سینماسینما، امیرعلی نصیری
پرده اول: بهمن ۱۳۹۸) در روزهای آخر جشنوارهای بیرمق، قدمزنان به سمت سینما میرفتم. در خیابان حس کردم پسری مزاحم دختری است که البته همدیگر را میشناسند. تصمیم گرفتم با پلیس ۱۱۰ بگیرم و گزارش دهم. بعد از برقراری تماس و در وسط توضیحات من، آقایی پشت خط گفت که اینجا هلال احمر است. برای تماس با ۱۱۰ از سیمکارت دیگری استفاده کنید! حس کردم یک جای کار میلنگد.
پرده دوم: اسفند ۱۳۹۸) پس از مدتی گمانهزنی و تکذیب، سرانجام در صدا و سیما خبری منتشر میشود مبنی بر رویت مواردی از بیماری جدید کووید۱۹ در شهر قم.
پرده سوم: فروردین تا دیماه ۱۳۹۹) بهعنوان یک خوره سینما و فیلمبین حرفهای، یک سال پایم را در سینما نگذاشتم؛ هدفم از این کار چه بود؟ لطمه زدن به سینمای کشور؟ لجبازی با فیلمسازان داخلی؟ نه؛ ترس از مبتلا شدن به کرونا و انتشار ناخواسته آن.
جشنوارههای معتبر سینمایی ـ حتی در کشورهایی که به واکسن دست یافتند یا همچون زمان جنگ جهانی اول (!) قرنطینه سراسری را رعایت میکردند ـ به تعویق افتاد یا بهصورت مجازی برگزار شد.
پرده چهارم: دی ۱۳۹۹) فراخوان ثبت آثار در جشنواره فیلم فجر منتشر میشود و در کمال ناباوری بیش از ۱۰۰ فیلم ثبتنام میکنند. سوال اینجاست که اولاً این فیلمها در چه شرایط بهداشتی تولید شدند؟ ثانیاً در شرایطی که بسیاری از فیلمهای تولید سال ۹۸ به نمایش درنیامدهاند (و طبیعتاً بازگشت سرمایه نداشتهاند) چه توجیهی برای تولید این فیلمها وجود دارد؟
پرده آخر: بهمن ۱۳۹۹) هیأت داوران ـ به جای هیأت انتخاب ـ اسامی فیلمهای پذیرفته شده را اعلام میکند.
ماجرای گوش یکی از بازیگران زن و سر تراشیده او داغ میشود. گزارش تصویری، یادداشت و کاریکاتور در اینباره منتشر میشود!
انجمن منتقدان و نویسندگان سینمایی برای صدور کارت جشنواره دست به قرعهکشی میزند! اسم برخی از منتقدان در لیست منتخب به چشم میخورد که پارسال تصمیم گرفته بودند در جشنواره شرکت نکنند.
سالنهای سینما با ۳۰ درصد ظرفیت بلیتفروشی خواهند کرد. در ساعات اولیه فروش بلیت ۳۰ هزار تومانی، وبسایت از دسترس خارج میشود.
موج نمایش خصوصی فیلمها برای منتقدان، پرقدرتتر از هر سال به راه میافتد؛ مسالهای که جدید نیست، ولی امسال بسیار پررنگتر است. درباره فیلمهایی که جزو انتخابهای نهایی نیستند، مینویسند که چقدر خوب هستند. از داستان فیلمهایی که انتخاب شده، با اشتیاق مینویسند و تصور نمیکنند شاید تماشاچیها بخواهند بیواسطه و اطلاع قبلی آنها را تماشا کنند. بعد از هر نمایش هم خندان و بیماسک با هم عکس یادگاری میگیرند. منتقد پوستر فیلم را همراه با چند صفت مثبت استوری میکند. کارگردان هم استوری منتقد را استوری میکند!
مؤخره) برای لحظاتی گیج و منگ میشوم؛ نکند ما کرونا را شکست دادیم و من در دنیایی موازی در کشوری دیگر زندگی میکنم؟ این پنج پرده هم طرح فیلمنامهای از برادران مارکس است، نه روایت تاریخ!
تنها کاری که از دستم برمیآید این است که دعا کنم؛ برای تماشاچیان، خانوادههایشان، فیلمسازان و سرانجام سیمرغ جشنواره که قرار است ده روز دیگر بر سرش دعوا شود.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- افزایش مرگ چهرههای مشهور؛ در چین چه خبر است؟
- لغو یک جشنواره سینمایی به دلیل شیوع دوباره کرونا/ جشنواره شانگهای در سال ۲۰۲۳ برگزار میشود
- کاهش پروتکلهای بهداشتی؛ جشنواره کن بدون ماسک و تست کرونا برگزار میشود
- سالنهای سینما و تئاتر با ۸۵.۷۱ درصد بیشترین رعایت پروتکل ها را داشته اند
- خبرنگارانی که سال ۱۴۰۰ آخرین برگ دفتر زندگانیشان شد
- دبیر شورای صنفی نمایش: منتظر نظر سازمان سینمایی برای اکران در نوروز هستیم
- کرونا، سینما و جشنوارهای با حاشیههای بی پایان
- تست کرونای گروههای «تئاتر فجر» قبل از اجرا/ حذفی که جایگزین ندارد
- رییس کمیته مسابقات سازمان لیگ : مدیریت ورزشگاه در حضور تماشاگران سختتر از مدیریت سینما است!
- گفتوگو با داوود موثقی/ اگر سیاستگذاران ما دغدغه فرهنگ داشتند شدت رکود در سینما در این حد نبود
- فعالیت سینماها به حالت عادی بازمیگردد
- حلول روح دنکیشوت در بهروز افخمی
- جزئیاتی از چهلمین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر
- احتمال پایان محدودیتهای کرونایی سینماها قوت گرفت
- سینماهای اتریش تعطیل شدند/ آغاز قرنطینه عمومی از اول آذر
نظر شما
پربازدیدترین ها
- با موافقت شورای پروانه فیلمسازی؛ ۶ فیلمنامه پروانه ساخت سینمایی گرفتند
- درباره یک خبر بی نهایت وحشتناک و غم انگیز
- یادداشتی بر فلسفه دوستی بر پایه «چشمانت را ببند»/ در جستوجوی دوست
- پس از جنجال حرفهای مدیر جشنواره کمرایمیج؛ استیو مک کوئین رفت/ کیت بلانشت ماند
- با احکامی جداگانه از سوی رائد فریدزاده؛ حسینی و شفیعی معاون شدند/ ایلبیگی به موسسه سینماشهر رفت
آخرین ها
- «کارون – اهواز» در مراکش
- رونمایی از پوستر انیمیشن «شنگول و منگول» در آستانه اکران
- درباره «اتاق بغلی» اثر پدرو آلمودووار/ مرز باریک دوستی و مرگ زیر جهانی از زندگی و رنگ
- استادان و کارگاههای «سینماحقیقت۱۸» را بشناسید
- بر مبنای آمار سمفا؛ روند صعودی فروش سینماها در هفته گذشته نزولی شد
- محمد شکیبانیا رئیس سیزدهمین جشن مستقل سینمای مستند شد
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- با احکامی جداگانه از سوی رائد فریدزاده؛ حسینی و شفیعی معاون شدند/ ایلبیگی به موسسه سینماشهر رفت
- کارگردان «سه جلد»: اقتصاد سینمای ایران را چند سکانس رقص میگرداند
- نمایش دو مستند از ناصر تقوایی در موزه سینما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ کونان اوبراین، میزبان اسکار ۹۷ام خواهد بود
- «کارمند جماعت» رونمایی میشود
- یادداشتی بر فلسفه دوستی بر پایه «چشمانت را ببند»/ در جستوجوی دوست
- دنزل واشینگتن از دنیای بازیگری خداحافظی میکند
- تاد هینز رئیس هیئت داوران جشنواره فیلم برلین شد
- پس از جنجال حرفهای مدیر جشنواره کمرایمیج؛ استیو مک کوئین رفت/ کیت بلانشت ماند
- ابوالفضل جلیلی مطرح کرد؛ حضور در کلاس بازیگری عامل موفقیت نیست
- نمایش بلندترین سکانس پلان سینمای مستند ایران در آمریکا
- کدام سینما واقعی تر است ؟
- پیدا شدن جسد یک بازیگر در خانهاش
- دیدار اصغر فرهادی با علاقهمندان فیلمهایش در استانبول
- فیلمی که اطلاعاتش مخفی نگه داشته شده؛ لوپیتا نیونگو به فیلم کریستوفر نولان پیوست
- «کتابخانه نیمهشب» روی صحنه میرود
- سه نمایش برای مستند «۹۹-۱۹» در یک هفته
- با موافقت شورای پروانه فیلمسازی؛ ۶ فیلمنامه پروانه ساخت سینمایی گرفتند
- درباره فیلم جدید رابرت زمکیس/ «اینجا»؛ یک قرن را طی می کند، اما بدون حرکت دوربین
- سوینا منتشر میکند؛ نسخه ویژه نابینایان «مورد عجیب بنجامین باتن» با صدای مهدی پاکدل
- «پینگو» بعد از ۱۸ سال بازمیگردد
- جوایز اصلی فستیوال فیلم هانوی به «بی سر و صدا» رسید
- درباره یک خبر بی نهایت وحشتناک و غم انگیز