کمیته ملی موزههای ایران (ایکوم) از موزه سینمای ایران برای فعالیتهای مجازیاش در دوران شیوع ویروس کرونا تقدیر کرد.
به گزارش سینماسینما، به نقل از روابط عمومی موزه سینما، همزمان با هفته جهانی موزه، میزگرد «نقش سینما در موزهها» با حضور سید احمد محیط طباطبایی، محمدرضا اصلانی، رضا کیانیان و شادمهر راستین برگزار و به صورت زنده از طریق اینستاگرام رسمی موزه سینمای ایران پخش شد.
در ابتدای این میزگرد سید احمد محیط طباطبایی با تبریک هفته جهانی موزه گفت: موزه سینمای ایران جدای از تمام ویژگیهایی که دارد ، روایتگر تاریخ سینمای ایران و یکی از مهمترین بناهای تاریخی تهران است که متعلق به قرن ۱۳ هجری یعنی زمان قاجار است و بسیار با ارزش است.
رییس کمیته ملی موزههای ایران ( ایکوم) ادامه داد: امروز جایگاه موزه با جایگاه فرهنگ تفاوت چندانی ندارد به همین دلیل موزهها باید جزء اولویتهای زندگی مردم باشد زیرا موزه مفهوم واقعی توسعهیافتگی است و باید جایگاه آن برای مردم مشخص باشد. درواقع میتوان گفت امروز موزهها تا اندازهای اهمیت دارد که حتی باید در کتابهای درسی نیز آورده شود.
وی با بیان اینکه موزهها باید برای کودکان اهمیت زیادی قایل باشند، گفت: امروز شاهد هستیم که موزه عروسک در شهرهای دور و نزدیک تشکیل شده است و این امر برگرفته از یک اندیشه است. اهمیت پرداختن موزهها به کودکان به اندازهای است که موزه سینمای ایران باید راهنماهایی مخصوص برای بازدیدکنندگان کودک داشته باشد.
محیط طباطبایی همچنین پیشنهاد داد : برای بهرهبرداری از ظرفیتهای مشترک موزه سینمای ایران و ایکوم هر سال در روز اول خردادماه همزمان با هفته جهانی موزه و میراث فرهنگی به موضوع نقش سینما در موزهها اختصاص داده شود.
محمدرضا اصلانی از دیگر مهمانان برنامه نیز گفت: در بحث موزه و موزهداری باید به کودکان توجه ویژهای داشته باشیم و آنقدر برایشان باورپذیر باشد که صدای اشیاء را بشنوند. برای این منظور اشیا باید داستان داشته باشد تا کودکان و مخاطبان به راحتی با آنها ارتباط برقرار کنند.
وی با بیان اینکه متاسفانه فیلمی نداریم که موضوع آن موزه باشد ، ادامه داد: موزه باید محمل داستانهای سینما و اشیاء باشد. در سینمای ما اتاقها خالی هستند و اشیاء در آن مطرح نیست. فقط بازیگر میبینیم و به اشیاء توجه نداریم درحالیکه زنده کردن اشیا در سینما اهمیت زیادی دارد .
این مستندساز پیشکسوت یادآور شد: سینما باید موزه رفتن را رواج دهد تا مخاطب به آسانی با اشیاء ارتباط برقرار کند. جامعیت سینما امری بینامتنی و به نوعی جهانبینی است و فقط یک امر تصویری و سرگرمکننده نیست. موزهها تمام تاریخ را در خود جمع آوری و به روز میکنند.
اصلانی با بیان اینکه موزه سینما را میتوان سینما دانست ، خاطرنشان کرد: امروز میتوانیم یک فیلم از سال ۱۹۰۰ را ببینیم به همین دلیل میتوان فیلمها را امری موزهای تلقی کنیم. در واقع سینما به مثابه یک موزه محسوب میشوند و موزه با سینما از حالت سکون به حرکت درمیآید.
رضا کیانیان بازیگر سینمای ایران نیز که در میزگرد نقش سینما در موزهها حضور داشت، گفت: نکته ای که بارها درباره آن با تهیه کنندهها صحبت کردم اینکه فیلمها را در روستاها نمایش دهند کاری که در دهه های ۳۰ و ۴۰ انجام میشده است. امروز دانشجویان زیادی در حوزه سینما و نمایش فارغالتحصیل شدند و بیکار هستند، وزارتخانهها با بودجه تبلیغاتی که در اختیار دارند میتواند یک پروژکتور بخرند و به کمک این دانشجویان فیلمها را در شهرهای دورافتاده و روستاها نمایش دهند.
وی با بیان اینکه کودکان را باید با موزهها آشنا کنیم، ادامه داد: کارشناسانی از موزهها با یک پروژکتور به مهدکودکها و یا مدارس ابتدایی بروند و آنها را با موزه و مفاهیم مرتبط با آن آشنا کنند. خوب است تا کارشناسان موزه اشیاء موزهای را به شکل قصه برای کودکان روایت کنند تا در ذهن آنها نقش ببندد و برای پدر و مادرهایشان تعریف کنند.
بازیگر فیلم «باغ فردوس ساعت پنج عصر» با اشاره به اهمیت موزه سینما گفت: یادم میآید از هالیوود مهمانانی به ایران آمده بودند و از موزه سینمای ایران بازدید کردند و زمانی که متوجه جوایز بینالمللی سینمای ایران و تجهیزات فیلمبرداری شدند که در موزه نگهداری میشود، تصورشان نسبت به سینمای ایران عوض شد تا آنجا که وقتی سینماگران و بازیگران ایرانی به کشورشان سفر کردند آنها را با بازیگران خودشان هم عرض میدیدند و ما این امر را مدیون موزه سینمای ایران هستیم.
کیانیان بیان داشت: موزه برای ما مانند شناسنامه است زیرا گذشته را به حال و حال را به آینده میسپارد. یکی از وظایف مهم موزه سینمای ایران این است که شناسنامه را زنده نگه دارد و به آن زندگی ببخشد. سالهاست در جهان موزهها از حالت نگهداری اشیا خارج و زنده شدهاند.
وی با بیان اینکه سینما همواره خود را به روز میکند به همین دلیل بهترین رسانه است، افزود: موزه هم باید به همین شکل پیشگام باشد و نشانهای باشد تا ما را به سمت آینده ببرد. در ماههای گذشته فیلمهای زیادی درباره کرونا دیدیم و این سوال پیش میآید که مگر این بیماری قبلا وجود داشته که این فیلمها دربارهاش ساخته شده و پاسخ این است که سینما پیشگو است.
بازیگر «روبان قرمز» تاکید کرد: باید موزهها را زنده نگه داریم و رفتن به موزهها را تبدیل به یکی از ضرورتهای زندگی روزمره کنیم.
شادمهرراستین نیز از دیگر مهمانان برنامه با بیان اینکه حضور سینماگران در موزهها باید بیشتر شود، گفت: اگر سینماگرها رفت و آمد بیشتری در موزهها داشته باشند این امر به آنها در بخشهای مختلف فیلمسازی همچون طراحی صحنه و لباس کمک میکند.
وی با بیان اینکه باید ارتباطاتمان را با موزهها بیشتر کنیم ادامه داد: موزه و سینما ابزاری هستند که انسان به وسیله آنها خود را در تاریخ بازنگری میکند.
در این برنامه سید احمد محیط طباطبایی از موزه سینمای ایران به دلیل فعالیت مستمر در فضای مجازی تقدیر کرد و گفت: در زمان تعطیلی موزهها تعدادی از آنها به حیات خود ادامه دادند و از فضای مجازی بهره زیادی بردند و یکی از موزههایی که فعالیت زیادی داشت موزه سینمای ایران بود، به نمایندگی از کمیته ملی موزههای ایران ( ایکوم) تقدیرنامهای به موزه سینمای ایران اهداء میکنیم.
در پایان مراسم تقدیرنامه ایکوم، به مهران عباسی انارکی، مدیرعامل موزه سینمای ایران اهداء شد.
منبع: ایسنا

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- طی مراسمی در موزه سینما صورت گرفت/ اهدای نشان عالی خورشید به مرتضی رزاق کریمی
- رونمایی از بسته فیلم کوتاه «۱۰۸ دقیقه از یک قرن» در موزه سینما
- رضا کیانیان به تلویزیون میرود
- تقابلی از عکس و روایت در قاب
- ویدئویی از مصاحبه با عباس گنجوی به مناسبت زادروزش/ تاریخ شفاهی موزه سینما
- ویدئویی از مصاحبه با مصطفی خرقهپوش/ تاریخ شفاهی موزه سینما
- برشهای کوتاه/ ویدئویی به مناسبت زادروز علی نصیریان
- فیلمبرداری «ماه بیبی» آغاز شد + عکس
- خاطرات ابوالفضل پورعرب ثبت شد/ ضبط تاریخ شفاهی
- کارِ روشنفکریِ بهمن فرمانآرا
- دخترک سیدی فروش/ کوتاه درباره فیلم «دلم میخواد»
- ثبت زندگینامه «افسانه بایگان» در موزه سینما + ویدئو
- نشست رسانهای جشنواره هنر زنده است برگزار شد/ جایی برای دیده شدن آنها که دیده نشدهاند
- روایت نقش آفرینیهای آزیتا حاجیان در موزه سینما ثبت شد
- کیانیان خطاب به عیسی کلانتری: چرا ما باید بین مرگِ با بی برقی و مرگِ با دود مازوت، یکی را انتخاب کنیم؟
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- نوذر آزادی درگذشت
- اسکورسیزی برای ساخت فیلمش از سرخپوستها مشاوره گرفت
- احتمال اکران «رمانتیسم عماد و طوبا» در نوروز ۱۴۰۰
- جوایز گلدن گلوب زیر بار سنگین انتقادات
- «گوشتخوار» در جشنواره فیلم کوتاه بوسان به نمایش در میآید
- رضا بابک: تعطیلی سینما «عصر جدید» خبر بسیار تلخی بود
- تصویربرداری سریال «روزهای آبی» ادامه دارد
- شهاب حسینی از اینستاگرام خداحافظی کرد
- هشدار سینماگران نسبت به انحصار در نمایش خانگی و اینترنت
- برترینهای سینمای ایران در صد سال اخیر به انتخاب نویسندگان سینماسینما/ بخش اول
- شادمهر راستین: سینمای ایران برای باورپذیری مستلزم پژوهش است
- افتتاحیه غیر رسمی هجدهمین جشنواره فیلم تصویر به یاد عباس کیارستمی/ پنجاه سالگی «نان و کوچه»
- برگزاری اولین رادیو وبینار علمی کشور با همکاری رادیو سلامت
- تدوینگر به مثابه مولف
- پایان فیلمبرداری فیلم «شمش طلا»
- استیون سودربرگ فیلم جدیدش را با بازی زویی کرواتیس میسازد
- «شهر اشباح» میازاکی به روی صحنه میرود
- بیانیه پویا مهرابی/ تنظیم تفاهمنامه جدید برای انتشار بدون وقفه ماهنامه فیلم
- بیانیه هوشنگ گلمکانی و عباس یاری/ بی هیچ تردیدی ما در میراث «فیلم» سهیم هستیم
- محمدرضا الوند درگذشت
- سکانس طلایی/ زندگی زیباست
- برشهای کوتاه/ تریلر انیمیشن لوکا
- معرفی پروژه جدید دیوید فینچر
- طی مراسمی در موزه سینما صورت گرفت/ اهدای نشان عالی خورشید به مرتضی رزاق کریمی
- سینماسینما/ خبرهایی از فیلم جدید کارگردان ایرانی ساکن آلمان/ JGA در آلمان و اسپانیا ساخته میشود
- فاجعهای دیگر از مدیران فرهنگی کشور؛ اینبار ماهنامه سینمایی فیلم
- فروپاشی یک خانه پوشالی
- روایتِ یک موقعیت واقعی
- برشهای کوتاه/ ویم وندرس از کارگردانی میگوید
- نجاریان: پخش «جشن سربرون» نیمه دوم سال ۱۴۰۰/ استفاده از برف مصنوعی