سینماسینما، حمید عبدالحسینی
پس از دورهای فترت به دلیل عدم اکران فیلمهای تاثیرگذار از سینمای اجتماعی ما که جایش را به انبوهی از آثار کمدی با سطوح کیفی مختلف داده بود؛ میتوان «علت مرگ: نامعلوم» را همچون خونی تازه در رگهای سینمای ایران درنظر آورد اما آیا سینمای ما از این فیلمها کم داشته و یا دارد که حالا با اکران آن باید تا این حد مشعوف و امیدوار شد.
در این چند روز که از اکران «علت مرگ: نامعلوم» گذشته سیل عظیمی از تعریف ها و تمجیدها نثار آن شده است: برخی به فیلمنامه ی پرجزییات و داستان پردازی جذاب آن اشاره داشته اند؛ عده ای کارگردانی آن را برجسته توصیف کرده اند و تعدادی نیز بازی های اثر را بالاتر از استاندارد دانسته اند که البته همه ی این موارد در فیلم کاملا مصداق دارد اما فارغ از همه ی این امتیازات، غرض از نگارش این چند سطر یافتن پاسخ برای این پرسش است که چرا فیلمی به این میزان موفق در کسب بازخوردهای مثبت چه درمیان صاحب نظران و چه در بین مخاطبان، می بایست چندین سال از حق اکران عمومی و قبل تر حضور در جشنواره باز ماند؟!
آیا اکران این دست آثار بیشتر باعث نزول سطح سلیقه ی مخاطبان می شود یا فیلم هایی که برای جذب مخاطب از هر ترفندی چشم پوشی نمی کنند و در رقابتی بی اساس به دنبال بالابردن صفرهای فروش های نجومی خود هستند. مگر شکل درست ارائه ی آثار فرهنگی مبتنی بر عرضه و تقاضای عادلانه نیست؟! پس چرا در برخی مقاطع شاهد رویکردهای حذفی و کنار گذاشتن این قبیل فیلمهاییم؟!
پاسخ این سوالات و بسیاری سوالات دیگر مبهم و نامشخص است و دلیلش نگاه های سلیقهای و فردمحور سیاست گذاران در برخی مقاطع است که حکم بر تعلیق و توقیف برخی فیلم ها میدهند و جالب تر آنکه بسیاری از این فیلم ها بالاخره و با تغییرات مدیریتی اکران شده اند و نه تنها حائز هیچ نکته منفی نبوده اند بلکه واجد بسیاری شاخصه های سینمایی و حتی موفق در آمارفروش شدهاند.
«علت مرگ: نامعلوم» دقیقا مصداق همین آثار است؛ فیلمی که بازهم با برچسب و قضاوت پیش از موعد، به کمبود مخاطب متهم شده و در تعداد محدودی سالن و سانس های کم تعداد در حال نمایش است؛ اما واقعیت این است که فیلم های بزرگ در طول دوران طولانی به جایگاه حقیقی خود دست خواهند یافت.
«علت مرگ : نامعلوم » درحد واندازه ی پرده ساخته شده، مخاطب را دست کم نمی گیرد و چه خوب که در درجه اول جذاب است و قصه گوست و بعدتر می تواند مخاطب را درگیر مفاهیمی همچون اخلاق هم کند.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- سه فیلمساز ایرانی در آکادمی داوری؛ فیلمهای بینالمللی واجد شرایط اسکار معرفی شدند
- «علت مرگ: نامعلوم»؛ فیلمی که تماشاگر را میخکوب میکند
- درباره انتخاب نماینده ایران برای معرفی به آکادمی اسکار/ تا خورشیدی بالای سرت، چه وقت دوام بیاورد
- درباره «علت مرگ: نامعلوم»/ کاش نبود پنجرهای، یا چشمهایی که ما را بپاید
- برای رقابت در اسکار ۲۰۲۶؛ «علت مرگ نامعلوم» نماینده ایران شد
- ۵ نامزد برای معرفی به اسکار اعلام شد
- پانزدهمین جشن بزرگ منتقدان و نویسندگان سینما؛ تجلیل از صدرعرفایی، پورشیرازی و طوسی/ «علت مرگ نامعلوم» بهترین فیلم شد
- درباره «علت مرگ نامعلوم»/ دایره
- «علت مرگ: نامعلوم»؛ سفری به عمق روح یک ملت
- «علت مرگ نامعلوم»؛ سکوت کویر و صدای وجدان ناآرام
- «علت مرگ: نامعلوم» به اکران آنلاین رسید
- در جشنواره فیلمهای ایرانی نیویورک؛ «علت مرگ: نامعلوم» بهترین فیلم از نگاه تماشاگران شد
- پاسخ سعید مستغاثی به یادداشت علی زرنگار؛ حکایت پوری فِش فِشو و نگهبانی از دایی جان ناپلئون
- علی زرنگار کارگردان «علت مرگ: نامعلوم»: آقای مستغاثی در حدود تخصصتان سخن بگویید
- «علت مرگ: نامعلوم»؛ این هفت نفر و دنیایشان
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- حقایقی درباره فیلم سرب ساخته مسعود کیمیایی به بهانه نمایش آن از تلویزیون
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
آخرین ها
- «بابا پیکاسو»؛ در چنبره عواطف، حرمان و جداافتادگی
- «شمعی در باد»؛ جسورانهترین فیلم نیمه اول دهه هشتاد
- مهتاب ثروتی و مرجان اتفاقیان به «خاکستر خیال» پیوستند
- «جزیره آزاد»؛ خداوندگار خودخوانده جزیره آزاد
- جیمز کامرون: از سلطه هوش مصنوعی میگریزم/ «آوارتار۳» و شروع افتخارآمیز اکران
- بازیگر آمریکایی خودکشی کرد
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت





