سینماسینما، کیوان کثیریان:
حالا که بحث تغییر مدیران مسن و بازنشسته گرم شده است ذکر چند نکته میتواند خالی از فایده نباشد.
۱. اول بگویم واقعیتش گمان نمیکنم با تبصرههای جورواجورِ این قانون و علاقه و عطشی که مدیران محترم به خدمتگزاری دارند، انقلاب که نه، حتی تغییری محسوس اتفاق بیفتد. به زبان سادهتر “چشمم آب نمیخورد”.
۲. هر مدیر عاقل و دوراندیشی و هر عقل سلیمی استفاده از انرژی جوانان و تخصص و خلاقیت آنان را مغتنم میشمارد تا مجموعه تحت مدیریتش فعالتر و پویاتر کار کند و امور مردم بهتر پیش برود و نهایتا مدیر محترم سربلندتر باشد. خب این، هم به بقای مدیر کمک میکند و هم تصویر خوشایندتری از آن مجموعه به دست میدهد. اما حالا به بهانه نبود یا کمبود تجربه به جوانان هیچ میدانی نمیدهند و خود را از ان همه انرژی و خلاقیت محروم میکنند. انگار نه انگار که مدیران اوایل انقلاب همه زیر ۳۰ سال داشتند. برادر من شما که در ۲۱ سالگی مدیرکل بودی حالا زیر ۴۵ سال را بچه تصور میکنی؟ در اینباره جدای از عطش سیری ناپذیر به خدمت، احتمالا دوراندیشی و عقل سلیم هم گم شدهاست.
۳. بعله تجربه خوب است ولی انرژی و جوانی هم عالیست. مثل این میماند که زینالدین زیدان چون تجربه اش زیاد است و هرسال هم بیشتر میشود بخواهد تا ۵۰ سالگی توپ بزند. نمیشود که. آن وقت امباپه نوزده ساله هیچ وقت نوبتش نمیشود که بیاید و جامجهانی را بترکاند. اصلا منافع جمعی در سیستم مدیریت کشور زیر سمِ منافع فردی لگد مال شدهاست. هرجا به نفعمان است جوانی میشود امتیاز و هرجا به نفعمان است تجربه میشود فضیلت. حد وسط نداریم. کسی هم به فکر نیست. به خدا اگر وضعیت فعلی مملکت اینطوری است دلیلش همین خستگی و پیری مدیران است که هیچ نشانی از خلاقیت و دانایی توام با انرژی در خود نمیبینند. برون رفت از مشکلات ذهن تازه و خلاق و روزآمد لازم دارد. اگر هم میبینید جوانی برسر کار است و خرابکاری کرده، تهش معلوم میشود آقازاده است و بدون طی کردن پلههای لازم برای ترقی، بی ضابطه بهکار گرفته شده.
۴. هرجا به جوانان شایسته و دانا و خلاق میدان را گرفتهاند موفقیت حاصل شده. از آن محافظه کاریهای مزاحم که مدیران پیر را درگیر کرده خبری نیست. جسارت معنی دارد، کارها سرعت بیشتری میگیرد، روزآمدی معنا دارد. از مدیری که وقتش تمام و کمال در جلسات بیهوده و بدردنخور میگذرد، خروجی بدردبخور در نمیآید. همان مدیر فرسوده احتمالا در دوران جوانیاش به قدر وسع و توانش کار و خدمت کرده، دستش درد نکند، خسته هم نباشد. ولی حالا نوبت استراحت است.
۵. مدیر جوان با تجربه حداقلی مدیریت کم داریم. این کاستی در کل سیستم مدیریتی کشور وجود دارد. سالهای سال دایره مدیریتی بسته بوده. به بهانه مقطع حساس کنونی و همیشگی و به بهانه اهمیت تجربه و تعهد، مدیران تکراری پشت میزها و توی جلسات زندگی کردند و پیر شدند. حالا دستمان خالی است. مدیر تربیت نکردیم. ولی باز هم دیر نشده. یک انقلاب مدیریتی لازم است. به سرعت باید دست به کار شد. مدیران محترم بازنشسته برای خودشان چالش استعفا راه بیندازند. کمپین استراحت درست کنند. راهش همین است.
۶. لازم است تکرار کنم که “چشمم آب نمیخورد؟”
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- چند کلمه دربارهی فساد و فحشا و ابتذال و «کیک محبوب من»
- به بهانه تغییر رییس سازمان سینمایی/ باید مدیران را پاسخگو کنیم
- جشنواره اسپانیایی به «دوربین فرانسوی» جایزه طلایی داد
- «شامیر» به سیبری میرود
- بررسی مشکلات فیلمنامهنویسی درگفتوگوی کیوان کثیریان با شادمهر راستین و مهران کاشانی/ سانسور مشکل اساسی سینمای ایران
- سینمای مستقل و آینده سینمای ایران بررسی شد؛ سینمای مستقل آزادی، سلطه ناپذیری، عشق و ارزش زن را بازتاب میدهد
- ضرورت توجه به سینما مستقل در ایران بررسی میشود
- یادداشت کیوان کثیریان؛ کلی آیهی یأس و یک آرزو/ درباره انتخاب وزیر ارشاد دولت چهاردهم
- صدداستان ۳؛ انتشار ۳ داستان کوتاه با صدای طوفان مهردادیان
- فرهنگ کجای زندگی نامزدهای انتخابات است؟
- دیپلم افتخار جشنواره ارمنستانی برای «دوربین فرانسوی»
- یک خروجِ تاریخی، رهایی بخش و ناگزیر/ درباره سینما پس از شهریور ۱۴۰۱
- در برنامه خط فرضی مطرح شد؛ سیاست و جنسیت، دوایر ممنوعه اصلی در فیلمهای کمدی
- شهاب حسینی؛ تنوع در پذیرش نقش، تناقض و شتابزدگی در واکنشها
- راهیابی مستند «دوربین فرانسوی» به جشنواره ارمنستانی
نظر شما
پربازدیدترین ها
- ردپای یک کارگردان مؤلف / نگاهی به فیلمهای کوتاه سعید روستایی
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- موقعیت فیلمهای ایران و سینماگران فراملی در فرانسه
- با نظرسنجی از ۱۷۷ منتقد فیلم؛ نشریه ایندی وایر برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما را معرفی کرد
آخرین ها
- برگزاری نمایشگاه پشت دریای وهم
- حضور همراه اول با مجموعهای از سرویسهای فناورانه در نمایشگاه تلکام ۲۰۲۴
- بازگشت جنابخان به تلویزیون همراه با محسن کیایی
- «در آغوش درخت» بهترین فیلم بلند سینمای جهان جشنواره هندی شد
- نکوداشت خسرو خسروشاهی در جشنواره فیلم رشد
- «شهر خاموش» و «شناور» در شبکه نمایش خانگی
- به پاس یک عمر دستاورد سینمایی؛ خرس طلایی افتخاری برلین به تیلدا سوئینتون اهدا میشود
- کنسرت نمایش ایرج، زهره، منوچهر / گزارش تصویری
- حقایقی درباره محمد نوری به بهانه سالروز تولد او/ مردی که از شکست هراس نداشت
- ذلت ماندن یا لذت رفتن و رستن!
- جدول فروش سینمای ایران در آخرین روز پاییز/ پنج فیلمی که از ابتدای امسال بیش از ۱۰۰ میلیارد فروختند
- نمایش «دِویل» تمدید شد/ آغاز اجرای نمایش «تشنگان» از ۴ دی
- شایعه فروش آثار تجسمی مربوط به فروغ فرخزاد و سهراب سپهری/ سریال و فیلم مستند سهراب و فروغ به زودی کلید میخورد
- نامزدی یک فیلم کوتاه ایرانی-آمریکایی در جوایز آکادنی فیلم سوئد
- نشست خبری بزرگداشت فروغ فرخزاد / گزارش تصویری
- درباره سه مستند سینماحقیقت/ از جسارت نمایش عریان اعتیاد تا عشق به سینما در اتاق آپارات
- به خاطر نقش برجسته در صنعت سینما؛ کریستوفر نولان و همسرش، شوالیه و بانوی فرمانده شدند
- چرا «لیلی» سریال «داییجان ناپلئون» زشت بود؟/ پاسخ ناصر تقوایی را بخوانید
- «تیآرتی» ترکیه آغاز به کار کرد؛ صداوسیما هنوز در فکر سانسور است
- سیمرغ مردمی به جشنواره فیلم فجر بازگشت
- بستههای ویژه شب یلدای همراه اول با هدیه دیجیتال معرفی شد
- آنونس رسمی عاشقانه «عزیز» رونمایی شد
- با نظرسنجی از ۱۷۷ منتقد فیلم؛ نشریه ایندی وایر برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما را معرفی کرد
- احمد رسولزاده و «بنهور» در بیست و هفتمین قسمت «صداهای ابریشمی»
- درباره «بی همه چیز»؛ درامی پیچیده با شخصیتهایی چندلایه
- نشست «شاهد عینی» / گزارش تصویری
- نگاهی به فیلم «هفتاد سی»/ در بستر واقعیت
- موقعیت فیلمهای ایران و سینماگران فراملی در فرانسه
- قهوه دمنکشیده/چرا سریال مهران مدیری نتوانست انتظارات را برآورده سازد؟
- سرقتهای سریالی ۳زن به سبک «تسویه حساب»