سینماسینما، گلاره محمدی
آخرین فیلم محمدحسین مهدویان بازگشتِ اوست به ژانری که دوست دارد و عمده موفقیت های پیشین خود را نیز در همین گونه سینمایی به دست آورده است، اما این بازگشت لزوماً نمی تواند به معنای موفقیت دوباره او باشد.
«مرد بازنده» داستانی پلیسی- معمایی دارد که می کوشد فراز و فرودهای معمول را نداشته باشد تا مخاطب خود را در لحظاتی غافلگیر کند اما نکاتی وجود دارد که باعث می شود آن اتفاق اولیه یعنی برقراری ارتباط میان مخاطب و اثر سینمایی، شکل نگیرد.
شخصیت محوری داستان، احمد خسروی با بازی جواد عزتی، به دلایلی باورپذیر نیست؛ تفاوت سنی جواد عزتی با نقشی که بازی می کند کم نیست و گریم هم نه تنها کمکی به کاهش این تفاوت نمی کند بلکه در لحظاتی با دیده شدن بیش از حد چهره پردازی، تصنعی بودن افزایش سن کاراکتر احمد خسروی به شدت به چشم می آید. از سوی دیگر انتخاب تکیه کلام هایی که می بایست وجه کارآگاهی داستان را پررنگ سازد، درست از آب درنیامده مثل جمله ای که خسروی درباره تنقلات می گوید: «شیر با کیک را ترجیح می داد یا دلستر با کلوچه؟!» (نقل به مضمون) یا حرکات دستش هنگام رانندگی برای اخطار دادن به ماشینی که در حال فرار است و یا تکرار بیش از حد نام دستیار یا معاونش «رئوفی» که به دلیل تعدد تکرار، گل درشت به نظر می رسد.
مهدویان در «مرد بازنده» می خواهد سیر تحول شخصیتی را به نمایش بگذارد که در ابتدا ساده ترین بی قانونی را برنمی تابد ولی در پایان خودش قانون را دور می زند. در این مسیر خرده داستانهای متعددی نیز روایت می شود که کمکی به خط اصلی روایت نمی کند. اینکه کاراکتر احمد خسروی چرا و چگونه متحول می شود، پس از پایان فیلم همچنان بی پاسخ مانده! برای کسانی که سریال «زخم کاری» را دیده اند بسیاری از خرده داستانها، شخصیتها و بازی ها یادآور آن سریال و به نوعی ادامه همان داستان در قالب فیلمی سینمایی است. ارتباط سرد میان پدر و پسر، نقش منفی زن در سریال و فیلم، ارتباطات و فساد پشت پرده و … اما اینجا خبری از نقاط قوت آن سریال نیست؛ رعنا آزادیور حتی گوشه ای از بازی پرقدرتش را ارائه نمی کند، جواد عزتی ادامه شخصیت مالک هست و نیست و این بلاتکلیفی نه تنها شخصیت محوری داستان که کیفیت کل اثر را مخدوش کرده است، شبنم قربانی نتوانسته از پس نقش کلیدی که نقطه عطف داستان را رقم می زند، به خوبی برآید. در میان بازیگران تنها آناهیتا درگاهی، مجید نوروزی و بابک کریمی حضوری بجا و درخور توجه دارند که همین تفاوت کیفی در مقایسه با دیگر بازیگران، نقش آنها را برجسته میسازد.
نکته دیگری که نمی توان نادیده گرفت این است که فیلم از فقدان موسیقی متن لطمه دیده و موسیقی پرحجم تیتراژ پایانی نتوانسته خلاء موسیقی متن را پر کند. مهدویان با «مرد بازنده» نشان داد که کار کردن با یک گروه ثابت گاه می تواند پاشنه آشیل یک اثر محسوب شود و لزوماً نقطه قوت آن نباشد، شاید اگر او کمی از آثارش فاصله بگیرد و از زاویه ای دیگر آنها را ارزیابی کند، به برخی از نکاتی که منتقدانش مطرح می کنند، پی ببرد.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- جوایز بخش تبلیغات اهدا شد/ غیبت چهرههای شاخص سینما در افتتاحیهی جشنواره فیلم فجر
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ بزرگداشت بابک، والیزاده و الوند در افتتاحیه جشنواره
- در نشست خبری جشنواره فیلم فجر مطرح شد؛ جشنواره نباید محل تنبیه کسی قرار گیرد/ سیمرغ اقتباسی باز میگردد؟
- رئیس سازمان سینمایی مطرح کرد: پیشنهاد تغییر تاریخ جشنواره جهانی فجر/ ضرورت بازنگری در آییننامههای صدور مجوز
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ داوران مسابقه سینمای ایران معرفی شدند
- فیلم جدیدی به جشنواره اضافه نمیشود/ خروج فیلم نیکی کریمی از جشنواره فجر
- رونمایی از پوستر «زال و رودابه» در آستانه جشنواره فیلم فجر
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ اعلام نامزدهای مسابقه تبلیغات سینمای ایران
- انجمن منتقدان آثار چهل و سومین جشنواره فیلم فجر را داوری میکند
- برنامه نمایش آثار جشنواره فیلم فجر ۴۳ در سینمای رسانه مشخص شد
- معرفی آثار مستند راهیافته به چهل و سومین جشنواره فیلم فجر
- از «ناییجان» تا «هامون»؛ کاراکترهای ماندگار جشنواره فیلم فجر
- آیا حذف «پیرپسر» و «رکسانا» اشتباه دبیر جشنواره فیلم فجر بود؟
- درباره آخرین ساخته پدرو آلمودوار/ رنگ در سایهسار مرگ
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ معرفی آثار راهیافته به بخش مسابقه سینمای ایران
نظر شما
پربازدیدترین ها
- با امضای بیانیهای؛ ۱۵۷ نفر از فعالان هنری خواستار آزادی نوید میهندوست شدند
- پاسخ متقابل سعید مستغاثی به امیر اثباتی؛ اما به تخممرغهایش نیاز دارم!
- رونمایی از پوستر «زال و رودابه» در آستانه جشنواره فیلم فجر
- واکنش امیر اثباتی به حرفهای سعید مستغاثی/ سینمای ایران گرفتار و قربانیِ همین شوراهاست
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
آخرین ها
- جوایز بخش تبلیغات اهدا شد/ غیبت چهرههای شاخص سینما در افتتاحیهی جشنواره فیلم فجر
- ترکیب داوران جشنواره برلین تکمیل شد
- بستههای ویژه همراه اول بهمناسبت دهه فجر ۱۴۰۳
- هنرمندان فعال در تئاتر خیابانی جوانانی دغدغهمند هستند
- ۹۰ نفر دیگر از فعالان هنری خواستار آزادی نوید میهندوست شدند
- سعید مستغاثی دوباره به امیر اثباتی جواب داد؛ حکایت دفتر کارگاه چرخ طیاره و دستیارش
- نشست خبری جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- پاسخ دوبارهی امیر اثباتی به جواب سعید مستغاثی؛ گفتوگو ادامه دارد
- پاسخ سعید مستغاثی به یادداشت علی زرنگار؛ حکایت پوری فِش فِشو و نگهبانی از دایی جان ناپلئون
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ بزرگداشت بابک، والیزاده و الوند در افتتاحیه جشنواره
- در نشست خبری جشنواره فیلم فجر مطرح شد؛ جشنواره نباید محل تنبیه کسی قرار گیرد/ سیمرغ اقتباسی باز میگردد؟
- علی زرنگار کارگردان «علت مرگ: نامعلوم»: آقای مستغاثی در حدود تخصصتان سخن بگویید
- رئیس سازمان سینمایی مطرح کرد: پیشنهاد تغییر تاریخ جشنواره جهانی فجر/ ضرورت بازنگری در آییننامههای صدور مجوز
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ داوران مسابقه سینمای ایران معرفی شدند
- «علت مرگ: نامعلوم»؛ این هفت نفر و دنیایشان
- رونمایی رسمی از سامانه مدیریت هوشمند حملونقل همراه اول در نمایشگاه خودرو تهران
- پاسخ متقابل سعید مستغاثی به امیر اثباتی؛ اما به تخممرغهایش نیاز دارم!
- فیلم جدیدی به جشنواره اضافه نمیشود/ خروج فیلم نیکی کریمی از جشنواره فجر
- آغاز طرح ویژه فروش سیمکارت جوانان همراه اول با شمارههای جذاب
- با امضای بیانیهای؛ ۱۵۷ نفر از فعالان هنری خواستار آزادی نوید میهندوست شدند
- رونمایی همراه اول از بستههای ویژه عید مبعث به همراه هدایای دیجیتال
- واکنش امیر اثباتی به حرفهای سعید مستغاثی/ سینمای ایران گرفتار و قربانیِ همین شوراهاست
- زندهباد سینما/ مروری بر کارنامه مصطفی کیایی
- امضای تفاهمنامه همکاری بین همراه اول و بانک شهر
- رونمایی از پوستر «زال و رودابه» در آستانه جشنواره فیلم فجر
- به کارگردانی دیوید آیر؛ برد پیت، بازیگر و تهیه کننده یک اکشن ماجراجویی میشود
- «چیزهای کوچک اینچنینی» بررسی میشود
- انتشار اثر عکاس ایرانی در کتاب فرانسوی
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ اعلام نامزدهای مسابقه تبلیغات سینمای ایران
- نشست خبری جشنواره موسیقی فجر / گزارش تصویری