سینماسینما، ارسیا تقوا*
خودکشی یک مشکل جدی اجتماعی است که علاوه بر فرد جامعه پیرامون را درگیر میکند. امروز هر کدام از ما در دنیای مجازی حکم یک رسانه را پیدا کردهایم از ما انتظار میرود که اصول انتشار خبر خودکشی را رعایت کنیم:
۱- خودکشی مثل یک بیماری عفونی منتشر میشود و دیگران از آن الگوبرداری میکنند بنابراین جزییات و شیوه خودکشیها نباید منتشر شود.
۲- خودکشی یک مشکل چند عاملی است و به یک فاکتور بستگی ندارد. بنابراین به دنبال یک علت مشخص برای خودکشی مثل رابطه عاطفی شکستخورده نباشیم.
۳- افسردگی یکی از علل مهم زمینهساز خودکشی است برخی مطالعهها میگویند تا ۸۰ درصد کسانی که خودکشی کردهاند نشانههایی از افسردگی داشتند.
۴- گرچه در مواردی فردی که قصد خودکشی دارد نشانههایی از قبل دارد که ممکن است به این کار اقدام کند، اما در مواردی به صورت آنی اتفاق میافتد.
۵- این دیدگاه نادرستی است که خودکشی را راهی برای غلبه بر مشکلات بدانیم. خودکشی راهحل رفع هیچ مشکلی نیست.
۶- خانواده و دوستان نزدیک فردی که خودکشی کرده همواره مورد سوال درباره خودکشی قرار میگیرند. در حالی که نزدیکان بیشترین ضربه از مرگ عزیزشان را تحمل میکنند، بارِ در مظان اتهام بودن را نیز به دوش میکشند. حال اطرافیان را درک کنیم.
۷- از بهکار بردن کلمات و عبارتهای عاطفی، احساسی، دراماتیک و هیجانزده در توصیف خودکشی بپرهیزید.
۸- خبر خودکشی در صفحه اول سایتها و روزنامهها و با تیترهای درشت کار نشود. چهبهتر که در صفحههای داخلی نشریه خبر آورده شود.
۹- عبارتهایی چون “خودکشی ناموفق” نادرست است. واژه “اقدام به خودکشی” مناسب است.
۱۰- مردم و رسانهها اخبار سلبریتیها را دنبال میکنند و بعد از خودکشی از او یاد میکنند. مراقب باشیم یادآوری چهره مشهور به بزرگداشت نحوهی مرگ او منجر نشود.
۱۱- برخی با دقت و وسواس دسترسی به وصیتنامه متوفی را شاهکلید پاسخ به سوالات و ابهامات خود میدانند. به دنبال نامه یا وصیت فرد فوت شده نباشیم.
۱۲- از هرگونه گمانهزنی پیش از موعد درباره علت مرگ چهرهها بپرهیزیم و تا مشخص شدن نتیجه بررسیها نسبت به اعلام گمانهها شتاب نکنیم.
۱۳- به دنبال خودکشی یک چهره شناختهشده هیجان و بیتابی در هواداران افزایش مییابد. عزاداری کردن منطقیترین واکنش برای این سوگ است.
۱۴- مردم اخبار خودکشی چهرهها را با دقت دنبال میکنند. دانستن حق مخاطب است اما مفاد گزارشدهی خودکشی در همهی رسانههای معتبر دنیا به عنوان یک اصل رعایت میشود.
*روانپزشک و منتقد سینما
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- اختتامیه پاسداشت فرهنگی روز ملی سینما؛ یادبود کیومرث پوراحمد و داریوش مهرجویی برگزار شد
- مراسم بزرگداشت کیومرث پوراحمد در خانه سینما
- پیام کانون کارگردانان به مناسبت اولین سالگرد درگذشت کیومرث پور احمد
- اکران آنلاین آخرین ساخته کیومرث پوراحمد
- هنرنمایی پس از مرگ!
- تماشای اعجاز نمای پایانی/ نگاهی به فیلم «منگلهورن»
- ناگفتههایی از مرگ ناباورانه کیومرث پوراحمد/ داریوش فرهنگ چه گفت؟
- گفتگوی اختصاصی سینماسینما با کیانوش عیاری/ اگر این سینما فروش داشته باشد غیرطبیعی است
- ۱۰ اردیبهشت برگزار میشود؛ بزرگداشت کیومرث پوراحمد در خانه سینما
- اصغر فرهادی: مشابه «کیومرث پوراحمد» نخواهیم داشت
- بزرگداشت کیومرث پوراحمد در خانه هنرمندان ایران برگزار میشود
- ساختن جهان شخصی/ یاد و خاطرهای از کیومرث پوراحمد
- ما همه مون خسته ایم/یادداشتی از احسان بیگلری درباره کیومرث پوراحمد
- یک شب یلدای ناتمام…/ در یادبود کیومرث پوراحمد
- اطلاعیهی انجمن علمی روانپزشکان ایران/ نباید از قربانی خودکشی قهرمان ساخت
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- حقایقی درباره فیلم سرب ساخته مسعود کیمیایی به بهانه نمایش آن از تلویزیون
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
آخرین ها
- مصوبهای برای حذف وزارت فرهنگ؛ مصوبه «سیاستهای صوت و تصویر فراگیر»؛ تعارض با جمهوریت
- «بابا پیکاسو»؛ در چنبره عواطف، حرمان و جداافتادگی
- «شمعی در باد»؛ جسورانهترین فیلم نیمه اول دهه هشتاد
- مهتاب ثروتی و مرجان اتفاقیان به «خاکستر خیال» پیوستند
- «جزیره آزاد»؛ خداوندگار خودخوانده جزیره آزاد
- جیمز کامرون: از سلطه هوش مصنوعی میگریزم/ «آوارتار۳» و شروع افتخارآمیز اکران
- بازیگر آمریکایی خودکشی کرد
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶





