- بررسی مشکلات فیلمنامهنویسی درگفتوگوی کیوان کثیریان با شادمهر راستین و مهران کاشانی/ سانسور مشکل اساسی سینمای ایران
- سینمای مستقل و آینده سینمای ایران بررسی شد؛ سینمای مستقل آزادی، سلطه ناپذیری، عشق و ارزش زن را بازتاب میدهد
- ضرورت توجه به سینما مستقل در ایران بررسی میشود
- امروز، روز ملی سینما نیست!
- یادداشت کیوان کثیریان؛ کلی آیهی یأس و یک آرزو/ درباره انتخاب وزیر ارشاد دولت چهاردهم
- صدداستان ۳؛ انتشار ۳ داستان کوتاه با صدای طوفان مهردادیان
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- «رابین هود»؛ افسانهی شیرین مرد شریف قانون شکن!
آخرین ها
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت
- «زوتوپیا ۲» رکورددار فروش جهانی سینما شد
- صدای بخش خصوصی را بشنوید؛ هوای آلوده با تعطیلی تئاتر تمیز میشود؟
- «رها» بهترین فیلم اول جشنواره گوا شد
- سنگرم اندازه همان کافه ام بود






