سینماسینما، محمود گبرلو
او استاد مسلم موسیقی سنتی و اصیل ایران بود . در دل مردم نفوذ کرد آنچنان که بسیاری از مردم لحظات خاص خود را با آواز های شجریان که متاثر از مولانا و فردوسی و حافظ و حتی دعاهای مذهبی و آیات قرآن هست سپری میکنند و لذت میبرند. بخصوص انبوه مومنین در لحظات ماه معنوی رمضان. در مجموع به عنوان یک هنرمند ِ ماندگار پاک و نجیب و افتخارات ایران محسوب می شود. از سوی دیگر آنچنان که دیدیم و خواندیم دیدگاه انتقادی به مدل مدیریتی و تفکر مذهبی حاکمیت درباره موسیقی داشت و یا در جریان سیاسی سال ۸۸ مخالفت خود را در گفتگو با رسانه های معاند علنی کرد. این خلاصه شخصیت شجریان در سالهای گذشته است. حال سوال پیش میآید مگر مطالب انتقادی او موضوع جدیدی است؟ طبیعتا خیر. این یک واقعیت آشکار است: سالها علمای بزرگوار با موسیقی کنار نیامدند و همیشه به نوعی مخالفت علنی داشتند. سابقه آن به سالهای دور برمیگردد. مگر یادمان رفته حضرت امام (ره) وقتی گوش دادن به رادیوی پس از انقلاب را حلال اعلام کردند چه مخالفتهایی ایجاد شد و هنوز تلویزیون جرات نشان دادن ساز و کنسرت را حتی به مناسبت مذهبی را ندارد. هنوز علما در قبال خوانندگی و بخصوص بانوان سکوت کرده اند. حتی گاه هنگام اجرای موسیقی سالن را ترک میکنند. هنوز هنرمند موسیقی اصیل که هیچ شبهه ای ندارد مورد حمایت و تشویق قرار نگرفته مگر امثال تتلو !! که یک فاجعه بود. حتی خوانندگانی امثال سراج، مختاباد اصفهانی که سبقه ارادت به حاکمیت را دارند گرفتار این معضل هستند . یادم هست روزی در محضر رهبر انقلاب آقای سراج بشدت به این رفتار دوگانه انتقاد کرد و جالب آنکه حضرت آقا پاسخ شون را با سکوت دادند. به نظرم همین رفتار نشان از اختلاف عمیق علما در این خصوص دارد. چون ناگفته نماند تنها عالمی که موسیقی را با فتوای ارزنده خود مورد حمایت قراردادند ایشان بودند که متاسفانه فتواهای ایشان را پنهان کردند.
در جریان اتفاقات ۸۸ هم خیلی ها “در لحظه” همراه طیف مخالف بودند اما بعد کنار کشیدند. طبیعتا بصیرتی که لازمه درک آن موقعیت بود را همه نداشتند آیا باید همه را با یک چوب راند؟ اگر در آن موقعیت، متولیان، شجریان را همانند سایر هنرمندان در کنار خود قرار میدادند آن صحبتها با رسانه معاند بیان نمیشد. حتی فراتر برویم اگر دانشمندی مهندسی دکتری با عملکرد خود افتخار ایران محسوب می شود اما گرایش اش به اعتقادات مذهبی و قوانین حاکمیتی کمرنگ است باید نابود شود؟!!
این نکته را بپذیریم در تحلیل جایگاه هنرمندان باید به خروجی آثار آنان توجه کرد نه زندگی و عقیده شخصی شان.
منبع: صفحه شخصی محمود گبرلو در اینستاگرام
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «سیاوش در آتش»؛ روایتی از ارتباط موسیقی با جامعه با محوریت زندگی استاد شجریان
- مراسم گرامیداشت استاد «محمدرضا شجریان»
- تازهترین اظهارات ضرغامی درباره شجریان، قاضیانی و آتشی
- علت مرگ: تمسخرِ حافظ!
- بزرگداشت پنج هنرمند پیشکسوت در افتتاحیه جشنواره تئاتر فجر
- «سیاوش در آتش» به دنبال اکران نوروزی هنروتجربه
- روایتی تازه از محمدرضا شجریان در «سیاوش در آتش»
- یکی معروف و دیگری گمنام/ درباره دو ابوعطاخوانی تاریخی از محمدرضا شجریان و شهرام ناظری
- برشهای کوتاه/ تصنیفی که محمدرضا شجریان در نهمین جشن خانه سینما خواند
- سهم سینما از حنجره خسرو آواز ایران
- ردّپای شجریان در سینمای ایران
- برشهای کوتاه/ یادبود شجریان در رم
- خدایا مرغ سحر را شاد کن تا ناله نکند/دلنوشته ای از علی رویین تن
- مراسم تشییع پیکر محمدرضا شجریان / گزارش تصویری
- برشهای کوتاه/ برشی از فیلم «دلشدگان»، قطعه «پاسبان حرم دل» با صدای محمدرضا شجریان
نظر شما
پربازدیدترین ها
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- بخش رسمی جشنواره کن شروع به کار کرد
- درباره آثار ایرج رامینفر/ تکیه بر پشتوانه نظری، برای رسیدن به نقاط قوت
آخرین ها
- دومین جایزه بینالمللی یک بازیگر در یک هفته؛ فروغ قجابگلی، بهترین بازیگر جشنواره آمریکایی شد
- درخواست هواداران: هنگام تماشای فیلم «شرور» فعلاً همخوانی نکنید
- داستان کوتاه/ بومرنگ
- دعوت دبیر جشنواره جاده سبز از مستند سازان
- گزارشی از فیلمهای پرمخاطب جهانی؛ ۱۰ فیلم پرفروش سال ۲۰۲۴ همه دنباله هستند!
- فصل سوم «آقای قاضی» ساخته میشود/ تولید سیتکام در دستور کار سیمرغ
- گزارشی از گیشه سینماها؛ ۳ فیلم کودک و نوجوان در میانِ ۵ فیلم صدرنشین گیشه در هفته گذشته
- بیست و سومین جشن حافظ برگزیدگانش را شناخت/ تقدیر از یک عمر فعالیت هنری مرتضی عقیلی
- «انسان سالم»؛ زنِ سالم
- «لیلی و مجنون»؛ داستانی که در هر عصر روایان خویش را میطلبد
- جشنواره فیلم جهانی آسیایی به «در آغوش درخت» جایزه داد
- انتشار اولین تصویر سعید آقاخانی و آناهیتا افشار در «خاتی»
- نمایش مستند «کارون – اهواز» در جشنواره نیجریهای
- مراسم رونمایی از کتاب «بیتا؛ درختها ایستاده میمیرند» / گزارش تصویری
- درباره آثار ایرج رامینفر/ تکیه بر پشتوانه نظری، برای رسیدن به نقاط قوت
- در آستانه سالگرد درگذشت بیتا فرهی؛ «بیتا؛ درختها ایستاده میمیرند» رونمایی شد
- پایان کار مجید زینالعابدین؛ سرپرست بنیاد سینمایی فارابی منصوب شد
- موتمن: سردر سینماهای کشور شبیه تئاتر بولینگ عبدو شده است/ فارابی را تعطیل کنید
- مستند لهستانی از جشنواره هلندی جایزه گرفت/ ایدفا برندگان خود را شناخت
- بخش رسمی جشنواره کن شروع به کار کرد
- نکوداشت مقام فرهنگی و هنری علی اکبر صادقی؛ هنرمندی که هنر و اندیشه اش رنگ کهنگی نمی گیرد
- چهاردهمین حضور بینالمللی «آخرین حرکت»؛ فیلم شهاب حسینی در بخش اصلی فستیوال بزرگ سالرنو ایتالیا
- انتخاب هیات رییسه جدید انجمن تهیهکنندگان مستقل سینما
- رقابت ۲۸۵ فیلم در ۳ بخش انیمیشن، مستند و بینالمللی اسکار نود و هفتم
- حضورهای بین المللی فیلم کوتاه تامینا
- گلدن گلوب اعلام کرد؛ وایولا دیویس جایزه سیسیل بی دمیل ۲۰۲۵ را میگیرد
- درباره «قهوه پدری»؛ قهوه بیمزه پدری
- «کارون – اهواز» در راه مصر
- اختتامیه جشنواره «دیدار» ۱۷ دی برگزار خواهد شد
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما