سینماسینما، زهرا مشتاق
ساختن انیمیشن در ایران آسان نیست. در جایی که مخاطب می تواند ده ها عنوان انیمیشن درجه یک از کشورهای صاحب نام در صنعت کارتون سازی ببیند؛ ایجاد علاقه برای دیدن یک فیلم ایرانی کار آسانی نیست.
«ژولیت و شاه» ساخته اشکان رهگذر داستانی دارد که از قضا می تواند نقطه قوت فیلم باشد. بخش ابتدای فیلم در پاریس می گذرد، اما شروع اصلی قصه مربوط به دوره قاجارهاست و همین است که تماشاگر را با المان های آشنای بصری و تاریخی همراه می سازد.
قصه، آمیخته ای از تخیل و واقعیت است. تخیل است، چون سندیت تاریخی ندارد. واقعی است، چون در روایات تاریخی از دوره قاجار داستان های این چنینی بسیار آمده است. از ناصرالدین شاه که در سفر پرخرج به فرنگ، عاشق عکس و سینما می شود تا حرمسرای پر و پیمان دربار قاجار.
ژولیت و پسر جوانی که بورسیه دولت فخیمه ایران در دیار فرانسه است، قرار می شود به دستور شاه، نمایشنامه ای را در «طهران» به روی صحنه ببرند. دسیسه ها درست از همین نقطه آغاز می شود. زنان برقع پوش قاجاری، که نگران بر تخت تکیه زدن یک عروس تازه فرنگی هستند، دست به کار می شوند و مهد علیا، مادر جناب شاه، که خدای مخالفت و توطئه چینی است؛ رهبری این جنگ را بر عهده می گیرد.
در فیلم، حامد بهداد به جای مهد علیا حرف می زند. او برای صحبت کردن به جای مادر شاه، در عمل با صدایش یک کاراکتر خلق کرده است. یعنی موفق به پیدا کردن و ایجاد یک صدای درست شده است. صدایی که روی شخصیت خوب نشسته است.
ویژگی دیگر «ژولیت و شاه»، مرور زیبایی های طهران قدیم است. کاخ باشکوه، عمارت شمس العماره، نقاشی های کمال الملک، بازار تهران و ده ها تصویر آشنای دیگر که به خصوص در فیلم های مستند و یا فیلم های سینمایی قدیمی دیده شده است و اکنون به شکل انیمیشن گویا در زیباترین شکل بصری از نو ساخته و نور پردازی شده است. بخش هایی از فیلم نیز موسیقی و آواز غلبه کرده و ساختمانی موزیکال و جذاب پیدا می کند. برای مثال گوینده نقش تاج السلطنه که ساناز غلامی آن را اجرا می کند، جای خود را به آواز غزل شاکری می دهد. یا وحید رونقی گوینده نقش ناصرالدین شاه در بخش آواز کار را به بهزاد عمرانی می سپارد و البته نصرالله متقالچی که به جای سپهسالار سخن می گوید.
با تمام محدودیت هایی که ساخت انیمیشن در ایران با آن روبروست، اما «ژولیت و شاه» می تواند تماشاگر را تا پایان همراه خود نگه دارد. قصه پرکشش نوشته شده، بالا و پایین و تعلیق دارد. می تواند گره ایجاد کند و در موقع درست بازش کند. مثل سکانس فرار ژولیت و جمال که دروازه بسته می شود و آنها گیر می افتند. اما بلافاصله پادزهری تازه تزریق می شود و فیلم در نهایت چه بسا به یاد تمام نقش آفرینان نمایش های تخت حوضی پایانی خوش می یابد.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- جشنواره کانادایی به «ژولیت و شاه» جایزه داد
- یادداشتی بر نمایش «رابین هود»؛ بشارت پیروزی
- نرگس آبیار خدای زدن به دل ماجراست
- اعلام آثار پویانمایی کوتاه نهمین جشنواره فیلم شهر/ معرفی داوران بخش فیلمهای کوتاه داستانی
- همزمان با روز جهانی انیمیشن، بازی رومیزی «ژولیت و شاه» رونمایی شد
- «تابستانی که برف آمد» در سینما اندیشه بررسی میشود
- «تابستانی که برف آمد»؛ قصهای خانوادگی و عاشقانه با نشانههای هنری
- یادداشتی بر «صبحانه با زرافهها»/ باز تعریف دگرگونهی یک داستان اجتماعی محض
- بیانیه روابط عمومی انیمیشن سینمایی «ژولیت و شاه»
- «مفیستوفلس»؛ روایت ترسناک فاشیست تکثیرشده
- نمایش «هم این، هم آن»؛ در مسیر تعامل، همدلی و تفاهم متقابل
- پالم اسپرینگز به «ژولیت و شاه» جایزه داد
- «پیرپسر»؛ دیکتاتورهایی با مغزهای کوچک زنگزده
- تحسین انیمیشن ایرانی در رسانه خارجی/ «ژولیت و شاه»؛ بازآفرینی انیمیشن موزیکال در دل فرهنگی غیرغربی
- دوازده روز جنگ
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- حقایقی درباره فیلم سرب ساخته مسعود کیمیایی به بهانه نمایش آن از تلویزیون
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
آخرین ها
- مصوبهای برای حذف وزارت فرهنگ؛ مصوبه «سیاستهای صوت و تصویر فراگیر»؛ تعارض با جمهوریت
- «بابا پیکاسو»؛ در چنبره عواطف، حرمان و جداافتادگی
- «شمعی در باد»؛ جسورانهترین فیلم نیمه اول دهه هشتاد
- مهتاب ثروتی و مرجان اتفاقیان به «خاکستر خیال» پیوستند
- «جزیره آزاد»؛ خداوندگار خودخوانده جزیره آزاد
- جیمز کامرون: از سلطه هوش مصنوعی میگریزم/ «آوارتار۳» و شروع افتخارآمیز اکران
- بازیگر آمریکایی خودکشی کرد
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶





