جعفر پناهى_ حضور در جام جهانی برای تیم ملی فوتبال هر کشور به خودی خود یک امتیاز است؛ این شاید ساده و عامیانهترین تعبیر برای پی بردن به اهمیت حضور آثار سینمایی کشورمان در جشنوارههای معتبر جهانی باشد.
پذیرش هر کدام از آثار سینمایی کشورمان در بخشهای مختلف جشنوارههای الف جهانی اعم از کن، ونیز ، برلین، اسکار و … فارغ از کسب جایزه به خودی خود ارزشمند است چرا که رسیدن به این مرحله از میان انبوه فیلمهای تولید شده در جهان امتیاز بالایی است حال اهمیت این حضور با کسب جایزه همراه باشد دیگر بینیاز از هر توضیح و تفسیری است. بر این اساس نامزدی فیلم «فروشنده» در اسکار ۲۰۱۷ حتی بدون دریافت جایزه، یک افتخار بزرگ برای سینما است که این افتخار قائم به ذات است و هیچ ربطی به فضای سیاسی شکل گرفته در آمریکا ندارد. آخرین ساخته اصغر فرهادی فارغ از بر مسند نشستن هر شخصیتی بر ریاست جمهوری آمریکا در میان فیلمهای معرفی شده برای بخش خارجی زبان اسکار استحقاق بالاتری برای دریافت اسکار دارد و این فضا امتیازی به فیلم اضافه نکرده است. اگر چه نمیتوان کتمان کرد که هشتادونهمین دوره جوایز اسکار در حالی برگزار میشود که با حضور ترامپ فضای بستهای در آمریکا در حال شکلگیری است و ترس از بازگشت به دوران مک کارتی و تجربه شرایط متفاوت آن دوره وجود دارد. در چنین شرایطی تصمیم هوشمندانه اصغر فرهادی برای عدم حضور در مراسم اسکار قابل تقدیر است. ابتدا تصمیم قاطعانه در تحریم حضور و پس از آن معرفی شایسته دو نماینده در این مراسم. معرفی انوشه انصاری و فیروز نادری نمایشی بی نظیر از ظرفیت و توان مردم ایران است و نه تنها به ترامپ بلکه به تمام جهانیان پیام می دهد که بر خلاف تبلیغات ایرانیان از چه تباری هستند و این شایعات چه وصله ناچسبی برای آنها است. در انتها ناگزیر به این تکرار هستم که با حضور یا بدون حضور ترامپ، سینمای ایران و «فروشنده» اصغر فرهادی شایسته کسب دومین اسکار بوده و هست . برای کسب این عنوان که افتخاری برای همه سینماگران ایرانی و یک جشن ملی است لحظهشماری میکنیم اگر چه بدنون کسب جایزه هم حضور «فروشنده» تا این مرحله به خودی خود افتخاری بس بزرگ است.
منبع: روزنامه ایران
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- سیویکمین دوره جوایز سینمایی لومیر فرانسه؛ نامزدی ۲ سینماگر ایرانی/ «بیگانه» نامزد ۶ جایزه شد
- بهترین فیلمهای ۲۰۲۵ از نگاه سایت راجر ایبرت؛ «نبردی پس از دیگری» در صدر، «یک تصادف ساده» در رده دوم
- در آمریکا تب اسکار بالا میرود
- «یک تصادف ساده» نامزد ۴ جایزه WAFCA ۲۰۲۵ شد
- بیانیه یکصد سینماگر درباره حکم تازه جعفر پناهی
- «سایت اند ساوند» ۵۰ فیلم برتر ۲۰۲۵ را انتخاب کرد؛ فیلم اندرسون در صدر/ «یک تصادف ساده» ششم شد
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- یادداشتی بر «یک تصادف ساده»/ جماعت! من دیگه حوصله ندارم
- سه جایزه برای دو فیلمساز ایرانی؛ برندگان جوایز آسیا پاسیفیک ۲۰۲۵ اعلام شد
- سه فیلمساز ایرانی در آکادمی داوری؛ فیلمهای بینالمللی واجد شرایط اسکار معرفی شدند
- جوایز Governors ۲۰۲۵ اهدا شد/ اسپیلبرگ خطاب به پناهی: لطفاً همچنان به فیلمسازی ادامه دهید
- پیشبینی اسکاری سردبیر هالیوود ریپورتر؛ فیلم پناهی برای اسکار چقدر شانس دارد؟
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- حقایقی درباره فیلم سرب ساخته مسعود کیمیایی به بهانه نمایش آن از تلویزیون
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
آخرین ها
- مصوبهای برای حذف وزارت فرهنگ؛ مصوبه «سیاستهای صوت و تصویر فراگیر»؛ تعارض با جمهوریت
- «بابا پیکاسو»؛ در چنبره عواطف، حرمان و جداافتادگی
- «شمعی در باد»؛ جسورانهترین فیلم نیمه اول دهه هشتاد
- مهتاب ثروتی و مرجان اتفاقیان به «خاکستر خیال» پیوستند
- «جزیره آزاد»؛ خداوندگار خودخوانده جزیره آزاد
- جیمز کامرون: از سلطه هوش مصنوعی میگریزم/ «آوارتار۳» و شروع افتخارآمیز اکران
- بازیگر آمریکایی خودکشی کرد
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶





