سینماسینما، کیوان کثیریان:
وزیر ارشاد در دیدارش با مسئولان جشنواره ملی فیلم فجر حرفهای مفیدی زدهاست که معمولا از یک وزیر ارشاد بعید است! یعنی ما عادت نداریم جز حرفهای کلی و بیمصرف بشنویم.
یکی اینکه: «در برگزاری جشنواره فیلم فجر توجه به برخی نکات ضروری است که شفافیت یکی از این نکات است.»
و واقعا یکی از نکاتی که این سالها به اعتبار جشنواره لطمه وارد کرده است همین نبود شفافیت و دوری از اتاق شیشهای است. این کاستی، اعتماد عمومی و البته اعتماد رسانهها به جشنواره را کم میکند.
تاکید بر اهمیت برگزاری جشنوارهای با حوزه اثرگذاری فراملی در سطح منطقه و جهان از دیگر نکات مهم سخنان وزیر است. ایران با داشتن سینمایی معتبر و پرافتخار در سطح جهان، نیاز بسیار به یک جشنواره معتبر و اثرگذار نیز دارد که از مسیر فرهنگ به توسعه دیپلماسی عمومی نیز کمک کند.
ضرورت «تعامل حداکثری با رسانهها» از دیگر نکات مهم سخنان وزیر است به ویژه آنجا که اطلاع رسانی شفاف را مانع بروز گمانهزنیها و شبهات و سوءتفاهمها میداند.
«تعامل حداکثری با رسانهها این حس را در آنها ایجاد میکند که ضلع مهم جشنواره هستند. رسانهها باید در متن باشند نه در حاشیه جشنواره. آنها باید احساس همراهی و همذاتپنداری با ما داشته باشند. ایجاد تعامل مناسب با رسانهها به احساس صداقت و امنیت در اطلاعرسانی اخبار منجر میشود.»
نگاه او به مدیریت هم جالب توجه است: «دوره مدیریتِ با فاصله تمام شده است. در گذشته ممکن بود که با این نوع مدیریت اعتدال ایجاد کرد ولی در حال حاضر فضای اجتماعی و ارتباطی ما نوع دیگری از مدیریت را ایجاد کرده است. هر چقدر نزدیکتر باشیم سوءتفاهمها کمتر میشود»
و مهم ترین نکته مورد اشاره وزیر اهمیت «نقد» است. نکتهای که همواره تمام مدیران این کشور را ناراحت و عصبانی میکند حتی اگر خلاف آن را وانمود کنند: «اصحاب رسانه و منتقدین باید این حس را داشته باشند که میتوانند به راحتی انتقاد کنند.»
سخنان وزیر محترم نسبت به اسلافش کاربردیتر و ریزبینانهتر است و نشان از آشنایی بیشتر او با حوزه تحت مسئولیتش دارد. اما جدای از این، نکته مهم، ارزیابی میزان توجه مدیران او به این سخنان است. اینکه این سخنان و توصیههای راهبردی، ویژه نشستها و جلسات است یا ضمانت اجرایی دارد و مدیران سینما آنها را جدی میگیرند و به کار میبندند؟ این مسئلهای است که باید روی آن مکث کرد. اینکه آیا کسی در مجموعه وزارت ارشاد حضور دارد که جاری شدن سیاستهای کلی مورد نظر وزیر را در زیرمجموعههای ارشاد پیگیری کند را نمیدانم. ولی امیدوارم طوری نشود که حرفهای وزیر را در حوزههای زیرمجموعهاش نشود ردیابی کرد.
یادم هست در سال ۹۲ آقای دکتر روحانی در اولین دیدارشان با هنرمندان و اهل فرهنگ، نکات کلیدی و هیجان انگیزی را مطرح کردند که هر جملهاش با تشویق شدید حاضران مواجه میشد. از جمله نکات بسیار قابل توجه، بحث نظارت بر آثار هنری و فرهنگی بود. آنقدر آن وعدهها جذاب و خواستنی بود که از فرط تشویق، صدای آقای رییس جمهور را به سختی میشد شنید. او حرفهایی را به زبان میآورد که مطالبه سالیان اهل فرهنگ بود. بلافاصله بیرون تالار، یکی از مدیران ارشد نظارتی را دیدم. گفتم؛ منظور آقای رییس جمهور شما بودیدها! پاسخم یک لبخند ساده و معنادار بود. حالا آن مدیر، دیگر در آن منصب نیست ولی روندی که آقای رییس جمهور در ردّ آن سخن میگفت نه تنها برچیده نشده بلکه استوارتر به راهش ادامه میدهد.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- چند کلمه دربارهی فساد و فحشا و ابتذال و «کیک محبوب من»
- تغییراتی که باید، انجام میشود؛ پاسخ وزیر ارشاد درباره تغییر دبیر جشنواره فجر و معاون هنری
- وزیر ارشاد: در خصوص هنرمندان ممنوع الکار تجدید نظر کلی خواهد شد
- به بهانه تغییر رییس سازمان سینمایی/ باید مدیران را پاسخگو کنیم
- جشنواره اسپانیایی به «دوربین فرانسوی» جایزه طلایی داد
- «شامیر» به سیبری میرود
- بررسی مشکلات فیلمنامهنویسی درگفتوگوی کیوان کثیریان با شادمهر راستین و مهران کاشانی/ سانسور مشکل اساسی سینمای ایران
- سینمای مستقل و آینده سینمای ایران بررسی شد؛ سینمای مستقل آزادی، سلطه ناپذیری، عشق و ارزش زن را بازتاب میدهد
- پیام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به سومین جشن مهر سینمای ایران
- ضرورت توجه به سینما مستقل در ایران بررسی میشود
- صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی شد
- واکنش وزیر ارشاد به انتقادات سینماگران از یک مصوبه
- یادداشت کیوان کثیریان؛ کلی آیهی یأس و یک آرزو/ درباره انتخاب وزیر ارشاد دولت چهاردهم
- آقای وزیر دولت چهاردهم تقابل با اهالی فرهنگ را به تعامل تبدیل کنید/خطر گعدههای دولت در سایه
- صدداستان ۳؛ انتشار ۳ داستان کوتاه با صدای طوفان مهردادیان
نظر شما
پربازدیدترین ها
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- حضورهای بین المللی فیلم کوتاه تامینا
- گلدن گلوب اعلام کرد؛ وایولا دیویس جایزه سیسیل بی دمیل ۲۰۲۵ را میگیرد
- درباره «قهوه پدری»؛ قهوه بیمزه پدری
- «کارون – اهواز» در راه مصر
- اختتامیه جشنواره «دیدار» ۱۷ دی برگزار خواهد شد
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «مجمع کاردینالها»؛ موفقیت غیرمنتظره در گیشه و جذب مخاطبان مسنتر
- مدیر شبکه نسیم توضیح داد؛ مهران مدیری، جنابخان، فرزاد حسنی و چند برنامه دیگر
- تاکید بر سمزدایی از سینما و جشنواره فجر/ علیرضا شجاع نوری: ادغام جشنوارهی ملی و جهانی فجر سیاسیکاری بود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ جادوی «شرور»؛ داستانی از دوستی، تفاوتها و مبارزه با تبعیض
- برای پخش در سال ۲۰۲۵؛ پسر شاهرخ خان برای نتفلیکس سریال میسازد
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «گلادیاتور ۲»؛ بازگشتی باشکوه به کُلُسیوم و سنت حماسههای سینمایی
- اعلام نامزدهای چهلمین دوره جوایز انجمن بینالمللی مستند/ محصول مشترک ایران و انگلیس در شاخه بهترین مستند کوتاه
- اصغر افضلی و انیمیشن «رابینهود» در تازهترین قسمت «صداهای ابریشمی»
- جایزه جشنواره آمریکایی به پگاه آهنگرانی رسید
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ از فرصت ثبت نام فیلمها تا داوری عوامل بخش نگاه نو
- نمایش بچه / گزارش تصویری
- اهمیت «باغ کیانوش» در سینمای کمدی زدهی این روزها
- برای بازی در فیلم «ماریا»؛ نخل صحرای پالم اسپرینگز به آنجلینا جولی اهدا میشود
- اکران فیلم علی زرنگار از اواخر آذر؛ «علت مرگ: نامعلوم» رفع توقیف شد
- مانور آمادگی همراه اول برای رویارویی با بحران؛ تمرینی برای پایداری ارتباطات
- بررسی هزینه و درآمد تولیدات ۳ سال اخیر؛ حساب کتاب فارابی جور است؟
- در اولین روزهای اکران بینالمللی؛ «گلادیاتور۲»، ۸۷ میلیون دلار فروخت
- اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم فجر معرفی شدند
- نامزدی ۲ جایزه آمریکایی برای «دوربین فرانسوی»
- «شهر خاموش» بهترین فیلم جشنواره نوستالژیا شد
- فروغ قجابگلی بهترین بازیگر جشنواره ریچموند شد
- «تگزاس ۳»؛ کمدی از نفس افتاده یا موفقیت تکراری؟
- روایتی از سه نمایشنامه از محمد مساوات روی صحنه میرود
- «کارون – اهواز» در مراکش