سینماسینما، محمدعلی سجادی
دیروز زاد روز دوست نازنینم محمد متوسلانی بود. نمیدانستم. فیلمساز و بازیساز باسابقه سینمای ایران. کسی که بیش از شش دهه در سینمای ایران حاضر بود و هست . آن هم بی صدا و بی هیاهو. در تنهی سینما کار کرد و ساخت و بازی کرد. از کمدی تا درام و سینماروهای ایرانی را سرگرم کرد.
نخستین بار با فیلم «سازش» (۱۳۵۵) که همان سال ها بر پرده دیدم و همینطور «ذبیح»(۱۳۵۶) آشنا شدم. فیلم های درخوری که هنوز بر شبکههای ماهوارهای میبینند . مجموعه «غارتگران» را برای تلویزیون آن سالها ساخت که تصاویر گمی از آن در خیالخانهام دارم. پس از خانهنشینی بسیاری پس از ۵۷ «کفشهای میرزا نوروز»(۱۳۶۴) را ساخت، البته نه به آسانی بل دشوار. این روند را ادامه داد. فیلم ساخت و تن نداد به تن آسایی و در گوشهای نشستن و نق زدن و فرسودن و یادش به خیر و در دام ناچار غم غربت.
او ادبیات انگلیسی خوانده. سردبیر مجله سینمایی در دهه چهل بوده. همسرش زنده نام میهن بهرامی نویسنده و نقاش بود. به شهادت آثار و زیستش، با سواد و کاربلد بود و هست و دانا. اما پزش را نداد. حاشیه ندوخت و همین طور بیصدا کار کرد و زیست. فیلمهای سه نفرهشان، سپهرنیا، گرشا و متوسلانی در حافظهی جمعی ما و تاریخ سینمای ایران مانده.
زمانی خواست رمان «سووشون» دانشور را بسازد که علیرغم کوشش نشد و نتوانست. همینطور در آرزوی ساختن «هفت پیکر» نظامی بود به گفت خویش.
مسیر پر فراز و نشیب فیلمسازی اش نشان از حرفه ای گریش دارد. همخوانی با شرایط و جا نماندن از روز و حال و نماندن در گذشته.
برای من متوسلانی کسی است که نرم و پیوسته زیسته و همیشه چون آبی روان که دریافت زندگی باید کرد و کوشش داشت اما نه از سر آز یا باورداشت بازی ثنوی و گرفتار هیچ شدن. نود سال بودن و سرودن، چه آثارش را دوست داشته باشیم یا نه، گویای یک بودن درخور است. در سازش با قوانین حیات، ساز و نوا داشتن و جست و جوگر بودن. کوشش برای بودن و بهینه بودن و ساختن. متوسلانی را همیشه دوست داشتم و دارم و خواهم داشت که خود بود و خوب بود و هست و آموختنی. مردی که فروتنانه زیسته. بی منت بر سر روزگار کار کرده حتم با دریغا درد بسیار کارهای نکرده و نشده. زادروزش خجسته.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «سودابه» آنلاین اکران میشود
- نگاهی به مستند «حمید هما»/ آه از آن رفتگان بیبرگشت
- درباره «زال و رودابه»؛ به مهر تو شد بسته دست بدی
- رونمایی از پوستر «زال و رودابه» در آستانه جشنواره فیلم فجر
- «سودابه»؛ فیلمی برخلاف ذائقهسازی مرسوم سینمای ایران
- سینمای مستقل و آینده سینمای ایران بررسی شد؛ سینمای مستقل آزادی، سلطه ناپذیری، عشق و ارزش زن را بازتاب میدهد
- ضرورت توجه به سینما مستقل در ایران بررسی میشود
- «سودابه»؛ باورها و ترسها در اجتماع خشمگین
- از ۳۱ مردادماه؛ فیلم جنایی محمدعلی سجادی اکران میشود
- «سودابه»ی سجادی به سینماها میآید
- «نگین سیاه» محمدعلی سجادی بهترین انیمیشن جشنواره سنتمونیکا شد
- در برنامه «خط فرضی» مطرح شد: در حال برگشتن به دهه ۶۰ هستیم که زور میزدند سینما را گلخانهای کنند/ منطق دوستان این است که میخواهند بهزور خودشان را دیکته کنند
- سینماگران هشدار دادند: بیکاری؛ بحران سینما در سال ۱۴۰۱/ آیا مدیران جدید میخواهند سینما را از ابتدا اختراع کنند؟!
- معماگونه و رازآمیز/ نگاهی به «طلاقم بده به خاطر گربهها»
- بازنشستگی را باید پذیرفت!
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- «رابین هود»؛ افسانهی شیرین مرد شریف قانون شکن!
آخرین ها
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت
- «زوتوپیا ۲» رکورددار فروش جهانی سینما شد
- صدای بخش خصوصی را بشنوید؛ هوای آلوده با تعطیلی تئاتر تمیز میشود؟
- «رها» بهترین فیلم اول جشنواره گوا شد
- سنگرم اندازه همان کافه ام بود





