سینماسینما، نغمه دانش آشتیانی
با بروز بحران شیوع کرونا در کشورمان و تعطیلی فعالیت های فرهنگی هنری اولین واکنشی که از سوی مسئولان وزارت ارشاد دیده شده توجه به سامانه های VOD بود به طور مثال عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در توییتر خود اضافه شدن روزانه یک فیلم به شبکه خانگی و ارایه تسهیلات برای بازدیدکنندگان سامانه های برخط ویدیویی را وعده داد؛ امری که به واقع در دستور کار هم قرار گرفته بود زیرا چند روز قبلش منوچهر هادی از انتشار«رحمان۱۴۰۰» در سامانههای وی او دی خبر داده و نوشته بود: «خوشحالم که در این روزهای تلخ با دیدن نسخه قانونی و کلی سانسور خنده و شادی را به خانه های شما می آوریم.»
این خبر منوچهر هادی ازاین نظر حایز اهمیت بود که فیلم او سال ۹۷ و در حالی که در اوج فروش خود بود به دلیل اینکه نسخه ممیزی نشده آن در برخی از سینماها به نمایش درآمده بود، توقیف و از اکران حذف شد. مماشات با یک فیلم توقیفی که در شرایط عادی بدین سرعت مشکل ارایه اش به سامانه وی او دی قابل حل نبود، نشان از عزم وزارت ارشاد داشت که برای تقویت روحیه مردم در شرایط بحران کرونا، کاری کرده باشد و همچنین فرصتی برای سرگرم شدن افراد در قرنطینه خانگی فراهم آورد.
پس از این فیلم به سرعت نسخه ای از فیلم کمدی «مطرب» ساخته مصطفی کیایی به شبکه نمایش خانگی آمد و سپس خبری مبنی بر ورود فیلم جنجالی «مارمولک» ساخته کمال تبریزی به این شبکه منتشر شد؛ فیلمی که در سال ۸۲ با سروصدای زیاد اکران شد ولی دیری نپایید که منتقدانش آن را از پرده سینماها پایین کشیدند و فیلم در این ۱۶ سال به شکل رسمی وارد شبکه نمایش خانگی نشد ولی نسخه باکیفیت و بی کیفیت آن از شبکه قاچاق سر درآورد.
آنچه در رفتار اعضای شورای صدور مجوز سازمان سینمایی برای شبکه نمایش خانگی در این یک ماه دیده شد مشابه آنچه عموما از آنها دیده می شد، نبود و مشخص بود که سیاست بالادستی باعث این تغییر رویه برای آرایش مناسب شرایط بحران شده است. حال سوال این است که با چنین گشایشی چه اتفاق ناخوشایندی در جامعه و بین مخاطبان رخ داد؟
اگر آنهایی که سال ها باعث معطلی فیلم ها در صف ورود به شبکه نمایش خانگی شده اند فکر می کرده اند این فیلم ها تاثیرات نامطلوبی بربینندگان دارند، منطقا نباید حتی در شرایط قرنطینه هم چنین گشایشی ایجاد می شد زیرا آن تاثیر نامطلوب هنوز پابرجاست! ولی به نظر می رسد پاسخ این است که این برخوردها در طول سال ها نه تنها منطقی نبوده اند بلکه باعث اجحاف در حق صاحبان آثار سینمایی نیز شده اند.
حال که ترس مسئولان از چنین رویکردی ریخته است! جا دارد پس از عبور از بحران کرونا شورای صدور پروانه نمایش برای شبکه نمایش خانگی با پویایی و سرعت بیشتری به وظایف خود بپردازد و با شناخت بهروزتر و تخصصی تر نسبت به مدیاهای جدید عرضه محصولات تصویری و پذیرفتن اینکه در سرعتِ امروزِ تبادل اطلاعات، سال هاست که مخاطب منتظر ما نمی ایستد و نیاز خود را از راه های دیگری برآورده می کند.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- عسگرپور: رئیسجمهور دستور بازنگری دهد/ این مصوبه موجب رانت و انحصار است
- نامه پلتفرمهای نمایش خانگی به رییس جمهور
- رئیس دبیرخانه ستاد کشوری کنترل دخانیات وزارت بهداشت: به ازای هر ثانیه نمایش استعمال دخانیات در تولیدات نمایشی، جریمه ۲۱۰ میلیونی اعمال شود
- درآمد ۲۲ هزار میلیاردی اپراتورهای اینترنتی از محل پلتفرمها
- تاکید بر اهمیت کپی رایت فیلمهای خارجی؛ طغیان تهیهکنندگان علیه پخش آگهی در پلتفرمهای نمایش خانگی
- درباره «بازنده» / لبه تاریکی
- تهیهکننده سینما مطرح کرد: کوچ سینماگران حرفهای به پلتفرمها و فیلمهایی که تعطیل میشوند
- اطلاعیه شورای ورزش سازمان صداوسیما در پی حواشی اخیر
- در پاسخ به توهین مدیر پلتفرم نماوا تعلل نکنید؛ نامه سرگشاده یک انجمن سینمایی به شورای صیانت خانه سینما
- نظارت سازمان سینمایی به نمایش آثار سینمایی خارجی در پلتفرمها
- پخش سریال «حشاشین» در ایران ممنوع شد
- صحبتهای یک مجری درباره ممنوعیت کار در تلویزیون و دعوت دوباره
- با ابلاغ رئیسجمهور؛ اعضای کمیته تدوین سیاستهای شبکه نمایش خانگی منصوب شدند
- درخواست انجمن تهیهکنندگان مستقل سینما از پلتفرمها
- پیشنهاد انجمن تهیهکنندگان مستقل سینما؛ نه ساترا، نه ارشاد
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- «سایت اند ساوند» ۵۰ فیلم برتر ۲۰۲۵ را انتخاب کرد؛ فیلم اندرسون در صدر/ «یک تصادف ساده» ششم شد
- یک چرخش استراتژیک بزرگ؛ نتفلیکس برای خرید برادران وارنر، وارد مذاکرات انحصاری شد
- دربارهی نمایش «زنی که فقط سیگار میکشد»؛ ای کاش که جای آرمیدن بودی
- «تاجی» به اسکار رفت/ «آمیگدال» آماده نمایش شد
- نخستین نشست هیئت مدیره انجمن منتقدان برگزار و رئیس انجمن انتخاب شد
- ماجرایِ ظریفِ وزارت خارجهی سوئیس
- فیلم-کنسرت «هری پاتر»و «ارباب حلقهها» به آخرین اجرای پاییزی رسیدند
- پوستر «باد زرد – ونگوگ» رونمایی شد
- مولف بودن در آینه مکتب نقد عمیقگرا
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته





