
فاطمه پاقلعهنژاد در خبر آنلاین نوشت : «وقت داریم حالا» این احتمالا جوابی بوده که در این چند سال مدام مجتبی جباری از عبدالرضا کاهانی شنیده است. مجتبی که برای فوتبالیها لقبش زیدان آسیاست و همیشه کمی با همنسلانش فرق داشت. او که کتاب میخواند، اهل فیلم و سینماست و دوست داشت بخشی از سرمایهای را که بهدست آورده خرج ایده عبدالرضا کاهانی کند تا فیلمی خاص بسازد.
فیلمی که قرار بود در فرانسه ساخته شود و اینجا اکران، اما سالهاست در محاق اکران داخلی مانده است. فیلم «وقت داریم حالا» که حالا کار مجتبی و کاهانی را به شکایت در قوه قضاییه کشانده است.
بازیکن سابق تیمملی و کاپیتان شماره هشت پیشین استقلال که این روزها سخت درگیر پروژه استعدادیابی فوتبال و کلاسهای مربیگری است ماجرای شکایت از کارگردان سرشناس فیلمهای «هیچ»، «اسب حیوان عجیبی است» و «ما شما را دوست داریم خانم یایا» را تائید میکند، البته برایش جالب است که این خبر رسانهای شده و جالبتر اینکه در این مدت جنجالها بر سر فیلمی که سرمایهگذارش بوده را پیگیری نکرده است. همین ماجرای انتشار موارد اصلاحیه که به فیلم خورده است و باقی قضایا.
این روزها فیلم «وقت داریم حالا» حسابی خبرساز شده. شما برای سهمتان از آقای کاهانی شکایت کردید.
اینکه این روزها حرف این فیلم پیش آمده برای این است که خبر شکایت من به گوششان رسیده است. از زمانی که فیلم آماده شده پنج سال میگذرد و این مدت زمان کمی نیست و آقای کاهانی برای اینکه میخواهد خودش را تبرئه کند از پرداخت بدهیهایی که دارد و میخواهد بگوید من وظیفهام را انجام دادم این جنجالها را به پا کرده. او الان تصویر مجوز سینمای هنر و تجربه است و اصلا قرار ما چنین چیزی نبود. در قرارداد هم تمام اینها وجود دارد. فیلم باید اکران عمومی شود و از سود حاصل از آن سرمایه من برگردد.
منتهی نمیدانم ایشان چرا به عنوان یک کارگردان با سرمایهگذار به این شکل برخورد میکند. ایشان که خودشان در فارابی سانسورچی بودند و کار سانسور انجام میدادند، اینقدر هم فیلم ساخته و فیلمهایشان هم همه به سختی اکران شده شرایط سانسور را میداند.
برای خودش یک فیلمی در فرانسه ساخته که اصلا نمیدانم چه فروشی کرد و چه حساب کتابی داشت، چون من درصدی هم آنجا شریک بودم. توانست با ساخت این فیلم جایگاهی هم آنجا پیدا کند و اصلا به ماجرای اکران داخلی توجه نمیکند که باید سرمایهگذاری من را بر میگرداند. این کار خیلی بد و زشت بود. از کارگردانی که یک مشکل اجتماعی را در جامعه نشان میدهد که دغدغه است و میخواهد جلویش را بگیرد و این کارگردان صاحب فکر است، این مدل طرز فکر درست نیست.
شما سرمایه گذاری کردید برای یک کار اجتماعی و احتمالا دغدغه فرهنگی داشتید.
بالاخره آدم به همه موضوعاتش فکر میکند. اما اینکه دوست داری با یک کارگردان خوب یک فیلم خوب بسازی که در ایران دیده شود، که کار بدی نیست .اما ایشان وقتی رفت فضای آنجا را به آن شکل دید خواست با معیارهای آنجا هماهنگ باشد، چه از نظر زمانی و چه از نظر مواردی که در فیلم هست… من هنوز هم مطمئن نیستم فیلمی که ما با هم دیدیم همان فیلمی است که فرستاده به وزارت ارشاد.
مواردی را در لیست این ممیزیها میبینم و از نحوه برخورد و صحبت کردنش اصلا مطمئن نیستم که همان فیلم را به من نشان داده. یا اصلا کاملش را نشان دادم. به همین دلیل هم الان به شرایطی رسیده که چون ما شکایت کردیم ایشان هم از این سمت دست به کار شده و موارد سانسور را مطرح کرده که خودش کاملا آگاه است که چه اتفاقی آنجا میافتد، قبلا خودش این کار را انجام میداده و چیزی برای از دست دادن نداشته. از اعتماد من این وسط کاملا سو استفاده شده.
اولین بار کی به این مشکل خوردید؟
از همین که فیلم مجوز نمیگرفت و آمدند شرایط اکران در هنر و تجربه را گفتند و اصلا این مورد توافق ما نبود و پیگیریهایی که از وزارت ارشاد کردیم که با قاطعیت میگفتند فیلم مجوز نخواهد گرفت و ما از آنجایی که طبق قرارداد نوشته بودیم که اگر فیلم در ایران مجوز نمیگرفت باید پول را بر میگرداندند، این قرارداد را طوری بستند که من ضرر نکنم ولی الان در شرایطی هستیم که وقتی من این بندهای قرارداد را طلب کردم موافقت نکردند و به من برنگرداندند و ما مجبور شدیم شکایت کنیم.
شکایت جدید است؟
بعد از شکایت ما این ماجراها راه افتاده.
با این اتفاقاتی که افتاده حاضرید بار دیگر در سینما سرمایه گذاری کنید؟
من برای اینکه کار درست انجام شود با نزدیکان و دوستان ایشان صحبت کردم که بیایند این مشکل را دوستانه حل کنیم. ولی ایشان مدعی بود که اصلا نباید پولی پرداخت کند به خاطر همین ما خواستیم قانون قضاوت کند. با این شرایط فعلا قصد سرمایهگذاری جدید در سینما ندارم. بعد از آن کار هم پیشنهادهای جدیدی میآمد اما فعلا تا تکلیف این کار مشخص نشده کاری انجام نمیدهم.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- «مثل یک بهمن»؛ روایت خنیاگری که صدای یک قوم اصیل شد
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
آخرین ها
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان
- سینما ایران در آتش سوخت
- ۲۶ هزار پاترهد دست دوستی دادند/ پیش به سوی فیلم-کنسرت «بازی تاج و تخت
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- «سگ سیاه»؛ بازمانده در شهر مردگان
- پیوند نوستالژی و نقد اجتماعی در «سینما شهر قصه»
- سیویکمین دوره جوایز سینمایی لومیر فرانسه؛ نامزدی ۲ سینماگر ایرانی/ «بیگانه» نامزد ۶ جایزه شد
- فوت بازیگر شناختهشده نقشهای منفی در سینمای آمریکا





