سینماسینما، کیوان کثیریان:
وزیر ارشاد در دیدارش با مسئولان جشنواره ملی فیلم فجر حرفهای مفیدی زدهاست که معمولا از یک وزیر ارشاد بعید است! یعنی ما عادت نداریم جز حرفهای کلی و بیمصرف بشنویم.
یکی اینکه: «در برگزاری جشنواره فیلم فجر توجه به برخی نکات ضروری است که شفافیت یکی از این نکات است.»
و واقعا یکی از نکاتی که این سالها به اعتبار جشنواره لطمه وارد کرده است همین نبود شفافیت و دوری از اتاق شیشهای است. این کاستی، اعتماد عمومی و البته اعتماد رسانهها به جشنواره را کم میکند.
تاکید بر اهمیت برگزاری جشنوارهای با حوزه اثرگذاری فراملی در سطح منطقه و جهان از دیگر نکات مهم سخنان وزیر است. ایران با داشتن سینمایی معتبر و پرافتخار در سطح جهان، نیاز بسیار به یک جشنواره معتبر و اثرگذار نیز دارد که از مسیر فرهنگ به توسعه دیپلماسی عمومی نیز کمک کند.
ضرورت «تعامل حداکثری با رسانهها» از دیگر نکات مهم سخنان وزیر است به ویژه آنجا که اطلاع رسانی شفاف را مانع بروز گمانهزنیها و شبهات و سوءتفاهمها میداند.
«تعامل حداکثری با رسانهها این حس را در آنها ایجاد میکند که ضلع مهم جشنواره هستند. رسانهها باید در متن باشند نه در حاشیه جشنواره. آنها باید احساس همراهی و همذاتپنداری با ما داشته باشند. ایجاد تعامل مناسب با رسانهها به احساس صداقت و امنیت در اطلاعرسانی اخبار منجر میشود.»
نگاه او به مدیریت هم جالب توجه است: «دوره مدیریتِ با فاصله تمام شده است. در گذشته ممکن بود که با این نوع مدیریت اعتدال ایجاد کرد ولی در حال حاضر فضای اجتماعی و ارتباطی ما نوع دیگری از مدیریت را ایجاد کرده است. هر چقدر نزدیکتر باشیم سوءتفاهمها کمتر میشود»
و مهم ترین نکته مورد اشاره وزیر اهمیت «نقد» است. نکتهای که همواره تمام مدیران این کشور را ناراحت و عصبانی میکند حتی اگر خلاف آن را وانمود کنند: «اصحاب رسانه و منتقدین باید این حس را داشته باشند که میتوانند به راحتی انتقاد کنند.»
سخنان وزیر محترم نسبت به اسلافش کاربردیتر و ریزبینانهتر است و نشان از آشنایی بیشتر او با حوزه تحت مسئولیتش دارد. اما جدای از این، نکته مهم، ارزیابی میزان توجه مدیران او به این سخنان است. اینکه این سخنان و توصیههای راهبردی، ویژه نشستها و جلسات است یا ضمانت اجرایی دارد و مدیران سینما آنها را جدی میگیرند و به کار میبندند؟ این مسئلهای است که باید روی آن مکث کرد. اینکه آیا کسی در مجموعه وزارت ارشاد حضور دارد که جاری شدن سیاستهای کلی مورد نظر وزیر را در زیرمجموعههای ارشاد پیگیری کند را نمیدانم. ولی امیدوارم طوری نشود که حرفهای وزیر را در حوزههای زیرمجموعهاش نشود ردیابی کرد.
یادم هست در سال ۹۲ آقای دکتر روحانی در اولین دیدارشان با هنرمندان و اهل فرهنگ، نکات کلیدی و هیجان انگیزی را مطرح کردند که هر جملهاش با تشویق شدید حاضران مواجه میشد. از جمله نکات بسیار قابل توجه، بحث نظارت بر آثار هنری و فرهنگی بود. آنقدر آن وعدهها جذاب و خواستنی بود که از فرط تشویق، صدای آقای رییس جمهور را به سختی میشد شنید. او حرفهایی را به زبان میآورد که مطالبه سالیان اهل فرهنگ بود. بلافاصله بیرون تالار، یکی از مدیران ارشد نظارتی را دیدم. گفتم؛ منظور آقای رییس جمهور شما بودیدها! پاسخم یک لبخند ساده و معنادار بود. حالا آن مدیر، دیگر در آن منصب نیست ولی روندی که آقای رییس جمهور در ردّ آن سخن میگفت نه تنها برچیده نشده بلکه استوارتر به راهش ادامه میدهد.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- چند کلمه دربارهی فساد و فحشا و ابتذال و «کیک محبوب من»
- تغییراتی که باید، انجام میشود؛ پاسخ وزیر ارشاد درباره تغییر دبیر جشنواره فجر و معاون هنری
- وزیر ارشاد: در خصوص هنرمندان ممنوع الکار تجدید نظر کلی خواهد شد
- به بهانه تغییر رییس سازمان سینمایی/ باید مدیران را پاسخگو کنیم
- جشنواره اسپانیایی به «دوربین فرانسوی» جایزه طلایی داد
- «شامیر» به سیبری میرود
- بررسی مشکلات فیلمنامهنویسی درگفتوگوی کیوان کثیریان با شادمهر راستین و مهران کاشانی/ سانسور مشکل اساسی سینمای ایران
- سینمای مستقل و آینده سینمای ایران بررسی شد؛ سینمای مستقل آزادی، سلطه ناپذیری، عشق و ارزش زن را بازتاب میدهد
- پیام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به سومین جشن مهر سینمای ایران
- ضرورت توجه به سینما مستقل در ایران بررسی میشود
- صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی شد
- واکنش وزیر ارشاد به انتقادات سینماگران از یک مصوبه
- یادداشت کیوان کثیریان؛ کلی آیهی یأس و یک آرزو/ درباره انتخاب وزیر ارشاد دولت چهاردهم
- آقای وزیر دولت چهاردهم تقابل با اهالی فرهنگ را به تعامل تبدیل کنید/خطر گعدههای دولت در سایه
- صدداستان ۳؛ انتشار ۳ داستان کوتاه با صدای طوفان مهردادیان
نظر شما
پربازدیدترین ها
- ردپای یک کارگردان مؤلف / نگاهی به فیلمهای کوتاه سعید روستایی
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- موقعیت فیلمهای ایران و سینماگران فراملی در فرانسه
- با نظرسنجی از ۱۷۷ منتقد فیلم؛ نشریه ایندی وایر برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما را معرفی کرد
آخرین ها
- برگزاری نمایشگاه پشت دریای وهم
- حضور همراه اول با مجموعهای از سرویسهای فناورانه در نمایشگاه تلکام ۲۰۲۴
- بازگشت جنابخان به تلویزیون همراه با محسن کیایی
- «در آغوش درخت» بهترین فیلم بلند سینمای جهان جشنواره هندی شد
- نکوداشت خسرو خسروشاهی در جشنواره فیلم رشد
- «شهر خاموش» و «شناور» در شبکه نمایش خانگی
- به پاس یک عمر دستاورد سینمایی؛ خرس طلایی افتخاری برلین به تیلدا سوئینتون اهدا میشود
- کنسرت نمایش ایرج، زهره، منوچهر / گزارش تصویری
- حقایقی درباره محمد نوری به بهانه سالروز تولد او/ مردی که از شکست هراس نداشت
- ذلت ماندن یا لذت رفتن و رستن!
- جدول فروش سینمای ایران در آخرین روز پاییز/ پنج فیلمی که از ابتدای امسال بیش از ۱۰۰ میلیارد فروختند
- نمایش «دِویل» تمدید شد/ آغاز اجرای نمایش «تشنگان» از ۴ دی
- شایعه فروش آثار تجسمی مربوط به فروغ فرخزاد و سهراب سپهری/ سریال و فیلم مستند سهراب و فروغ به زودی کلید میخورد
- نامزدی یک فیلم کوتاه ایرانی-آمریکایی در جوایز آکادنی فیلم سوئد
- نشست خبری بزرگداشت فروغ فرخزاد / گزارش تصویری
- درباره سه مستند سینماحقیقت/ از جسارت نمایش عریان اعتیاد تا عشق به سینما در اتاق آپارات
- به خاطر نقش برجسته در صنعت سینما؛ کریستوفر نولان و همسرش، شوالیه و بانوی فرمانده شدند
- چرا «لیلی» سریال «داییجان ناپلئون» زشت بود؟/ پاسخ ناصر تقوایی را بخوانید
- «تیآرتی» ترکیه آغاز به کار کرد؛ صداوسیما هنوز در فکر سانسور است
- سیمرغ مردمی به جشنواره فیلم فجر بازگشت
- بستههای ویژه شب یلدای همراه اول با هدیه دیجیتال معرفی شد
- آنونس رسمی عاشقانه «عزیز» رونمایی شد
- با نظرسنجی از ۱۷۷ منتقد فیلم؛ نشریه ایندی وایر برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما را معرفی کرد
- احمد رسولزاده و «بنهور» در بیست و هفتمین قسمت «صداهای ابریشمی»
- درباره «بی همه چیز»؛ درامی پیچیده با شخصیتهایی چندلایه
- نشست «شاهد عینی» / گزارش تصویری
- نگاهی به فیلم «هفتاد سی»/ در بستر واقعیت
- موقعیت فیلمهای ایران و سینماگران فراملی در فرانسه
- قهوه دمنکشیده/چرا سریال مهران مدیری نتوانست انتظارات را برآورده سازد؟
- سرقتهای سریالی ۳زن به سبک «تسویه حساب»