سینماسینما، محمود گبرلو
او استاد مسلم موسیقی سنتی و اصیل ایران بود . در دل مردم نفوذ کرد آنچنان که بسیاری از مردم لحظات خاص خود را با آواز های شجریان که متاثر از مولانا و فردوسی و حافظ و حتی دعاهای مذهبی و آیات قرآن هست سپری میکنند و لذت میبرند. بخصوص انبوه مومنین در لحظات ماه معنوی رمضان. در مجموع به عنوان یک هنرمند ِ ماندگار پاک و نجیب و افتخارات ایران محسوب می شود. از سوی دیگر آنچنان که دیدیم و خواندیم دیدگاه انتقادی به مدل مدیریتی و تفکر مذهبی حاکمیت درباره موسیقی داشت و یا در جریان سیاسی سال ۸۸ مخالفت خود را در گفتگو با رسانه های معاند علنی کرد. این خلاصه شخصیت شجریان در سالهای گذشته است. حال سوال پیش میآید مگر مطالب انتقادی او موضوع جدیدی است؟ طبیعتا خیر. این یک واقعیت آشکار است: سالها علمای بزرگوار با موسیقی کنار نیامدند و همیشه به نوعی مخالفت علنی داشتند. سابقه آن به سالهای دور برمیگردد. مگر یادمان رفته حضرت امام (ره) وقتی گوش دادن به رادیوی پس از انقلاب را حلال اعلام کردند چه مخالفتهایی ایجاد شد و هنوز تلویزیون جرات نشان دادن ساز و کنسرت را حتی به مناسبت مذهبی را ندارد. هنوز علما در قبال خوانندگی و بخصوص بانوان سکوت کرده اند. حتی گاه هنگام اجرای موسیقی سالن را ترک میکنند. هنوز هنرمند موسیقی اصیل که هیچ شبهه ای ندارد مورد حمایت و تشویق قرار نگرفته مگر امثال تتلو !! که یک فاجعه بود. حتی خوانندگانی امثال سراج، مختاباد اصفهانی که سبقه ارادت به حاکمیت را دارند گرفتار این معضل هستند . یادم هست روزی در محضر رهبر انقلاب آقای سراج بشدت به این رفتار دوگانه انتقاد کرد و جالب آنکه حضرت آقا پاسخ شون را با سکوت دادند. به نظرم همین رفتار نشان از اختلاف عمیق علما در این خصوص دارد. چون ناگفته نماند تنها عالمی که موسیقی را با فتوای ارزنده خود مورد حمایت قراردادند ایشان بودند که متاسفانه فتواهای ایشان را پنهان کردند.
در جریان اتفاقات ۸۸ هم خیلی ها “در لحظه” همراه طیف مخالف بودند اما بعد کنار کشیدند. طبیعتا بصیرتی که لازمه درک آن موقعیت بود را همه نداشتند آیا باید همه را با یک چوب راند؟ اگر در آن موقعیت، متولیان، شجریان را همانند سایر هنرمندان در کنار خود قرار میدادند آن صحبتها با رسانه معاند بیان نمیشد. حتی فراتر برویم اگر دانشمندی مهندسی دکتری با عملکرد خود افتخار ایران محسوب می شود اما گرایش اش به اعتقادات مذهبی و قوانین حاکمیتی کمرنگ است باید نابود شود؟!!
این نکته را بپذیریم در تحلیل جایگاه هنرمندان باید به خروجی آثار آنان توجه کرد نه زندگی و عقیده شخصی شان.
منبع: صفحه شخصی محمود گبرلو در اینستاگرام
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «سیاوش در آتش»؛ روایتی از ارتباط موسیقی با جامعه با محوریت زندگی استاد شجریان
- مراسم گرامیداشت استاد «محمدرضا شجریان»
- تازهترین اظهارات ضرغامی درباره شجریان، قاضیانی و آتشی
- علت مرگ: تمسخرِ حافظ!
- بزرگداشت پنج هنرمند پیشکسوت در افتتاحیه جشنواره تئاتر فجر
- «سیاوش در آتش» به دنبال اکران نوروزی هنروتجربه
- روایتی تازه از محمدرضا شجریان در «سیاوش در آتش»
- یکی معروف و دیگری گمنام/ درباره دو ابوعطاخوانی تاریخی از محمدرضا شجریان و شهرام ناظری
- برشهای کوتاه/ تصنیفی که محمدرضا شجریان در نهمین جشن خانه سینما خواند
- سهم سینما از حنجره خسرو آواز ایران
- ردّپای شجریان در سینمای ایران
- برشهای کوتاه/ یادبود شجریان در رم
- خدایا مرغ سحر را شاد کن تا ناله نکند/دلنوشته ای از علی رویین تن
- مراسم تشییع پیکر محمدرضا شجریان / گزارش تصویری
- برشهای کوتاه/ برشی از فیلم «دلشدگان»، قطعه «پاسبان حرم دل» با صدای محمدرضا شجریان
نظر شما
پربازدیدترین ها
- رونمایی از پوستر «زال و رودابه» در آستانه جشنواره فیلم فجر
- یادداشتی برای فیلم «رها»/ جامعه ناکارآمد و پدرهای بیخاصیت
- حاشیههای جشنواره فیلم فجر/ از دست دادن رضا بابک با مرضیه برومند تا سوءاستفاده از صدا و تصویر شکیبایی
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
آخرین ها
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ نامزدهای بخش مستند اعلام شد
- زمان نمایش «رکسانا»، «پیر پسر» و «قاتل و وحشی» مشخص شد
- یادداشتی بر «آبستن»؛ تعلیق نصفه نیمهای که ناکارآمد میشود
- در پی جنجالها در شبکه اجتماعی ایکس؛ بازیگر شخصیت «امیلیا پرز» از اسکار حذف شد
- چرا فیلم «اسفند» به بدی فیلم «اشکِ هور» نیست؟
- ششمین روز جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- بخش زیادی از انتقاداتی که در برنامه هفت مطرح می شود به خود افخمی بر می گردد
- برخی نهادهای حاکمیتی و ارزشی ، از برند سازی برای مسعود فراستی چه هدفی را دنبال می کنند ؟
- چهارگانه صدرعاملی کامل شد/ عاشقانه آرام میان دو غریبه آشنا
- «توقیف»؛ روایتی صریح از ممیزی در آثار هنری
- پنجمین روز جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- افتتاح دومین دوره بورسیه نخبگان علمی توسط همراه اول
- «یوزفکا» روی صحنه عمارت نوفل لوشاتو میرود
- رونمایی از پوستر «ژن زامبی» همزمان با معرفی بازیگران و عوامل
- برنده اسکار در داوری نخل طلا؛ ژولیت بینوش رئیس هیات داوران جشنواره کن ۲۰۲۵ شد
- درباره «شمال از جنوب غربی» و «چشم بادومی»/ غلبه نگاه سادهانگاره و طرح مساله با راهحلی نشدنی
- ادب مرد به ز دولت اوست
- «آبستن» و آیندهای درخشان برای کارگردانان فیلم
- یادداشتی بر دو فیلم «رها» و «آبستن»/ زخمهای ماندگار و ماندگاری زخمها
- «بچه مردم»؛ فیلمی که به دیگران جوالدوز میزند، اما از زدن سوزن به خودی باز میماند
- حرفهای تازه رییس اسبق سازمان سینمایی؛ ایوبی: پشتم را خالی کردند/ دولت باید پایش را عقب بکشد
- چهارمین روز جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- حاشیههای سومین روز جشنواره فیلم فجر؛ از مشکل حل نشدنی صدای برج میلاد تا حضور نوزادان در سینمای رسانه
- آموختههایی از پشت صحنه «صد سال تنهایی»/ آیا مارکز از نتیجه اقتباس راضی میشد؟
- پروانه نمایش برای فجر صادر شد؛ «قاتل و وحشی» در جشنواره اکران میشود
- یادداشتی بر «بچه مردم» و «اسفند»/ از روایت دلنشین و شیرین تلخیها تا فیلمنامه چشم اسفندیار
- سومین روز جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- اندر احوالات هوش مصنوعی
- در سومین روز جشنواره فیلم فجر؛ بهرام رادان از هیات داوران جشنواره خارج شد
- آغاز دور جدید حراج شمارههای رند همراه اول